KHJ-reglementet, nr 24: kap. 5, §§ 92-97 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Friday, January 25, 2008, 07:57 (5907 dagar sedan)

Här kommer det sista ur kapitel 5, Lokomotivförare (section 5, Regulations for Enginemen):

= = =
92. Lokomotivförare må ej tillåtas att misshushålla med talg och olja; och skall det tid efter annan undersökas, huru stor myckenhet han deraf förbrukar.

93. All betjening wid Lokomotiv-Departementet anmodas serskildt att iakttaga sparsamhet och hushållsaktighet, synnerligen i fråga om Cokes, wid så wäl uppeldning som under det lokomotivet är i gång; och anbefalles förmännen att wara noggranna i att bestraffa hwarje misshushållning af hwad slag den wara må. 360 skålpund Cokes anses nog för att få upp ångan i ett lokomotiv; och att wid eldens afsläckning hafwa stora qwantiteter Cokes inne i eldstaden, är alldeles förbudet. Hwarje lokomotiv, som får upp ångan för snart eller blåser ut den före tågets bestämda afgångstid, skall anmälas. Äfwenså är utsläppning af ånga i betydligare mängd å en station, wid hwar tid det wara må, förbuden. Ångan bör alltid ledas tillbaka i tendern, eller ock spjället begagnas för dragets modererande.

94. Lokomotivförare är strängeligen förbuden att utkasta från Tendern småkol eller stybb å andra ställen än i de för detta ändamål wid stationerna bestämda gropar.

95. Eldare, som anmäles att utraka torr aska ur askugnen samt att derigenom nedsmutsa eller förderfwa machineriet å lokomotivet, är förfallen till plikt eller afskedande.

96. Eldare åligger att hålla fotplåtar och profwarrör å lokomotivet rena. Är anledning till klagomål emot dem i afseende härpå, kommer sådant att fördröja deras befordran.

97. En noggrann och flitig tillsyn öfwer lokomotivernas rengöring anbefalles.

= = =
92. No Driver will be allowed to waste the Tallow or Oil, and the quantity used of each will be inquired into from time to time.

93. The attention of all Servants in the Locomotive Department is specially directed to economy; more particularly in coke, in getting up steam, and in working Engines; and the Foremen are instructed to be particular in checking any waste of any description. Three hundredweights of coke is considered enough to raise steam in an Engine; and dropping fires with large quantities of coke is forbidden. Any Engine getting up steam too soon, and blowing off before Train time, must be reported; also, blowing off steam at a Station to any extent, at any time, cannot be allowed. The steam should always be turned into the Tender, or the Damper used.

94. Enginemen are strictly prohibited from throwing out of their Tender any small coke or dust, except into the pits made for that purpose at the Station.

95. Any Fireman reported for raking dry ashes out of the Ashpan, and thereby dirtying or injuring the machinery of the Engine, will be liable o a fine or dismissal.

96. Firemen are instructed to keep the Footplates, Guage Glasses, &c., of their Engines clean. Any complaints against them in this respect will retard their promotion.

97. A vigilant and careful inspection of the cleaning of the Engines is ordered.

= = =

Paragraf 93 predikar verkligen sparsamhet!

Därmed var det alltså slut med kapitlet för lokomotivförare. I nästa inlägg fortsätter vi med kapitel 6, Spår-Wexlare - Biljettmottagare - Bärare (section 6, Pointsmen, Ticketporters & Porters.)
/up

Inledningen till serien om Köping-Hult-reglementet del A och del B

KHJ-reglementet, nr 24: kap. 5, §§ 92-97

av Dag Bonnedal @, Friday, January 25, 2008, 09:55 (5907 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[b]93.[/b] .... Ångan bör alltid ledas tillbaka i tendern, eller ock spjället begagnas för dragets modererande.

Man kunde alltså i viss mån ta tillvara överskottsvärmen i pannan när trycket steg och säkerhetsventilen riskerade att blåsa genom att i stället blåsa ånga in i tenderns vattenförråd och därmed förvärma matarvattnet.
Detta fungerade eftersom man hade matarpumpar. Injektorer som används från 1870-talet och frammåt är beroende av kallt matarvatten och därför fungerar inte metoden numera.
Däremot måste det ha fört rätt mycket oväsen när man bakblåste.

Dag B

KHJ-reglementet, nr 24: kap. 5, §§ 92-97

av J. O. Andersson, Saturday, January 26, 2008, 14:18 (5906 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Samma metod rekomenderas i "Om bränsleekonomi vid järnvägsdrift" av H. Bager, utgiven 1920 och i en andra upplaga 1940. Dock med brasklapp att försiktighet bör iakttagas "så att icke vattnet blir uppvärmt till mer än ungefär 25 grader, enär i dylikt fall injektorerna fungera osäkert."

Detta får väl antas ge en viss säkerhetsmarginal med injektorer i gott skick, har man kinkiga injektore så bör man hålla temperaturen lägre.

KHJ-reglementet, nr 24: kap. 5, §§ 92-97

av Anders Ljung, Friday, January 25, 2008, 10:39 (5907 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

360 skålpund Cokes anses nog för att få upp ångan i ett lokomotiv;

Three hundredweights of coke is considered enough to raise steam in an Engine;

Enligt det fullständigt konsekventa brittiska enhetssystemet är en [b]hundredweight[/b] lika med 112 pounds.

KHJ-reglementet, nr 24: kap. 5, §§ 92-97

av Överkörmästaren, Friday, January 25, 2008, 13:17 (5907 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Det verkar inte som om man trodde speciellt mycket på personalens förmåga att följa reglerna om det inte var förenat med bestraffningar av olika slag. När skedde egentligen övergången till dagens mindre auktoritära system?

KHJ-reglementet, nr 24: kap. 5, §§ 92-97

av Kurt Möller, Friday, January 25, 2008, 15:07 (5907 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Glöm inte att hela upplägget var militärt grundat... Dels för interndisciplinens skull, dels för att (med uniformernas hjälp) hålla allmänheten i hampan...