Det här låter högeligen intressant med tanke på att SvJvm har ett projekt med att montera ATC på ånglok. Vad säger folket i Gävle?
Klart att detta är intressant. Jag tror det är första gången jag hör talas om ett ånglok med färdig ETCS än så länge. Vi kommer att arbeta för att utrusta ånglok med ETCS och ser inga egentliga konstigheter med den tekniska biten, utan det handlar i huvudsak om ekonomi och administration.
Vi har nyss varit på studiebesök i England för att ta del av deras tekniska installationer av AWS, TPWS och OTMR ombord på ånglok, och vi har även goda kontakter med SBB Historic i Schweitz som har liknande installationer. Detta för att ta del av erfarenheter av elektriska och moderna system i ånglok mht värme, vatten, ånga, damm och smuts mm.
B 1429 är väldigt nära provkörning nu, och när vi fått koll på att loket fungerar som ett ånglok ska, så är nästa steg att verifiera och få papper på bromsen på loket (det är ombyggt med D3). När detta är klart ska vi återuppbygga ATC:n. Det var i praktiken färdigt i Ånge, men någon med tillgång till loket där, lät klippa (!) av kablarna och stjäla ATC-utrustningen. Så vi har lite pyssel med att få ihop detta. Sedan ska det dokumenteras, provas, tredjepartsgranskas osv. Sedan...har vi förhoppningsvis ett ånglok med ATC. Detta blir en viktig provbänk för oss för att få ännu mer erfarenheter av ånglok i kombination med tågskydd, för att sedan kunna gå vidare med ETCS på ånglok om några år.
Mvh Henrik R, SJVM