Hjälmarens "hållplats" på Örebro-Skebäcks järnväg (Bana)

av jean, Monday, November 12, 2012, 09:54 (4181 dagar sedan)

Jag har från och till hört talas om att det funnits en lastplats eller liknande som kallades Hjälmaren nära Örebro Pappersbruk på Örebro-Skebäcks Järnväg. Nu har jag tack vare den eminenta www.samlingsportalen.se hittat "bildbevis" att det funnit en hållplatsliknande kur i allafall.

Bilden påstås vara tagen ca 1955 och allt ser ju igenbommat ut. Jag undrar om någon vet hur länge den användes och till vad? Persontrafik förekom ju aldrig.

Här är en bild:

[image]

Hjälmarens "hållplats" på Örebro-Skebäcks järnväg

av Granis, Monday, November 12, 2012, 10:13 (4181 dagar sedan) @ jean

Intressant. Smalspårstrafiken på Skebäcksbanan (och därmed treskensspåret) upphörde ju just dessa år (1952 eller 53), så kanske det finns ett samband? Inte för att jag tror att det bedrevs nån persontrafik på denna spårvidd heller, men det kanske var fråga om en "växlarkur" eller nåt dylikt? Och arbetsplats för en tågklarerare rentav!? När banan blev enbart normalspårig kanske den återstående trafiken kördes som "vagnuttagningar" varför ingen personal behövdes vid slutpunkten?

/ L G

*EDIT* Telefonledningarna på taket tyder ju på att bantelefon funnits indragen, vilket styrker denna teori (?)

Hjälmarens "hållplats" på Örebro-Skebäcks järnväg

av Christer Fredriksson, Monday, November 12, 2012, 10:23 (4181 dagar sedan) @ Granis

Växlingen på Skebäcksbanan gick som växlingsrörelser.

Telefon användes nog bara för att meddela att man kommit fram resp. för att meddela att man var klar och fråga om man fick gå tillbaka till Örebro Södra eller vänta.

Hjälmarens "hållplats" på Örebro-Skebäcks järnväg

av Granis, Monday, November 12, 2012, 10:25 (4181 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Växlingen på Skebäcksbanan gick som växlingsrörelser.

Låter klart rimligt. Men gällde det under banans alla år?

/ L G

Hjälmarens "hållplats" på Örebro-Skebäcks järnväg

av Christer Fredriksson, Monday, November 12, 2012, 10:53 (4181 dagar sedan) @ Granis

Ja, det var SJ som trafikerade banan under alla år och trafiken var helt inriktad på ÖP, dvs Örebro Pappersbruk, och deras transporter av virke in och papper ut. Det var ofta säsongstrafik med mycket virke in på vintern och papper ut övrig tid på året. Bränsle, dvs kol, gick oftast på båt, pråmar, från Stockholm.

Hjälmarens "hållplats" på Örebro-Skebäcks järnväg

av Christer Fredriksson, Monday, November 12, 2012, 10:50 (4181 dagar sedan) @ jean

Anledningen till namnet HJÄLMAREN var, att när Skebäcksbanan skulle byggas, var namnet Skebäck redan upptaget av banan på andra sidan Svartån, dvs fd KHJ bandel Örebro - Skebäcks hamn. Därför fick denna banas ändpunkt ej heta Skebäck utan döptes till HJÄLMAREN för att undvika missförstånd.

Hjälmarens "hållplats" på Örebro-Skebäcks järnväg

av Kjell Aghult, Monday, November 12, 2012, 16:40 (4181 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Anledningen till namnet HJÄLMAREN var, att när Skebäcksbanan skulle byggas, var namnet Skebäck redan upptaget av banan på andra sidan Svartån, dvs fd KHJ bandel Örebro - Skebäcks hamn. Därför fick denna banas ändpunkt ej heta Skebäck utan döptes till HJÄLMAREN för att undvika missförstånd.

Det finns många detaljer om ÖSkbJ att botanisera bland. Vi kan börja så smått
och vid behov föra tråden vidare:
1) Ändpunkten hette Skebäck till 1946-01-01, först därefter Hjälmaren.
2) Telefontabellen i 1952 års tdtbok talar om "redskapskuren Hjälmaren" (EN
lång ringsignal). Tkl-tjänst där behövdes inte, med "entågsdrift". Rörelseformen
var 1952 vut och troligen från 1956-01-01 växlingsrörelse. Då nedklassades banan
från traditionell enskild järnväg till kommunalt industrispår. I den enda kända
äldre tdtboken (1927) användes den kryptiska formen "växlingståg".
3) Tc var länge SJ stins Örebro S, som uppbar ett symboliskt kommunalt arvode.
SJ stationer i Örebro slogs samman 1934, varvid sysslan övergick på stins Örebro C.
4) ÖSkbJ trafikerades gemensamt av SJ och NÖJ. Den senare körde bl a kol
Norrköpings hamn-Örebro gasverk. Dessa transporter fanns kvar till förstatligandet.