KURJ (Byggnad)
På min i vintras påbörjade vandring från Falun till Köping på nedlagda och längs i drift varande järnvägar klämde jag idag sträckan Karmansbo - Guttsta.
Vandringen var som vanligt avkopplande men två orosmoment tillkom:
1) Man har rivit en järnvägsbyggnad, belägen någon kilometer söder om Gisslarbo mycket vackra och väl underhållna stationshus (med de brutalaste metoder - av allt att döma har man helt enkelt knuffat omkull huset och sedan kört tegelskrotet bakom ett uthus. Tegelstenarna var f ö de största jag sett. Vilken byggnad kan det ha rört sig om?
2) KURJ passerar Kolsva på en höjdsträckning öster om såväl samhälle som bruk (som ligger ännu längre ned i dalen än samhället). Med tanke på att bruket var igång - med råge - när banan byggdes frågar man sig varför den förlades så långt från en potentiell trafikalstrare. Var banans och brukets ledning okontanta? Jag vill minnas att jag någonstans läst att bruket först långt in på förra seklet fick spåranslutning. Var anslöt den till "huvudbanan"? Kan man gå den banvallen?
Olle Sundström