Motorvagnar taxinge (Järnväg allmänt)

av Henrik Arvidsson NJM, Tuesday, May 08, 2012, 16:56 (4368 dagar sedan)

Min mormmor som är född och uppvuxen i Taxinge Näsby pratar ofta om motorvagnen som gick förbi taxinge. Vad är det för modell hon egentligen pratar om? Ja det var när hon var "yngre" Typ 50 tal eller något mvh

Motorvagnar taxinge

av MatsF, Tuesday, May 08, 2012, 18:51 (4368 dagar sedan) @ Henrik Arvidsson NJM

Det måste vara motorvagnen "Enok" (SJ elmotorvagn Xoa2 nr 203), med tillkopplad passvagn kallades den "Enokenhalv"
Finns lite mer att läsa i den här [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=16847]gamla tråden[/link]

Motorvagnar taxinge

av Kent A, Tuesday, May 08, 2012, 22:06 (4368 dagar sedan) @ MatsF

Utmärkt länk, särskilt för oss som inte fanns här för fyra år sedan.
Den gav inte bara mormor rätt om Enok utan också en hel del nytt för oss "nykomlingar" (Bodde i Åkersberga på den tiden och visste nada om Taxinge och Hedlandet och Polska ubåtar)

Motorvagnar taxinge

av Micke K, Tuesday, May 08, 2012, 20:03 (4368 dagar sedan) @ Henrik Arvidsson NJM

Be mormor om lite fler detaljer tex, var kom den ifrån? Vart gick den? Vände den i Taxinge? Vilka år rörde det sig om? Jag tog ett samtal med min egen mor som bör vara i samma ålder som din mormor, och bodde i Mariefred större delen av tiden som det kan röra sig om. Hon sade att "Enok" gick ytterst lite till Taxinge, den var mest upptagen med Mfd-Lgs, och till Hedlandet (Stjernkvist metallfabrik) morron och kväll. Mellan Mariefred-Åker-Strägnäs gick ett litet lokdraget tåg (Ha lok vad jag kan förstå), som samtidigt var stationerat i Mfd. Men kan du få fler detaljer från mormor så har du snart svaret är jag övertygad om. Det kan vara "Enok" hon pratar om, men kan också vara något annat.

Motorvagnar taxinge

av Henrik Arvidsson NJM, Wednesday, May 09, 2012, 10:53 (4367 dagar sedan) @ Micke K

Frågade Henne och det hon kommer ihåg var att man kunde åka den till mariefred och att den kanske vände i taxinge men hon kommer inte i håg helt säkert. Men hon kom ihåg det ibland var släpvagn tillkopplad

Motorvagnar taxinge

av Kent A, Wednesday, May 09, 2012, 11:49 (4367 dagar sedan) @ Henrik Arvidsson NJM

Med hjälp av denna upplysning och den äldre tråd som MatsF refererar till kan man då kanske konstatera att inte bara Enok utan även Enokenhalv stundom pendlade:
Hedlandet-Läggesta-Taxinge eller
Hedlandet-Läggesta-Mariefred eller
Taxinge-Läggesta-Mariefred

Eller har jag överdrivit nu???

Motorvagnar Taxinge !!

av Kurt G Möller, Thursday, May 10, 2012, 14:41 (4366 dagar sedan) @ Kent A

Korrekt, det mesta här! Men ofullständigt. Det fanns nämligen en elmotorvagn TILL, som tidvis tjg i Mariefred och Åker: Nr 205, littera Xa3, en fyraxlig dunderklump på 47 ton, trots sin litenhet, med fast ramverk, sth urspr. 90, senare sänkt till 75. Byggd i ett enda exemplar 1929 av ASEA. Enkel ritning i SJ 1906-31, del II, sid 483! Motoreffekt 700 hkr, liksom ENOK; var fr början avsedd att gå i förortståg runt Göteborg.

Denna vagn figurerar på några få kända foton från Mariefred och Läggesta - nio bilder av tio visar däremot ENOK ensam eller i undantagsfall med psv tillkopplad. (Bl a under sommarhelger vissa tidtabeller, då direktvagnar Linköping-Mfd-Lp framfördes!!) Bl a krockade Dunderklumpen (ej officiellt smeknamn) med ENOK inne på Mfd bangård - foto finns av vagnarna som står och lutar sej mot varann...

Motorvagnar Taxinge !!

av Henrik Arvidsson NJM, Thursday, May 10, 2012, 16:16 (4366 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Pratade mer med min kära mormor och det verkar som den kära enok även varit inblandad i en dödlig påkörning i taxinge. Och att den som hon minns det vände i taxinge. Finns det någon bild på denna enock?(enhalva?)

Motorvagnar Taxinge - bild av Enok (modell)

av Hans Broman, Thursday, May 24, 2012, 21:51 (4352 dagar sedan) @ Henrik Arvidsson NJM

Pratade mer med min kära mormor och det verkar som den kära enok även varit inblandad i en dödlig påkörning i taxinge. Och att den som hon minns det vände i taxinge. Finns det någon bild på denna enock?(enhalva?)

Jag hittade ett foto i Svenskt Mj-forum. Klicka på [link=http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=56.100]den här länken[/link] och leta fram det femte inlägget uppifrån. Modellbyggaren Jörgen Edgar visar där ett foto med tre motorvagnsmodeller, där det översta fordonet är Xoa2 203 Enok och det nedersta är Xa3 205, omtalad som Dunderklumpen av Kurt Möller i ett annat inlägg i denna tråd.

Motorvagnar Taxinge - bild av Enok (modell)

av Henrik Arvidsson NJM, Friday, May 25, 2012, 02:22 (4352 dagar sedan) @ Hans Broman

Hon dvs Enok va ju rätt snygg. Min mormor berättade om en dödsolycka nästan utanför vårt hus dvs mitt emot oljeberget i Taxinge. En man som jag förstår det under påverkan av något sprang över spåret sen ja han han inte över Min mormor med väninna såg det. I en by som Taxinge blev det väl rätt kännt. Tack så mkt för bilden

Motorvagnar Taxinge !!

av S-O Johansson, Saturday, May 12, 2012, 00:49 (4365 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Korrekt, det mesta här! Men ofullständigt. Det fanns nämligen en elmotorvagn TILL, som tidvis tjg i Mariefred och Åker: Nr 205, littera Xa3, en fyraxlig dunderklump på 47 ton, trots sin litenhet, med fast ramverk, sth urspr. 90, senare sänkt till 75. Byggd i ett enda exemplar 1929 av ASEA. Enkel ritning i SJ 1906-31, del II, sid 483! Motoreffekt 700 hkr, liksom ENOK; var fr början avsedd att gå i förortståg runt Göteborg.

Denna vagn figurerar på några få kända foton från Mariefred och Läggesta - nio bilder av tio visar däremot ENOK ensam eller i undantagsfall med psv tillkopplad. (Bl a under sommarhelger vissa tidtabeller, då direktvagnar Linköping-Mfd-Lp framfördes!!) Bl a krockade Dunderklumpen (ej officiellt smeknamn) med ENOK inne på Mfd bangård - foto finns av vagnarna som står och lutar sej mot varann...

Enligt reproduktion av Grafisk Tidtabell nr 150, från Trafiknostalgiska förlaget, gällandes 10 juni - 27 augusti gick det ett tåg Läggesta, avg. kl.06.39, - Hedlandet som vände där vid kl.06.44 -06.45. Åter Läggesta kl.06.50. Ingen notering om hur tåget skulle vända i Hedlandet Säo-mässigt. På eftermiddagen gick det ett tåg Läggesta - Taxinge Näsby o å. Avgång kl.16.12 och åter kl.16.33 med vändtid kl.16.23 - 16.25.
Morgontåget gick med motorvagn Xr, vad det nu var för typ, enligt anmärkning om vilka tåg som utgörs av motorvagn. Eftermiddagståget borde också ha utgjorts av motorvagn eftersom det ingick i samma nummerserie som morgontåget men inte står uppräknat i anmärkningen. Om tågen var genomgående från Mariefred framgår inte heller.
Normalt skule ett X efter tågnummeret ange att det framfördes med motorvagn men för tågen runt Mariefred - Läggesta görs det via anmärkning

Motorvagnar Taxinge !!

av Kjell Aghult, Saturday, May 12, 2012, 09:05 (4364 dagar sedan) @ S-O Johansson

Enligt reproduktion av Grafisk Tidtabell nr 150, från Trafiknostalgiska förlaget, gällandes 10 juni - 27 augusti gick det ett tåg Läggesta, avg. kl.06.39, - Hedlandet som vände där vid kl.06.44 -06.45. Åter Läggesta kl.06.50. Ingen notering om hur tåget skulle vända i Hedlandet Säo-mässigt.

Det krävdes undantag från Säo för sådant, och de stod aldrig i grafen. I stället i linjeboken (Dåtida tidtabellsboken del A). I princip gick de ut på
att tåganmälan omfattade båda tågnumren samtidigt.

Morgontåget gick med motorvagn Xr, vad det nu var för typ, enligt anmärkning om vilka tåg som utgörs av motorvagn.

Det är inget fordonslittera utan betecknar motorvagn med släpvagn. Tåget bör ha
backats i ena riktningen, vilket krävde ytterligare ett Säo-undantag.

Motorvagnar Taxinge !!

av Kurt G Möller, Saturday, May 12, 2012, 13:00 (4364 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tack f bra detaljer! Har du hittat ngt angående direktvagnar från Lp (eller annorstädes) till Mfd...??

Motorvagnar Taxinge !!

av Kjell Aghult, Saturday, May 12, 2012, 16:46 (4364 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tack f bra detaljer! Har du hittat ngt angående direktvagnar från Lp (eller annorstädes) till Mfd...??

1950 års "Kommunicka" har jag inte. Men i numret för 1948-04-01 går direkt BCo
Norrköping-Mariefred vardagar i tåg 396 (Sent kvällståg). Soh gick den i stället till Strängnäs. På återvägen tycks den ha etappkörts.

Motorvagnar Taxinge - mera

av Kurt G Möller, Saturday, May 12, 2012, 17:40 (4364 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Kul detalj. Aha - det var Norrköping som vsr utg-stn, inte Linköping...

Sommaren 1940 (tror en tdt-intresserad sagesman på ÖSLJ) så gick det enligt SvKomm ett speciellt söndagståg Cst-Strängnäs via Mariefred!! Uppehåll i Läggesta: En minut! Uph i Mfd: Också en minut! Dessa måste ha backat Lg-Mfd - man framförde ju ett och annat tåg på småbanorna på det viset.

Motorvagnar Taxinge - mera. Backgående tåg.

av S-O Johansson, Saturday, May 12, 2012, 19:47 (4364 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Kul detalj. Aha - det var Norrköping som vsr utg-stn, inte Linköping...

Sommaren 1940 (tror en tdt-intresserad sagesman på ÖSLJ) så gick det enligt SvKomm ett speciellt söndagståg Cst-Strängnäs via Mariefred!! Uppehåll i Läggesta: En minut! Uph i Mfd: Också en minut! Dessa måste ha backat Lg-Mfd - man framförde ju ett och annat tåg på småbanorna på det viset.

Även på stambanorna kunde man se backgående tåg planenligt. I tdt 136 gällandes från 15 maj 1936 till 21 maj 1937 fanns på eftermiddagen ett lokaltågspar Norköping - Eksund där man gick med backgående lok Eksund - Fiskeby och som bandisp Fiskeby - Eksund o å. Man hade både tågnr och planenlig bandisp samtidigt mellan Fiskeby - Eksund om jag fattat tidtabelsboken rätt. På morgonen gick ett lokaltåg Norrköping - Graversfors o å som på återvägen till Norrköping backade ut till första hållplatsen Bråvalla mot Krokek och där vände tillbaka mot Åby/Norrköping. Här gick det bra att ha samma tågnummer hela vägen och att backa ut från Åby utan bandisp.

Motorvagnar Taxinge - mera. Backgående tåg.

av Kjell Aghult, Sunday, May 13, 2012, 09:23 (4363 dagar sedan) @ S-O Johansson

Även på stambanorna kunde man se backgående tåg planenligt. I tdt 136 gällandes från 15 maj 1936 till 21 maj 1937 fanns på eftermiddagen ett lokaltågspar Norköping - Eksund där man gick med backgående lok Eksund - Fiskeby och som bandisp Fiskeby - Eksund o å. Man hade både tågnr och planenlig bandisp samtidigt mellan Fiskeby - Eksund om jag fattat tidtabelsboken rätt. På morgonen gick ett lokaltåg Norrköping - Graversfors o å som på återvägen till Norrköping backade ut till första hållplatsen Bråvalla mot Krokek och där vände tillbaka mot Åby/Norrköping. Här gick det bra att ha samma tågnummer hela vägen och att backa ut från Åby utan bandisp.

Intressanta konstruktioner. Eksundsfallet skulle innebära dubbelbokföring av en och samma anordning. För tågrörelser utväxlas tåganmälan och för dåvarande bandisp hinderanmälan (´Hinder för tåg´). De inskrevs på skilda sätt i dåvarande tåganmälningsboken.
För körningen till Bråvalla tycks bara tågnumret ha funnits och tåganmälan Åby-Getå (eller Åby-Krokek) bör då ha utväxlats på vanligt sätt.

Motorvagnar Taxinge - mera. Backgående tåg.

av S-O Johansson, Sunday, May 13, 2012, 19:46 (4363 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Även på stambanorna kunde man se backgående tåg planenligt. I tdt 136 gällandes från 15 maj 1936 till 21 maj 1937 fanns på eftermiddagen ett lokaltågspar Norköping - Eksund där man gick med backgående lok Eksund - Fiskeby och som bandisp Fiskeby - Eksund o å. Man hade både tågnr och planenlig bandisp samtidigt mellan Fiskeby - Eksund om jag fattat tidtabelsboken rätt. På morgonen gick ett lokaltåg Norrköping - Graversfors o å som på återvägen till Norrköping backade ut till första hållplatsen Bråvalla mot Krokek och där vände tillbaka mot Åby/Norrköping. Här gick det bra att ha samma tågnummer hela vägen och att backa ut från Åby utan bandisp.

Intressanta konstruktioner. Eksundsfallet skulle innebära dubbelbokföring av en och samma anordning. För tågrörelser utväxlas tåganmälan och för dåvarande bandisp hinderanmälan (´Hinder för tåg´). De inskrevs på skilda sätt i dåvarande tåganmälningsboken.
För körningen till Bråvalla tycks bara tågnumret ha funnits och tåganmälan Åby-Getå (eller Åby-Krokek) bör då ha utväxlats på vanligt sätt.

Vid närmare granskning av linjeboken ser jag att bandispen Fiskeby - Eksund oå är för vagnuttagning, vad det nu innebär i sammanhanget, och att bestämmelserna enligt då gällande Säo §29 mom. 4 anm. 4 skall gälla. Vad den nu innebar? Bandispen kallades nr 2 och behövde inte orderges på blankett S1. Eksund räknades som hållplats och var bemannand för vissa tåg.

Motorvagnar Taxinge - mera. Backgående... säo?

av Kurt G Möller, Sunday, May 13, 2012, 21:16 (4363 dagar sedan) @ S-O Johansson

Hmm - vad sa gamla säo...? Alltså = fram till och med 1959 års; det var sen alla nya grejor och definitioner kom 1973...

Vagnuttagning var förr lika med att (i första hand) sätta ett par godsvagnar nånstans o kanske hämta ett par andra... Bandisp kunde däremot vara precis vad som helst - dels vagnuttagning, dels banarbete, provkörningar, ogräsbesprutning, trafikstopp p g a större arbete på ett vägskydd, brobyte m m, m m...

Rätt??

Motorvagnar Taxinge - mera. Backgående tåg.

av Kjell Aghult, Monday, May 14, 2012, 09:02 (4362 dagar sedan) @ S-O Johansson

Vid närmare granskning av linjeboken ser jag att bandispen Fiskeby - Eksund oå är för vagnuttagning, vad det nu innebär i sammanhanget....

Just att det skulle tas ut vagnar på linjen. Bdisp kunde då även anordnas för
banarbete och senare också för dressinfärd. Termen slopades 1973.

...och att bestämmelserna enligt då gällande Säo §29 mom. 4 anm. 4 skall gälla. Vad den nu innebar?

Vid tillfället gällde 1934 års Säo. Anmärkningen sade att tider etc för vut fanns i tdtboken och att blankett S1 därmed inte behövde utfärdas. Därför:

Bandispen kallades nr 2 och behövde inte orderges på blankett S1. Eksund räknades som hållplats och var bemannand för vissa tåg.

Hur sammanföll det backande tåget och vut:en tids- och gångdagsmässigt?

Motorvagnar Taxinge - mera. Backgående tåg.

av S-O Johansson, Thursday, May 24, 2012, 12:11 (4352 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vid närmare granskning av linjeboken ser jag att bandispen Fiskeby - Eksund oå är för vagnuttagning, vad det nu innebär i sammanhanget....

Just att det skulle tas ut vagnar på linjen. Bdisp kunde då även anordnas för
banarbete och senare också för dressinfärd. Termen slopades 1973.

...och att bestämmelserna enligt då gällande Säo §29 mom. 4 anm. 4 skall gälla. Vad den nu innebar?

Vid tillfället gällde 1934 års Säo. Anmärkningen sade att tider etc för vut fanns i tdtboken och att blankett S1 därmed inte behövde utfärdas. Därför:

Bandispen kallades nr 2 och behövde inte orderges på blankett S1. Eksund räknades som hållplats och var bemannand för vissa tåg.

Hur sammanföll det backande tåget och vut:en tids- och gångdagsmässigt?

Har varit bortrest så jag hann tyvärr inte svara snabbare. Bandisp 2 hade ingen ingen tid angiven i linjeboken men den skulle ske på nedspåret mellan tåg 843 och 87. Tåg 843 avgick Fiskeby kl.14.33 och tåg 87 avgick Fiskeby kl.15.32. Tåg 951 avgick Fiskeby kl.15.10 och 952 hade ankomst till Fiskeby kl. 15.21. Bandispen och tågen hade samma gångdagar. Ändamålet för bandispen var gång med tåg 951 vagnsätt Fiskeby-Eksund-Fiskeby. Ingen notering om bandispen på den grafiska tidtabellen.

Motorvagnar Taxinge - mera. Backgående tåg.

av Kjell Aghult, Thursday, May 24, 2012, 17:43 (4352 dagar sedan) @ S-O Johansson

Har varit bortrest så jag hann tyvärr inte svara snabbare. Bandisp 2 hade ingen ingen tid angiven i linjeboken men den skulle ske på nedspåret mellan tåg 843 och 87. Tåg 843 avgick Fiskeby kl.14.33 och tåg 87 avgick Fiskeby kl.15.32. Tåg 951 avgick Fiskeby kl.15.10 och 952 hade ankomst till Fiskeby kl. 15.21. Bandispen och tågen hade samma gångdagar. Ändamålet för bandispen var gång med tåg 951 vagnsätt Fiskeby-Eksund-Fiskeby. Ingen notering om bandispen på den grafiska tidtabellen.

Egendomligt redigeringssätt, tårta på tårta. En och samma rörelse skall av tydlighetsskäl inte ha två identiteter.

Motorvagnar taxinge

av Hans Broman, Thursday, May 24, 2012, 21:41 (4352 dagar sedan) @ Kent A

Med hjälp av denna upplysning och den äldre tråd som MatsF refererar till kan man då kanske konstatera att inte bara Enok utan även Enokenhalv stundom pendlade:
Hedlandet-Läggesta-Taxinge eller
Hedlandet-Läggesta-Mariefred eller
Taxinge-Läggesta-Mariefred

Eller har jag överdrivit nu???

Nja, något tåg Hedlandet - Läggesta - Taxinge-Näsby var det väl inte frågan om. Hedlandet ligger mellan Läggesta och Taxinge-Näsby. De tidtabeller som har nämnts tyder inte på att tågen kom Hedlandet - Läggesta och genast vände till Taxinge-Näsby.

Motorvagnar taxinge

av Kent A, Friday, May 25, 2012, 11:00 (4351 dagar sedan) @ Hans Broman

Nja, något tåg Hedlandet - Läggesta - Taxinge-Näsby var det väl inte frågan om. Hedlandet ligger mellan Läggesta och Taxinge-Näsby. De tidtabeller som har nämnts tyder inte på att tågen kom Hedlandet - Läggesta och genast vände till Taxinge-Näsby.

Jag hade alltså överdrivit.
Det var en rad för mycket i min uppräkning, men
å andra sidan for tydligen Enok vida omkring i landet under den här tiden...