Om kompletterande intyg (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Saturday, November 09, 2013, 12:51 (3823 dagar sedan)

Hej igen! Regnigt idag och ungarna är nöjda, så jag kör på en grej till.

Angående förarbevis och kompletterande intyg så kan det vara bra för er som kör museitåg, och er som lägger tid på tillståndsfrågor i föreningarna att veta följande. Detta kanske alla redan vet, men om någon missat det så kanske detta är bra att läsa.

För dig som är förare och fått ut ett förarbevis
-Du är skyldig att tala om detta för de järnvägsföretag du kör för.
-Du har i grunden själv ansvar att beställa läkarundersökning och skicka i originalintyget till Transportstyrelsen. Läkaren ska vara godkänd av Transportstyrelsen och det är en speciell blankett för detta som finns på TS hemsida.
-Du ska ha ett kompletterande intyg utfärdat av det järnvägsföretag du kör för. Det blir alltså ett kompletterande intyg per förening (det går ej att åka på någon annans). Där står vilka loktyper mm som du är godkänd för hos just den föreninge/det järnvägsföretaget.

För dig som håller på med trafiksäkerhet hos en förening
-När en förare talar om att denne fått ett förarbevis ska ni utfärda ett kompletterande intyg i princip ögonaböj.
-Ni är skyldiga att ha ett register med massor av detaljer i, kring den person som har ett utfärdat kompletterande intyg. Det finns rätt mycket regler hur detta register ska vara utformat. Vi har gjort en excel-mall på detta som TS verkar tycka är ok, som jag kan maila över till den som är intresserad, så alla slipper fundera själva.
-Hälsokontrollen ligger nu på innehavare av förarbeviset att själv ordna (se ovan).
-Regler om kompletterande intyg och register ska ni ha i ert regelverk.

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum

Om kompletterande intyg

av Nicke nyfiken, Saturday, November 09, 2013, 13:26 (3823 dagar sedan) @ HP

Vad krävs för en föreningsmedlem att få ett föraarbevis.

Om kompletterande intyg

av HP, Saturday, November 09, 2013, 13:30 (3823 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Vad krävs för en föreningsmedlem att få ett föraarbevis.

Att du är aktiv förare på huvudspår och får en förening att skriva ett intyg till TS att din behörighet och hälsa är giltig och ska omvandlas till ett förarbevis. Allt enligt EU:s krav om detta. Alla som vill köra efter 2018 måste ha detta.

Förarbeviset är personligt. Där regleras att man har en utbildning och hälsa medan det komplettarande intyget "ägs" av det järnvägsföretag man kör åt. Där regleras loktyper och mer detaljerat vad man får göra.

Med vänlig hälsning Henrik R

Om kompletterande intyg

av Nicke nyfiken, Saturday, November 09, 2013, 13:44 (3823 dagar sedan) @ HP

Om jag hade hälsan i behåll och var aktiv förare på min gamla arbesplats, hade jag då kunnat utbilda mig på te.Y6 och kunna erhälla förarbevis?

Om kompletterande intyg

av HP, Saturday, November 09, 2013, 13:59 (3823 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Om jag hade hälsan i behåll och var aktiv förare på min gamla arbesplats, hade jag då kunnat utbilda mig på te.Y6 och kunna erhälla förarbevis?

Ja, om du hade JTF för huvudspår på statens spåranläggningar som förare innan.

Med vänlig hälsning Henrik

Om kompletterande intyg

av Nicke nyfiken, Saturday, November 09, 2013, 15:11 (3823 dagar sedan) @ HP

Hade det gått att läsa in JTF och sedan köra upp på statens spåranläggningar?

Om kompletterande intyg

av HP, Saturday, November 09, 2013, 17:03 (3823 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Hade det gått att läsa in JTF och sedan köra upp på statens spåranläggningar?

Då är det nog en grundutbildning enligt lokförardirektivet är jag rädd. Det finns ju egentligen inga generella lokförarbehörigheter längre så man kan gå rakt in och köra tåg, varje järnvägsföretag har ju sina regler som man vill få uppfyllda. Principen om man som förare har haft en kompetens med ej nyttjat den på några år är ju att höra sig för hos ett järnvägsföretag vad som krävs för att man ska bli godkänd hos dem. Risken är nog rätt stor i ditt fall att du behöver göra både urvalstest, ny hälsokontroll efter de hårdare EU-reglerna samt ny grundutbildning.

Med vänlig hälsning Henrik

Om kompletterande intyg

av Nicke nyfiken, Saturday, November 09, 2013, 17:20 (3823 dagar sedan) @ HP

Inte aktuellt för vingklippte NN, ingen på spåret behöver vara rädd.

Om kompletterande intyg

av Micke Carlsson, Sunday, November 10, 2013, 07:46 (3822 dagar sedan) @ HP

-Hälsokontrollen ligger nu på innehavare av förarbeviset att själv ordna (se ovan).

Vill passa på att tillägga att ansvaret ytterst ligger på individen om individen vill ha kvar sitt förarbevis, men att t ex föreningen fortsatt kan stå för bokning av läkartid etc så som rutinen varit tidigare hos respektive förening/järnvägsföretag.

Läkaren skickar intyget till den som betalar läkaren för undersökningen. Därifrån måste intyget vidare till Transportstyrelsen. Vem som sköter bokningen av tiden och står för betalningen kan variera fritt.

En del företag låter sin personal betala själv, andra tar kostnaden åt dem. I diskussioner hos Almega har många företag enligt uppgift uttryckt avsikten att låta individen ta alla kostnader själv, andra kommer att sköta det som tidigare d v s övervaka tidsintervallen, boka tid och ta kostnaden.

Det förekommer en massa dumheter om förarbeviset som bygger på företagsinterna ställningstaganden, som många tolkar som regler som gäller alla. T ex vad det är bevis om och inte, och vem som måste ha det och inte. Läs på.

Om kompletterande intyg

av Micke Carlsson, Sunday, November 10, 2013, 08:14 (3822 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Läs på.


(Jag menar alltså inte HP, utan den som vill veta mer. Vissa företag tror att de ska eller väljer att göra saker som Transportstyrelsen redan gjort eller tagit på sig i samband med utfärdandet av beviset, vilket leder till kaka på kaka och det skapar mycket onödigt trassel. Var påläst, det behöver du vara som berörs av detta)

Om kompletterande intyg

av Pelle Björkman, Sunday, November 10, 2013, 11:30 (3822 dagar sedan) @ Micke Carlsson

-Hälsokontrollen ligger nu på innehavare av förarbeviset att själv ordna (se ovan).


Vill passa på att tillägga att ansvaret ytterst ligger på individen om individen vill ha kvar sitt förarbevis, men att t ex föreningen fortsatt kan stå för bokning av läkartid etc så som rutinen varit tidigare hos respektive förening/järnvägsföretag.

Läkaren skickar intyget till den som betalar läkaren för undersökningen. Därifrån måste intyget vidare till Transportstyrelsen. Vem som sköter bokningen av tiden och står för betalningen kan variera fritt.

En del företag låter sin personal betala själv, andra tar kostnaden åt dem. I diskussioner hos Almega har många företag enligt uppgift uttryckt avsikten att låta individen ta alla kostnader själv, andra kommer att sköta det som tidigare d v s övervaka tidsintervallen, boka tid och ta kostnaden.

Det förekommer en massa dumheter om förarbeviset som bygger på företagsinterna ställningstaganden, som många tolkar som regler som gäller alla. T ex vad det är bevis om och inte, och vem som måste ha det och inte. Läs på.

Ett par påståenden/frågor:
- Förarbeviset är tvingande först från 2018. Dvs egentligen onödigt för den som inte avser att vara aktiv förare efter denna tidpunkt?
- Kompletterande intyg krävs bara om förarbevis är uttaget?
- Läkarundersökningen är lite olika beroende om du har förarbevis eller inte? (Vilo EKG)


Pelle Björkman

Om kompletterande intyg

av HP, Sunday, November 10, 2013, 13:40 (3822 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Ett par påståenden/frågor:
- Förarbeviset är tvingande först från 2018. Dvs egentligen onödigt för den som inte avser att vara aktiv förare efter denna tidpunkt?

Ja, så kan man säga, men Green Cargo lär inte vänta tills dess. Om de ser till att du får ett förarbevis måste du tala om det för andra järnvägsföretag du kör för, och de måste utfärda kompletterande intyg.

- Kompletterande intyg krävs bara om förarbevis är uttaget?

Ja

- Läkarundersökningen är lite olika beroende om du har förarbevis eller inte? (Vilo EKG)

Nja, som jag fattat det så var det så till 131029, men efter det är alla förare likställda ändå i det avseendet. De som klarar sig med den "gamla typen är växlare, ombordansvariga mm.

Med vänlig hälsning Henrik R

Om kompletterande intyg

av Pelle Björkman, Sunday, November 10, 2013, 19:46 (3821 dagar sedan) @ HP

Ett par påståenden/frågor:
- Förarbeviset är tvingande först från 2018. Dvs egentligen onödigt för den som inte avser att vara aktiv förare efter denna tidpunkt?


Ja, så kan man säga, men Green Cargo lär inte vänta tills dess. Om de ser till att du får ett förarbevis måste du tala om det för andra järnvägsföretag du kör för, och de måste utfärda kompletterande intyg.

Green Cargo har utfärdat förarbevis för alla förare oavsett till tid pensioneringen. Mitt resonemang var mer principielllt. Du har nog kanske redan sett mitt.

Pelle Björkman

- Kompletterande intyg krävs bara om förarbevis är uttaget?


Ja

- Läkarundersökningen är lite olika beroende om du har förarbevis eller inte? (Vilo EKG)


Nja, som jag fattat det så var det så till 131029, men efter det är alla förare likställda ändå i det avseendet. De som klarar sig med den "gamla typen är växlare, ombordansvariga mm.

Med vänlig hälsning Henrik R

Om kompletterande intyg

av Jan Langstrom, Sunday, November 10, 2013, 22:17 (3821 dagar sedan) @ HP

-Ni är skyldiga att ha ett register med massor av detaljer i, kring den person som har ett utfärdat kompletterande intyg. Det finns rätt mycket regler hur detta register ska vara utformat.

Jo, jag har läst reglerna. Det finns flera detaljer som ska skrivas ut på intyget som tydligen inte behöver vara med i registret över kompletterande intyg.

Nationalitet, t ex. Å andra sidan behöver det inte stå på förarbeviset men väl i registret över förarbevis som TS för.

Vi behöver inte registrera vad arbetsgivaren heter, bara vilken adress och faxnummer han har.

Datum för behörighet: verkar behövas bara stoppdatum i registret och bara startdatum på intyget.

Är det bara jag som kliar mig i huvudet? Är det något jag missat?

Dokumenten jag studerat heter

Kommissionens beslut av den 29 oktober 2009 om antagandet av grundläggande föreskrifter för register över lokförarbevis och kompletterande intyg enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/59/EG

och

Kommissionens förordning (EU) nr 36/2010 av den 3 december 2009 om gemenskapsmodeller för lokförarbevis, kompletterande intyg, bestyrkta kopior av kompletterande intyg och formulär för ansökan om lokförarbevis enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/59/EG,

(Inga snitsiga förkortningar här, inte.)

Om kompletterande intyg

av Öster/NOR, Thursday, November 14, 2013, 23:42 (3817 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Ska inte registret över kompetterande intyg vara utformat enligt;
3 § Ett register över kompletterande intyg ska vara uppbyggt enligt de
krav för dataformat som framgår av bilaga II, kapitel 3 till Europeiska
gemenskapernas kommissions beslut 2010/17/EG.

Nån som hittat det?

Om kompletterande intyg

av Öster/NOR, Thursday, November 14, 2013, 23:52 (3817 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag hittade den till slut ja med, det är samma som Janne nämner..suck byråkrati :-P