Pris per kilogram? (Historiskt material)

av cgn1954, Sunday, May 06, 2012, 19:14 (4366 dagar sedan)

HEJ HEJ

Vid ett besök idag på Tekniska Kvarnen i Örebro (Karlslund) så finns det att beskåda dels en modelljärnväg föreställande några hållpunkter (stationer) i Mälardalen, dels en del järnvägshistoriska föremål.

Här är funderingen - jag kommer ihåg dessa automater, dvs. man skulle väga sig och sen fick man en biljett genom att betala. Men varför vikt? Varför väga? Känns obegripligt idag....

Våga väg dig för att få biljett?
[image]

Service eller rolig grej?

av Rasmus Axelsson, Sunday, May 06, 2012, 19:25 (4366 dagar sedan) @ cgn1954

Här är funderingen - jag kommer ihåg dessa automater, dvs. man skulle väga sig och sen fick man en biljett genom att betala. Men varför vikt? Varför väga? Känns obegripligt idag....

Det är nog ganska obegripligt för mig också egentligen. Kanske ville man se detta som en extra service eller som en rolig grej till de som besökte stationen? Någon praktisk betydelse för resandet med tåg har de aldrig haft... visserligen hade väl åtminstone TGOJs elmotorvagnar någon begränsning av hastighet beroende på antalet resenärer med tanke på bromsförmågan, men det var väl inte viktmässigt utan just beräknat på en schablonmässig vikt?

Service eller rolig grej?

av Lars-Olof Hansson, Sunday, May 06, 2012, 19:57 (4366 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Man lade in ett mynt (vilken valör?) efter att ha ställt sig på vågen.
Som bevis på vikten kom det ut en viktbiljett med ett motiv på samt med vikten angiven.
Biljettens var i Edmonsonskt format.
L-O H

Service eller rolig grej?

av morrgan, Sunday, May 06, 2012, 20:12 (4366 dagar sedan) @ Lars-Olof Hansson

Man lade in ett mynt (vilken valör?) efter att ha ställt sig på vågen.
Som bevis på vikten kom det ut en viktbiljett med ett motiv på samt med vikten angiven.
Biljettens var i Edmonsonskt format.
L-O H

10 öre vill jag minnas från barndomen
morrgan

Service eller rolig grej?

av Christer Fredriksson, Sunday, May 06, 2012, 20:33 (4366 dagar sedan) @ morrgan

Det som jag tror de flesta, som var barn då och som fick väga sig, kommer ihåg mest var att se "maskineriet" samt det blågula hjulet som snurrade för att till sist stanna och viktbiljetten ramlade ner i facket. Det var många som tyckte detta var mycket intressant och roligt, som föranledde att de ville få ytterligare en "peng" av sina föräldrar, men som regel nekades och man fick mer eller mindre tvinga barnen från vågen under gråt och protester.

Kommer ni lite äldre, kring de 50 åren, ihåg dessa bruna tingestar?

Service eller rolig grej?

av Harald, Sunday, May 06, 2012, 20:50 (4366 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Priset varierade nog med tiden. Det jag minns är 25 öre, men jag vet också att jag har vägt mig på en sådan våg i Kristianstad så sent som omkring 1997-98. Vid det laget var väl 25-öringarna avskaffade, så det måste ha kostat 50 öre eller en krona. Avsikten med vågarna var nog, i var fall ursprungligen, att ge intäkter till innehavaren. Efterfrågan på tjänsten fanns nog, för det var mycket ovanligt att man hade en våg hemma. De små, billiga badrumsvågar vi har nu fanns inte, utan personvågar var stora otympliga och dyra saker.

Service eller rolig grej?

av Kurt G Möller, Sunday, May 06, 2012, 21:49 (4366 dagar sedan) @ Harald

Priset varierade nog med tiden. Det jag minns är 25 öre, men jag vet också att jag har vägt mig på en sådan våg i Kristianstad så sent som omkring 1997-98. Vid det laget var väl 25-öringarna avskaffade, så det måste ha kostat 50 öre eller en krona. Avsikten med vågarna var nog, i var fall ursprungligen, att ge intäkter till innehavaren. Efterfrågan på tjänsten fanns nog, för det var mycket ovanligt att man hade en våg hemma. De små, billiga badrumsvågar vi har nu fanns inte, utan personvågar var stora otympliga och dyra saker.

Visst var/är det så!!

Den som är lagd åt lite finmekanik och vill ha en knepig uppgift att tackla är välkommen till oss på ÖSLJ i Mariefred. Vi har nämligen i väntsalen en avgiftsvåg av samma typ som på bilden (vår är helt mekanisk) - men denna har upphört att fungera, och jag är inte människa att få i gång den igen... Nya friska tankar behövs!! Hör gärna av dej till kurtgmoller@gmail.com och stort tack på förhand!!!

Service eller rolig grej?

av Morshyttan, Sunday, May 06, 2012, 22:35 (4366 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Den som är lagd åt lite finmekanik och vill ha en knepig uppgift att tackla är välkommen till oss på ÖSLJ i Mariefred. Vi har nämligen i väntsalen en avgiftsvåg av samma typ som på bilden (vår är helt mekanisk) - men denna har upphört att fungera, och jag är inte människa att få i gång den igen... Nya friska tankar behövs!! Hör gärna av dej till kurtgmoller@gmail.com och stort tack på förhand!!!

Det vanligaste felet som drabbade Lindells större vågar var att gummi/läderdämparen i plattan som skulle hindra att "saxen" upp till visaren slog i botten torkade bort alt åts upp av små gnagare :-P .

Mekanismen kröer sig då men med lite lätt övertalning går den strax i funktion igen, varvid även den oftast helt försvunna dämparen måste skäras till i rätt form, det sista brukar innebära det största pysslet då måttet ofta är helt okänt.

Några timmar kan tillbringas i den akten men lönen är att se visaren i dess funktion.

Har den mekanisk billetskrivare kan även fjädern ha gått till gehenna men även det kan återkallas till livet.

M.a.o ja det går att reparera denna klenod och i gott syfte!:-)

Service eller rolig grej?

av Nicke nyfiken, Monday, May 07, 2012, 00:31 (4366 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Sist jag såg en dylik tingest var i Roslags näsby, jag var med och transporterade bort vågen som skänkts till ULJ för placering i Faringe, minns att vågen var jättetung, den var fullt fungerande, men blev tyvärr lågornas rov vid den förödande branden av stationshuset i Faringe 1982.

"Kliv upp på vågen, vänta tills skivan stannat, ilägg 25 öre"

Pris per kilogram?

av QZGBT5, Sunday, May 06, 2012, 21:30 (4366 dagar sedan) @ cgn1954

HEJ HEJ

Vid ett besök idag på Tekniska Kvarnen i Örebro (Karlslund) så finns det att beskåda dels en modelljärnväg föreställande några hållpunkter (stationer) i Mälardalen, dels en del järnvägshistoriska föremål.

Här är funderingen - jag kommer ihåg dessa automater, dvs. man skulle väga sig och sen fick man en biljett genom att betala. Men varför vikt? Varför väga? Känns obegripligt idag....

Våga väg dig för att få biljett?
[image]

Det handlade inte alls om att få en biljett genom att väga sig. Det var helt enkelt en våg där man fick reda på sin vikt på en pappbit av exakt samma utförande som dåtidens tågbiljetter.

/Bengt, som är gammal nog för att ha vägt sig några gånger på en sådan våg.

Pris per kilogram?

av Lennart Petersen, Sunday, May 06, 2012, 22:39 (4366 dagar sedan) @ QZGBT5

HEJ HEJ

Vid ett besök idag på Tekniska Kvarnen i Örebro (Karlslund) så finns det att beskåda dels en modelljärnväg föreställande några hållpunkter (stationer) i Mälardalen, dels en del järnvägshistoriska föremål.

Här är funderingen - jag kommer ihåg dessa automater, dvs. man skulle väga sig och sen fick man en biljett genom att betala. Men varför vikt? Varför väga? Känns obegripligt idag....

Våga väg dig för att få biljett?
[image]


Det handlade inte alls om att få en biljett genom att väga sig. Det var helt enkelt en våg där man fick reda på sin vikt på en pappbit av exakt samma utförande som dåtidens tågbiljetter.

/Bengt, som är gammal nog för att ha vägt sig några gånger på en sådan våg.

Det var inte så vanligt att man hade personvågar i hushållen så för många var det kanske intressant och en lite kul grej att få reda på vikten.

Pris per kilogram?

av Ingwar Åfeldt, Sunday, May 06, 2012, 23:20 (4366 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Viktbiljetterna hade olika motiv på framsidan, här är en från 1955 med en SJ-buss.

[image]

Vikten angavs på baksidan av biljetten
[image]

M v h
Ingwar

Pris per kilogram?

av Ane, Monday, May 21, 2012, 14:35 (4351 dagar sedan) @ cgn1954

Hej.
Jag har för mig att detta var ett sätt att dra in en slant till något som heter Allmänna Änke- och Pupillkassan.

Ane

Pris per kilogram?

av chrisse, Thursday, January 30, 2014, 17:08 (3732 dagar sedan) @ Ane

Hej, jag har sådan våg i riktigt bra skick. Alla nycklar finns, men jag vet ärligt inte om den funkar. Den står här i Arboga och har varit i våran ägo sedan vi tog över stationshuset 1999. Kan absolut tänka mig att avyttra den.
Ring mig på 0734-611677 Med vänlig hälsning Christoffer