Krukor för syratransport (Fordon: vagnar)

av A.Svenson, Tuesday, August 27, 2013, 20:46 (3889 dagar sedan)

Under en vistelse i Halland nyligen upptäckte jag dessa krukor på uppfarten till ett hus i Frösakull. Är inte detta sådana krukor som fanns på syratransportvagn litt. Q12 som bland annat fanns som privatvagn hos Bensons i Malmö.

[image]


Anders S

Krukor för syratransport

av BD, Wednesday, August 28, 2013, 03:25 (3888 dagar sedan) @ A.Svenson

Under en vistelse i Halland nyligen upptäckte jag dessa krukor på uppfarten till ett hus i Frösakull. Är inte detta sådana krukor som fanns på syratransportvagn litt. Q12 som bland annat fanns som privatvagn hos Bensons i Malmö.

[image]


Anders S

Ja. Kan de vara tillverkade av Höganäs?

Krukor för syratransport

av A.Svenson, Wednesday, August 28, 2013, 08:16 (3888 dagar sedan) @ BD

Hej!

Jo, högst sannolikt Höganäs om man ser till färg och finish.

Anders S

Krukor för syratransport

av Per Ljungberg, Wednesday, August 28, 2013, 09:09 (3888 dagar sedan) @ A.Svenson

Hur hanterades dessa krukor? Tömdes de från vagnarna eller lyftes de av med speciella lyftok? Hur var locken fastsatta så de tätade ordentligt?
Det står ju 1000 liter på krukan så en lastad kruka borde väl väga bort åt 1500 kg.
PLj

Krukor för syratransport

av A.Svenson, Wednesday, August 28, 2013, 13:18 (3888 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Hej!

Här är en bild som beskriver lossning av syra vid Bensons kemisktekniska fabrik vid Sorgenfri i Malmö. Lossning med hävert till damejaner. I skyddsutrustningen ingår uppenbarligen stetsonhatt.

Tätningen verkar ha varit någon form av lera att dömma av andra bilder.

[image]

Anders S

Krukor för syratransport

av Olof W, Wednesday, August 28, 2013, 13:56 (3888 dagar sedan) @ A.Svenson

[image]

Anders S

Bromshytten ser tysk ut. Var detta tyska standardvagnar?
Olof

Krukor för syratransport

av Kjell Friberg, Wednesday, August 28, 2013, 15:16 (3888 dagar sedan) @ Olof W

De flesta svenska krukvagnarna var tysktillverkade.

Krukor för syratransport

av Olof W, Wednesday, August 28, 2013, 16:32 (3888 dagar sedan) @ Kjell Friberg

De flesta svenska krukvagnarna var tysktillverkade.

Borde då inte det samma gälla krukorna? Det vill säga inte tillverkade i Höganäs.

/Olof

Krukor för syratransport

av Kjell Friberg, Wednesday, August 28, 2013, 16:52 (3888 dagar sedan) @ Olof W

Inte nödvändigtvis då Höganäs dels exporterade krukor, dels behövde krukor ersättas ibland och dessa krukor hade delvis standardiserade mått, tillräckligt för att utbyte skulle kunna vara möjligt. Det syns tydligt på bilder av krukvagnar att alla krukor ofta inte är identiska, detta kan även studeras på de museikrukvagnar som finns.

Krukor för syratransport

av Olof W, Wednesday, August 28, 2013, 20:23 (3888 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Inte nödvändigtvis då Höganäs dels exporterade krukor, dels behövde krukor ersättas ibland och dessa krukor hade delvis standardiserade mått, tillräckligt för att utbyte skulle kunna vara möjligt. Det syns tydligt på bilder av krukvagnar att alla krukor ofta inte är identiska, detta kan även studeras på de museikrukvagnar som finns.

Tack för svaret. Var finns det museikrukvagnar? Det känns som en smal vagnstyp.

/Olof

Krukor för syratransport

av Kjell Friberg, Wednesday, August 28, 2013, 22:04 (3887 dagar sedan) @ Olof W

Den närmaste jag känner till står - eller stod åtminstone för ett par år sedan - på Jernbanemuseet i Odense.

Krukor för syratransport. Krukvagnen i Odense

av BD, Thursday, August 29, 2013, 06:49 (3887 dagar sedan) @ A.Svenson

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]