Bortkastad möda (Forumet)

av Harald, Thursday, January 24, 2008, 16:26 (5908 dagar sedan)

Jag hade skrivit ett längre inlägg om banan till Gustavsfors. Eftersom jag ville kolla diverse detaljer tog det en stund från det jag började skriva tills jag tryckte på Preview. Då hamnade jag i huvudmenyn igen och min text var borta. Jag provade med webläsarens backknapp, men då fick jag bara upp redigeringssidan som den såg ut innan jag började skriva. Jag tycker uppriktigt sagt att det är ett djävla sätt att allt man har skrivit bara kastas om man har tagit för lång tid på sig att skriva.

Bortkastad möda

av Stefan Nilsson, Thursday, January 24, 2008, 16:46 (5908 dagar sedan) @ Harald

Det är förtretligt när det händer... Hände mig en gång när jag skulle skriva en presentation på en jobbsajt, snacka om att man blev trött...!

Ett tips (som jag lärt mig...) om man ska skriva långt eller under lite längre tid, är att skriva texten i ex.vis Word eller en texteditor. Sen markerar man hela texten, kopierar och klistrar in i ett foruminlägg.

Bortkastad möda

av WS, Thursday, January 24, 2008, 17:01 (5908 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Detta tråkiga fenomen har man ju varit ute för :(
Varför ska det över huve taget finnas en tidsbegränsning när man ska skriva?
Vad är vitsen med att det inte får ta lång tid? WS.

Bortkastad möda

av Anders Eriksson, Thursday, January 24, 2008, 18:50 (5908 dagar sedan) @ WS

Kan förstå er irritation och besvikelse över att ett mödosamt författat inlägg helt plötsligt är spårlöst borta.
Till försvar för forumet (som jag inte har någon del eller ansvar i) kan jag säga att det ni råkat ut för inte har med just dessa sidor att göra.
För att skriva ett inlägg måste man ju vara inloggad vilket betyder att servern är med på att man finns därute för tillfället, kallas för en session på vårt nördspråk. Varje gång man byter sida, söker eller liknande ger man ifrån sig ett livstecken till servern som då ser att man fortfarande finns kvar där ute.
Att hålla reda på dig och din inloggning kostar lite minne för servern som den måste hushålla med. Får den inget livstecken ifrån dig på ett tag antar den att du stängt ned och väljer därför att glömma bort dig så att minnet kan användas till en annan användare. Servern får ju aldrig något meddelande som talar om att du stängde webb-läsaren och började göra något annat eller lämnade datorn helt och hållet. Hur lång tid den väntar är något man ställer in på servern och det är en svår balansgång mellan att inte glömma bort folk för snabbt och att komma ihåg dem för länge vilket i slutänden kan göra att det blir svårare att komma in på sidorna.
Det bästa är som sades ovan att skriva sin text separat och sedan klistra in den i formuläret, då har man den kvar om något skulle hända. Eller om man skriver direkt att i alla fall markera hela texten och kopiera den innan man trycker på knappen. Behöver inte vara att det tog lång tid att skriva utan kan ju hända något annat fel också som gör att allt försvinner.

/Anders

Bortkastad möda

av Harald, Thursday, January 24, 2008, 19:09 (5908 dagar sedan) @ Anders Eriksson

Det går uppenbarligen att hantera det här bättre eftersom det finns andra forum som gör det. F.ö. undrar jag varför det bara är om jag skriver ett inlägg som servern glömmer mig. Jag kan ju t.o.m. stänga ned webläsaren och den kommer ändå ihåg att jag är inloggad nästa gång jag går in. Om den kan kolla en cookie då så kan den väl göra det när jag postar ett inlägg också.

Bortkastad möda

av Lars-Henrik Eriksson, Thursday, January 24, 2008, 22:33 (5908 dagar sedan) @ Anders Eriksson

För att skriva ett inlägg måste man ju vara inloggad vilket betyder att servern är med på att man finns därute för tillfället, kallas för en session på vårt nördspråk. Varje gång man byter sida, söker eller liknande ger man ifrån sig ett livstecken till servern som då ser att man fortfarande finns kvar där ute.
Att hålla reda på dig och din inloggning kostar lite minne för servern som den måste hushålla med. Får den inget livstecken ifrån dig på ett tag antar den att du stängt ned och väljer därför att glömma bort dig så att minnet kan användas till en annan användare. ...

Det finns inget alls som säger at det måste fungera på det sättet. T.ex. fungerar inte Parsimonys webbfora eller phpBB-baserade webbfora på det viset.

På t.ex. Parsimony görs inloggningen automatiskt varje gång man [i]skickar[/i] ett inlägg.

Bortkastad möda

av Anders Ö/NJM, Friday, January 25, 2008, 00:21 (5908 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Inte i PV eller gamal historiska väl? jag har råkat ut för samma sak i båda...