Sv/v 70-tal: Östersund. (Järnväg allmänt)

av JöL, Thursday, May 17, 2012, 11:14 (4363 dagar sedan)

[image]

[image]

[image]

[image]

På väg mot Storuman.
Foto i Östersund den 2 mars 1976. /JöL (1523-1526).

Sv/v 70-tal: Östersund.

av Bobo L, Thursday, May 17, 2012, 11:59 (4363 dagar sedan) @ JöL

Haha, ja den resan har vi alla gjort, sommar som vinter och om igen... ;-) Sporten var ju att fixa en maxat billig biljett genom att utnyttja alla knepiga rabatter och taxeregler. Mora lasarett, säger bara det! :-D

Kul att du hittat scannern igen!

Sv/v 70-tal: Östersund.

av Alex, Thursday, May 17, 2012, 12:19 (4363 dagar sedan) @ Bobo L

Håller med, tusen minnen dyker upp! Familjen köpte en stuga i Borgafjäll 1962 och jag fick nöjet, trots en viss åksjuka, att resa med rälsbussen på bilden upp till Dorotea fram till 1977 då jag tog körkort och även Y1 började tränga ut Y8.

Det långa Y8 morgontåget var mäktigt och 8 vagnar var inte ovanligt under vinterloven. Det lät ganska fint av Scaniadieslarna när tåget drog i väg.
Den sista motorvagnen med UFV-släpet hängdes av i Ulriksfors och gick upp till Strömsund över dagen. Det gick också ett kortare tåg mot Sveg/Mora på morgonen men det ser ut som det redan lämnat stationen.

Ma-loket kommer från nattåget 852 och har just växlat undan sovvagnen som bara gick till Östersund. Resten av tåget gick vidare till Storlien/Trondheim. FV2-vagen kom nog till i Östersund.

På sista bilden ser det ut som ett annat tåg lämnar Östersund. Det kan vara Östersundaren (fd Jämten) som är på väg söderut eller så är det ytterligare någon undanväxling av sovvagnar. Om jag minns rätt ställde man upp vagnarna från Stockholm och Östersund/Malmö på olika spår och jag minns inte riktigt hur det var med samkörningen med Lapplandspilens vagnar. Dessutom dök 954 upp lite senare med ytterligare sovvagnar som skulle ställas upp över dagen. Mvh/Alex

Sv/v 70-tal: Östersund - Små plogar!

av HJP, Thursday, May 17, 2012, 13:17 (4363 dagar sedan) @ JöL

[image]

****
Intrssant! Ma med små plogar. Det har jag aldrig sett.
Hur vanligt var det?

HJP