Vandrarhemmet Tåget (Järnväg allmänt)

av Simon Bertilsson, Friday, October 19, 2012, 17:29 (4178 dagar sedan)

Är det någon som kan svara på när det ska flyttas från sin nuvarande plats? Där det står nu har det stått ett tag, men jag antar att tiden inför flytten börjar dra ihop sig. Det skulle vara roligt att titta på när det dras ut och körs iväg.

//Simon som blickar över det hela från balkongen.

Vandrarhemmet Tåget

av janis08, Friday, October 19, 2012, 18:31 (4178 dagar sedan) @ Simon Bertilsson

Enligt vissa massmedia skall personvagnarna (och en resgodsvagn) transporteras till Norrköping denna helg och det nattetid. För att kunna dra ut vagnarna till ett stickspår på Lund C har ett enkelt provisoriskt järnvägsspår lagts ut. Vandrarhemmet Tåget i Lund har funnits sedan 1989.

Vandrarhemmet Tåget

av Simon Bertilsson, Friday, October 19, 2012, 18:35 (4178 dagar sedan) @ janis08

Enligt vissa massmedia skall personvagnarna (och en resgodsvagn) transporteras till Norrköping denna helg och det nattetid. För att kunna dra ut vagnarna till ett stickspår på Lund C har ett enkelt provisoriskt järnvägsspår lagts ut. Vandrarhemmet Tåget i Lund har funnits sedan 1989.

Så pass? Deppigt att jag råkar vara borta över helgen då... :-|
Tack för tipset iaf!

Vandrarhemmet Tåget

av Anders Olsson, Friday, October 19, 2012, 22:44 (4178 dagar sedan) @ Simon Bertilsson

Det har pågått arbete på det provisoriska spåret under denna vecka.

Vandrarhemmet Tåget

av Simon Bertilsson, Friday, October 19, 2012, 22:50 (4178 dagar sedan) @ Anders Olsson

Det har pågått arbete på det provisoriska spåret under denna vecka.

Ja jag var nere och rekade under kvällen. Spåret ligger där i sin helhet inkl klätterväxel över till BV-sticken. Några vagnar är utdragna ända fram till klätterväxeln medan några står kvar på sin gamla plats.
Spåret sig var en högst intressant konstruktion.... :-P

Vandrarhemmet Tåget

av Lars-Olof Hansson, Saturday, October 20, 2012, 23:51 (4177 dagar sedan) @ Simon Bertilsson

Är inte detta de vagnar som tidigare stod i Simrishamn och flyttades till Norrland i samband med vintersäsongen?
L-O H

Vandrarhemmet Tåget

av Anders Olsson, Sunday, October 21, 2012, 09:29 (4177 dagar sedan) @ Lars-Olof Hansson

Jo vagnarna stod i Simrishamn på sommaren och i Sunne (inte Norrland)på vintern.
Tåget kallades då SiSu tåghem. Vagnarna kom till 1989 och växlades då in på västra industrispåret via Bjärredsbanans gamla anslutning till Lund C.
Igår växlades tåget in via det provisoriska spåret på "banverkssticken" på gamla lokstallsområdet och vidare till spår 6.Igår vid 22-tiden var jag och tittade på tåget före avgång mot Norrköping. Tåget bestod då av Du 941 som dragkraft, postvagn, en AB3 varefter vandrarhemmets vagnar följde med FV1-an först, därefter sovvagnarna, expeditionsvagnen f d B8 och sist salongsvagnen f d B10 om jag minns rätt (vagnarna saknar numera märkningen med nummer på utsidan).

Vandrarhemmet Tåget

av Peter Alsén, Sunday, October 21, 2012, 13:25 (4176 dagar sedan) @ Anders Olsson

Jo vagnarna stod i Simrishamn på sommaren och i Sunne (inte Norrland)på vintern.
Tåget kallades då SiSu tåghem. Vagnarna kom till 1989 och växlades då in på västra industrispåret via Bjärredsbanans gamla anslutning till Lund C.
Igår växlades tåget in via det provisoriska spåret på "banverkssticken" på gamla lokstallsområdet och vidare till spår 6.Igår vid 22-tiden var jag och tittade på tåget före avgång mot Norrköping. Tåget bestod då av Du 941 som dragkraft, postvagn, en AB3 varefter vandrarhemmets vagnar följde med FV1-an först, därefter sovvagnarna, expeditionsvagnen f d B8 och sist salongsvagnen f d B10 om jag minns rätt (vagnarna saknar numera märkningen med nummer på utsidan).

*****************************************************

Liten rättning, det var Da941 samt DFo30 3289 + AB3 4873, alla ur NJs fordonsflotta. NJ var för övrigt operatör på denna transport och allt har gått bra, de ringde mig för en stund sedan och meddelade att man var framme i Norrköping.

*/Peter

Vandrarhemmet Tåget

av Nils-Eric Sääf, Sunday, October 21, 2012, 18:30 (4176 dagar sedan) @ Peter Alsén

Ja, tyvärr går de väl nu samma öde som det mesta som kommit i närheten av "fragmenteringsavdelningen" i Norrköping. Ska de flyttas ytterligare eller skrotas på plats.

Vandrarhemmet Tåget

av Peter Alsén, Sunday, October 21, 2012, 21:17 (4176 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ja, tyvärr går de väl nu samma öde som det mesta som kommit i närheten av "fragmenteringsavdelningen" i Norrköping. Ska de flyttas ytterligare eller skrotas på plats.

Det är möjligt men det är inget som vi lägger någon vikt vid. Vi har utfört en transport och därmed är vårt uppdrag avslutat.

Om det blir som du tror får tiden utvisa, förhoppningsvis blir det inte så.

Dock är det så att om inte vagnarna flyttats från Lund hade de skrotats på plats och ställe, om detta nu blir i Norrköping så gör det ingen skillnad. Faktum är att då ingen visade intresse för vagnarna tog Stambanans vänner hand om vagnarna så hittills får man nog ge dem en eloge i alla fall.

*/Peter

Vandrarhemmet Tåget

av Nicke nyfiken, Monday, October 22, 2012, 10:28 (4176 dagar sedan) @ Peter Alsén

Tågsättet får en gemensam begravning med spårvagnarna M67.

Vagnarna i vandrarhemmet Tåget

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, October 23, 2012, 20:14 (4174 dagar sedan) @ Anders Olsson

Jo vagnarna stod i Simrishamn på sommaren och i Sunne (inte Norrland) på vintern.
Tåget kallades då SiSu tåghem. Vagnarna kom till 1989 och växlades då in på västra industrispåret via Bjärredsbanans gamla anslutning till Lund C.
Igår växlades tåget in via det provisoriska spåret på "banverkssticken" på gamla lokstallsområdet och vidare till spår 6. Igår vid 22-tiden var jag och tittade på tåget före avgång mot Norrköping. Tåget bestod då av Du 941 som dragkraft, postvagn, en AB3 varefter vandrarhemmets vagnar följde med FV1-an först, därefter sovvagnarna, expeditionsvagnen f d B8 och sist salongsvagnen f d B10 om jag minns rätt (vagnarna saknar numera märkningen med nummer på utsidan).

Jag råkade byta tåg i Lund lördagen 13/10 och försökte förstås då under väntetiden identifiera vagnarna. Boggivagnarna var då troligen B8 3133 och 3170, B10 3317 samt WL2 3804, 3812 och 3818. FV1 oidentifierbar. Kan någon berätta mer om dessa vagnars tidigare öden och förstås vilket nummer FV1-an har vore det intressant!
/funderar CEO

Vagnarna i vandrarhemmet Tåget

av Ola Almquist, Monday, October 29, 2012, 02:43 (4169 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Jo vagnarna stod i Simrishamn på sommaren och i Sunne (inte Norrland) på vintern.
Tåget kallades då SiSu tåghem. Vagnarna kom till 1989 och växlades då in på västra industrispåret via Bjärredsbanans gamla anslutning till Lund C.
Igår växlades tåget in via det provisoriska spåret på "banverkssticken" på gamla lokstallsområdet och vidare till spår 6. Igår vid 22-tiden var jag och tittade på tåget före avgång mot Norrköping. Tåget bestod då av Du 941 som dragkraft, postvagn, en AB3 varefter vandrarhemmets vagnar följde med FV1-an först, därefter sovvagnarna, expeditionsvagnen f d B8 och sist salongsvagnen f d B10 om jag minns rätt (vagnarna saknar numera märkningen med nummer på utsidan).


Jag råkade byta tåg i Lund lördagen 13/10 och försökte förstås då under väntetiden identifiera vagnarna. Boggivagnarna var då troligen B8 3133 och 3170, B10 3317 samt WL2 3804, 3812 och 3818. FV1 oidentifierbar. Kan någon berätta mer om dessa vagnars tidigare öden och förstås vilket nummer FV1-an har vore det intressant!
/funderar CEO

Sovvagnarna har littera WL9. Övriga kan jag tyvärr inte kommentera just nu.

M.v.h.
Ola

Vagnarna i vandrarhemmet Tåget - lista

av HP, Monday, October 29, 2012, 06:30 (4169 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vagnarna i Lund var:

B10 3317
B8 3179
B8 3133
WL9 3818
WL9 3812
WL9 3814
FV1 25812

Mvh Henrik Reuterdahl