Efterlyser litteratur. (Bana)

av Håkan Zaar @, Sundsvall, Tuesday, January 29, 2008, 21:23 (5904 dagar sedan)

Svenska Teknologföreningens handbok:

Tekniska bestämmelser för anläggning och drift af enskilda järnvägar

Vart kan man hitta denna om man vill köpa ett exemplar?

Var hos STF i stockholm idag på kurs, men de hade inga planer att sälja sitt eget exemplar (Vilket man iofs. kan ha förståelse för).

Boken torde ha utgivits på 1890-talet eftersom det bland annat hänvisas till just denna handbok i modernare litteratur.....från år 1900.

Alla tips mottages tacksamt.

/Håkan

Efterlyser litteratur.

av Kurt Möller, Wednesday, January 30, 2008, 00:41 (5903 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Trol. ytterst ovanlig - har aldrig "fått in" den i sb med alla donationerna till ÖSLJ m fl; jag tror inte den har figurerat på Hjulmarknaderna heller...

Efterlyser litteratur.

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, January 30, 2008, 09:21 (5903 dagar sedan) @ Kurt Möller

Är innehållet i denna bok så allmänt hållet så att boken skulle kunna vara intressant att ge ut på nytt som en reproduktion? Eller, är den för teknisk för att det skulle bli någon efterfrågan?

Efterlyser litteratur.

av Björn Rundqvist @, Wednesday, January 30, 2008, 09:24 (5903 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Kom inte den boken ut i ett par reviderade utgåvor med kanske 5 års mellanrum?
rnd

Efterlyser litteratur.

av Håkan Zaar @, Wednesday, January 30, 2008, 16:58 (5903 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Jag tror att du förväxlar denna med:
De enskilda Järnvägarnas samarbetskommite (Utgivare)
Handbok i banbyggnad och underhåll (Undrar om jag fick detta namn helt korrekt?)
Det är INTE samma bok, men den är mera allmänn (Förekommer mera frekvent)

Det finns även Banors byggnad och underhåll utgiven av SJ. (Bara för att förvilla ytterligare)

Det skulle vara intresant att få se en sammanställning över ALL järnvägslitteratur som utgivits på svenska på detta forum (Ett register).

Norska stadsbanorna har gett ut en del kul de med.
Jag hittade på ett antikvariat i Bodö en otrolig bok om hur man beräknade och konstruerade järnvägsbroar i stålfackverk. (Många sidor och otroligt intressant)

Svenska Banläran är mycket omfångsrik till sitt innehåll och klart läsvärd.

/Håkan

Efterlyser litteratur.

av nicke, Wednesday, January 30, 2008, 11:03 (5903 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Lite Kuriosa:
Lars Waldemar Ståhle, f. 24/2 1875 i Kristianstad. Död 26/9 1952. Maskininspektör för enskilda järnvägar i väg- o.vattenbyggnadsstyrelsen.

Började som biträde på Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen 1907
för kontrollen öfver enskilda järnvägars rådande materiel.
Medlem i Svenska teknologföreningens avdelning för Mekanik 6/12 1932.

Det var alltså han som inspekterade alla EJ under många år.

Efterlyser litteratur.

av Kurt Möller, Wednesday, January 30, 2008, 12:55 (5903 dagar sedan) @ nicke

Lillebror till Viktor Ståhle, månntro. Denne var bl a biö och tc på Roslagsbanan under tidiga 1900-talet o flyttade väl sen till KJ, tror jag. Obs att gringubben tc Pallander, Sundestadsbanan (i Gustav Olsons bok om KJ/KBJ), hämtades nån annanstans ifrån...)

Efterlyser litteratur.

av Sune Nylén @, Wednesday, January 30, 2008, 18:37 (5903 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hej Kurt! Eftersom Du nämner Gustaf Olssns bok kan jag tala om att jag i början av 60 talet talade med Aldo Samuelsson , då Stm i Floda om jag ej missminner mig. Han var född 1904 och hade börjat vid KBJ redan 1920. Vi talade då om Gustaf Olssons bok, och Samuelsson sade att den var en direkt beskrivning av de olika stn;erna på KBJ.Den som kände till förhållandena ,som han gjorde, kunde känna igen varenda stationsföreståndare vid den banan. Alltifrån den högste till den lägste.Det enda som skiljde var att Olsson lät banan sluta i Nässjö.Det var en dröm som han som författare hade ,att banan skulle vara normalspårig och ansluta till statsbanan.Jag talade själv vid Olsson vid den tiden,men jag kunde ,tyvärr, inte locka ur honom några närmare beskrivningar förutom det som stod i boken.Hälsningar Sune

Efterlyser litteratur.

av Kurt Möller, Wednesday, January 30, 2008, 22:18 (5902 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack, Sune. Andra har klurat ut för rätt längesen att "Sundestad - Högåsen" var en blandning av KBJ och KJ som allting handlade om, ja. Rullande materielen däremot anslöt direkt till vad KJ hade på 20-30-talet... Förf. (obs. stavn.: Gustav Olson) dedicerade f ö boken just till Aldo S.!!

Efterlyser litteratur.

av Sune Nylén @, Thursday, January 31, 2008, 00:40 (5902 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hej Kurt! När Du säger det ,erinrar jag mig det mycket väl.Det var väl också det som gjorde att jag tog upp saken med Samuelsson, fast jag inte kom på det i hastigheten. Det är väl i det närmaste 30 år sedan jag senast läste boken,så det kanske är så dags igen! Eftersom den plötsligt blev aktuell, gjorde jag som Karl Gerhard sade och "Sänkte håven i minnets damm",och då menade han förmodligen inte det som vi kan samla på " hyllan ". Hälsningar Sune