Drömstugor?! (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stefan Olsson, Monday, April 09, 2012, 22:04 (4371 dagar sedan)

För den som drömmer om det ultimata huset med järnvägshistorisk touch uppfyller väl dessa två fd HC-släp dessa drömmar. Den röda har tidigare varit ute på detta forum, men jag väljer en annan vinkel för att variera det hela litet. Den gröna har vad jag vet inte varit med här förr.
Den gröna är garanterat fd TGOJ, vilket den röda också borde vara med rätt stor säkerhet. Närheten till Eskilstuna skvallrar väl också om detta. Båda är i förvånansvärt gott skick, troligen var de i gott skick vid slopningen. Tack vare taken har detta kunnat bibehållas på ett sätt som är ovanligt på uppställda korgar. Invändigt är båda också förvånansvärt intakta, så när som på sittplatserna. Av tomternas skötsel att döma, verkar den röda betydligt mindre använd, men skenet kan bedra.
Sökandet fortsätter och förhoppningsvis kan även en fd rälsbuss så småningom hittas.
I sammanhanget kan nämnas att de första delarna nu har renoverats till bussen i Morshyttan, men det det återstår ju en hel del arbete trots att alla lister är slipade!

[image]
[image]

Drömstugor?!

av Granis, Monday, April 09, 2012, 22:11 (4371 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Att hitta ett släp till järnvägsmuseums Yo1-rälsbuss i Gävle borde vara av högsta prioritet, även om det skulle innebära en hel del arbete (det också). Ty det var ju trots allt dessa och inte de tvåaxliga Y som hade sådana. Ja, varje fall större än tvåaxliga godssläp då. Men det känns nästan som om "gammeltågssverige" tycker det känns tacksammare att ägna sig åt ånglok och deras vagnar. Jämför med vad som hände den UBFo-korg NBVJ hade men som skrotades (något vi berört förr här, så det behöver vi väl inte göra igen..). Uttalanden som borde tas med visst allvar eftersom de kommer från en som egentligen gillar ånglok (och deras vagnar) bäst, men som är tillräckligt storsint/ vidsynt ändå.

/ L G ;-)

Drömstugor?!

av Ola Almquist, Monday, April 09, 2012, 22:16 (4371 dagar sedan) @ Granis

Att hitta ett släp till järnvägsmuseums Yo1-rälsbuss i Gävle borde vara av högsta prioritet, även om det skulle innebära en hel del arbete (det också). Ty det var ju trots allt dessa och inte de tvåaxliga Y som hade sådana. Ja, varje fall större än tvåaxliga godssläp då.

Såg du inte bilderna från Rinnebäck? ;-)

M.v.h.
Ola

Drömstugor?!

av Morshyttan, Monday, April 09, 2012, 22:47 (4371 dagar sedan) @ Granis

Att hitta ett släp till järnvägsmuseums Yo1-rälsbuss i Gävle borde vara av högsta prioritet, även om det skulle innebära en hel del arbete (det också). Ty det var ju trots allt dessa och inte de tvåaxliga Y som hade sådana. Ja, varje fall större än tvåaxliga godssläp då.

/ L G ;-)

Hmmmm!:-)

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=8246

Ty i Hildingland minns allt som berört en Yd å detta forum (och om det inte minns så får det skapas!):-) ;-) :-D :-D

Då ju en Hilding inte känner några gränser för sina egenskaper och blott fruktar Vislanda, kan inget sådant defatistisk tal som att "det går inte" eller "den orkar inte" komma på fråga.:-)
Så länge som gaspedal, koppling och sandlåda reder sig kan den dra efter behag!

(även om uttalandet kan anas vara anningen partiskt eller ev. även skrytsamt så är det sådant som kan råka slinka ur ibland, lyckligtvis brukar det glömmas bort efter ett tag....):-) ;-) :-D :-D

Drömstugor?!

av Granis, Monday, April 09, 2012, 23:05 (4371 dagar sedan) @ Morshyttan

Ha ha. Ja, ingen regel utan undantag. Eller nåt sånt, om det nu var detta med släpens storlek Du syftade på i mitt inlägg. Men visst förtjänar även Morshyttans "Hilding" ett släp; även ett större sådant (större än själva rälsbussen!!?) om det skulle "bli nödvändigt". Framförallt om alternativet är fortsatt förfall och skrot! Men bakom SvJvm´s Yo1 (och/ eller det som är under renovering i Kristianstad) hör ett större boggisläp hemma. Var man nu ska hitta det, och vilka som då ska vilja jobba med det (framförallt om det är mycket jobb) i stället för nåt Tacksamt Ånglok (typ F 1202)

/ L G :-P

Drömstugor?!

av Kent A, Wednesday, April 11, 2012, 12:35 (4370 dagar sedan) @ Granis

Säkert retar det en del, men det sk-ter jag i....
Jag är dessutom förmodligen inte särskilt typisk för deltagarna i forumet, men...

Om jag vore i en situation där jag behövde välja....
Så skulle valet mellan att berada fler människor tillgång till hr Carlsons eminenta kreationer och.....

Att kräla runt någon sunkig tekokare....

Vara väldigt enkelt...

But hey... that's just me

Bevarade Hilding Carlsson släp!

av Lasse M, Tuesday, April 10, 2012, 21:01 (4371 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Är detta dom enda kända "bevarade" HC släp? Om man bortser från AGJ's 2-axliga.

Bevarade Hilding Carlsson släp!

av ford56, Tuesday, April 10, 2012, 21:22 (4371 dagar sedan) @ Lasse M

Nja en tvåaxlig korg fanns/finns hos JTJ normalspårig som skulle följa med Staffans Hildingar från jtj har jag för mej SJ UF3 1532 tilv 1941 , Den hadde varit föråd på en bilskrot.

Borde man då kunna ta en axel från den som inte ska renoveras i Hildingland samt en axel från den AGJ skrotat eller ska skrota till släpet.
Om de nu är lika på driv och släp.


Eller ska du Staffan ni rusta båda, Nr SJ Y 320 plogbuss 3896 från 1935 och Nr SJ Y 365 Qgz-ä 1786-4 från 1937?
Om nu dessa sifror är rätt.

Fler släp? och vilka släp är de på bilderna då?

Mvh:S