Krylbo-Norbergs Jvg (Järnväg allmänt)

av Torbjörn Jansson, Sunday, April 07, 2013, 12:35 (4029 dagar sedan)

[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img530.jpg[/img]

KNJ 1 "Casimir Petre", Kärrgruvan 29/4 1962

[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img531.jpg[/img]

KNJ 1 som ovan

[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img533.jpg[/img]

KNJ 2 "Bjurfors", lokstallet i Kärrgruvan, datum som ovan

[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img534.jpg[/img]

KNJ 7, lokstallet i Kärrgruvan, datum som ovan

Krylbo-Norbergs Jvg

av Stefan Olsson, Sunday, April 07, 2013, 12:46 (4029 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Välkommen hem Torbjörn.

Läckra bilder som vanligt. Sliperspallningen av loket i stallet är något extra. Hur har man fått ur axlarna? Det verkar ju inte vara någon sänkgrav där.

Du har redan kommit till 1962, kan vi då snart förvänta oss litet BLJ månne?

Krylbo-Norbergs Jvg

av Christer Fredriksson, Sunday, April 07, 2013, 13:21 (4029 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Sänkgrav är "senare" års moderna uppfinning!
Förr så lyftes alltid loken för att få ur axlarna, så även på TGOJ så länge ångloken gick!
Domkrafter, traverser eller block och talja, mm var vad som stod till buds!
Det fungerade bra det också även om det tog lite längre tid!

Krylbo-Norbergs Jvg

av Bo Johnsson, Sunday, April 07, 2013, 15:15 (4029 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När byggdes sänkgraven vid DONJ:s verkstad i Jädraås? Som den är byggd verkar den inte vara av senare datum!

Krylbo-Norbergs Jvg

av Stefan Olsson, Sunday, April 07, 2013, 21:58 (4029 dagar sedan) @ Bo Johnsson

I Rolf Stens bok finns det en bild daterad 1928 där graven finns. Det är intressant för golvet är vid denna tid av trä, så man kan väl kanske misstänka att graven byggdes när verkstaden var ny, eller möjligen efter branden.

Golvet lär ha bytts ut mot gjutet på femtiotalet efter att man tappat en malletpanna i det. Vid samma tid fick för övrigt verkstaden nuvarande personallokaler.

Krylbo-Norbergs Jvg

av Öster/NOR, Sunday, April 07, 2013, 20:31 (4029 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Nja nog har då det som finns i Nynäsgård många år på nacken...men ursprungligen fanns två handdrivna kedjespel på en balk ovanför porten i spår 1 (den finns kvar). Man lyfte helt enkelt i bufferbalken å använde sista axeln som gångjärn, ritning finns där SNJ lok 1-3 är inskissat i lyft läge ;o)

Krylbo-Norbergs Jvg

av Christer Fredriksson, Sunday, April 07, 2013, 20:43 (4029 dagar sedan) @ Öster/NOR

Hur många samt var fanns det sänkgravar före 1950?
Fanns det totalt 10 st, utom de som ev. fanns på de stora Huvudverkstäderna?

Krylbo-Norbergs Jvg

av Öster/NOR, Sunday, April 07, 2013, 20:58 (4029 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Nynäsgård har men minns inte när den installerades, dock samma lyft som i SJs gamla böcker, jag skulle gissa på 30-tal... Å i Nora finns en.

Finns det ingen i Grängesberg?

Krylbo-Norbergs Jvg

av Christer Fredriksson, Sunday, April 07, 2013, 21:00 (4029 dagar sedan) @ Öster/NOR

Nej tyvärr inte!

Krylbo-Norbergs Jvg

av Öster/NOR, Sunday, April 07, 2013, 21:10 (4029 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Synd, kan vara rätt praktiskt även om vi inte använt våran skarpt...

Krylbo-Norbergs Jvg

av Micke Carlsson, Tuesday, April 09, 2013, 09:29 (4027 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur många samt var fanns det sänkgravar före 1950?
Fanns det totalt 10 st, utom de som ev. fanns på de stora Huvudverkstäderna?

Jag har tyvärr ingen siffra, men jag tror att 10 är på tok för lite. En plats som SJ-stallet i Alvesta var ju utrustat. Inte för att Alvesta har något att skämmas för men det är inget jämförelsevis jättestort skjutshåll. När stallet byggdes var ju bara stambanan av statens intresse även om det väl kom ett och annat i trafikväg via anslutande bolagsbanor. Oavsett flödet är väl Alvesta att jämföra med en "skötselhall" med modern vokabulär. Med rullager och sedan boggielok kom den stora fördelen av att kunna lyfta hela loket istället, som gör proceduren mycket enklare.

Jag kommer på tre moderna sänkgravar, eller hjulsänkar som man kallar dem idag. Hagalund svarven, Olskroken och Älvsjö. Oöverträffat praktiskt när det gäller motorvagnståg. Ett löpaxelbyte går på 20 minuter. Är inte helt säker men jag undrar om inte sänken i Olskroken klarar ett boggiebyte t o m.

Krylbo-Norbergs Jvg

av Torbjörn Jansson, Sunday, April 07, 2013, 14:37 (4029 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tack,tack :-)! Herr Olsson får calmera sig lite, det kommer BLJ-bilder så småningom men de är tyvärr inte så många!

Krylbo-Norbergs Jvg

av Nicke nyfiken, Sunday, April 07, 2013, 13:30 (4029 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Var det den järnvägen som gick under namnet "Kneiken".
Lokförare Evert Woxdal i Krylbo fick ofta knuffa upp tåget i någon backe har han berättat.

Krylbo-Norbergs Jvg

av Christer Fredriksson, Sunday, April 07, 2013, 13:33 (4029 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Ja det var "Knejken"!
Backen var utfarten från Krylbo upp till och förbi nuvarande Avesta Järnverk! Det lät bra då lite större tåg skulle uppför denna backe!

Krylbo-Norbergs Jvg

av Gunnar Lilienberg, Sunday, April 07, 2013, 16:39 (4029 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Vad hände sedan med dessa lok? Hur kom det sig att de fanns kvar i Kärrgruvan så pass långt efter banans nedläggning?

Krylbo-Norbergs Jvg

av thn, Sunday, April 07, 2013, 21:14 (4029 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

KNJ 2 finns hos oss i Nora:
[link=http://www.nbvj.se/fordon/anglok/knj2.php]http://www.nbvj.se/fordon/anglok/knj2.php[/link]

/Thomas
Ordförande NBVJ

Krylbo-Norbergs Jvg

av Torbjörn Jansson, Sunday, April 07, 2013, 21:47 (4029 dagar sedan) @ thn

Om man tittar på denna länk så står det: "Kort efter nedläggningen fördes loket över till ägaren Avesta Järnverks växling inne på bruket i Avesta. Loket gick fram till en tubläcka 1963 och ersattes då av ett diesellok". Detta kan väl knappast stämma då min bild på KNJ 2 är tagen i stallet i Kärrgruvan den 29/4 1962. Om nu loket var i drift till 1963, varför stod det då i stallet i Kärrgruvan i ett uppenbarligen avställt skick?

Krylbo-Norbergs Jvg

av thn, Sunday, April 07, 2013, 21:53 (4029 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Om man tittar på denna länk så står det: "Kort efter nedläggningen fördes loket över till ägaren Avesta Järnverks växling inne på bruket i Avesta. Loket gick fram till en tubläcka 1963 och ersattes då av ett diesellok". Detta kan väl knappast stämma då min bild på KNJ 2 är tagen i stallet i Kärrgruvan den 29/4 1962. Om nu loket var i drift till 1963, varför stod det då i stallet i Kärrgruvan i ett uppenbarligen avställt skick?

Vad får dig att tro att det var avställt då? Jag kan inte se något uppenbart på bilden...

/Thomas
Ordförande NBVJ

Krylbo-Norbergs Jvg

av Torbjörn Jansson, Sunday, April 07, 2013, 22:07 (4029 dagar sedan) @ thn

Om man tittar på denna länk så står det: "Kort efter nedläggningen fördes loket över till ägaren Avesta Järnverks växling inne på bruket i Avesta. Loket gick fram till en tubläcka 1963 och ersattes då av ett diesellok". Detta kan väl knappast stämma då min bild på KNJ 2 är tagen i stallet i Kärrgruvan den 29/4 1962. Om nu loket var i drift till 1963, varför stod det då i stallet i Kärrgruvan i ett uppenbarligen avställt skick?


Vad får dig att tro att det var avställt då? Jag kan inte se något uppenbart på bilden...

/Thomas
Ordförande NBVJ

Min bild är tagen den 29/4 1962. Vid mitt besök där så fanns det inga tecken på att loket var i drift, ingen backfyr. Ingen som helst verksamhet fanns i stallet. Om nu loket användes till växling i Avesta till 1963, varför förvarade man det då i stallet i Kärrgruvan långt från Avesta och på en sedan 1958 nedlagt järnväg? Du får ursäkta mig, men detta får mig att tro att det var avställt och jag var ju faktiskt där...! Att korrigera uppgifter är uppenbart mycket känsligt....;-)!
/Torbjörn, åsyna vittne

Krylbo-Norbergs Jvg

av Kurt G Möller, Sunday, April 07, 2013, 23:38 (4029 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Övertecknad noterar med största Wälbehag att hr J. kan läsa innantill till hundra procent, nämligen vad anbelangar namnskylten på CASIMIR PETRE! För den satt väl kvar på högra sidan av sotskåpet på lok 1, eller hur? Lustig placering, förresten.

I Ånglok tillv i Sv står det alltså fel namn. PETRÉ i st f PETRE. Bruksägarsläkten var nämligen urspr. skottar och hette fr början PETRIE!!

Krylbo-Norbergs Jvg

av Torbjörn Jansson, Monday, April 08, 2013, 11:14 (4028 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Med sedvanlig noggrannhet på mina små exkursioner så noterade jag uppenbarligen namnskyltens text och nedtecknade densamma! Om man slarvar så tar Hr Möller fram linjalen och det vill jag inte vara med om...;-) !

Krylbo-Norbergs Jvg

av Kurt G Möller, Monday, April 08, 2013, 13:09 (4028 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Tack. Kan nämnas att CASIMIR P. var avställd redan då jag besökte Kärrgruvan första gången den 1 juli 1958 (på väg även till BLJ). Då var det BJURFORS som drog dagens blandade tåg. Kring och i stallet fanns även två av NBJ 1C-loken, då rätt nyköpta, tror jag /?/

Krylbo-Norbergs Jvg

av Kjell Aghult, Monday, April 08, 2013, 16:47 (4028 dagar sedan) @ Kurt G Möller

..... Kring och i stallet fanns även två av NBJ 1C-loken, då rätt nyköpta, tror jag /?/

KNJ 7 (F d NBJ 2) köptes 1954 och KNJ 8 (F d NBJ 3) köptes 1957.

Krylbo-Norbergs Jvg

av Johan O, Monday, April 08, 2013, 07:25 (4028 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Uppgiften om att loket var i (om än sporadisk) drift fram till 1963 kommer från ett gammalt nummer av NBVJs Förstlingen. Jag har ingen egentlig källa för det, men sista pannbesiktningsprotokoll är från 1963 och där konstateras att loket ej är godkänt pga dåliga tuber.

Dessutom hade man de sista åren kannibaliserat lok nr 1 på vissa delar, några av delarna i maskineriet på Bjurfors är stansade KNJ 1 tex.

/Johan

Krylbo-Norbergs Jvg

av bosc, Monday, April 08, 2013, 23:05 (4028 dagar sedan) @ Johan O

Lustigt sammanträffande. Ganska precis ett år senare (28/4 1963) tog jag denna bild på KNJ 2 "Bjurfors", som stod nerkopplat i Kärrgruvan i väntan på kommande öden./BoSC
[img]http://i953.photobucket.com/albums/ae19/bosc_photo/KNJ2Bjurfors19630428.jpg[/img]

Krylbo-Norbergs Jvg

av thn, Tuesday, April 09, 2013, 07:57 (4027 dagar sedan) @ bosc

Lustigt sammanträffande. Ganska precis ett år senare (28/4 1963) tog jag denna bild på KNJ 2 "Bjurfors", som stod nerkopplat i Kärrgruvan i väntan på kommande öden./BoSC

Då kan jag konstatera att mystiken tätnar: den 19:e juni 1986 så hämtades loket i Avesta. Lokstallet saknade spår och transporterades på lastbil fram till fungerande spår där den lastades på en maskintransportvagn och den 1:a juli så transporterades loket till Nora på denna maskintransportvagn. Allt enligt en artikel i Förstlingen 86:3. Vad som är skumt är att på en av bilderna som illustrerar artikeln (tagen utanför lokstallet i Avesta) så verkar det som om loket är uppkopplat....

/Thomas
Ordförande NBVJ

Krylbo-Norbergs Jvg

av Dag Bonnedal, Tuesday, April 09, 2013, 10:36 (4027 dagar sedan) @ thn

Då kan jag konstatera att mystiken tätnar: den 19:e juni 1986 så hämtades loket i Avesta. Lokstallet saknade spår och transporterades på lastbil fram till fungerande spår där den lastades på en maskintransportvagn och den 1:a juli så transporterades loket till Nora på denna maskintransportvagn. Allt enligt en artikel i Förstlingen 86:3. Vad som är skumt är att på en av bilderna som illustrerar artikeln (tagen utanför lokstallet i Avesta) så verkar det som om loket är uppkopplat....

/Thomas
Ordförande NBVJ

Nja, jag vet inte på vilket sätt det motsäger varandra.
Loket var på järnverket tillsammans med smalspårsloken en del av en tilltänkt museisatsning. När vi i slutet av 70-talet frågade om möjligheterna att få titta på loken hos vakten så kom själve Leif Dahl och guidade oss runt.
När ÖSlJ i början av 60-talet hade frågat om möjligheten att få ta över lok 6 så var svaret att det var reserverat för det blivande museet. När vi 1986 fick det på deposition så var det med reservationen att loket skulle återtas om museet skulle bli verklighet, men då hade redan planerna på ett sådant sjunkit undan.
Så att Bjurfors skulle ha stått "bortglömt" i ett stall hos Avesta var nog en sanning med stor modifikation, det var en del i en museisatsning om än utan några större resurser. För övrigt så stod det väl inte i ett stall, det var i ett magasin av något slag (därav avsaknad av spår), man såg det snett nedifrån.
Jag har en bild på loket någonstans, men hittar den inte nu. Skulle misstänka att det var uppkopplat där det stod uppställt.

Dag B

Krylbo-Norbergs Jvg

av Ulf Diehl, Tuesday, April 09, 2013, 10:58 (4027 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

I samband med utfärden på JMJ den 8/6 1969 besöktes även Avesta Järnverk och närmare 100-talet personer tittade på och fotograferade utomhus uppställda museiloken KNJ 2 BJURFORS samt Avesta 3 och 7 (smalspår).
Ulf Diehl

Krylbo-Norbergs Jvg

av Dag Bonnedal, Tuesday, April 09, 2013, 11:14 (4027 dagar sedan) @ Ulf Diehl

I samband med utfärden på JMJ den 8/6 1969 besöktes även Avesta Järnverk och närmare 100-talet personer tittade på och fotograferade utomhus uppställda museiloken KNJ 2 BJURFORS samt Avesta 3 och 7 (smalspår).
Ulf Diehl

Där dock Avesta 3 senare visade sig vara Avesta 6 (med pannan från lok 3).

Dag B

Krylbo-Norbergs Jvg

av Kurt G Möller, Tuesday, April 09, 2013, 12:13 (4027 dagar sedan) @ bosc

Obs. som sagt den ovanliga placeringen av namnskylten...

Krylbo-Norbergs Jvg

av Ola Å, Wednesday, April 10, 2013, 13:14 (4026 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Bjurfors stod undanställt i gamla kvartskrossen i norra verket,täckt med skyddsplast.Loket klarade sig undan med blotta förskräckelen när byggnaden drabbades av brand.Spårförbindelsen var då borta då en väg dragits utanför krossen,så loket fick lyftas med kranar då det flyttades till lokstallet en bit bort.Det var även ner till Krylbo en sväng vid något evenemang; även då uppkopplat. När det skulle hämtas till Nora var spårförbindelsen till Avesta bruten och vi fick lasta loket på en trailer för transport till södra verken där det lastades om till Noras specialvagn.