Banvaktsstuga i Velanda ? (Järnväg allmänt)

av Stefan Lindberg, Sunday, January 20, 2013, 15:45 (4107 dagar sedan)

Idag var jag ute och gick på gamla banvallen strax norr om Velandabron och såg ett gammalt hus som låg väldigt nära där gamla järnvägen gick.
Platsen är ungefär mitt emellan gamla Velandabron och gamla plankorsningen vid Velanda Säteri.

Kan det vara en gammal banvaktsstuga ?

[image]

Somewhere in Sweden

Banvaktsstuga i Velanda ?

av David Larsson, Sunday, January 20, 2013, 16:13 (4107 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

Idag var jag ute och gick på gamla banvallen strax norr om Velandabron och såg ett gammalt hus som låg väldigt nära där gamla järnvägen gick.
Platsen är ungefär mitt emellan gamla Velandabron och gamla plankorsningen vid Velanda Säteri.

Den som står utsatt med texten "Banvakt" på denna karta?

http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&...

Banvaktsstuga i Velanda ?

av David Larsson, Sunday, January 20, 2013, 16:42 (4107 dagar sedan) @ Baloo

[image]

Här har vi ett utsnitt. :-)

Bra! Däremot tycks det hus som finns kvar på platsen ligga något norr om banvaktsstugans plats, är det byggnaden på den här flygbilden som är avbildad, Stefan?

http://kartor.eniro.se/m/nnKls

Banvaktsstuga i Velanda ?

av Stefan Lindberg, Sunday, January 20, 2013, 17:11 (4107 dagar sedan) @ David Larsson

[image]

Här har vi ett utsnitt. :-)


Bra! Däremot tycks det hus som finns kvar på platsen ligga något norr om banvaktsstugans plats, är det byggnaden på den här flygbilden som är avbildad, Stefan?

http://kartor.eniro.se/m/nnKls

Det kan vara den, lite svårt med hur dagens vägar går.

http://kartor.eniro.se/m/nnKwW

Banvaktsstuga i Velanda ?

av David Larsson, Sunday, January 20, 2013, 17:20 (4107 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

[image]

Här har vi ett utsnitt. :-)


Bra! Däremot tycks det hus som finns kvar på platsen ligga något norr om banvaktsstugans plats, är det byggnaden på den här flygbilden som är avbildad, Stefan?

http://kartor.eniro.se/m/nnKls

Det kan vara den, lite svårt med hur dagens vägar går.

http://kartor.eniro.se/m/nnKwW

Tittar man på ekonomiska kartan från 1962 framgår det tydligt att det funnits två byggnader på platsen, varav den på sydöstra sidan av vägen ligger inom järnvägsfastigheten. Dessutom stämmer orienteringen på den norra stugan bättre överens med den byggnad som syns på flygbilderna och som jag misstänker syns på din bild.

[image]

Banvaktsstuga i Velanda ?

av Stefan Lindberg, Sunday, January 20, 2013, 17:44 (4107 dagar sedan) @ David Larsson

Tittar man på ekonomiska kartan från 1962 framgår det tydligt att det funnits två byggnader på platsen, varav den på sydöstra sidan av vägen ligger inom järnvägsfastigheten. Dessutom stämmer orienteringen på den norra stugan bättre överens med den byggnad som syns på flygbilderna och som jag misstänker syns på din bild.

[image]

Ja den norra byggnaden stämmer utmärkt med den på mina bilder, jag stod ju på banvallen när jag fotade så det blir helt rätt vinkel.

Banvaktsstuga i Velanda ?

av David Larsson, Sunday, January 20, 2013, 17:56 (4107 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

Tittar man på ekonomiska kartan från 1962 framgår det tydligt att det funnits två byggnader på platsen, varav den på sydöstra sidan av vägen ligger inom järnvägsfastigheten. Dessutom stämmer orienteringen på den norra stugan bättre överens med den byggnad som syns på flygbilderna och som jag misstänker syns på din bild.

[image]


Ja den norra byggnaden stämmer utmärkt med den på mina bilder, jag stod ju på banvallen när jag fotade så det blir helt rätt vinkel.

Då är väl svaret på din ursprungliga fråga tyvärr nej, banvaktsstugan verkar inte finnas kvar.

Banvaktsstuga i Velanda ?

av Sune Nylén, Sunday, January 20, 2013, 18:07 (4107 dagar sedan) @ David Larsson

Det avbildade huset ser inte alls ut som en Bv stuga vid BJ
De var på södra linjen vanligtvis uppförda i tegel
Trähus fanns också, uppförda när man utökade stugornas antal
men de var i så fall en och enhalvplans med en vindsrum med snedtakt.ex. Nybro/Nyebro vid Agnesberg, som revs för bara några år sedan i samband med dubbelspåret.
Den finns nog att söka här på forumet. Vill minnas att jag själv lade ut en bild på den.:-) Sune

Banvaktsstuga i Velanda ?

av Jan Frelin, Sunday, January 20, 2013, 19:33 (4107 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det avbildade huset ser inte alls ut som en Bv stuga vid BJ
De var på södra linjen vanligtvis uppförda i tegel
Trähus fanns också, uppförda när man utökade stugornas antal
men de var i så fall en och enhalvplans med en vindsrum med snedtakt.ex. Nybro/Nyebro vid Agnesberg, som revs för bara några år sedan i samband med dubbelspåret.
Den finns nog att söka här på forumet. Vill minnas att jag själv lade ut en bild på den.:-) Sune

Dessutom ser huset som en vanlig enkelstuga av allmogetyp, och det var inte så vanligt hos banvaktsstugor.

Banvaktsstuga i Velanda ?

av Olle Qvist, Monday, January 21, 2013, 20:45 (4106 dagar sedan) @ Jan Frelin

Det avbildade huset ser inte alls ut som en Bv stuga vid BJ
De var på södra linjen vanligtvis uppförda i tegel
Trähus fanns också, uppförda när man utökade stugornas antal
men de var i så fall en och enhalvplans med en vindsrum med snedtakt.ex. Nybro/Nyebro vid Agnesberg, som revs för bara några år sedan i samband med dubbelspåret.
Den finns nog att söka här på forumet. Vill minnas att jag själv lade ut en bild på den.:-) Sune


Dessutom ser huset som en vanlig enkelstuga av allmogetyp, och det var inte så vanligt hos banvaktsstugor.

Det avbildade huset är grannhuset till banvaksstugan i Velanda.
Bv.stuga 78 Velanda låg närmare spåret, lite längre söderut, var av tegel och fanns kvar på 1960-talet. 1984 när jag besökte platsen var huset rivet. Mellan 1909 och 1922 var min farfar banvakt här, han efterträddes av bv. Fredriksson.

Banvaktsstuga i Velanda ?

av Stefan Lindberg, Monday, January 21, 2013, 20:53 (4106 dagar sedan) @ Olle Qvist

Det avbildade huset är grannhuset till banvaksstugan i Velanda.
Bv.stuga 78 Velanda låg närmare spåret, lite längre söderut, var av tegel och fanns kvar på 1960-talet. 1984 när jag besökte platsen var huset rivet. Mellan 1909 och 1922 var min farfar banvakt här, han efterträddes av bv. Fredriksson.

Ok tack för svaret, ska leta efter grunden vid nästa besök