Djursholmsbanefråga (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, December 08, 2012, 21:43 (4155 dagar sedan)

Idag köpte jag boken Stockholms järnvägar del 3 Nordöstra Stockholm då den till del behandlade Roslags- och Djursholmsbanorna.

På sidan 111 finns en intressant bild som gör mig förvånad. Bildtexten lyder;
"Urspårning och folksamling vid Djursholmsbanans ändhållplats intill Birger Jarlsgatan/Engelbrektsgatan 1906."

Här ser man en av de sju boggievagnarna 39-41 eller 42-45. Med tanke på bildens datering är det någon av individerna 39-41 som är aktuella och jag tycker mig, med förstoringsglas, kunna läsa nr 39. Så långt allt väl. Men, bilden visar en vagn med lanternin! Detta skulle i så fall vara ett fotobevis på att de första vagnarna av denna typ hade lanternintak vid leverans, i så fall en nyhet för mig.

Synpunkter, kommentarer...

Ola Ahlström
Malmö

Djursholmsbanefråga

av Thomas Tell, Saturday, December 08, 2012, 22:17 (4155 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det är vagn 39 och bland spårvägsmuseums bilder finns en som visar en sådan vagn sist i ett tåg som korsar Valhallavägen. Se här.

Frågan är om alla vagnar i serien hade lanternin och vad det var till för. Lanterninen har vad man kan se ju inga fönster. Är det någon slags ventilation?
/tell

Djursholmsbanefråga

av Ola Ahlström, Saturday, December 08, 2012, 23:13 (4155 dagar sedan) @ Thomas Tell

I boken Verkstadsindustrin på Gotland finns på sidan 104 en bild som visar en av de Fole tillverkade nr 42-45 vid leverans från Gotland juni månad 1906. Denna vagn saknar lanternin, vilket väcker frågan om det var något som de från Södertälje Verkstad levererade nr 39-41 hade redan vid leverans 1904 och i så fall varför inte Fole vagnarna också fick dessa? Finns möjligen leveransfoton?

/Ola

Djursholmsbanefråga

av Kurt G Möller, Sunday, December 09, 2012, 02:24 (4155 dagar sedan) @ Thomas Tell

...Är det någon slags ventilation?

Eventuellt, ja. Vagnarna såg i v f inte ut så där vid lev. från Södertelge Vst - jämför RB 100 År sidan 73, som visar vagn 40.