Historiska tåget 1962 (Fotografier/bildfrågor)

av kjellgerik, Friday, January 24, 2014, 17:34 (3737 dagar sedan)

1962 firades att Västra Stambanan blev 100 år, bl a med en utställning i Göteborg - TÅG 62. Till invigningen av utställningen kördes "Historiska tåget" från Stockholm, med start 7 maj, ned till Göteborg. Tåget bestod av ångloket Prins August och följande vagnar KHJ CD 26 - C 182 - A 103 - AB 289 - C 329. Två posttjänstemän medföljde i postvagnen, så man kunde få sin post specialstämplad. Första dagen gick tåget mellan Stockholm C och Gnesta, totalt var det fem etapper innan man anlände Göteborg 11 maj. Marschfarten låg 40 km/tim och STH var satt till 40 km/tim. Dom resande var uppklädda i tidstypiska dräkter.
Själv följde jag efter tåget mellan Stockholm och Södertälje.

[image]
Det var mycket folk på Centralen som vinkade av tåget.

[image]
Här passeras Rönninge. Lokpersonalen hade en minst sagt utsatt arbetsplats och vädret var inte det bästa denna dag.

[image]
På sista plattformen står tågbefälhavaren(?) och gör honnör vid passage av Rönninge.

[image]
Här kommer tåget upp i stigningen från Södertälje C, där det varit nere och visat upp sig. Besöket på Södertälje C var man osäker på om det skulle kunna genomföras pga av den branta stigningen.

[image]
De två sista bilderna är visar avgången från Södertälje S.

[image]

Historiska tåget 1962

av Nicke nyfiken, Friday, January 24, 2014, 18:09 (3737 dagar sedan) @ kjellgerik

Läs gärna SJ-Nytt om TÅG 62, mycket intressant och trevligt reportage, lägg gärna ut det här på forumet.

Historiska tåget 1962

av kjellgerik, Friday, January 24, 2014, 18:27 (3737 dagar sedan) @ kjellgerik


[image]
Här passeras Rönninge. Lokpersonalen hade en minst sagt utsatt arbetsplats och vädret var inte det bästa denna dag.

Ser nu på denna bilden att man tydligen hade en klocka på tendern som via ett rep kunde påverkas från närmaste vagnen. Är det något som också använts på den tiden då det "begav sig"?

Historiska tåget 1962

av Ingwar Åfeldt, Friday, January 24, 2014, 18:34 (3737 dagar sedan) @ kjellgerik


[image]
Här passeras Rönninge. Lokpersonalen hade en minst sagt utsatt arbetsplats och vädret var inte det bästa denna dag.


Ser nu på denna bilden att man tydligen hade en klocka på tendern som via ett rep kunde påverkas från närmaste vagnen. Är det något som också använts på den tiden då det "begav sig"?

Det repet går tydligen ovanpå vagntaken och syns på bilden nedan där tbfh står och gör honnör.

[image]

M v h
Ingwar

Historiska tåget 1962

av HP, Friday, January 24, 2014, 20:14 (3737 dagar sedan) @ kjellgerik


[image]
Här passeras Rönninge. Lokpersonalen hade en minst sagt utsatt arbetsplats och vädret var inte det bästa denna dag.


Ser nu på denna bilden att man tydligen hade en klocka på tendern som via ett rep kunde påverkas från närmaste vagnen. Är det något som också använts på den tiden då det "begav sig"?

Klockan finns kvar och vi använde den sist i Malmö 2006 då jag kunde dra i snöret som tsm vut för transport i kombination med bromsare.

Men jag är också nyfiken hur den användes förr, och vilka signler man kunde ge?

Mvh Henrik R, SJVM

Historiska tåget 1962

av Kent A, Wednesday, January 29, 2014, 12:34 (3733 dagar sedan) @ HP

Jag hade en känsla av att denna klocka nämndes i
Survay of ophtalmology Volume 57 number 2 march - april 2012.
Där finns en artikel av Michael F Marmor under History of opthalmology.

"The Lagerlunda collision and the introduction of color vision testing".

Där nämns under "the trains and signals" följande:
Personnel on the train could signal to the engineer by pulling a cord that ran through the train and operated a a bell in the tender. (62)

I References står sedan 62 Welin G. Statens Järnvägar 1856-1906: Historisk-teknisk-ekonomisk beskrifning i anledning av Statens Järnvägars femtioåriga tillvaro. Stockholm, centraltryckeriet 1906.

Denna skrift har jag dock inte tillgång till och har ingen aning om vad den säger om "ringklockan i tendern"

Historiska tåget 1962

av Lennart Petersen, Friday, January 24, 2014, 23:40 (3737 dagar sedan) @ kjellgerik


[image]
Här passeras Rönninge. Lokpersonalen hade en minst sagt utsatt arbetsplats och vädret var inte det bästa denna dag.

Har en svag aning om att det dåvarande chefen för Jvm där till vänster kan det stämma ?
Det blev alltså ett rätt omfattande firande av stambanans 100-års jubileum.
Orsak var förmodligen att åtskilligt av det som var planerat för 1956 blev inställt. Några tragiska olyckor lade sordin på 100-års jubileet och det hade kanske inte varit läge för något mer omfattande firande då.

Historiska tåget 1962

av Nicke nyfiken, Saturday, January 25, 2014, 00:33 (3737 dagar sedan) @ Lennart Petersen

och en kvart före avgång kom generaldirektör Upmark ner till tåget iklädd uniform...

Se SJ-nytt.

Historiska tåget 1962

av Per Ljungberg, Saturday, January 25, 2014, 18:02 (3736 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag vet att en Sävenäs-förare var med som personal på Prins August. Jag förmodar att de var flera lag som byttes av. Denne förare hade jag träffat på Sävenäs lokstation en gång. Han hade varit med i en tävling i radio ("Alla mot alla" med Hyland??) där han skulle köra ett ångtåg en viss sträcka på viss tid. Tyvärr kommer jag inte ihåg hans namn.
PLj

Historiska tåget 1962

av M.Svenson, Saturday, January 25, 2014, 19:02 (3736 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det bör vara Allan Janson, också känd som Lok-Allan, som Per tänker på. Mvh Martin.

Historiska tåget 1962

av Torger, Saturday, January 25, 2014, 19:59 (3736 dagar sedan) @ M.Svenson

Jo, det stämmer, det var Allan Janzon (han stavade namnet så). Jag minns tydligt att han var med i tävlingen "Alla mot alla" ca 1957, ledd av Lennart Hyland, där folk i olika yrken tävlade mot varandra. Allan Janzon skulle köra ett tåg på f d MYJ från Svedala till Malmö med ånglok litt S på viss tid, men såvitt jag minns blev det problem med att hålla ångtrycket så om det lyckades vet jag inte. Minns någon?
Christer Torgersson, Malmö

Historiska tåget 1962

av Kurt G Möller, Saturday, January 25, 2014, 21:08 (3736 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Men PRINS A. gick faktiskt en liiiten sväng även hösten -56...! Från Cst till Älvsjö åtminstone - ev. till Huddinge? Jubeldagen har jag för mej var den 1 december DÅ. (Vissa provkörningar med den nyreviderade Prinsen hade dessförinnan företagits på bl a Spånga-Lövsta, tror jag det var; det togs även div. vykortsbilder då.)

Det är riktigt att det är C-A Alrenius, då alldeles nytillträdd /rätt?/ Jvm-chef, som eldar här på fotot från 1962. Vi hade sen ett ytterst angenämt samarbete, han o jag, fr o m -64 nån gång, då jag ofta hoppade in som ersättare i Modellhallen på Cst medan jag pluggade på universitetet.

Historiska tåget 1962

av Lennart Petersen, Saturday, January 25, 2014, 21:29 (3736 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Men PRINS A. gick faktiskt en liiiten sväng även hösten -56...! Från Cst till Älvsjö åtminstone - ev. till Huddinge? Jubeldagen har jag för mej var den 1 december DÅ. (Vissa provkörningar med den nyreviderade Prinsen hade dessförinnan företagits på bl a Spånga-Lövsta, tror jag det var; det togs även div. vykortsbilder då.)

Det är riktigt att det är C-A Alrenius, då alldeles nytillträdd /rätt?/ Jvm-chef, som eldar här på fotot från 1962. Vi hade sen ett ytterst angenämt samarbete, han o jag, fr o m -64 nån gång, då jag ofta hoppade in som ersättare i Modellhallen på Cst medan jag pluggade på universitetet.

Äntligen kom det ett relevant svar, tyckte väl det var likt Alrenius fast i lite yngre upplaga än när jag sett honom. Tack:-)

Historiska tåget 1962

av Ola Almquist, Saturday, January 25, 2014, 22:09 (3736 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Men PRINS A. gick faktiskt en liiiten sväng även hösten -56...! Från Cst till Älvsjö åtminstone - ev. till Huddinge? Jubeldagen har jag för mej var den 1 december DÅ. (Vissa provkörningar med den nyreviderade Prinsen hade dessförinnan företagits på bl a Spånga-Lövsta, tror jag det var; det togs även div. vykortsbilder då.)

Se Samlingsportalen. Sök på fototid 1956-12-01. Hittar ingen bild från hösten men jag har ett par vykort. Sök även på "Prins August" i bildtext så hittar man fler bilder från äventyren på 1960-talet.

Edit: Äh, sök på Prins August på Tradera så blir det flera träffar på vykortsmotiven.

M.v.h.
Ola

Historiska tåget 1962 och J 1299

av kjellgerik, Saturday, January 25, 2014, 11:35 (3737 dagar sedan) @ kjellgerik

Hittade en bild på J 1299 på Södertälje S, tagen samma dag som Historiska tåget passerade. Kan det vara så att det stod i reserv för eventuella problem med Prins August i stigningen från Centralen?
[image]

Historiska tåget 1962 och J 1299

av Nicke nyfiken, Saturday, January 25, 2014, 12:58 (3737 dagar sedan) @ kjellgerik

Här vankas det mummmms mumms ser jag:-) :-)

Historiska tåget 1962

av Bertil Bengtsson, Saturday, January 25, 2014, 23:36 (3736 dagar sedan) @ kjellgerik

I bild två, från Rönninge, ser man min farbror Rolf ( "Göte" ) Bojerud som förare på Prins August.
Berra