Lykta?? (Signaler/säkerhet)

av Al-ma @, Trelleborg, Sunday, August 10, 2008, 16:12 (5710 dagar sedan)

Hejsan

Är det någon som kan berätta lite om denna lykta? Hur användes den? Vad är den värd? Detta är av intresse då jag funderar på att sälja den.

Jag vet inte mycket mer än det påstås att man använde den på stationen. Vid rött sken skulle tåget stanna sedan vände man den om och då lös det blått (glaset ser blått ut) och tåget fick köra. Det ser ut som om det är en fotogenlampa. Inuti finns det en behållare för vätska och en hållare för en veke precis som i en fotogenlampa.
[image]

MVH
Al-Ma

Lykta??

av Al-Ma @, Trelleborg, Sunday, August 10, 2008, 16:59 (5710 dagar sedan) @ Al-ma

Här är fler bilder på lyktan!

JAg är mycket tacksam för svar. Skulle det vara så att jag har fel angående lyktan att den inte har med järnväg och tåg att göra är jag tacksam för att få veta det med.

Vänlig hälsning
Al-Ma

[IMG]http://i268.photobucket.com/albums/jj7/al-ma/IMG_8464.jpg[/IMG]

[IMG]http://i268.photobucket.com/albums/jj7/al-ma/IMG_8467.jpg[/IMG]

[IMG]http://i268.photobucket.com/albums/jj7/al-ma/IMG_8468.jpg[/IMG]

Lykta??

av Sune Nylén @, Sunday, August 10, 2008, 17:11 (5710 dagar sedan) @ Al-Ma

Jag skulle förmoda att den mer har med sjöfart att göra än järnväg.De jvg lyktor jag har sett har alla kunna växla ljus och endast haft en ljusöppning.Detta för att ej signal skall kunna ges oavsiktligt.Skulle mer gissa på styrbord / babord och flytetyg i så fall.Det som du uppfattar som blått ger grönt ljus av signalkaraktär när lampan brinner.:-) Sune

Lykta??

av Al-Ma @, Trelleborg, Sunday, August 10, 2008, 17:18 (5710 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för svaret.

Det man sagt mig är att lyktan skulle ha använts av stinsen på stationen. Han skulle ha ställt lyktan på perrongen med det röda lyktan så att lokförraren kunde se den och sedan när tåget fick lämna perrongen skulle han ha vänt lyktan så att tåget fick grönt ljus och kunde lämna stationen.

Men det är klart att den som sa det kan ha haft fel.

MVH
Al-Ma

Lykta??

av Al-Ma @, Trelleborg, Sunday, August 10, 2008, 17:52 (5710 dagar sedan) @ Al-Ma

Jag hittade denna information på följande hemsida http://www.historiskt.nu/diverse/signaler/historia.html
Kan det inte vara en sådan lykta eller något liknande?

[image]

"Skivsignalen till vänster står i så kallad "kör varsamt" läge. När den stora röda "stoppskivan" vreds längs med spåret kom en mindre grönmålad skiva att visa sig mot lokföraren. Denne fick därmed information om att han kunde köra vidare med "varsamhet".
I mörker var skivsignalerna försedda med en lykta monterad på stolpen. Lyktan visade rött eller grönt sken beroende på vilket lägen skivsignalen stod i, "stopp" eller "kör varsamt"."

MVH
Al-Ma

Lykta??

av Fred Farman, Sunday, August 10, 2008, 19:01 (5710 dagar sedan) @ Al-Ma

Jag hittade denna information på följande hemsida http://www.historiskt.nu/diverse/signaler/historia.html
Kan det inte vara en sådan lykta eller något liknande?

[img]http://www.historiskt.nu/diverse/signaler/objekt/skivsg.JPG[/img]

"Skivsignalen till vänster står i så kallad "kör varsamt" läge. När den stora röda "stoppskivan" vreds längs med spåret kom en mindre grönmålad skiva att visa sig mot lokföraren. Denne fick därmed information om att han kunde köra vidare med "varsamhet".
I mörker var skivsignalerna försedda med en lykta monterad på stolpen. Lyktan visade rött eller grönt sken beroende på vilket lägen skivsignalen stod i, "stopp" eller "kör varsamt"."

MVH
Al-Ma

Skivsignalernas lyktglas satt inte mitt emot varandra eftersom signalen bara svängdes 90 grader och dessutom fanns ofta ett skvallerljus genom ett litet hål på baksidan för att på håll låta opertören se att ljuset brann då allt väl/varsamhet visades.
MVH
Fred

Norsk ekstratogsignal

av Henrik B, Monday, August 11, 2008, 09:18 (5709 dagar sedan) @ Al-Ma

Hei!

Dette er en norsk signallampe for ekstratogsignalisering. I tidligere tider ble linjepersonellet varslet om ekstratog med signal bakerst på passerende rutetog. En grønn signalskive med hvitt kryss opplyste om ekstratog i motsatt retning av rutetoget. Motsatt side av signalskiven var rød med en gul sirkel og varslet etterfølgende ekstratog. Når det var mørkt ble en signallykt som avbildete brukt. Den er utstyrt med en blågrønn og en rød linse. Lampen er forøvrig helt lik de som ble brukt som sluttsignal, men var da ustyrt med linser for hvitt og rødt lys.

Sluttlysene ble montert på hver side bakerst, som i Sverige, og eventuellt ekstratogsignal var plassert nær midten bakerst.

Disse siganllyktene brukes i dag bare på norske museumsbaner. Jeg vet ikke hvor mye envetuellt salgsverdi kan være, men så sist sommer to slike tilbudt for NOK 700,-/stk. De forble usolgt så lenge jeg hadde anledning til å følge med dem.


Beste hilsen Henrik B


Bildeserie hvor man kan se sluttsignallampe, tilsvarende ekstratogsignallampen, i bruk finnes her: http://www.njk.no/kroderbanen/index.php?m=3&s=5466&ID=1435. Dette toget kjøres en gang i året, og neste anledning er 23. agust - http://www.njk.no/kroderbanen/index.php?p=3,6&d=2&s=71&m=6

På dette interiørbildet sees signalskive for ekstratogsignal (dagsignal) og sluttsignalskiver for dagbruk - http://www.njk.no/images/gfx/1836-CF-3552-07-cc.jpg

Norsk ekstratogsignal

av Al-Ma @, Trelleborg, Monday, August 11, 2008, 18:03 (5709 dagar sedan) @ Henrik B

Tack så mycket för ditt svar. Då var det som man sagt till mig att denna lykta används på tågen och inte på båtar.

Hade
Al-Ma