Var fanns den "mindre stationen"? (Järnväg allmänt)

av Jocke Sannagård, Tuesday, March 04, 2014, 15:31 (3703 dagar sedan)

Hejsan,

Jeco har under vintern kommit med en modell av ett stationshus modell mindre. Man anger själva att det fanns på "mindre orter runt om i landet" men är nyfiken på att få veta mer exakt vilka orter vi talar om?

[image]


Mvh

Jocke

Var fanns den "mindre stationen"?

av Christer Fredriksson, Tuesday, March 04, 2014, 15:40 (3703 dagar sedan) @ Jocke Sannagård

Inlandsbanan?

Var fanns den "mindre stationen"?

av Ola Almquist, Tuesday, March 04, 2014, 16:04 (3703 dagar sedan) @ Jocke Sannagård

Hejsan,

Jeco har under vintern kommit med en modell av ett stationshus modell mindre. Man anger själva att det fanns på "mindre orter runt om i landet" men är nyfiken på att få veta mer exakt vilka orter vi talar om?

[image]


Mvh

Jocke

Hmmm... Det ser ut som Göringen och Överberg(et), men de saknar godsmagasinsdelen. Antingen är det efter en standardritning till en något större modell eller också är det en tillbyggd version av ovanstående. Frågan är om det fanns i verkligheten. En snabb titt i Orbis IV - V D gav inget.

M.v.h.
Ola

Var fanns den "mindre stationen"?

av Klas Blomberg, Tuesday, March 04, 2014, 17:43 (3703 dagar sedan) @ Ola Almquist

Påminner om Glissjöberg och Håberget (Sveg-Hede-banan) men i så fall ingen exakt avbildning.

[image]

Var fanns den "mindre stationen"?

av Christer Hammare, Tuesday, March 04, 2014, 17:59 (3703 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hejsan,

Jeco har under vintern kommit med en modell av ett stationshus modell mindre. Man anger själva att det fanns på "mindre orter runt om i landet" men är nyfiken på att få veta mer exakt vilka orter vi talar om?

[image]


Mvh

Jocke


Hmmm... Det ser ut som Göringen och Överberg(et), men de saknar godsmagasinsdelen. Antingen är det efter en standardritning till en något större modell eller också är det en tillbyggd version av ovanstående. Frågan är om det fanns i verkligheten. En snabb titt i Orbis IV - V D gav inget.

M.v.h.
Ola

Göringen och Överberget är ju "Utvecklingsbart stationshus, andra utbyggnadsstadiet". Om man tittar i SJ 75 år del 2 sid 322 så framgår att tredje utbyggnadsstadiet är ett mer komplett stationshus och inte liknar modellen ovan. Innebär det att det fanns en variant mellan andra och tredje utbyggnadsstadiet?

/Christer

Här finns husen...

av Mats Dahlström, Wednesday, March 05, 2014, 11:02 (3703 dagar sedan) @ Ola Almquist

Enligt Kgl järnvägsstyrelsens ritning 6794 så fanns typhuset på följande platser:

Gladaberg
Burselefors
Sandsele
Grundträsk
Kvarnbränna
Krutträsk

Ritning till utvecklingsbart stationshus (mindre typ) 2dra utbyggnadsstadiet hållplats samt håll och lastplats.

Husen byggdes mellan 1923-1928

När det gäller avträdet så är det ritning 8766

Fanns på följande platser:

Nykroppa
Storfors

Byggda 1919

Båda husen är av standardtyp från Kgl Järnvägsstyrelsen. Lämpliga för tex inlandsbanan, tvärbanor eller andra bibanor. Husritningar finns för alla utbyggnads stadier för stationshus av minderetyp

Mats Dahlström

Mats

Här finns husen...

av Mikael Edlund, Wednesday, March 05, 2014, 17:03 (3702 dagar sedan) @ Mats Dahlström

Bilder på Kvarnbränna finns på Samlingsportalen, både före och efter tillbyggnad.
(Jvm.KDAE00189 Kvarnbränna 1937 C )

[image]

Här finns husen...

av Ola Almquist, Thursday, March 06, 2014, 02:42 (3702 dagar sedan) @ Mats Dahlström

Enligt Kgl järnvägsstyrelsens ritning 6794 så fanns typhuset på följande platser:

Gladaberg
Burselefors
Sandsele
Grundträsk
Kvarnbränna
Krutträsk

Ritning till utvecklingsbart stationshus (mindre typ) 2dra utbyggnadsstadiet hållplats samt håll och lastplats.

Husen byggdes mellan 1923-1928

Efter att ha studerat Järnvägsdata, Sveriges järnvägsstationer IV - V D, banvakt.se, bangardar.se, Nordpilen och Samlingsportalen:
Gladaberg: Finns inte kvar. Tillbyggt. Delvis byggt av banvaktstuga 557 Översjäla enligt banvakt.se.
Burselefors bör vara Bjurselefors. Huset fanns kvar 2013 men någon bra bild finns inte. Tillbyggt.
Sandsele: Liknar inte denna typ. Kan vara ombyggt men det är svårt att se i så fall.
Grundträsk: Kan inte hittas. Fick trafikplatsen något annat namn?
Kvarnbränna: Tillbyggt med banvaktstuga (1933?) enligt banvakt.se.
Krutträsk: Fanns det någon byggnad där? Finns inte med på bangårdsritningen på bangardar.se (tyvärr utan årtal).

När det gäller avträdet så är det ritning 8766

Fanns på följande platser:

Nykroppa
Storfors

Byggda 1919

På dessa platser byggdes nya stationshus 1920(?). Borde vara i samband med detta.

M.v.h.
Ola

Här finns husen...

av Ola Almquist, Thursday, March 06, 2014, 16:08 (3701 dagar sedan) @ Ola Almquist

Enligt Kgl järnvägsstyrelsens ritning 6794 så fanns typhuset på följande platser:

Gladaberg
Burselefors
Sandsele
Grundträsk
Kvarnbränna
Krutträsk

Ritning till utvecklingsbart stationshus (mindre typ) 2dra utbyggnadsstadiet hållplats samt håll och lastplats.

Husen byggdes mellan 1923-1928

Efter att ha studerat Järnvägsdata, Sveriges järnvägsstationer IV - V D, banvakt.se, bangardar.se, Nordpilen och Samlingsportalen:
Gladaberg: Finns inte kvar. Tillbyggt. Delvis byggt av banvaktstuga 557 Översjäla enligt banvakt.se.
Burselefors bör vara Bjurselefors. Huset fanns kvar 2013 men någon bra bild finns inte. Tillbyggt.
Sandsele: Liknar inte denna typ. Kan vara ombyggt men det är svårt att se i så fall.
Grundträsk: Kan inte hittas. Fick trafikplatsen något annat namn?
Kvarnbränna: Tillbyggt med banvaktstuga (1933?) enligt banvakt.se.
Krutträsk: Fanns det någon byggnad där? Finns inte med på bangårdsritningen på bangardar.se (tyvärr utan årtal).

När det gäller avträdet så är det ritning 8766

Fanns på följande platser:

Nykroppa
Storfors

Byggda 1919

På dessa platser byggdes nya stationshus 1920(?). Borde vara i samband med detta.

M.v.h.
Ola

Nu har jag kollat i SJ 1906 - 1931. Sandsele skulle kunna stämma med tredje utbyggnadsstadiet. Och 1920 stämmer för Nykroppa och Storfors.

M.v.h.
Ola

Här finns husen...

av L-G Hamberg, Thursday, March 06, 2014, 19:21 (3701 dagar sedan) @ Mats Dahlström

Vid hållplatsen Torpsbruk nära Moheda,anlagd 1923, stod ett liknande hus med vidbyggt magasin och takkupa för klocka. Ingångar fanns både från gavel och långsida. Stugan i Göringen ser ut som en minivariant utan magasinsdel.

L-G

Varför inte fråga Jeco?

av Ola Ahlström, Tuesday, March 04, 2014, 22:53 (3703 dagar sedan) @ Jocke Sannagård

Har jag rätt när jag säger att din fråga är föranledd av en kommande recension eller artikel till tidningen Allt om Hobby? Om så är fallet föreslår jag en direkt fråga till Jeco så slipper vi spekulationer om hurvida förebilden funnits eller ej.

Skulle jag "spekulera" så är förebilden troligen en "standardbyggnad" från en ritning ur SJ-arkivet (eller vad det heter idag), men som sagt "jag spekulerar bara".

Ola Ahlström
Malmö

Varför inte fråga Jeco?

av BJ, Wednesday, March 05, 2014, 01:00 (3703 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Skulle jag "spekulera" så är förebilden troligen en "standardbyggnad" från en ritning ur SJ-arkivet (eller vad det heter idag), men som sagt "jag spekulerar bara".

Ola Ahlström
Malmö

Klart du skall spekulera.
BJ´s standardritningar över stationshus stämmer ganska dåligt med hur husen verkligen såg ut byggda! Stilen finns där men detaljerna skiljer stort.
BJ

Ps. Jeco har nog inget bra svar på frågeställningen. Det är inte så enkelt att mäta upp och detaljrita en viss byggnad på viss ort och ta hänsyn till tid också.
Något enklare är det att bruka en standardritning (om nu så är fallet) och göra modellen mer allmän.

Varför inte fråga Jeco?

av Jocke Sannagård, Wednesday, March 05, 2014, 04:23 (3703 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hejsan,

Tack för alla svar! Verkligen bra hjälp! Det stämmer att jag frilansar för Allt om Hobby och att modellerna hamnat på mitt skrivbord för en utvärdering i ett kommande nummer av tidningen.

Jecos information om modellen säger "modellen gjord efter ritningar enl. Kungliga Järnvägsstyrelsen 1925, vanligt förekommande mindre station som fanns på mindre orter runt om i landet".

Har varit i kontakt med Jan W på Jeco och inte heller han visste var stationen var "vanligt förekommande" och därför vände jag mig till den samlade kunskapen på detta forum. Baserat på det som har kommit fram i tråden så verkar det i alla fall vara någorlunda klarlagt att stationen inte var "vanligt förekommande runt om i landet".

Avträdet som följer med modellen är också efter standardritning men här ska det ha funnits två ortsnamn på ritningen, dels "Nykroppa" och dels "Storfors". Vad innebär det rent konkret, har avträdet byggts enligt ritningen på dessa orter? Jeco kunde inte besvara den frågan.


Mvh

Jocke Sannagård