Kvarliggande 1067-spår (Järnväg allmänt)

av blofeld, Wednesday, May 30, 2012, 22:02 (4341 dagar sedan)

Kamrater,

Utan att vara järnvägsexpert, men ändå nördigt intresserad av udda företeelser, har jag uppfattat (bl a i detta forum) att kvarliggande 1067-spår är utomordentligt sällsynt i Sverige.

Skedala grusgrop utanför Halmstad är en av de platser som nämnts i sammanhanget. Jag beslöt mig idag att kontrollera saken.

Skedala grusgrop, som inte var så lätt att hitta, ligger här:
http://www.hitta.se/karta#center=1328047:6288828&zl=10&bounds=5325924:-983576,8...

På Lantmäteriets historiska kartor framträder gropen lite tydligare.

Ekonomiska kartan 1967:
[image]

På kartan syns fastigheten 1:50, som jag tolkar som det förutvarande spårområdet.

Så här ser det ut på marken, längs banvallen österut. Grusgropen till höger.
[image]

Nere i gropen, blicken åt öster. Visst kan man ana att jorden är ganskla sandig och näringsfattig, men inte ser man någon bangård...
[image]

Men allra längst in i gropen dyker det faktiskt upp ett 1067-spår! Kanske 10 m långt, till största delen begravt under jord och växtlighet.

[image]

[image]

[image]


Det skulle vara mycket intressant att veta vilka ytterligare 1067-rester som kan finnas. Jag har hört talas om en bro i örlogshamnen samt en plats i Småland.
Finns det några rester i hamnen i Halmstad, tro?

Vänligen,
Ernst

Kvarliggande 1067-spår

av Ulf Bergqvist, Wednesday, May 30, 2012, 22:10 (4341 dagar sedan) @ blofeld

I Halmstad hamn fanns för några år sedan kvarliggande 1067 i en vägövergång. Vagnverkstaden i Hd hade treskena i den vänstra porten. Allt är borta nu...

Kvarliggande 1067-spår

av Granis, Wednesday, May 30, 2012, 22:28 (4341 dagar sedan) @ blofeld

Det skulle vara mycket intressant att veta vilka ytterligare 1067-rester som kan finnas. Jag har hört talas om en bro i örlogshamnen samt en plats i Småland.


(Sedär vad man missade förra sommaren...)
Jodå, ett par spårspann lär ha lämnats kvar i Törnåkra på fd ÖBlJ när man rev banan 1966-67. Således rest av ett huvudspår alltså. Och det är ju nåt speciellt det!

/ L G :-)

Kvarliggande 1067-spår

av Baloo, Wednesday, May 30, 2012, 22:37 (4341 dagar sedan) @ blofeld

Det skulle vara mycket intressant att veta vilka ytterligare 1067-rester som kan finnas. Jag har hört talas om en bro i örlogshamnen samt en plats i Småland.
Finns det några rester i hamnen i Halmstad, tro?

Vänligen,
Ernst

Kan bekräfta att det ligger kvar någon rälslängd vid bron mellan skrovhallen och Lindholmen i Örlogshamnen i Karlskrona. Gjorde iaf det hösten 2000.

Kvarliggande 1067-spår

av Öster/NOR, Thursday, May 31, 2012, 08:47 (4341 dagar sedan) @ Baloo

Det skulle vara mycket intressant att veta vilka ytterligare 1067-rester som kan finnas. Jag har hört talas om en bro i örlogshamnen samt en plats i Småland.
Finns det några rester i hamnen i Halmstad, tro?

Vänligen,
Ernst


Kan bekräfta att det ligger kvar någon rälslängd vid bron mellan skrovhallen och Lindholmen i Örlogshamnen i Karlskrona. Gjorde iaf det hösten 2000.

Den låg kvar förra året, om än något kortare, bildbevis publicerades här då.

Kvarliggande 1067-spår - två bilder från idag

av Ola Ahlström, Thursday, May 31, 2012, 21:02 (4340 dagar sedan) @ Öster/NOR

Stämmer, spårstumpen ligger kvar. Passade på att ta två bilder tidigare idag;

[image]

[image]

/Ola

Kvarliggande 1067-spår - två bilder från idag

av Öster/NOR, Thursday, May 31, 2012, 23:29 (4340 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Se där då slipper jag åka ner i år ;o))

Jobbar du på varfet?

Kvarliggande 1067-spår

av Lars-Olof Hansson, Wednesday, May 30, 2012, 22:44 (4341 dagar sedan) @ blofeld

Nu är det visserligen några år sedan jag besökte Örlogshamnen i Karlskrona.
Men då fanns det spårrester från 1067 nätet på ett fåtal ställen på varvet.
Var det inte treskensspår på spåret från stationen och under Klockstapelparken och in på varvet?
L-O H

Kvarliggande 1067-spår

av Granis, Thursday, May 31, 2012, 06:14 (4341 dagar sedan) @ Lars-Olof Hansson

Var det inte treskensspår på spåret från stationen och under Klockstapelparken och in på varvet?

Jo, men där finns inga rester kvar. Har förvisso inte gått hela spåret, men det verkar inte ens finnas kvar avtryck på nån slipers efter smalspårsrälen. Troligen blev spåret (rejält?) upprustat efter att smalspåret tagits bort.

/ L G

Kvarliggande 1067-spår

av Öster/NOR, Thursday, May 31, 2012, 08:48 (4341 dagar sedan) @ Granis

ja troligen, jag kan inte påminna mig några rester av 3-skena runt tunnel eller vakten, bara normalspår där men inne på varvet fanns det tidigare fler spårstumpar kvar men nu är det bara spåret efter bro som ligger kvar - synligt !

Kvarliggande rester av treskensspår

av Granis, Thursday, May 31, 2012, 09:48 (4341 dagar sedan) @ Öster/NOR

En annan bana som bokstavligen ligger mig (ännu) närmare och som en gång i tiden också var (till stora delar) treskensspårig var ju hamnspåren i Uppsala. Inte heller dessa "begick" jag i tillräcklig/ fullständig omfattning, men inte heller där såg jag ens några slipers med smalspårsrälsavtryck. Detta var då i 80-talets allra första år när anslutningen till Uppsala C fortfarande gick i nordlig riktning, bakom Lindvalls kafferosteri, och inte som i dag till godsbangården från söder. Smalspåren, som kom från Bergsbrunnaparken och gick sedan under viadukten med normalspåren, förenades ju till treskensspår längre upp på Strandbodgatan, ungefär där Dragarbrunnsgatan mynnar ut vid densamma. Smalspåren (och därmed treskenspåren) hade dock försvunnit under 50-talets första år, så på 80-talet hittade i varje fall jag inga rester av dom.

/ L G

Kvarliggande rester av treskensspår

av Ulf Svensson, Thursday, May 31, 2012, 13:28 (4341 dagar sedan) @ Granis

Vid ett besök i Åtvidaberg för ganska många år sedan noterade jag att det låg kvar några meter 891 spår i en järnvägskorsning invid stationshuset. Ett treskensspår i Åtvidaberg ledande från stationen(som trafikerats av både ÖCJ och NVHJ) borde vara det gamla bruks- eller industrispåret, eller? Rätta mig om jag har fel. Ulf Svensson

Kvarliggande rester av treskensspår

av sverker, Friday, June 01, 2012, 15:43 (4340 dagar sedan) @ Ulf Svensson

Det bör vara industrispåret, ja. De sista resterna av den övergången försvann när man byggde ny förbifart och rondell, kommer inte ihåg exakt när det var men kanske 10 år sedan?

Det finns treskenspår kvar på en gammal bro som man ser till vänster om rv35 på väg söder ut.

Kvarliggande 1067-spår

av ovka001, Thursday, May 31, 2012, 15:51 (4341 dagar sedan) @ Lars-Olof Hansson

Ligger väl en liten bit 1067-spår i Hovmansbygd, men jag misstänker att det inte är orginal.
Ove K

Kvarliggande 1067-spår - bild Hovmansbygd

av Janne Sv, Thursday, May 31, 2012, 21:22 (4340 dagar sedan) @ ovka001

Ligger väl en liten bit 1067-spår i Hovmansbygd, men jag misstänker att det inte är orginal.
Ove K

Bild från Hovmansbygd, vet inte heller om spåret vagnen står på är original.[image]

Kvarliggande 1067-spår

av Ante Svensson, Thursday, May 31, 2012, 14:51 (4341 dagar sedan) @ blofeld

Fanns det inte rester i kajen i Bergkvara?

Ante

Kvarliggande 1067-spår - Fridafors

av Lasse M, Thursday, May 31, 2012, 16:32 (4341 dagar sedan) @ Ante Svensson

Det finns väl kvar spår i betongplattan utanför Fridafors Bruk har jag för mig, eller det är också borta numera?

Kvarliggande 1067-spår - Fridafors

av AJ anders Johansson, Friday, June 01, 2012, 10:40 (4340 dagar sedan) @ Lasse M

[image]
några år sedan

Kvarliggande 1067-spår

av z750asn, Friday, June 01, 2012, 09:29 (4340 dagar sedan) @ Ante Svensson

Det finns en liten stump kvar på en av broarna i södra änden av Torsås fd bangård.
Bild har jag lagt ut tidigare.

//Anders S

Mer kvarliggande 1067-spår - [Bild]

av Lasse M, Friday, June 01, 2012, 16:41 (4340 dagar sedan) @ blofeld

Det finns mer 1067-spår kvar, som t.ex. här. Dom flesta känner säkert till platsen, men för dom som eventuellt inte gör det kan det ju bli en bildgåta.
[image]

Mer kvarliggande 1067-spår - [Bild]

av Fredrik S, Friday, June 01, 2012, 19:00 (4340 dagar sedan) @ Lasse M

Det finns mer 1067-spår kvar, som t.ex. här. Dom flesta känner säkert till platsen, men för dom som eventuellt inte gör det kan det ju bli en bildgåta.
[image]

Är det möjligen inne i gamla verkstaden i Karlshamn, det som numera kallas "Lokstallarna"?

Mer kvarliggande 1067-spår - [Bild]

av Lasse M, Friday, June 01, 2012, 23:57 (4339 dagar sedan) @ Fredrik S

Det finns mer 1067-spår kvar, som t.ex. här. Dom flesta känner säkert till platsen, men för dom som eventuellt inte gör det kan det ju bli en bildgåta.
[image]


Är det möjligen inne i gamla verkstaden i Karlshamn, det som numera kallas "Lokstallarna"?

Visst är det så.

Kvarliggande 1067-spår och treskensspår

av blofeld, Friday, June 01, 2012, 22:09 (4339 dagar sedan) @ blofeld

En fascinerande diskussion! Tack för generös feedback. Kvarliggande treskensspår var en nyhet för mig. Fantastiskt att det kan finnas sådant kvar. Det är väl ingen som råkar ha en bild från bron i Åtvidaberg?

Ta förresten en titt på denna flygbild från hitta.se:

[image]

Ser det inte ut som spårrester där jag ritat den röda markeringen?

Jämför med följande bild från Ekonomiska kartan 1945, så ser man tydligt att det i vart fall tidigare legat spår där. 1067 mm, antar jag.

[image]

Vänligen,
Ernst

Kvarliggande 1067-spår och treskensspår

av Nils-Eric Sääf, Saturday, June 02, 2012, 10:53 (4339 dagar sedan) @ blofeld

I Åtvidaberg har aldrig funnits ett enda spår av 1067. NVHJ var 891.

Kvarliggande 1067-spår och treskensspår

av Herbert Paalberg, Saturday, June 02, 2012, 13:25 (4339 dagar sedan) @ blofeld

Den röda inringningen markerar endast ett internt spårnät för sågverket och hade inte någon förbindelse med övriga jvg-nätet i Åtvidaberg som hade industri-
spårsanslutning med ÅSSA (Åtvidaberg Signal och Spårväxlar AB) detta spår var treskenigt 891/1435 mm.
Palle i Vika.

Kvarliggande 1067-spår och treskensspår

av sverker, Saturday, June 02, 2012, 19:43 (4339 dagar sedan) @ blofeld

Bilder på bron finns i denna tråd i postvagnen:

http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=75215

Detta spår finns inte med på ekonomiska kartan från 45, enl vad de äldre i familjen minns så hade sågverket torklador på Facit-sidan av kärret och bron band samman dem med övriga sågverksområdet, men antagligen måste det också funnits förbindelse med järnvägen eftersom man lade treskenspår på den.