Co4 1275 nästa! (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Thursday, November 14, 2013, 17:39 (3817 dagar sedan)

Hej!
Co4 1275 är en vagn som jag har för mig att SJK en gång i tiden räddade, och visst hade den gått som matsalsvagn i tåghem? Via Nynäshamns Järnvägsmuseum har den kommit till oss, och den sista tiden har den stått i lokhuset i Hofors.

Vagnen har nu kommit in i värmen på Nynäs, och denna vagn är nästa stora renoveringsobjekt. Vagnen kommer under några år framöver att återställas till personvagn i 1920-talsskick. Vagnskorgens ekstomme är väldigt dålig och i princip behöver hela vagnssidornas stomme bytas ut. För att göra detta jobb måste eventuellt vagnskorgen lyftas från underredet. Taket kan ev användas, så som ni förstår ligger det en hel del jobb framför restaureringsgänget.

[image]
Vagnen som den ser ut idag.

[image]
Nu har även nyinköpt ekvirke ankommit. Detta ska användas till den nya stommen. Photobucket krånglar lite, så jag är inte säkert på om jag lyckades få ned bildstorleken riktigt.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Co4 1275 nästa!

av maxpowers, Thursday, November 14, 2013, 17:59 (3817 dagar sedan) @ HP

Är ju en fin vagn men ser att de sedvanliga vandalerna varit framme iaf med klotter. Har ni mkt problem med detta? Är trist de inte ens låter historiska fordon vara :-(

Co4 1275 nästa!

av Öster/NOR, Friday, November 15, 2013, 11:27 (3816 dagar sedan) @ maxpowers

Å det är orginalklotter från Nynäshamn ;o) Det där klottret har nog suttit där sen 80-talet så det är nog snart skattebefriat :-P

Så HP menar du att :-) golvet är så skadat att korgen måste lyftas? Då måste det hänt under presseningstiden.
Bottenstocken är dock dålig sen tidigare å de yttersta cm behöver iaf bytas ut, så som man kan se utförts på en del vagnar men det tror jag inte är Thoms melodi ;-) I princip alla ståndare är dålig i fönstrens underkant de med. Taket var bra förr..
Vagnen köptes av oss från SJK och var tidigare matsalsvagn i STFs tåghem, jag tror högtalarna sitter kvar än i dag, det ;-) Inns nog några randiga gardiner kvar i Nynäs fortfarande ;o)

Lycka till nu med denna klenod.

Co4 1275 nästa!

av maxpowers, Friday, November 15, 2013, 11:31 (3816 dagar sedan) @ Öster/NOR

Skattebefriat klotter..var nog första gången jag hörde om skatteregler för sånt :-) Men känns ju bra att det är nynäsklottrare..deras "konstverk" har jag hört är av något högre standard :-) Skämt å sido men det blir nog en fin vagn när hon är klar. Vad är det för tidshorisont på renoveringen? Mvh Henrik

Co4 1275 nästa!

av Erik Samuelsson (ny igen), Friday, November 15, 2013, 15:52 (3816 dagar sedan) @ maxpowers

Skattebefriat klotter..

Konstverk är ju i regel momsfritt vid försäljning. Om nu det är konstnären som säljer själv. Hur mycket kostade konsten? ;-)

Co4 1275 nästa!

av WS, Friday, November 15, 2013, 15:46 (3816 dagar sedan) @ HP

Kan man hoppas på att ni på längre sikt försöker få ihop ett
komplett 20-tals persontåg? Isf, vilka vagnar är påtänkta? /WS/

Co4 1275 nästa!

av HP, Friday, November 15, 2013, 18:25 (3816 dagar sedan) @ WS

Kan man hoppas på att ni på längre sikt försöker få ihop ett
komplett 20-tals persontåg? Isf, vilka vagnar är påtänkta? /WS/

Idén är ju att skapa ett 20-talståg, men i brist på snälltågsvagnar så pratar vi nog något som mer liknar ett lokaltåg. Vi börjar med Co4 1275 så får vi se vad det tar vägen. Vi har ju C3b 1683 som är en stark kandidat, även om takändarna behöver byggas om. De är raka idag. C2c 329 är ju också en trevlig vagn, om än gammal på 20-talet, men den som lever får se.

Med vänlig hälsning Henrik R

Co4 1275 nästa!

av Öster/NOR, Saturday, November 16, 2013, 00:29 (3816 dagar sedan) @ HP

Ingen tanke på att skapa ett 1900-1910-tals tåg då?

Co4 1275 nästa!

av HP, Saturday, November 16, 2013, 14:40 (3815 dagar sedan) @ Öster/NOR

Ingen tanke på att skapa ett 1900-1910-tals tåg då?

Man kanske kan dra det dit, men det ska finnas passande dragkraft...och gärna bromssystem om de ska kunna användas på ett någorlunda smidigt sätt. Vi har för avsikt att ha tryckluftsbroms på 1275.

Med vänlig hälsning Henrik R

Co4 1275 nästa!

av Thomas Tell, Tuesday, November 19, 2013, 10:43 (3812 dagar sedan) @ HP

I ett 20-talståg bör en C3d ingå då den var vanligast. Men det finns i dag inte någon färdig.
/tell

Co4 1275 nästa!

av Bertil Bengtsson, Saturday, November 16, 2013, 16:16 (3815 dagar sedan) @ HP

Det fanns bara fyra Co4 (ursprungligt littera). Om jag inte missminner mig, tror jag alla fyra gick i tåghem. Thomas Tell kan måhända rätta eller komplettera.
Berra

Co4 1275 nästa!

av Kjell Friberg, Saturday, November 16, 2013, 21:39 (3815 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Alla fyra var ombyggda för tåghemmen. 1272 och 1274 var sällskapsvagnar medan 1273 och 1275 var matsalsvagnar.

Co4 1275 nästa!

av Bo, Sunday, November 17, 2013, 08:21 (3814 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Att skapa ett autentiskt 20-talståg skulle vara guld värd.
Då ni har 2st så ska det måhända kunna spåra fram 7st till, men detta kanske är svårt.

Vänligen
Bo