En ljuspunkt i Ludvika 1986-07-31 (Fordon: lok)

av Christer Fredriksson, Tuesday, December 18, 2012, 06:26 (4145 dagar sedan)

Presenterar här åter några foton tagna av Alf Jansson i Ludvika 1986-07-31.

Det är "Silverpilen", dvs Rc5 1377, som gästar den sydliga Dala-metropolen.

Alf visste vad det var frågan om, så han gick runt fordonet och "plåtade" alla 4 sidorna för att se skillnaden.

Färgerna var nog av bra kvalité, men smutsen kommer man inte ifrån!

Hoppas att färgskillnaderna framgår på de två nyanserna av grått!

[image]

[image]

[image]

[image]

En ljuspunkt i Ludvika 1986-07-31

av HJP, Tuesday, December 18, 2012, 16:49 (4145 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

****
Tack för dessa snygga bilder. Det är nog de bästa bilder på "Albinon", "Vita Frun", "Silverfemmen" (Kärt barn....), jag har sett.

HJP

En ljuspunkt i Ludvika 1986-07-31

av tobbe, Tuesday, December 18, 2012, 17:07 (4145 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ja den damen har dragit många av de Uppsalapendlar och andra regionaltåg som man jobbade på i sina dar....nostalgi.Hade henne som dragare till chartertåget Cst- Gä-Snv-Gä(med avstickare Furuvik -Gä t.o.r.)-Cst. Har själv ett antal bilder från den tiden annudatsumal....
tobbe

En ljuspunkt i Ludvika 1986-07-31

av Sukido, Tuesday, December 18, 2012, 18:55 (4145 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Eller "Liket" som vi kallade 1377 för i Göteborg.

En ljuspunkt i Ludvika 1986-07-31

av HJP, Tuesday, December 18, 2012, 21:54 (4145 dagar sedan) @ Sukido

Eller "Liket" som vi kallade 1377 för i Göteborg.

"Loket" stavas det ;-)

HJP

En ljuspunkt i Ludvika 1986-07-31

av Alex, Thursday, December 20, 2012, 14:11 (4143 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur tänkte man här? Det vill säga att man målade loket vitt! Mvh/Alex

En ljuspunkt i Ludvika 1986-07-31

av Christer Fredriksson, Thursday, December 20, 2012, 14:33 (4143 dagar sedan) @ Alex

Det är två nyanser av grått!

En ljuspunkt i Ludvika 1986-07-31

av A.Svenson, Friday, December 21, 2012, 10:34 (4142 dagar sedan) @ Alex

Loket användes för att pröva olika ljusa färgers tålighet mot smuts och blekning inför X2-leveranserna. Andra färgprov utfördes genom att ett antal provplåtar monterades på en skiva mellan maskinrumsfönstren mitt på sidoväggen på Rc-lok. Vill även minnas att jag sett provplåtar i "solfångarläge" utanför Maskinavdelningens laboratorium.

Den första tredimensionella idéskissen eller modellen som presenterades av de blivande snabbtågen var för övrigt utförd i ett färgschema som var en blandning X9s och T45. Visades i SJ-nytt.

Anders S