Anledningen till namnet HJÄLMAREN var, att när Skebäcksbanan skulle byggas, var namnet Skebäck redan upptaget av banan på andra sidan Svartån, dvs fd KHJ bandel Örebro - Skebäcks hamn. Därför fick denna banas ändpunkt ej heta Skebäck utan döptes till HJÄLMAREN för att undvika missförstånd.
Det finns många detaljer om ÖSkbJ att botanisera bland. Vi kan börja så smått
och vid behov föra tråden vidare:
1) Ändpunkten hette Skebäck till 1946-01-01, först därefter Hjälmaren.
2) Telefontabellen i 1952 års tdtbok talar om "redskapskuren Hjälmaren" (EN
lång ringsignal). Tkl-tjänst där behövdes inte, med "entågsdrift". Rörelseformen
var 1952 vut och troligen från 1956-01-01 växlingsrörelse. Då nedklassades banan
från traditionell enskild järnväg till kommunalt industrispår. I den enda kända
äldre tdtboken (1927) användes den kryptiska formen "växlingståg".
3) Tc var länge SJ stins Örebro S, som uppbar ett symboliskt kommunalt arvode.
SJ stationer i Örebro slogs samman 1934, varvid sysslan övergick på stins Örebro C.
4) ÖSkbJ trafikerades gemensamt av SJ och NÖJ. Den senare körde bl a kol
Norrköpings hamn-Örebro gasverk. Dessa transporter fanns kvar till förstatligandet.