Tågtätt på Mora-Noret 1971 (Järnväg allmänt)
Sommaren 1971. Lokstationen i Mora-Noret är i full verksamhet och det gör att det är tätt mellan tågen på den korta sträckan mellan Mora och Mora-Noret. Förutom tågen på det som idag kallas för Siljanbanan var det alla lok och motorvagnar som gick till och från stallet för tillsyn, tankning eller vad nu orsaken kunde vara för ett besök i stallet. Det var nästan inget lok eller motorvagn utan att de tog turen upp till Noret vid sitt Morabesök.
Här några bilder från ett besök den 28 juni 1971.
Först lite bilder från Morasidan. Y7 1212 kommer från Mora-Noret. Till vänster om bron ser vi en avstängning med en förbudsskylt rakt mot älven. Den verkar lite malplacerad, vem skulle komma på tanken att köra rakt ner i älven? Jag tror att det är ett minne från när landsvägen gick upp på bron som en gång var en kombinerad landsvägs- och järnvägsbro.
Sedan kommer T41 205 med tåg 680 från Borlänge
Y7 1212 ger sig av i tåg 4304 med destination Orsa
Ett titt på bron över Österdalsälven från Morasidan
T41 205 har lämnat tågsättet och är på väg till Mora-Noret.
Strax därefter kommer en Z65, nummer 582, med tågvärmevagnen från samma tåg. Även tågvärmevagnar behöver bränsle och tillsyn.
Stallet och vändskivan med sitt hus för skivvakten. Sådana små hus på vändskivan var väl inte alltför vanliga i Sverige?
Det såg nästan övergivet ut på den förra bilden, men så var inte fallet. Från en stallport och ut mot skivan ser vi i varje fall ett par motorvagnar. Kan det vara ett torn för sandgivning som syns bakom motorvagnssläpet till höger?