Skånska vägskydd: Bjärhus (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, November 12, 2013, 22:56 (3811 dagar sedan)

Ytterligare en plankorsning på sträckan Hässleholm - Helsingborg: Bjärhus låg vid km 37.018 och är enligt aktuell linjebok numera slopad.

I december 1957 såg det ut så här:

[image]

Ljus- och ljudsignaler fanns redan vid en inventering som gjordes 1940.

[image]

Jag undrar om det som liknar en banvaktstuga kan vara vad som enligt banvakt.se är Hyllstofta banvaktstuga? Hyllstofta station ligger annars en halvmil före Bjärhus vö, däremot låg hållplatsen Söndraby bara 700 meter efter vägövergången, allt räknat i riktning från Hässleholm. Byggnaden är i varje fall väldigt lik den som finns på banvakt.se nutida bilder av Hyllstofta bvstu

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Bjärhus

av Harald, Wednesday, November 13, 2013, 19:31 (3810 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Trevligt att det kommer nya inlägg i serien. Samlingssidan med länkar till alla inlägg är uppdaterad.

Skånska vägskydd: Bjärhus

av Mattias Månsson, Wednesday, November 13, 2013, 20:38 (3810 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ytterligare en plankorsning på sträckan Hässleholm - Helsingborg: Bjärhus låg vid km 37.018 och är enligt aktuell linjebok numera slopad.

I december 1957 såg det ut så här:

[image]

Ljus- och ljudsignaler fanns redan vid en inventering som gjordes 1940.

[image]

Jag undrar om det som liknar en banvaktstuga kan vara vad som enligt banvakt.se är Hyllstofta banvaktstuga? Hyllstofta station ligger annars en halvmil före Bjärhus vö, däremot låg hållplatsen Söndraby bara 700 meter efter vägövergången, allt räknat i riktning från Hässleholm. Byggnaden är i varje fall väldigt lik den som finns på banvakt.se nutida bilder av Hyllstofta bvstu

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Vid många slopade vägskydd lever kuren kvar genom att den används för matning av någon spårledning i linjeblocket. Istället för att bygga ett nytt skåp har man vid slopningen istället rensat kuren på i princip all utrustning men behållit det lilla som behövs för spårledningsmatningarna.

Vid Bjärhus finns kuren kvar (dock kanske inte just den som finns på dessa bilder utan snarare en senare version). Om jag minns rätt används kuren även till försignalen för mellanblocket på sträckan Klippan-Hyllstofta.