Skånska vägskydd: Söndraby (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, November 13, 2013, 23:06 (3788 dagar sedan)

800 meter efter vägövergången Bjärhus fanns en plankorsning vid Söndraby. Korsningen låg knappt hundra meter bortom Söndraby hållplats. Allt räknat i riktning från Hässleholm mot Helsingborg.

I december 1957 togs dessa bilder [Sveriges Järnvägsmuseum]:

[image]

Hållplatskuren skymtar alldeles till höger om V-signalen på bilden nedan. Dessvärre är de bilder som togs i slutet av 1957 ganska dåliga, så det är inte mycket idé att förstora bilden.

[image]

Ljus- och ljudsignalanläggning finns med i en inventering som gjordes 1940. Då kallades korsningen dock "Vedby skola". Detta namn gällde även 1944. I den senaste linjeboken finns vägskyddsanläggningen fortfarande med.

Skånska vägskydd: Söndraby

av Harald, Thursday, November 14, 2013, 18:31 (3787 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Så här det ut numera: http://goo.gl/maps/3Avcx

Förutom att kryssmärkena förstås har bytt sida, korsningen har fått bommar och landskapet är mindre öppet, kan man notera att hjälpkraftledningen är förändrad. Men sugtransformatorn sitter där än.

Skånska vägskydd: Transformatorn vid Söndraby

av Carl-Erik Olsson, Thursday, November 14, 2013, 20:23 (3787 dagar sedan) @ Harald

Så här det ut numera: http://goo.gl/maps/3Avcx

Förutom att kryssmärkena förstås har bytt sida, korsningen har fått bommar och landskapet är mindre öppet, kan man notera att hjälpkraftledningen är förändrad. Men sugtransformatorn sitter där än.

Det är väl bara en "vanlig" transformator som strömförsörjer vägskyddet från två av de numera tre faserna hjälpkraftledningen? (Som har vilken spänning f ö?)
/CEO, som passerade platsen många gånger med bil när det kördes museitåg till Ljungbyhed på 80-talet

Skånska vägskydd: Söndraby

av Mattias Månsson, Thursday, November 14, 2013, 20:37 (3787 dagar sedan) @ Harald

Så här det ut numera: http://goo.gl/maps/3Avcx

Förutom att kryssmärkena förstås har bytt sida, korsningen har fått bommar och landskapet är mindre öppet, kan man notera att hjälpkraftledningen är förändrad. Men sugtransformatorn sitter där än.

Faktum är att såväl hjälpkraften som trafon fått stryka på foten i jämfört med bilden. Förra sommaren var det kontaktledningsupprustning så då byttes alla stolpar och hela kontaktledningssystemet på denna sträcka.