Järnvägsminnen från Hässelby villastad.

av LEG, Wednesday, January 30, 2008, 19:11 (5903 dagar sedan) @ Ian B

Soptågen till Lövsta finns med i en ny film från LEG video med titeln: 1435 Ånglok på 1960-talet. Filmen finns leveransklar inom några dagar.
[image]

LEG video - nyheter

Järnvägsminnen från Hässelby villastad.

av henrik @, Wednesday, January 30, 2008, 19:40 (5903 dagar sedan) @ LEG

fint att se bilder från hässelby...

har hört att det finns filmer från förarplats från banan? har visats på hembygdsmuseumet?...stämmer det...och i sådana fall är dom bitarna med i filmen?
mvh henrik

Järnvägsminnen från Hässelby villastad.

av LEG, Wednesday, January 30, 2008, 20:00 (5903 dagar sedan) @ henrik

Nej,tyvärr. I filmen visas soptåg dragna av E2-lok.

Järnvägsminnen från Hässelby villastad.

av Johan Vinberg, Oj - tack, Wednesday, January 30, 2008, 21:16 (5902 dagar sedan) @ Ian B

Tack för länken.

En massa minne växk till liv.

För den som vill hitta rester av banan kan ge sig ut i den igenvuxna marken mellan Riddersviks odlingar och den nu rivna sopförbränningsanläggningen (som har funnits så länge att den gamle vispoeten Ruben Nilsson skaldade om stället . förresten vet ni art Sakabs första anläggning låg på platsen - innan flytten till Kumla?). Där hittar ni den betongramp som godsvagnarna sköts på de sista hundra meterna innan de rullade in i förbränningsanläggningens ankomsthall.

Hilsen
Johan

Hässelby Villastadsbo 1966 - 1975

Järnvägsminnen från Hässelby villastad.

av henrik @, Wednesday, January 30, 2008, 22:01 (5902 dagar sedan) @ Johan Vinberg

om man vill kolla på rester av den banan,så trafikeras väl en stump än
till retur pappren och lite längre bort,(från spånga sett)
har hört lite historier om dom tunga tågen, tydligen så sluttar den svagt uppåt hela vägen till skälby och bortåt så ibland så orkade tågen inte och blev tvungna att backa tillbaks till spånga!
mvh henrik

Järnvägsminnen från Hässelby villastad.

av Conny Sernfalk, Thursday, January 31, 2008, 11:42 (5902 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Det är många som har minnen från denna bana ,så även jag........
Olika aspekter om banan har flitigt tagits upp här och i postvagnen.

När det gäller rester från banan, så tog jag och äkta hälft en promenad för inte så länge sedan. Från Spånga kvarligger spåret en mycket kort bit som används för Lunda industriområde. Sedan har nya vägdragningar gjort att banvallen är bruten en kort sträcka. Bara för ca 4-5 år sedan kvarlåg här både spår och höga träd som slagit rot i banvallen. Men nu var allt borta. Därefter kvarligger banvall/promenadväg hela vägen fram Smedshagensområdet. En trevlig och lagom lång promenad. Enstaka slipers kan skymtas ibland under gruset. Banvaktsstugan i Skälby står kvar. Där togs f.ö det klassiska fotot på "Prins August" 1956 med tidstypiska vagnar. Fotot gavs sedan ut som vykort av JVM.
Vid Skälby hpl ligger plattformskanten kvar. En del stenblock för grindar vid mindre övergångar finns även kvar. Mellan Smedshagensområdet och lokstallet i Hässelby villastad är allting borta förutom ett betongfundament till gångbron över f.d Hässelby Villastad stn. Lokstallet är intakt och därefter finns övervuxen banvall kvar fram till rampen som Johan nämner. Har för mig att byggnaden som inhyste sopstationens lokomotor (som idag finns i malmköping) finns kvar. Kanske någon annan har sett andra små detaljer....

När det gäller lok som mot slutet trafikerade banan finns T23 113 kvar hos SÅS. Detta lok drog sista tåget hösten 1970. Flera andra T21/23 användes även som med stor sannolikhet finns bevarde i den stora flora av bevarade T21/23.
E2 1331 gjorde många turer på 60 talet. Är idag skrotat förutom skorsten och verktygslåda som u.t har. När E2 1331 ställdes av ca 1969 lånades E2 1457 in en kort period. Det finns en filmsekvens när loket drar soptåg då. Även detta lok är skrotad. 1457 ersattes av E 1195 i Hagalund samma år. Möjligen fick även 1195 känna på¨någon tur till Lövsta men jag har aldrig sett någon uppgift om detta. Fanns gott om dieslar då i Hagalund.
Längre tillbaka var det ett par E6 lok som under tidiga 60 talet var stationerade i Hagalund. Även där alla skrotade. Man får gå tillbaka till sista personförande tåget på 1950 talet som drogs av J 1393. Idag bevarad hos SkJ.
Obs att jag inte berört dragkraften som användes för soptågens upphämtningsstationer runt om i Sthlm.

Järnvägsminnen från Hässelby villastad.

av Anders Hellgren @, Thursday, January 31, 2008, 13:27 (5902 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Är det någon som vet när det sista tåget med ånglok användes på denna sträcka. /Anders

Järnvägsminnen från Hässelby villastad.

av Kurt Möller, Thursday, January 31, 2008, 14:19 (5902 dagar sedan) @ Anders Hellgren

Cirka 1970. Det var nog då som sista E2:an försvann fr Hagalund...

Ev kan sen ngt enstaka tåg ha gått m N-tank lite senare oxå, men jag tvivlar - det var T23 för det mesta på den tiden...

Järnvägsminnen från Hässelby villastad.

av Conny Sernfalk, Friday, February 01, 2008, 13:50 (5901 dagar sedan) @ Kurt Möller

Cirka 1970. Det var nog då som sista E2:an försvann fr Hagalund...

Ev kan sen ngt enstaka tåg ha gått m N-tank lite senare oxå, men jag tvivlar - det var T23 för det mesta på den tiden...

Jag har delvis redan svarat på frågan i mitt tidigare inlägg.
N loken användes ibland på 60 talet att dra sopvagnar från upphämtningssationerna (bl.a Stockholm Ö och Södra station) till Tomteboda där längre tåg kopplades ihop och lokbyte skedde. Vid enstaka tillfällen gjordes detta i Spånga. Mej veterligt har N lok ej använts Tomteboda eller Spånga - hela vägen till Lövsta. Åtminstonde inte på senare 60 tal. Fanns f.ö vattentagningsmöjligheter i Lövsta eller Hässelby villastad?

Under hela 60 talet var det växelvis diesel T21/23 och ånglok E6/E2/E. Möjligen kan andra loktyper förekommit undantagsvis.
E2 1331 var ett känt lok på banan efter att den återkommit från revision ca 1964. 1331 drog även SJK tåget till Lövsta som om jag minns rätt var 1964.
När panntiden gick ut för 1331 hösten 1969 avställdes loket och ersattes av E2 1457 en kort period innan nyreviderade E 1195 kom på plats i början av 1970.
1457 sändes då till Krylbo som driftånglok.

I samma veva visade Tv en kort snutt att ångloken levde. Visades 1457 i tjänst med soptåg till Lövsta. Detta var i slutet av 1969 eller runt årskiftet 1969-70.
Det är möjligt att E 1195 som var i reserv för dieslar gjorde någon tur till Lövsta under 1970, men jag har inte fått det verifierat någonstans. Sedan lades banan ner definitivt hösten 1970. Under detta år var ex. T23 113 en vanlig dragkraft. 113 drog även det absolut sista tåget. Har ett urklipp från Dagens nyheter med både bilder och text.

Järnvägsminnen från Hässelby villastad, bild och fråga.

av Jöran Johanson ⌂ @, Friday, February 01, 2008, 15:35 (5901 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

[image]

Någon gång 1963-64.

Är det en skröna att det sista "stora dieselloket" blev instängt på banan genom att man glömt bort det då man bröt rälsen och att man fick frakta bort det per landsväg, eller kan det verkligen ha hänt?

/Jöran

Järnvägsminnen från Hässelby villastad, bild och fråga.

av Conny Sernfalk, Friday, February 01, 2008, 16:09 (5901 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Tack Jöran för en härlig bild jag inte sett tidigare.

Låter som en skröna. Jag är 99 % säker att sista tåget gick på hösten 1970 (inte 30/6 som anges i texten). Men jag ska kolla för säkerhets skull. Sista tåget var f.ö väl bevakat av bl.a massmedia. Tror knappast att man skulle glömma bort loket eller att det inte skulle vara saknat förrän flera dagar.

Att rivningståg kan bli isolerade har väl förekommit på andra järnvägar. Men i texten avses loket efter det sista ordinarie tåget. Däremot är det nog korrekt i texten att sopvagnar lämnades i Lövsta (längst ut där landsvägen korsade). Var där och plåtade under pågående skrotning.

mer bilder tack=)!

av henrik ⌂ @, Friday, February 01, 2008, 16:20 (5901 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

härlig bild!!

var inte med under tiden tågen gick, kan ni inte lägga upp mer bilder om ni har! vore otroligt intresant
mvh henrik

SLJ branch line and "Silver Arrow" by Nitton

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Friday, February 01, 2008, 22:29 (5900 dagar sedan) @ henrik

härlig bild!!

var inte med under tiden tågen gick, kan ni inte lägga upp mer bilder om ni har! vore otroligt intresant
mvh henrik

Visserligen ånglokslösa, men vid det här laget kanske också luktfria bilder från trakten finns hos Nitton

Bjurströmmare`?

av Johan Vinberg, Monday, February 04, 2008, 15:05 (5898 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Kan historien efterhand ha förändrats??

Bjurströmslokomotorn stod "länge" (i ett barns ögon som mina) kvar på rangeringsbangården på västra sidan av spoförbränningsanläggningen.
Kanske 8 månader eller så?

Den kördes på lastbil till Malmköping där den ännu kan beskådas!

Kan det vara detta lok och des avtransport som formats om till en T23??

HIlsen
Johan

Järnvägsminnen från Hässelby villastad, bild och fråga.

av Lars-Erik "Max" Widell ⌂ @, Spånga, Wednesday, April 23, 2008, 11:06 (5819 dagar sedan) @ Jöran Johanson

[image]

Någon gång 1963-64.

Är det en skröna att det sista "stora dieselloket" blev instängt på banan genom att man glömt bort det då man bröt rälsen och att man fick frakta bort det per landsväg, eller kan det verkligen ha hänt?

/Jöran

Nej, det har faktiskt hänt.Jag har själv fått det berättat för mig av en som arbetade i Hagalund vid tillfället. Vilket lok det var minns jag inte, men det togs på trailer en julinatt 1970. Jag har för mig att tidningen VÄSTERORT skrev om den nattliga transporten också.
Anledningen till att loket blev kvar var att en byggmästare (Harry Karlsson)stressade fram rälsborttagningen eftersom han ville ha alla SMÅA:s husgrunder i Smedshagen lagda till semestern och två av dem skulle ta viss del av gamla banvallen i anspråk.
/Max Widell

Järnvägsminnen från Hässelby villastad, bild och fråga.

av Conny Sernfalk, Wednesday, April 23, 2008, 16:51 (5819 dagar sedan) @ Lars-Erik "Max" Widell

[image]

Någon gång 1963-64.

Är det en skröna att det sista "stora dieselloket" blev instängt på banan genom att man glömt bort det då man bröt rälsen och att man fick frakta bort det per landsväg, eller kan det verkligen ha hänt?

/Jöran


Nej, det har faktiskt hänt.Jag har själv fått det berättat för mig av en som arbetade i Hagalund vid tillfället. Vilket lok det var minns jag inte, men det togs på trailer en julinatt 1970. Jag har för mig att tidningen VÄSTERORT skrev om den nattliga transporten också.
Anledningen till att loket blev kvar var att en byggmästare (Harry Karlsson)stressade fram rälsborttagningen eftersom han ville ha alla SMÅA:s husgrunder i Smedshagen lagda till semestern och två av dem skulle ta viss del av gamla banvallen i anspråk.
/Max Widell

Hm. Är skeptisk mot skrönor som inte kan verifieras mer än muntligt.
Banan lades väl ner först september 1970? Jag har en tidningsurklipp hemma där journalisten följde det absolut sista tåget som drogs av T23 113.
Låter mer troligt att historien omvandlats som Johan Vinberg skrivit om, och att loket var SLJ:s Bjurströms lokmomotor. Denna lokomotor fanns iaf kvar ute i Lövsta i slutet av 1970. Troligtvis för att kunna rangera vagnar som skrotades på plats längst bort i Lövsta. Senare såldes loket till SSS i Malmköping och behövdes därmed transporteras bort med trailer.

Järnvägsminnen från Hässelby villastad, bild och fråga.

av Lars-Erik ⌂ @, Spånga, Wednesday, April 23, 2008, 19:34 (5819 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hm. Är skeptisk mot skrönor som inte kan verifieras mer än muntligt.

Banan lades väl ner först september 1970? Jag har en tidningsurklipp hemma där journalisten följde det absolut sista tåget som drogs av T23 113.
Låter mer troligt att historien omvandlats som Johan Vinberg skrivit om, och att loket var SLJ:s Bjurströms lokmomotor. Denna lokomotor fanns iaf kvar ute i Lövsta i slutet av 1970. Troligtvis för att kunna rangera vagnar som skrotades på plats längst bort i Lövsta. Senare såldes loket till SSS i Malmköping och behövdes därmed transporteras bort med trailer.

Jag respekterar att Du är skeptisk mot skrönor. Beklagar att jag trots efterlysningar bland annat på Postvagnen inte heller fått skriftliga belägg för vissa frågor jag ställt, men jag betvivlar faktiskt definitivt inte vad vänner berättat alldenstund de arbetat nära tågen.Enligt de uppgifter jag har gick sista soptåget den 30 juni 1970 och SMÅA behövde ha grunderna klara före semestern.
Kom gärna igen med närmare uppgift om journalisten och den namnet på den tidning som följde "Silverpilens slut".
Jag vore även tacksam om någon kunde upplysa om vilken tidning det var som skrev om och hade bilder från soptågets urspårning i växeln nordväst Spånga station som ägde rum den 9 juni 1958.
Max

Järnvägsminnen från Hässelby villastad, bild och fråga.

av Conny sernfalk, Thursday, April 24, 2008, 00:00 (5818 dagar sedan) @ Lars-Erik

Hm. Är skeptisk mot skrönor som inte kan verifieras mer än muntligt.

Banan lades väl ner först september 1970? Jag har en tidningsurklipp hemma där journalisten följde det absolut sista tåget som drogs av T23 113.
Låter mer troligt att historien omvandlats som Johan Vinberg skrivit om, och att loket var SLJ:s Bjurströms lokmomotor. Denna lokomotor fanns iaf kvar ute i Lövsta i slutet av 1970. Troligtvis för att kunna rangera vagnar som skrotades på plats längst bort i Lövsta. Senare såldes loket till SSS i Malmköping och behövdes därmed transporteras bort med trailer.


Jag respekterar att Du är skeptisk mot skrönor. Beklagar att jag trots efterlysningar bland annat på Postvagnen inte heller fått skriftliga belägg för vissa frågor jag ställt, men jag betvivlar faktiskt definitivt inte vad vänner berättat alldenstund de arbetat nära tågen.Enligt de uppgifter jag har gick sista soptåget den 30 juni 1970 och SMÅA behövde ha grunderna klara före semestern.
Kom gärna igen med närmare uppgift om journalisten och den namnet på den tidning som följde "Silverpilens slut".
Jag vore även tacksam om någon kunde upplysa om vilken tidning det var som skrev om och hade bilder från soptågets urspårning i växeln nordväst Spånga station som ägde rum den 9 juni 1958.
Max

Hittat tidningsurklippet som är från Dagens nyheter 1970-09-11. En relativt lång artikel där jornalisten åker med på loket på det sista tåget på loket mellan Sthlm Södra och Lövsta. 3 bilder finns även publicerade. Anges att sÕsta tåget gick på torsdagen.
Har även plåtat tåget på sensommaren 1970.
Nedläggningen bekräftas också av SJK:s bok Järnvägsdata som anger nedläggning 1970-09-11 men formellt 1.10.1970. Upprivning anges till 1970-1971 (Lunda-Lövsta). Men ... kommer jag ihåg fel ... att spåret kvarlåg ytterliggare någon km till från Lunda till ungefär gångbron över järnvägen. Borde ha varit runt 1976-77?

Urspårningen har jag en bild ifrån (borde vara den) som visar lok E6 1710 urspårat. Vid ungefär samma plats låg f.ö en omkullvält G vagn 1969 mars eller april. Känner du eller någonb annan till orsaken?

Järnvägsminnen från Hässelby villastad, bild och fråga.

av Kurt Möller, Thursday, April 24, 2008, 12:56 (5818 dagar sedan) @ Conny sernfalk

Urspåringen med E6:an finns det väl en eller två bilder på i "De sista sv. ångloken"??