Sv/v 70-tal: Geijersholm. (Bana)

av JöL, Tuesday, January 22, 2008, 20:30 (5932 dagar sedan)

[image]

Foto i Geijersholm den 2 maj 1975.

Sv/v 70-tal: Geijersholm.

av Christian, Tuesday, January 22, 2008, 21:39 (5932 dagar sedan) @ JöL

Om du skulle känna att gensvaret är något ljummet på de bilder från NKlJ som du visar: Gör inte det!

Stort tack för dessa trevliga tidsdokument, fortsätt gärna!

/ Christian

Sv/v 70-tal: Geijersholm.

av JöL, Tuesday, January 22, 2008, 21:44 (5932 dagar sedan) @ JöL

[image]
En av grusvagnarna som stod på stationen var av urmodell...

Foto i Geijersholm den 2 maj 1975.

Sv/v 70-tal: Geijersholm.

av MA, Tuesday, January 22, 2008, 22:03 (5932 dagar sedan) @ JöL

Hade jag obegränsat med pengar vet jag vilken järnväg jag skulle återuppbygga.:-) Det var länge sedan jag dreglade så över bilder som de du har visat de senaste dagarna! Tack!

MA

Sv/v 70-tal: Geijersholm.

av Johan S, Wednesday, January 23, 2008, 08:26 (5932 dagar sedan) @ MA

Järnverket i Hagfors expanderar och en metanolfabrik planeras. Bara järnverkets expansion beräknas göra att lastbilstrafiken ökar med 100 långtradare i månaden.

Sv/v 70-tal: Geijersholm.

av Daniel, Wednesday, January 23, 2008, 08:37 (5932 dagar sedan) @ JöL

De två överväxta sidospåren i bild, är det något av detta som en gång fortsatte till Gustavsfors eller utgick denna sidobana lite mer norr om Geijersholm?

Sv/v 70-tal: Geijersholm.

av Christian, Wednesday, January 23, 2008, 22:08 (5931 dagar sedan) @ Daniel

På en gammal bangårdsskiss jag har står det att andra spåret från vänster är 1200 meter långt och går till Starrkärr.

Geijersholm - Starrkärr - Gustavsfors

av Daniel, Wednesday, January 23, 2008, 23:12 (5931 dagar sedan) @ Christian

Ok, tack för det, då är det bara den närmaste resten av Starrkärrsbanan man ser då jag antar att bebyggelsen på andra sidan vägen har utrotat banvallen där.

Banan till Starrkärr, som lades ner i juni 1952 och revs upp 1953-54, fortsatte från Starrkärr som en av Uddeholm AB:s industribanor till Gustavsfors f d masugn. Denna milslånga industribana lades ner i januari 1940 och revs upp 1949. Det är svårt att hitta karta över denna bana då någon ekonomisk karta över Geijersholm-Gustavsfors inte upprättas förrän 1968.

Geijersholm - Starrkärr - Gustavsfors

av Harald, Thursday, January 24, 2008, 17:02 (5930 dagar sedan) @ Daniel

Det måste ha varit en kortlivad bana. Den finns inte med på Generalstabskartan från 1918, uppmätt 1913. Där går spåret bara till Starrkärrs Lastageplats som det står på den ekonomiska kartan från slutet av 1800-talet. Den nyare ekonomiska kartan från 1968 är nog inte helt oanvändbar ändå. Med den och Eniros flygbilder kan man skaffa sig en uppfattning om den troliga sträckningen. Från Starrkärr går en brukningsväg österut som efter ett tag svänger mot NO. Det är troligen den gamla banvallen. Vägen svänger sedan och ansluter till landsvägen i rät vinkel. På flygbliden kan man se ett stråk som fortsätter mot NO, korsar landsvägen snett och fortsätter i en båge på andra sidan. Lite längre norrut där vägen till Edet tar av från landsvägen ser man på flygbilden en båge som troligen är banans sträckning. Sedan antar jag att den nuvarande vägen går i banans sträckning. På 1800-talskartan finns en krokigare väg och troligen använde man banvallen för en rakare väg när banan lades ned. Norr om Edet finns en bro som bör ha varit banans. Sedan blir det lite svårare att följa banan exakt, men strax söder om Tallbo ser man på den nyare ekonomiska kartan en brukningsväg väster om landsvägen som troligen är banvallen. Den korsade sedan troligen älven en dryg halvkilometer uppströms den nuvarande landsvägsbron. Hur den sedan gick är lite svårare att säga för det finns flera stråk på flygbilderna som är möjliga.

Geijersholm - Starrkärr - Gustavsfors

av Roland Svensson ⌂ @, Hagfors, Monday, December 27, 2010, 14:05 (4862 dagar sedan) @ Öjkas

Om ni tar kontakt med Sällskapet Gustavaforskning i Hagfors så finns det massor av material om både Gustavsforsbanan och Ullenbanan liksom om kanalerna i Gustav Adolf. Dessa båda banor ägdes inte av NKlJ utan av Uddehlms skogsavdelning. Den kanal vid Orrberget som det hänvisas till var ingen pråmkanal utan ett misslyckat försök till flottningskanal genom näset vod Orrberget.