Nya dressiner i/ från Galtström (Järnväg allmänt)

av Granis, Friday, March 30, 2012, 09:14 (4413 dagar sedan)

FGT satsar på dressincykling. Fyrhjuliga cykeldressiner har ju sina fördelar, såväl vad gäller stabilitet (kan jag tänka mig) som lastförmåga. En dylik används ju t ex som "arbetshäst" mellan stationshus och lokstall i Faringe (den enda cykeldressin som regelbundet och frekvent används på ULJ f ö).
Men hur vanliga var dom "på riktigt", på den historiska förebildstiden alltså (vilken den nu är ;-))? Och vilka var nackdelarna, eftersom dom flesta cykeldressiner ändå tillverkades trehjuliga med "utliggare"? Vikten? Kostnaden?

/ L G

Nya dressiner i/ från Galtström

av Olov Kalderén, Friday, March 30, 2012, 10:17 (4413 dagar sedan) @ Granis

Den fyrhjuliga fd SRJ-dressin som jag haft lär ha tillhört signalavdelningen. Den var märkbart tyngre att cykla på än en trehjulig. Priset var säkert också en faktor för en banvakt, eftersom fyra hjul säkert kostade mer än tre. :)
/Olov

Walters till LKAB och Komplettfabriken

av Rasmus Axelsson, Friday, March 30, 2012, 12:26 (4413 dagar sedan) @ Granis

Men hur vanliga var dom "på riktigt", på den historiska förebildstiden alltså (vilken den nu är ;-))? Och vilka var nackdelarna, eftersom dom flesta cykeldressiner ändå tillverkades trehjuliga med "utliggare"? Vikten? Kostnaden?

Walters verkstäder i Mullhyttemo tillverkade fyrhjuliga dressiner till LKAB har jag för mig. Det finns en bild i en bok om LKAB där man kan skymta en i bakgrunden men i övrigt känner jag inte till någon bra bild på dem...

För övrigt tillverkas väl cykeldressiner fortfarande av Komplettfabriken?

Walters till LKAB och Komplettfabriken

av Staffan Eronn, Friday, March 30, 2012, 14:55 (4413 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Närsen-Grontjärns Järnväg har fyra stycken fyrhjuliga "cykeldressiner" varav en är el-driven. Den sistnämnda utvecklades efter ritningar vid Zinkgruvan och skänktes till NGJ. Den behöver renoveras vad gäller el-motorn, annars är den komplett. Övriga dressiner är tillverkade vid Komplettfabriken och har använts vid olika gruvor. En av dressinerna har spv 750 mm annars är spårvidden 600 mm.
Det är helt riktigt att smalspåriga trehjuliga cykeldressiner är lite riskabla att åka på. På spårvidden 600 mm är det stor risk att den tippar åt sidan, säskilt om föraren är av den muskulösa typen med tyngdpunkten högt placerad. Själv har jag aldrig tippat med en sådan dressin. Förklaringen är att jag känner till riskerna och att jag har tyngdpunkten lågt placerad.
En "hemgjord" fyrhjulig cykeldressin finns ocks vid NGJ. Den är tillverkad vid torvfabriken i Holmebo.
Staffan Eronn

Nya dressiner i/ från Galtström

av Håkan Zaar, Saturday, March 31, 2012, 18:06 (4412 dagar sedan) @ Granis

Som granis mycket riktigt påpekar så har en fyrhjulig dressin en hel del fördelar.

Stabilare, bättre lastyta, mindre tippbenägen osv.
Den variant som jag tagit fram är lätt, har skivbromsar på två hjul osv.
Dressinen blir också CE-märkt.

Man kan passera växlar enklare än med en trehjulig motsvarande.

Man kan däremot inte köra upp växlar med denna skapelse.....det fordrar tyngre fordon....Med andra ord ersätter inte det fjärde hjulet intellektet på den som framför det.

Vår avsikt är att komma igång med dressinuthyrningen från den 1 maj i Galtström.
Mera information kommer på hemsidan.

/Håkan