Gäst hos verkligheten

av Bobo L, Saturday, April 07, 2012, 20:50 (4401 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

En högst sevärd film, alldeles bortsett från smalspårsscenerna!

Själv tror jag att olika scener spelats in i Växjö, Vetlanda och Sävsjöström. Och godståget från Alvesta med ett Gp-lok (?) har 1435-vagnar på överföringsvagnar! ;-)

Gäst hos verkligheten

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, April 07, 2012, 21:05 (4401 dagar sedan) @ Bobo L

Vill minnas att jag hört att vissa scener spelats in på Braås station.

Gäst hos verkligheten

av Bobo L, Saturday, April 07, 2012, 21:45 (4401 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vill minnas att jag hört att vissa scener spelats in på Braås station.

Hmm, Braås ligger ju också vid sjökanten... Fast jag tyckte ändå att Sävsjöström passade in fint. Vidhåller! ;-)

Gäst hos verkligheten Np loket

av Patrik Eriksson, Saturday, April 07, 2012, 22:03 (4401 dagar sedan) @ Bobo L

Vill minnas att jag hört att vissa scener spelats in på Braås station.


Hmm, Braås ligger ju också vid sjökanten... Fast jag tyckte ändå att Sävsjöström passade in fint. Vidhåller! ;-)

Någon som vet vilka lok vagnar som användes. SJ loggor och nummer hade ju plockats bort

Gäst hos verkligheten

av Hans Broman, Saturday, April 07, 2012, 21:31 (4401 dagar sedan) @ Bobo L

En högst sevärd film, alldeles bortsett från smalspårsscenerna!

Själv tror jag att olika scener spelats in i Växjö, Vetlanda och Sävsjöström. Och godståget från Alvesta med ett Gp-lok (?) har 1435-vagnar på överföringsvagnar! ;-)

Du menar väl inte Alvesta om du syftar på ett smalspårståg?

Gäst hos verkligheten

av Bobo L, Saturday, April 07, 2012, 21:44 (4401 dagar sedan) @ Hans Broman

En högst sevärd film, alldeles bortsett från smalspårsscenerna!

Själv tror jag att olika scener spelats in i Växjö, Vetlanda och Sävsjöström. Och godståget från Alvesta med ett Gp-lok (?) har 1435-vagnar på överföringsvagnar! ;-)


Du menar väl inte Alvesta om du syftar på ett smalspårståg?

Haha, avslöjad! Du har alltså inte sett filmen! :-D ;-)

PS
Se hela filmen, den är värd sin tid, och vid ca 28:00-31:00 någonstans passerar godståget från Alvesta.

Gäst hos verkligheten

av Hans Broman, Sunday, April 08, 2012, 21:03 (4400 dagar sedan) @ Bobo L

En högst sevärd film, alldeles bortsett från smalspårsscenerna!

Själv tror jag att olika scener spelats in i Växjö, Vetlanda och Sävsjöström. Och godståget från Alvesta med ett Gp-lok (?) har 1435-vagnar på överföringsvagnar! ;-)


Du menar väl inte Alvesta om du syftar på ett smalspårståg?


Haha, avslöjad! Du har alltså inte sett filmen! :-D ;-)

PS
Se hela filmen, den är värd sin tid, och vid ca 28:00-31:00 någonstans passerar godståget från Alvesta.

Jodå, jag såg filmen på 1960-talet. :-| Det verkar vara en god idé att se om den.

Gäst hos verkligheten

av Bobo L, Sunday, April 08, 2012, 22:08 (4400 dagar sedan) @ Hans Broman

En högst sevärd film, alldeles bortsett från smalspårsscenerna!

Själv tror jag att olika scener spelats in i Växjö, Vetlanda och Sävsjöström. Och godståget från Alvesta med ett Gp-lok (?) har 1435-vagnar på överföringsvagnar! ;-)


Du menar väl inte Alvesta om du syftar på ett smalspårståg?


Haha, avslöjad! Du har alltså inte sett filmen! :-D ;-)

PS
Se hela filmen, den är värd sin tid, och vid ca 28:00-31:00 någonstans passerar godståget från Alvesta.


Jodå, jag såg filmen på 1960-talet. :-| Det verkar vara en god idé att se om den.

*garvar* Akta, det kan bli en vana om du ser den för ofta! ;-)

Gäst hos verkligheten

av Anders Johansson, Saturday, April 07, 2012, 21:42 (4401 dagar sedan) @ Bobo L

Ganska mycket är inspelat på Are fly vid Dädesjö på gamla ÖSmJ.
Stadsmiljöerna är från Vetlanda, även om de ska föreställa Växjö.
Detfinns enhel del att läsa i boken Lennarts bilder, eftersom Lennart Pettersson var tillsyningsman vid inspelningarna.

Gäst hos verkligheten

av Nicke nyfiken, Saturday, April 07, 2012, 22:20 (4401 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Påskafton är räddad med en bra film.

Gäst hos verkligheten

av Lighthouse, Sunday, April 08, 2012, 00:10 (4400 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Lennart Pettersson var inte bara tillsyningsman utan medverkade även som statist som banarbetare väl? Om inte minnet sviker? Var inte nån scen även vid näsbykulla? Finns en fin scen där John(åsa-nisse) stakar sig fram på sin tralla med Rex Brådhe(idag boende i Helsingborg) nerför singeltorpsbacken:-) så Sif Ruud som gör en kanonprestation! Underbar film! Roligt på den gamla goda tiden då järnvägen var en ack så viktig livsnerv i allas liv och mera naturligt förekommande i filmer och böcker. Det funkar bra att göra Åsa-Nisse i roslagen och få det att likna Småland, men att filma smalspår för att efterlikna normalspår torde inte ens de normala(icke tågfantaster:-D:-D) kunnat se skillnad på;-)

Gäst hos verkligheten

av Nicke nyfiken, Sunday, April 08, 2012, 00:17 (4400 dagar sedan) @ Lighthouse

Ser en schen med en E-maskin och normalspårsvagnar i bakgrunden, mina tankar går då till Vislanda, kan filmen vara tagen utmed linjen Vislanda-Karlshamn.

Gäst hos verkligheten

av Lighthouse, Sunday, April 08, 2012, 00:25 (4400 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Är det själva linjen karlshamn-Vislanda du menar är den 1067mm.. Men kanske scenen med E-loket var filmad på BAJ? Är inte helt säker dock:-(

Gäst hos verkligheten

av Nicke nyfiken, Sunday, April 08, 2012, 00:28 (4400 dagar sedan) @ Lighthouse

Loket verkar avställt, hotellbyggnaden känner jag igen från Vislanda, tror scenerna är från olika järnvägar i småland.

Gäst hos verkligheten

av Torger, Sunday, April 08, 2012, 11:34 (4400 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Scenerna med både smal- och normalspår lär vara inspelade i Sävsjöström.
Np-loket är säkerligen 3045, f d EÖJ 2. Systerloket 3044/EÖJ 1 hade en modernare rökskåpslucka.
Christer Torgersson

Gäst hos verkligheten - Inspelningsplatser.

av Krister P, Sunday, April 08, 2012, 13:40 (4400 dagar sedan) @ Torger

Scenerna med både smal- och normalspår lär vara inspelade i Sävsjöström.
Np-loket är säkerligen 3045, f d EÖJ 2. Systerloket 3044/EÖJ 1 hade en modernare rökskåpslucka.
Christer Torgersson

Här kommer några platser som inspelningarna var gjorda.
Tidsangivelserna är från SVT-play.

Generellt, ALLA scener med Np-loket är från Vetlanda. Även det med E2-loket. Alltså inte Sävsjöström eller Växjö eller någon annan stans.
Np-loket, som i filmen är märkt "04" är Np 3045.
Enligt tjänstgöringslistorna var det aktivt 13maj, 10juni och 6 september 1960 vilket var den sommaren filmen spelades in.

26min30sek: När de börjar dressinfärden och sparkar till trallan -västra änden av 891-bangården i Vetlanda.

27:07: Början av dressinfärden - i Braås på spåret mot Böksholm närmast sjön Örken.

28:05: Ca. 2 km söder om Sandreda längst med sjön Madkroken.

28:16: Återigen på spåret mot Böksholm i Braås med Örken i bakgrunden.

28:30: I kurvan runt södra delen av Madkroken ca. 3km söder om Sandreda.

29:13. Vid banvaktstugan i Målajord ca. 1 km öster om Brittatorp. Stugan är riven.

29:30: Återigen längst med Madkroken söder om Sandreda.

29:40: Spåret mot Böksholm i Braås.

29:50: Bron över vattendrag vid Kvarnagården norr om Braås.

30:18: Mötet med det fingerade tåget från Alvesta vilket i själva verket var tåg 9812 med Gp 3135, ca. 150m öster om vägövergången

vid Värends Eke. Notera att scenen där de lyfter av trallan inte är vid denna plats utan på annan oidentifierad plats.

31:03: Scenen med banarbetarna där den högra är Lennart petersson - ett par hundra meter bort i kurvan efter växeln i Sevedstorp.

31:14: Vårgårdabackens västra del närmast Värends Eke. De stakar mot Dädesjö och krönet av backen kan ses i bakgrunden.

31:22 - 32:50: Lång sekvens från Vårgårdabackens östra del efter krönet från Värends Eke. Detta var den egentliga backen man

avser när man säger Vårgårdabacken. I denna över minuten långa skevens är det många korta inklippta sekvenser från andra delar

av banan.

32:51: De lyfter av trallan. Början av Vårgårdabacken strax öster om Värends Eke ganska precis på samma ställe där de möter tåget
vid 30:18.

50:13: Vetlanda med E2-lok.

Gäst hos verkligheten - Inspelningsplatser.

av Bobo L, Sunday, April 08, 2012, 17:08 (4400 dagar sedan) @ Krister P

Haha, spekulation upphööör!! :-P

Tack för fakta, även om det innebar att du sänkte mina egna teorier ;-) Men filmen var bra!

Tack för data - och lite OT om Gnäll-Per.

av Johan Vinberg, Monday, April 09, 2012, 22:02 (4399 dagar sedan) @ Bobo L

Haha, spekulation upphööör!! :-P

Tack för fakta, även om det innebar att du sänkte mina egna teorier ;-) Men filmen var bra!

Tack Krister (och ANders i tråden ovan).

SJälv såg jag filmen när den repriserades kring 1973-74 och blev som 12-13 åring dystert berörd av det så typiskt svarta resp. religösa som präglade Pär Lagerqvists författarskap. Kanske hans dystra stämma (han är berättaren i filmen, övertalades av sonen och tillika regissören för filmen, Bengt Lagerqvist) bidrog. Scenen från begravningsmiddagen där en skäggigg gubbe mumsar i sig korset på tårtan glömmer jag aldrig.
Tyvärr kompenserade inte tågscenerna filmens svarta handling i mina ögon i all fall.
Men det var ju Lagerqvists still och inte för inte kallades han av de lundensiska och mer muntra författarna Piraten, Frans G Bengtson, Hjalmar Gullberg och Karl-Ragnar Gierow för Gnäll-Per.

En rolig historia om Lagerqvist berättades av Stig Järrel. Järrel och HAsse Ekman bjöd regelbundet ut komediskådesplerskan Tollie Zellman på STurehof (Stureplan i STockholm). Hon spelade alltid vimisg rik tant i svenska 40-atls filmer. Hon var känd för sin spontanitet privat och vid en träff på STurehof med Ekman och Järrel kom Pär LAgerqvist in och satte sig diskret vid ett enskilt bord och började anteckna på ett block.
Tollie sa : - Jag vill tala med akademieledamoten.
Järell smög över och förklarade för Lgerqvist om Tollies önskan och han följde snällt med.
Framme vid komediennens bord sa hon till förfataren:
- Ååhh, ni hade säkert skrivit mycket roligare och gladare böcker om vi två lärt känna varandra när vi var unga!

Hilsen
JV

Tack för data - och lite OT om Gnäll-Per.

av Bobo L, Monday, April 09, 2012, 22:19 (4399 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Haha, spekulation upphööör!! :-P

Tack för fakta, även om det innebar att du sänkte mina egna teorier ;-) Men filmen var bra!


Tack Krister (och ANders i tråden ovan).

SJälv såg jag filmen när den repriserades kring 1973-74 och blev som 12-13 åring dystert berörd av det så typiskt svarta resp. religösa som präglade Pär Lagerqvists författarskap. Kanske hans dystra stämma (han är berättaren i filmen, övertalades av sonen och tillika regissören för filmen, Bengt Lagerqvist) bidrog. Scenen från begravningsmiddagen där en skäggigg gubbe mumsar i sig korset på tårtan glömmer jag aldrig.
Tyvärr kompenserade inte tågscenerna filmens svarta handling i mina ögon i all fall.
Men det var ju Lagerqvists still och inte för inte kallades han av de lundensiska och mer muntra författarna Piraten, Frans G Bengtson, Hjalmar Gullberg och Karl-Ragnar Gierow för Gnäll-Per.

En rolig historia om Lagerqvist berättades av Stig Järrel. Järrel och HAsse Ekman bjöd regelbundet ut komediskådesplerskan Tollie Zellman på STurehof (Stureplan i STockholm). Hon spelade alltid vimisg rik tant i svenska 40-atls filmer. Hon var känd för sin spontanitet privat och vid en träff på STurehof med Ekman och Järrel kom Pär LAgerqvist in och satte sig diskret vid ett enskilt bord och började anteckna på ett block.
Tollie sa : - Jag vill tala med akademieledamoten.
Järell smög över och förklarade för Lgerqvist om Tollies önskan och han följde snällt med.
Framme vid komediennens bord sa hon till förfataren:
- Ååhh, ni hade säkert skrivit mycket roligare och gladare böcker om vi två lärt känna varandra när vi var unga!

Hilsen
JV

:-D

Mer "Minnenas Television"...Bombi Bitt

av Lasse M, Sunday, April 08, 2012, 00:37 (4400 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

På SVT2 går sedan igår (fredag) Bombi Bitt i Minnenas Television. I fredagens avsnitt var det en hel del järnväg när dom var hos Jöns Pumpare. Totalt visas fyra avsnitt, ett varje påskdag. Tyvärr verkar dessa inte finnas på SVT-Play.

Mer "Minnenas Television"...Bombi Bitt

av Lennart Petersen, Sunday, April 08, 2012, 01:19 (4400 dagar sedan) @ Lasse M

På SVT2 går sedan igår (fredag) Bombi Bitt i Minnenas Television. I fredagens avsnitt var det en hel del järnväg när dom var hos Jöns Pumpare. Totalt visas fyra avsnitt, ett varje påskdag. Tyvärr verkar dessa inte finnas på SVT-Play.

Men hela Bombi Bitt finns på Dvd från Svt. Och det är en fantastisk inspelning med en elit av skådespelare så den är väl värd sina pengar förutom nu järnvägsscenerna med Jöns Pumpare och ett E2 som får vatten (det skulle ju varit en amerikanare men E2 får duga )

Mer "Minnenas Television"...Bombi Bitt

av Per-Olov Brännlund, Sunday, April 08, 2012, 20:26 (4400 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Loket som deltog vid inspelningen av Bombi Bitt var E 902.

Lagerqvist där också

av Johan Vinberg, Monday, April 09, 2012, 22:33 (4399 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Bombibitt regisserades - liksom Gäst hos verkligheten - av Bengt Lagerqvist.
Samme regissör som även gjorde Hemsöborna, Någonstans i Sverige och Röda Rummet åt SVT.

Hilsen
Johan