Stationsbild från NÖJ (Historiskt material)

av Patrik Eriksson, Wednesday, April 16, 2014, 11:15 (3656 dagar sedan)

Den här bilden finns på Samlingsportalen men det är inte angett var eller när den är fotograferad. Känner någon igen platsen?

[image]

Stationsbild från NÖJ

av Granis, Wednesday, April 16, 2014, 12:11 (3656 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Hmmm... Tre, troligen fyra, spår i bredd. Stor plattform med betongkanter. Infart i en skärning (men ej rimligen några järnvägsbyggnader i bakgrunden med tanke på plattformens läge). Tågmöte "på slutet". Hur många sådana stationer fanns det då utanför De Största (Finspång, Skärblacka och Pålsboda förutom ändstationerna)? Hur såg det ut i Prästköp? Där hade man väl tågmöten även under de sista åren?

/ L G

Stationsbild från NÖJ

av Patrik Eriksson, Wednesday, April 16, 2014, 12:56 (3656 dagar sedan) @ Granis

Hmmm... Tre, troligen fyra, spår i bredd. Stor plattform med betongkanter. Infart i en skärning (men ej rimligen några järnvägsbyggnader i bakgrunden med tanke på plattformens läge). Tågmöte "på slutet". Hur många sådana stationer fanns det då utanför De Största (Finspång, Skärblacka och Pålsboda förutom ändstationerna)? Hur såg det ut i Prästköp? Där hade man väl tågmöten även under de sista åren?

/ L G

Jag har en bild från ett möte i Prästköp med YBo5p och denna ligger i kurva med en hel del klotsningar i spåret.

Stationsbild från NÖJ

av Granis, Wednesday, April 16, 2014, 13:47 (3656 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Intressant. Men det kan ju inte vara fråga om så många stationer att välja på -förutsatt att det verkligen är NÖJ!? Inte ens Hjortkvarn hade en sån präktig mittplattform. Och infarten stämmer inte heller med den stationen... Var hade man möten mellan rälsbusstågen på fd NÖJ i skiftet 50/60-tal, där det dessutom inte var fråga om en säckstation (= Finspång och Pålsboda)?

/ L G

Stationsbild från NÖJ

av Granis, Wednesday, April 16, 2014, 13:55 (3656 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag gissar på: Borggård; om huset till höger om spåren är rivet (riktning norr då; stationshuset bakom fotografen till vänster på andra sidan spåren)?

/ L G

Stationsbild från NÖJ

av Bjorn A, Wednesday, April 16, 2014, 13:58 (3656 dagar sedan) @ Granis

Jag gissar på: Borggård; om huset till höger om spåren är rivet (riktning norr då; stationshuset bakom fotografen till vänster på andra sidan spåren)?

/ L G

Hällestad tror jag mer på eller som andra hand Sonstorp

Stationsbild från NÖJ

av jean, Wednesday, April 16, 2014, 15:06 (3656 dagar sedan) @ Bjorn A

Jag gissar på: Borggård; om huset till höger om spåren är rivet (riktning norr då; stationshuset bakom fotografen till vänster på andra sidan spåren)?

/ L G


Hällestad tror jag mer på eller som andra hand Sonstorp

Jag tror också mera på Hällestad.. Borggård låg ju i en kurva? Iallafall enligt bangårdritningen:
Bangårdsritning Borggård

Men jag får egentligen inte ihop bilden med bangårdsritningarna från Hällestad eller Sonstorp riktigt heller:

Bangårdsritning Hellestad
Bangårdsritning Sonstorp

Stationsbild från NÖJ

av Thomas Helin, Wednesday, April 16, 2014, 15:27 (3656 dagar sedan) @ jean

Vad säger ni om Sköllersta? Bilden tagen i riktning mot Örebro.

Stationsbild från NÖJ

av Klas Blomberg, Wednesday, April 16, 2014, 16:23 (3656 dagar sedan) @ Thomas Helin

Nej, jag tror inte på Sköllersta
[image]

Stationsbild från NÖJ

av Ola Almquist, Wednesday, April 16, 2014, 15:29 (3656 dagar sedan) @ jean

Jag gissar på: Borggård; om huset till höger om spåren är rivet (riktning norr då; stationshuset bakom fotografen till vänster på andra sidan spåren)?

/ L G


Hällestad tror jag mer på eller som andra hand Sonstorp


Jag tror också mera på Hällestad.. Borggård låg ju i en kurva? Iallafall enligt bangårdritningen:
Bangårdsritning Borggård

Men jag får egentligen inte ihop bilden med bangårdsritningarna från Hällestad eller Sonstorp riktigt heller:

Bangårdsritning Hellestad
Bangårdsritning Sonstorp

Jag föreslår Skärblacka, men jag har dålig koll på hur det såg ut där under smalspårstiden.

M.v.h.
Ola

Stationsbild från NÖJ

av Kjell Aghult, Wednesday, April 16, 2014, 16:52 (3656 dagar sedan) @ Ola Almquist

Men jag får egentligen inte ihop bilden med bangårdsritningarna från Hällestad eller Sonstorp riktigt heller:

Inte jag heller. Jag har jämfört med mina egna spårplansskisser från 1959. På båda stationerna är sp 1 rakspår och mellanplattform saknas.


Jag föreslår Skärblacka, men jag har dålig koll på hur det såg ut där under smalspårstiden.

Har ingen spårskiss just för denna, men stationen borde vara större.

Min egen gissning är Ljusfallshammar, södra änden. Sp 1 (Till vänster) det långa
kaj- och omlastningsspåret för Grytgöls bruk och Hyttsjö sågverk. Sp 3 (Höger)
det korta mötesspåret. Mellanplattform finns med på min skiss.

Stationsbild från NÖJ

av Klas Blomberg, Wednesday, April 16, 2014, 18:01 (3656 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Min egen gissning är Ljusfallshammar, södra änden. Sp 1 (Till vänster) det långa
kaj- och omlastningsspåret för Grytgöls bruk och Hyttsjö sågverk. Sp 3 (Höger)
det korta mötesspåret. Mellanplattform finns med på min skiss.

Det kan nog stämma
Bild på byarådets hemsida

Stationsbild från NÖJ

av jean, Wednesday, April 16, 2014, 18:59 (3656 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Min egen gissning är Ljusfallshammar, södra änden. Sp 1 (Till vänster) det långa
kaj- och omlastningsspåret för Grytgöls bruk och Hyttsjö sågverk. Sp 3 (Höger)
det korta mötesspåret. Mellanplattform finns med på min skiss.


Det kan nog stämma

Jag får inte ihop det riktigt med Ljusfallshammar heller men medger att det nog ändå är det bästa förslaget hittills..

[image]
[image]

Stationsbild från NÖJ

av Granis, Wednesday, April 16, 2014, 19:38 (3656 dagar sedan) @ jean

Jag får inte ihop det riktigt med Ljusfallshammar heller men medger att det nog ändå är det bästa förslaget hittills..

Fast "affären" är dock ganska lik motsvarande hus på bilden ovan. Även om "Ba-boden" på bilden ovan verkar ha ersatts av ett annat uthus till höger längs med bangården på bilden nedan? Och om olika brännvidd använts på de olika kamerorna kan perspektiv förskjutas. T ex att man tycker det ser ut som en (längre) raksträcka på bilden ovan. Något jag inte vill minnas från Ljusfallshammar, en plats jag besökt såväl när järnvägen fanns kvar (midsommarhelgen 1988) som några gånger senare. Varför jag vill ha "kurvigt" som kännetecknande för infarterna från båda håll. Dessutom kvarstår detta med den välbyggda plattformen. Man måste haft ganska bråttom att riva denna efter persontrafikens nedläggning 1962, om det är Ljusfallshammar. Kanske beroende på överföringstrafik till trafikplatsen som fortgick om inte till nedläggningen (1987) så i varje fall in på 70-talet?

/ L G

Stationsbild från NÖJ

av jean, Wednesday, April 16, 2014, 19:44 (3656 dagar sedan) @ Granis

Jo, det är utan tvekan Ljusfallshammar. Man lurar sig som Granis säger på teleobjektivet. Affären och skorstenen bakom eller vad det nu är stämmer ju perfekt. Man skymtar ju även det andra huset i buskaget till höger.

Stationsbild från NÖJ

av Granis, Wednesday, April 16, 2014, 19:55 (3656 dagar sedan) @ jean

Ja. Nedre bilden är nog tagen med teleobjektiv, alternativt uppförstorad tagen med normalobjektiv (ger i princip samma effekt). Och den övre möjligen med "lätt vidvinkel"; typ 35 mm (motsv). Huset till höger, på kullen, verkar skymta bland buskagen på den nedre bilden, och troligen återfinns (ut)huset vid bangården med det brutna taket precis utanför bild på den övre. Som då på den nedre skymmer "ba-boden"/ dressinboden.

/ L G

Stationsbild från NÖJ

av Ola Almquist, Wednesday, April 16, 2014, 22:22 (3656 dagar sedan) @ Granis

Ja. Nedre bilden är nog tagen med teleobjektiv, alternativt uppförstorad tagen med normalobjektiv (ger i princip samma effekt). Och den övre möjligen med "lätt vidvinkel"; typ 35 mm (motsv). Huset till höger, på kullen, verkar skymta bland buskagen på den nedre bilden, och troligen återfinns (ut)huset vid bangården med det brutna taket precis utanför bild på den övre. Som då på den nedre skymmer "ba-boden"/ dressinboden.

/ L G

Japp. Det finns ett flygfoto från 1930-talet i "Vägen från gruva och bruk" med banvaktstugan (?) i förgrunden. Förresten så tror jag att jag vet vart dressinboden tog vägen...

M.v.h.
Ola

Stationsbild från NÖJ

av Granis, Thursday, April 17, 2014, 06:25 (3656 dagar sedan) @ Ola Almquist

Förresten så tror jag att jag vet vart dressinboden tog vägen...

Ja men håll oss inte i spänning då! ;-) (kanske mot andra smalspår åt sydost?). F ö måste man gjort ett ganska rejält rivningsjobb i Ljusfallshammar efter persontrafikens nedläggning. Jag tänker då främst på plattformen. Och det var väl p g a överföringstrafiken, som kanske rentav ökade efter 1962? Några år i varje fall?

Att jag inte hade denna station bland "primärkandidaterna" till 50/ 60-talsbilden beror alltså på att jag minns den i detta skick, d v s som på den undre (70-tals) bilden. Och med infarter i kurvor från båda hållen, något som framgår (minst sagt) dåligt på 50/ 60-talsbilden.

/ L G

Stationsbild från NÖJ

av Kjell Aghult, Thursday, April 17, 2014, 08:28 (3656 dagar sedan) @ Granis

Jag tänker då främst på plattformen. Och det var väl p g a överföringstrafiken, som kanske rentav ökade efter 1962? Några år i varje fall?

Nej, tyvärr var det inte så bra. På departementets beställning överlämnade SJ 1981 en sammanställning över samtliga "rena" godsbanors ekonomi. Finspång-Hjortkvarn hade tappat över halva trafiken 1963-1966: Totalt 3 304 vagnslaster
blivit 1 398. För just Ljusfallshammars del hade antalet minskat 1 189>295.
Vilken kund man mist där är oklart (Grytgöl?).

Siffrorna sjönk sedan ytterligare och totalen var 1979 nere i bara 440 laster.
I princip hade järnvägen kvar bara hjortkvarnssågens utlandsleveranser.

Stationsbild från NÖJ Bilder Ljusfallshammar

av jean, Thursday, April 17, 2014, 12:29 (3655 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Här är två bilder från Ljusfallshammar, den första från 1965 och den andra från ungefär samma fotoposition i nutid. Man skymtar lastkajen i gräset. Riksväg 51 är det som skymtar i bildens nederkant, går således rakt igenom det gamla spårområdet.

[image]

[image]

Stationsbild från NÖJ

av Jan Frelin, Thursday, April 17, 2014, 19:44 (3655 dagar sedan) @ Granis

Hmmm... Tre, troligen fyra, spår i bredd. Stor plattform med betongkanter. Infart i en skärning (men ej rimligen några järnvägsbyggnader i bakgrunden med tanke på plattformens läge).

Osäker på skärningen, det skulle kunna vara skog i bakgrunden också.

Stationsbild från NÖJ. Fråga om bansignaltavlorna.

av Lars Olof Lidmo, Wednesday, April 16, 2014, 12:26 (3656 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Man ser att bansignaltavlorna sitter lättåtkomliga precis som på andra ställen ifall hinder skulle uppstå. Jag förmodar att de fick sitta ifred, det var ju andra tider då, men hur var det, utsattes de för någon skadegörelse ibland eller?

Stationsbild från NÖJ

av Christer Fredriksson, Wednesday, April 16, 2014, 12:26 (3656 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Vad är det för fordon som fotografen står bredvid?

Stationsbild från NÖJ

av Christer Fredriksson, Wednesday, April 16, 2014, 13:00 (3656 dagar sedan) @ Anders Johansson

Med dessa 3 st utanpåliggande lister och stången i fronten?

Stationsbild från NÖJ

av John T, Wednesday, April 16, 2014, 13:23 (3656 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Med dessa 3 st utanpåliggande lister och stången i fronten?

Ja. Dessa "lister" håller kylargallret på plats och "stången" är en del av en cykelhållare som på många håll var i bruk på dessa fordon.

Stationsbild från NÖJ

av Bjorn A, Wednesday, April 16, 2014, 16:28 (3656 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Kapar denna tråd. Men söker bangårdsritningar från främst Borggård innan sista station
Men även vart sista staion var

Stationsbild från NÖJ

av Stefan Olsson, Thursday, April 17, 2014, 20:41 (3655 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Om man söker på Ljusfallshammar i Samlingsportalen kommer bilden Jvm.KBEB03495 (jag orkar inte länka) upp. Av den framgår tydligt att det är tågmöte i Ljusfallshammar.
Har för övrigt en egen bild från 85 på samma utfart och huset är garanterat samma.