End of line? (Järnväg allmänt)

av Oldsmobile, Saturday, February 11, 2012, 13:18 (4481 dagar sedan)

[image]

Ra4 och Ra5 spår 2 och 3 på Centralen i Stockholm 1980-01-12. Ser ut som om dom samlats sig for the last battle... Hur länge överlevde dom i tjänst?
Olds

End of line?

av Mattias Jansson, Saturday, February 11, 2012, 14:54 (4481 dagar sedan) @ Oldsmobile

[image]

Ra4 och Ra5 spår 2 och 3 på Centralen i Stockholm 1980-01-12. Ser ut som om dom samlats sig for the last battle... Hur länge överlevde dom i tjänst?
Olds


988 fanns kvar i riktig tjänst till 1996 då järnvägsmuseum tog över, 989 däremot slopades och skrotades redan 1988.

End of line?

av Calle Wickberg, Saturday, February 11, 2012, 15:37 (4481 dagar sedan) @ Mattias Jansson

[image]

Ra4 och Ra5 spår 2 och 3 på Centralen i Stockholm 1980-01-12. Ser ut som om dom samlats sig for the last battle... Hur länge överlevde dom i tjänst?
Olds

988 fanns kvar i riktig tjänst till 1996 då järnvägsmuseum tog över, 989 däremot slopades och skrotades redan 1988.

Mm, men så länge gick de väl inte i "vanlig" trafik - sista användningen torde väl ha varit diverse utställningståg? När slutade man att dra vanliga rst med Ra, planenligt?

End of line?

av HP, Saturday, February 11, 2012, 15:50 (4481 dagar sedan) @ Calle Wickberg

[image]

Ra4 och Ra5 spår 2 och 3 på Centralen i Stockholm 1980-01-12. Ser ut som om dom samlats sig for the last battle... Hur länge överlevde dom i tjänst?
Olds

988 fanns kvar i riktig tjänst till 1996 då järnvägsmuseum tog över, 989 däremot slopades och skrotades redan 1988.


Mm, men så länge gick de väl inte i "vanlig" trafik - sista användningen torde väl ha varit diverse utställningståg? När slutade man att dra vanliga rst med Ra, planenligt?

Antingen var det i augusti 87 eller 88 de slutade att användas i ord resandetåg. Roger L, du var ju med och körde, kommer du ihåg?

Ra 990 och 993 drog efter detta vissa utställningståg.

Ra 847 har som bekant rullat runt med STRIXen även efter detta.

Ra 846,847,989 och 994 slopades väl lite tidigare eftersom de ej var ombyggda med moderniserade hytter, eller minns jag fel?

Sista tjänst var väl resandetåg Sthlm-Västerås har jag för mig.

Mvh Henrik Reuterdahl

End of line?

av Bengt H, Saturday, February 11, 2012, 23:05 (4481 dagar sedan) @ HP

Antingen var det i augusti 87 eller 88 de slutade att användas i ord resandetåg. Roger L, du var ju med och körde, kommer du ihåg?

Ra 990 och 993 drog efter detta vissa utställningståg.

Ra 847 har som bekant rullat runt med STRIXen även efter detta.

Ra 846,847,989 och 994 slopades väl lite tidigare eftersom de ej var ombyggda med moderniserade hytter, eller minns jag fel?

Sista tjänst var väl resandetåg Sthlm-Västerås har jag för mig.

Mvh Henrik Reuterdahl

Om det var augusti något år, så var det 1987 som de slutade att användas i ordinarie tåg. Den 1 och 2 februari 1988 utbildade jag två Malmöförare i Norrköping på Ra. De skulle köra utställningståget senare under våren. Vi hade Ra 992 och min idé var att vi skulle köra tåg 219 Norrköping - Malmö med Ra-loket den 2 februari som praktisk körträning och jag hade sett till att det var tursatt där. Alldeles innan det var dags, det kanske rent av var dagen före, fick jag besked om att vi inte fick använda loket som vi hade tänkt oss. Det hade utgått någon allmän order om att Ra absolut inte fick användas i ordinarie tåg. Någon ansåg att risken för lokskada och därpå följande trafikstörning var för stor. Jag gav mig inte riktigt så lätt utan försökte med hjälp av kontakter och ivriga övertalningar - bland annat föreslog jag att vi skulle ha Rc med tågets ordinarie förare med i koppling för att på så sätt säkerställa dragkraft om Ra-loket skulle krångla - men beslutet var definitivt. Det gick inte att kringå på något vis. I stället blev det ett extratåg för körträningen Norrköping - Mjölby - Hallsberg - Stockholm. Loket fungerade helt felfritt och Malmöförarna klarade sig med utmärkt beröm godkänt.

Alltså måste den absolut sista tjänstgöringen i ordinarie tåg ha varit januari 1988. Den sista tiden dock inte med egna turer, utan bara "inslängd" som reserv.

End of line?

av Nicke nyfiken, Sunday, February 12, 2012, 04:01 (4480 dagar sedan) @ Bengt H

Har för mig att Ra-maskinerna var driftsäkra, så varför detta krångel.
Ra tillhör mina favoriter, läcker med sin lutande front, maskin ger ett sportigt intryck.

Min första bekantskap med Ra var på sensommaren 1962, sommarlovet var slut, jag, brorsan och syrran skulle hem från sommarvistelsen i Falsterbo, pappa hade jobb hemma i Stockholm och kunde inte hämta oss med bilen(Volvo PV 544, AA67862),
vi fick till min glädje ta tåget hem, resan gick med rälsbuss till Södervärn där brorsan tog farväl av sin sommarkompis Tore, sedan gick vi till hållplatsen Allmänna sjukhuset för att ta MSS buss 15 till Malmö C, väl där äntrade vi en fin vagn med nya fåtöljer(Bo1), vi trodde oss kommit fel och frågade tågmästaren på perrongen som visade oss rätt platser i B1:an närmast lok, vad drog, jo Rapidlok,
ett sådant hade jag aldrig sett förr, vi fick platserna längst fram i tåget så jag kunde se loket från min fåtölj, det var så spännande.
Vi åkte med "Expresståget" Öresundspilen från Malmö 16:40 med ankomst Cst 22:55 där pappa mötte oss utanför den nyöppnade Klarabergsviadukten(lägg märke till klockan ovanför ingången, det står SJ på urtavlan).

Vi blev grannar i Falsterbo 1965 med Lokförare Bernhard Brettle som var instruktionsförare på Ra i Malmö och berättade mycket om loket för en nyfiken parvel.

Efter denna resa 1962 ville jag åka ner med pappa till Cst om lördagarna för att se "Skåningen" med Ra på spår 11, var det Brettle som körde fick man komma upp på maskin och titta, det var högtid för Nicke nyfiken.

End of line?

av Fenix112, Sunday, February 12, 2012, 14:28 (4480 dagar sedan) @ Bengt H

Hette Malmö-förarna möjligtvis Anders och Erik?

End of line?

av Bengt H, Sunday, February 12, 2012, 17:20 (4480 dagar sedan) @ Fenix112

Hette Malmö-förarna möjligtvis Anders och Erik?

Ja, det var deras namn! Det var två mycket trevliga dagar med två mycket trevliga elever. Jag minns fortfarande med gjädje dessa dagar.

Ra 987 absolut sista ordinarie resandetåg

av Roger Lundberg, Sunday, February 12, 2012, 08:31 (4480 dagar sedan) @ HP

Den 16 augusti 1988 drogs tåg 785 Västerås C - Stockholm C - Hagalund av Rapidloket 987. Detta var denna maskins sista ordinarie tjänstgöring.

Denna maskin och ytterligare några systrar var kraftigt ombyggda, och hade dessutom erhållit reviderade boggier/nya hjul/nya motorer i vissa fall.;-)

Under de sista åren på åttiotalet så körde vi bokstavligt talat "skiten" ur dessa maskiner på framförallt Vå-Cst.:-| Vi råkade OFTA ut för sönderbrända hjälpkontakter mm mm, så att vi blev stående på linjen. En gång fick jag haveri i höjd med Krägga, och blev stående så länge att vi fick lov att tömma tåget på resenärer fvb med landsvägsbuss till Stockholm. Efter ett par timmar så dyker hjälploket från Västerås upp, en gammal enkel-Hg, och Ra-loket med vagnar fick finna sig i att bli baklänges dragna tillbaka till Västerås för rep.:-(

Ra-loken var inte omtyckta av lokpersonalen, dels pga sitt utslitna skick, och dels lokets inneboende egenskaper.

Loket var för lätt för den tunga tjänstgöringen som det handlade om stundtals. Max 3-4 boggar bakom är perfekt, men vi hade upp till 8 vagnar i kroken i vissa av dessa tåg, och det var inte kul, eftersom loket lätt slirade loss på framförallt axel tre.:-(

Då denna bild togs, så skulle loket, trots att det efter den genomgripande upprustningen var i bra skick, och vi börjat gilla dem lite smått:-) , köras till Hagalund för slutgiltig avställning och konservering som beredskapslok.:-|

Det hade redan samlat sig en del Ra på ett spår i Hagalund, och det var bara för mig att efter denna sista tågtjänstgöring, parkera henne för gott.:-(

987 gick helt otroligt bra till Stockholm denna dag, och inte en störning råkade vi ut för.:-)

Fotografiet är taget av en finsk lokförarkollega, Gunnar Anttalainen från Riihimäki.
Av bilden att döma, så befann sig även undertecknad i ett hyfsat skick på den tiden...:-D :-D

[image]

Ra 987 absolut sista ordinarie resandetåg. Men fortsättning musealt.

av HJP, Sunday, February 12, 2012, 12:05 (4480 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Den 16 augusti 1988 drogs tåg 785 Västerås C - Stockholm C - Hagalund av Rapidloket 987. Detta var denna maskins sista ordinarie tjänstgöring.

****
Intressant. På detta lok gjorde jag mitt lokbiträdesprov, i mars 1975. Vi åkte från Stockholm till Gävle. Efter rast var det Du-lok tillbaka.
Du skriver "Detta loks sista ordinarie tjänstgöring". Det var alltså inte slutet för alla Ra-lok?
Just detta lok finns bevarat i Nässjö.

Av bilden att döma, så befann sig även undertecknad i ett hyfsat skick på den tiden...:-D :-D

****
Hyfsat skick, ja. Men det är du väl än? ;-) ;-)


[image]

****
Kul att du har denna bild. Det är alltid kul att ha sådana bilder från arbetsplatsen. Själv har jag också ett par bilder med mig körandes Ra-lok, men det var långt efter lokens ordinarie tjänstgöring.

[image]
Här är det Ra 846 som drar Årgångståget. 10 september 2006, någonstans mellan Uppsala och Gävle, under TÅG 150-jubileet.

[image]
Samma år drog SKÅJ:s Ra 994, deras julbordståg, Stockholm-Nyköping-Norrköping-Katrineholm-Stockholm, 9 december. Här ett självporträtt på vägen mot Norrköping.

HJP

Ra 987 absolut sista ordinarie resandetåg

av Nicke nyfiken, Sunday, February 12, 2012, 18:36 (4480 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Jag har hört att Ra hade dåliga gångegenskaper, stötte i kurvorna, kan det bero på det korta boggiavståndet??
Ra-maskinerna var lätta, 64 ton tjänstevikt, avsedda korta tåg med få uppehåll.

Ra 987 absolut sista ordinarie resandetåg

av Per Ljungberg, Sunday, February 12, 2012, 19:46 (4480 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Jag har under några år gjort diverse underhåll på NJ:s Ra 987 även om jag inte formellt har varit underhållsansvarig. Som fd kraftelektriker så vill jag påstå att det är en enkel och robust konstruktion. Enda elektroniken ombord är ATC:n. Men kräver en hel del underhåll. Framför allt kontaktorerna och hjälpmotorkolen måste hållas efter. En del ställen är mycket svåråtkomliga och kräver yngre förmågor för att ta sig dit. Jag gillar loket. Har haft förmånen att flera gånger kunnat åka med på loket och faktiskt (med handledare) även kört det några gånger. Det går mycket fint. I alla fall upp till drygt 100 km/h. Tyvärr är loket f.n. lite krassligt med en felaktig motorventilator. Men jag hoppas att det snart är i drift igen. Är det inte den sista utvecklingen av kontaktorstyrda lok i Sverige? Ett "upphottat" Da-lok.
PLj

Ra 987 absolut sista ordinarie resandetåg

av HJP, Sunday, February 12, 2012, 22:26 (4480 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Är det inte den sista utvecklingen av kontaktorstyrda lok i Sverige? Ett "upphottat" Da-lok.
PLj

****
Möjligen är det det sista, och bortser man från Da-lokets koppelstångsdrift, så är det i princip samma lok som Ra, och Bt. Att man "bucklat till" lokkorgen på olika sätt, är en annan sak.

HJP

Ra 987 absolut sista ordinarie resandetåg

av HP, Monday, February 13, 2012, 06:48 (4479 dagar sedan) @ Roger Lundberg

[image]

Tack Roger, det var den bilden jag hade i åtanke...!

Mvh Henrik R

Ra 987 absolut sista ordinarie resandetåg

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Monday, February 13, 2012, 19:19 (4479 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Samma lok, samma hytt och liknande skinnväst... ;-)

Lindman

[image]


[image]

Ra 987 absolut sista ordinarie resandetåg

av Roger Lundberg, Monday, February 13, 2012, 20:55 (4479 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Kul jämförelsebild!!!:-D

Men varför är infästningen till tdt-lampan förstärkt???:-|

Ra 847 sista mätvagnskörning

av Lars-Olof Nilsson, Sunday, February 12, 2012, 21:31 (4480 dagar sedan) @ HP

Ra 847 har som bekant rullat runt med STRIXen även efter detta.

Sista dag som dragare till STRIX-mätvagn var den 12/8 2009. Därefter "avrustades" loket någon dag i Borlänge innan det gick ner till Kristinehamn och återställdes till museilok innan det återlämnades till BJs.

Under den tid som jag tjänstgjorde på loket så drabbades det bara av två fel, båda två under sista veckan innan loket skulle bli ersatt av Rc3 1041. Det ena felet inträffade i Vassijaur och var en hjälpkontakt som gick av, så det var bara att byta. Det andra felet var en fastbränd kontaktor, det inträffade någonstans mellan Sundsvall och Gävle och den var bara att lirka loss.

[image]
Klockan 15:20 rullade tåg 85722 in Borlänge. Detta är väl inget riktigt mästerverk, men det är en av de absolut sista bilderna på Ra 847 tillsammans STRIX-mätvagn.


[image]
Hytten på Ra 847.


[image]
Förarbordet med allt väsentligt...


[image]
En bild på Ra 847 och STRIX-mätvagn som tåg 96395 i Backsjön 29/9 2008.


//Lars-Olof Nilsson

Rapid i allmänhet

av Kent Lillfors, Monday, February 13, 2012, 21:21 (4479 dagar sedan) @ Oldsmobile

Av totalt 10 Rapid lok finns 5 st med "skiftande driftstatus"

Har dristad mig till att sammanfatta Rapidloken

846 Ra 1 Tillhör SJVM är reviderat til orginallack lyktor omkring 2006
847 Ra 2 Tillhör BJ: Körde "strixen" ett antal år. Åter hos BJ efter rev
987 Ra 3 Tillhör SJVM dep i Nässjö, slopad 16:e aug-88
988 Ra 4 Tillhör SJVM Försälj hösten 2011, slopad feb-88
989 Ra 5 Skrotad i Kil februari 1989
990 Ra 6 Slopad 1996, skrotad i Grängesberg Jan-96. Utställningståg bla EU-94
991 Ra 7 Skrotad maj 2011 i Gävle som donator till övriga Ra!
992 Ra 8 Skrotad april 2001 i Grängesberg
993 Ra 9 Slopad 1996, skrotad i Grängesberg 1999. Det "blå loket", utställningsgtåg bla slöjdtåget
994 Ra10 Tillhör SKÅJ

Mottar med glädje tillägg och rättelser, eftersom jag sammanställt uppgifterna från detta forum och forumskribenter i allmänhet känns det rätt att publisera "min sammanfattning" över Rapid loken i denna tråd.

Det skulle vara intressant hur försäljningen av Ra 4 ligger till?

Kenta som anser Rapiden vara sveriges vackraste ellok

Rapid i allmänhet

av Mattias Jansson, Monday, February 13, 2012, 23:45 (4479 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Av totalt 10 Rapid lok finns 5 st med "skiftande driftstatus"

Har dristad mig till att sammanfatta Rapidloken

846 Ra 1 Tillhör SJVM är reviderat til orginallack lyktor omkring 2006
847 Ra 2 Tillhör BJ: Körde "strixen" ett antal år. Åter hos BJ efter rev
987 Ra 3 Tillhör SJVM dep i Nässjö, slopad 16:e aug-88
988 Ra 4 Tillhör SJVM Försälj hösten 2011, slopad feb-88
989 Ra 5 Skrotad i Kil februari 1989
990 Ra 6 Slopad 1996, skrotad i Grängesberg Jan-96. Utställningståg bla EU-94
991 Ra 7 Skrotad maj 2011 i Gävle som donator till övriga Ra!
992 Ra 8 Skrotad april 2001 i Grängesberg
993 Ra 9 Slopad 1996, skrotad i Grängesberg 1999. Det "blå loket", utställningsgtåg bla slöjdtåget
994 Ra10 Tillhör SKÅJ

Mottar med glädje tillägg och rättelser, eftersom jag sammanställt uppgifterna från detta forum och forumskribenter i allmänhet känns det rätt att publisera "min sammanfattning" över Rapid loken i denna tråd.

Det skulle vara intressant hur försäljningen av Ra 4 ligger till?

Kenta som anser Rapiden vara sveriges vackraste ellok

Jag har samma uppgifter som du med undantag för att 987 och 988 inte ska ha slopats och övergått till NJ respektive Jvm förrän år 1996. Men vilket som stämmer vet jag inte.

Rapid i allmänhet

av Kent Lillfors, Tuesday, February 14, 2012, 00:06 (4479 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Av totalt 10 Rapid lok finns 5 st med "skiftande driftstatus"

Har dristad mig till att sammanfatta Rapidloken

846 Ra 1 Tillhör SJVM är reviderat til orginallack lyktor omkring 2006
847 Ra 2 Tillhör BJ: Körde "strixen" ett antal år. Åter hos BJ efter rev
987 Ra 3 Tillhör SJVM dep i Nässjö, slopad 16:e aug-88
988 Ra 4 Tillhör SJVM Försälj hösten 2011, slopad feb-88
989 Ra 5 Skrotad i Kil februari 1989
990 Ra 6 Slopad 1996, skrotad i Grängesberg Jan-96. Utställningståg bla EU-94
991 Ra 7 Skrotad maj 2011 i Gävle som donator till övriga Ra!
992 Ra 8 Skrotad april 2001 i Grängesberg
993 Ra 9 Slopad 1996, skrotad i Grängesberg 1999. Det "blå loket", utställningsgtåg bla slöjdtåget
994 Ra10 Tillhör SKÅJ

Mottar med glädje tillägg och rättelser, eftersom jag sammanställt uppgifterna från detta forum och forumskribenter i allmänhet känns det rätt att publisera "min sammanfattning" över Rapid loken i denna tråd.

Det skulle vara intressant hur försäljningen av Ra 4 ligger till?

Kenta som anser Rapiden vara sveriges vackraste ellok


Jag har samma uppgifter som du med undantag för att 987 och 988 inte ska ha slopats och övergått till NJ respektive Jvm förrän år 1996. Men vilket som stämmer vet jag inte.

En lucka jag tänkt på, Ra 3, 987 slopad 16:e augusti 1988 och Ra 4 988 slopad i februari 1988 - vad hände sedan???
Sannolikt överfördes dessa SJVM, 1986 som du skriver, vad hände i mellan tiden,
Stod be bara och samlade damm???
Kent

Ra avställda i beredskap för senare slopning

av Roger Lundberg, Tuesday, February 14, 2012, 05:56 (4478 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Som jag skrev i tidigare inlägg, så ställdes ett antal Ra-lok av, för att gå in i beredskapslokreserven. Detta var ett ovanligt "tilltag" eftersom det handlade om elektrolok. (Kanske någon form av praktiskt prov?) De Ra-lok som berördes, hamnade i en byggnad (ett beredskapsskjul) strax norr om Hagalund. Detta finns också beskrivet i TÅG har jag för mig. Denna typ av förvaring var dock ej så lyckad enligt dåtida interna rykten bland intresserade järnvägare. Kablage skall ha blivit angripna, (av råttor och möss??).

Denna avställning som beredskapslok följdes senare av en slopning, och förmodligen också ett skrotningsbeslut.

Ra avställda i beredskap för senare slopning

av Per Ljungberg, Tuesday, February 14, 2012, 08:14 (4478 dagar sedan) @ Roger Lundberg

När NJ fick ner sin deposition av Ra 987 fr Jvm så blev det överslag i huvudbrytaren vid första provkörningen. Det hade trängt in vatten i den under dess uppställning. Det sas att man varit tvungen att ta bort övre delen av brytaren för att loket skulle gå in i beredskapsskjulet. Så ett av de första projekten blev att byta brytaren.
PLj

Ra avställda i beredskap för senare slopning

av Göran Enqvist, Tuesday, February 14, 2012, 08:53 (4478 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Det var i lokhuset i Gåvastbo som Ra-loken fick stå en period. Innan dess var det ångfinkor där.

/Göran

Ra avställda i beredskap för senare slopning

av morrgan, Tuesday, February 14, 2012, 22:29 (4478 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Ja det stämmer med Gåvastbo, jag var där personligen och tog ut alla Rapidloken, vi tog dom till Gävle Driftverkstad och där driftsatte vi Ra 993 till MegaExpress, resten av loken överlät vi till Järnvägsmuseet.
Vid driftsättningen lär vi lok 993:s brytare "baja" ett flertal gånger för att få ut fukten ut brytaren, sedan kördes loket därifrån för egen maskin, loket fungerade felfritt under hela Megaexpressturen och att loket sedan skrotades var av "järnvägspolitiska" skäl, detta gällde även lok 990. Så gamla lok får bara inte bara köra omkring på spåren hur felfria dom än är.
Detta var på den tiden då SJs informationsavdelning hade "egna tåg" , 2 Radidlok + 2 st Da-lok + en tid hade vi även en T43a + en massa utställningsvagnar. Att det hela sköttes från Göteborg kan ha haft en viss inverkan på att plötsligt över en natt överfördes det hela till SJ Persontrafik med påföljande skrotningar mm

morrgan

Ra avställda i beredskap för senare slopning

av Roger Lundberg, Wednesday, February 15, 2012, 05:55 (4477 dagar sedan) @ morrgan

;-):-D ;-) :-D

Tack Morrgan för din kompletterande info.

Ja, Du rörde runt rätt friskt i den statliga betong-grytan vid den tiden!

Ere centralstyrt så ere:-(

Rapid i allmänhet, Ra 987

av Peter Alsén, Tuesday, August 21, 2012, 22:53 (4289 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Bara för att din lista skall bli korrekt så äger NJ sedan våren 2012 loket. Depositionen övergick då till ägande genom ett köp av loket.