Mellanformatskamera bortskänkes (Anslagstavla, resor mm)

av Björn Malmer, Monday, July 01, 2013, 10:08 (3923 dagar sedan)

Mellanformatskamera av fabrikat "Seagull", vilket är en kinesisk Rolleiflexkopa, samt förstoringsapparat Meopta Opemus inkl tillbehör, bortskänkes.
Skickas ej, men kan avhämtas på Lundbergsgatan 6 i Falkenberg.

Björn M.

Mellanformatskamera bortskänkes

av Oldsmobile, Monday, July 01, 2013, 20:29 (3923 dagar sedan) @ Björn Malmer

Allt går till historien till och med vi själva, men visst är det synd att tiden då det fordrades lite kunskap att ta en bild nu försvinner. Jag sparade en kamera...en gamma Nikkormat med Minolta objektiv. Resten är väl en nya Fiat eller nåt....Numer använder jag en casio med plats i fickan och axeln börjar likna en axel igen... Hoppas bara att någon historisk persson nappar på Malmers kamera... Olds

Mellanformatskamera bortskänkes

av Arne, Monday, July 01, 2013, 22:25 (3923 dagar sedan) @ Oldsmobile

Allt går till historien till och med vi själva, men visst är det synd att tiden då det fordrades lite kunskap att ta en bild nu försvinner. Jag sparade en kamera...en gamma Nikkormat med Minolta objektiv. Resten är väl en nya Fiat eller nåt....Numer använder jag en casio med plats i fickan och axeln börjar likna en axel igen... Hoppas bara att någon historisk persson nappar på Malmers kamera... Olds

Gratulerar till ett verkligt kamerafynd! En Nikkormat med Minoltaoptik är nog lika sällsynt som den bekanta skvadern i Sundsvall. Var rädd om din utrustning Olds! :-D

Mellanformatskamera bortskänkes

av Lennart Petersen, Monday, July 01, 2013, 22:58 (3923 dagar sedan) @ Oldsmobile

Allt går till historien till och med vi själva, men visst är det synd att tiden då det fordrades lite kunskap att ta en bild nu försvinner. Jag sparade en kamera...en gamma Nikkormat med Minolta objektiv. Resten är väl en nya Fiat eller nåt....Numer använder jag en casio med plats i fickan och axeln börjar likna en axel igen... Hoppas bara att någon historisk persson nappar på Malmers kamera... Olds

Ja jag är nog rätt glad för att jag lärde mig fotografera i en tid när alla inställningar var manuella, enda hjälp på min första kamera var ljusmätare.
Man lärde sig saker som skärpedjup, rörelseoskärpa m.m
Fast värst av allt var att räkna ut inställningar med blixt från ledtal och sådant, ofta när det plåtades med blixt var på fest och då hade man dessutom svept ett glas eller så.
Men det fanns ju också möjligheter att göra fel, en gång hade jag kört en hel rulle med intressanta tågbilder på fel ISO.tal...!! Utan större förhoppningar bifogade jag en liten lapp med filmen och skickade den till Kodak....och häpna dom hade lyckats korrigera mitt fel på ett acceptabelt sätt (tror att den var underexponerad)
Men även på en modern digitalkamera ska man se till att det går att göra manuella inställningar