En 141R till salu. (Järnväg allmänt)

av BD, Friday, April 18, 2014, 21:18 (3632 dagar sedan)

En SNCF 141R till salu i Schweiz. En fin loktyp som jag 1963 hade nöjet att åka efter från italienska gränsen till Marseille.

[size=large][link=http://www.141r568.ch/141R/en/history-of-the-141rs/]Länk[/link][/size]

Svenska tanklok...?

av Tobias B, Saturday, April 19, 2014, 10:04 (3632 dagar sedan) @ BD

En SNCF 141R till salu i Schweiz. En fin loktyp som jag 1963 hade nöjet att åka efter från italienska gränsen till Marseille.

[size=large][link=http://www.141r568.ch/141R/en/history-of-the-141rs/]Länk[/link][/size]

Halvt på skoj, halvt på allvar... vad skulle kunna tänkas finnas till/kunna bli till salu inom rikets gränser i klassen mellanstora normalspåriga tanklok , dvs. från 30-65 ton ungefär.

/ Tobias

Svenska tanklok...?

av Arne Olsson, Saturday, April 19, 2014, 15:21 (3632 dagar sedan) @ Tobias B

SSnj 7 hos SÅS?
Någon S maskin på SVJM?
K4 Engelsberg eller SÅS?

Svenska tanklok...?

av Kurt G Möller, Saturday, April 19, 2014, 15:31 (3632 dagar sedan) @ Arne Olsson

Någon N- eller J-maskin...?

Obs att N har sth 40 - det räcker långt i våra sammanhang...

Svenska tanklok...på andra sidan ån

av Olof W, Saturday, April 19, 2014, 15:46 (3632 dagar sedan) @ Tobias B

Det finns en Sb som behöver renoveras i Danmark.
Lagom stort lok för utfärder på Trafikverkets spår
Glad Påsk
Olof

En 141R till salu. ETCS-utrustat!

av Leif B, Saturday, April 19, 2014, 20:22 (3631 dagar sedan) @ BD

En SNCF 141R till salu i Schweiz. En fin loktyp som jag 1963 hade nöjet att åka efter från italienska gränsen till Marseille.

[size=large][link=http://www.141r568.ch/141R/en/history-of-the-141rs/]Länk[/link][/size]

Intressant att loket är ETCS-utrustat! Se under "[link=http://www.141r568.ch/141R/en/roundel/sale_process.htm]sales process[/link]".

En 141R till salu. ETCS-utrustat!

av Kurt G Möller, Sunday, April 20, 2014, 00:12 (3631 dagar sedan) @ Leif B

Intressant att loket är ETCS-utrustat! Se under "[link=http://www.141r568.ch/141R/en/roundel/sale_process.htm]sales process[/link]".

Jisses. Tur att den avvikande spårvidde i a f utesluter div. galna diskussioner för ÖSLJ vidkommande...

En 141R till salu. ETCS-utrustat!

av Jan Langstrom, Sunday, April 20, 2014, 10:30 (3631 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Intressant att loket är ETCS-utrustat! Se under "[link=http://www.141r568.ch/141R/en/roundel/sale_process.htm]sales process[/link]".


Jisses. Tur att den avvikande spårvidde i a f utesluter div. galna diskussioner för ÖSLJ vidkommande...

Galet och galet... Jo, ÖSLJ lär kunna ta saken med ro. Men på stora spåret är verkligheten en annan. Hur många museala ellok hade vi kunnat köra på statens spår om vi inte utrustat dem med ATC?

Det här låter högeligen intressant med tanke på att SvJvm har ett projekt med att montera ATC på ånglok. Vad säger folket i Gävle?

Och för den delen, kanske den schweiziska ombyggnaden kan vara av intresse för oss elloksfantaster också. Om inte annat, hur godkännandeprocessen gick till.

En 141R till salu. ETCS-utrustat!

av ArneL, Monday, April 21, 2014, 12:36 (3630 dagar sedan) @ Jan Langstrom

...


Och för den delen, kanske den schweiziska ombyggnaden kan vara av intresse för oss elloksfantaster också. Om inte annat, hur godkännandeprocessen gick till.

Med tanke på att det finns över 100 fordon i Sverige med godkänd ETCS kan säkert den kompetensen sökas på närmre håll.

/Arne

En 141R till salu. ETCS-utrustat!

av Elling S. Rudaasen, Monday, April 21, 2014, 14:51 (3630 dagar sedan) @ ArneL

...


Och för den delen, kanske den schweiziska ombyggnaden kan vara av intresse för oss elloksfantaster också. Om inte annat, hur godkännandeprocessen gick till.


Med tanke på att det finns över 100 fordon i Sverige med godkänd ETCS kan säkert den kompetensen sökas på närmre håll.

/Arne

Det kan kanske finnas ångloksspecifika aspekter av godkännandet?

En 141R till salu. ETCS-utrustat!

av ArneL, Monday, April 21, 2014, 15:32 (3630 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

...


Och för den delen, kanske den schweiziska ombyggnaden [color=#f00][b]kan vara av intresse för oss elloksfantaster också. [/b][/color]Om inte annat, hur godkännandeprocessen gick till.


Med tanke på att det finns över 100 fordon i Sverige med godkänd ETCS kan säkert den kompetensen sökas på närmre håll.

/Arne


Det kan kanske finnas ångloksspecifika aspekter av godkännandet?

Så kan det säkert vara, men det jag svarade på har jag markerat lite tydligare nu.

/Arne

SJVM och ETCS på ånglok

av HP, Monday, April 21, 2014, 20:38 (3629 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Det här låter högeligen intressant med tanke på att SvJvm har ett projekt med att montera ATC på ånglok. Vad säger folket i Gävle?

Klart att detta är intressant. Jag tror det är första gången jag hör talas om ett ånglok med färdig ETCS än så länge. Vi kommer att arbeta för att utrusta ånglok med ETCS och ser inga egentliga konstigheter med den tekniska biten, utan det handlar i huvudsak om ekonomi och administration.

Vi har nyss varit på studiebesök i England för att ta del av deras tekniska installationer av AWS, TPWS och OTMR ombord på ånglok, och vi har även goda kontakter med SBB Historic i Schweitz som har liknande installationer. Detta för att ta del av erfarenheter av elektriska och moderna system i ånglok mht värme, vatten, ånga, damm och smuts mm.

B 1429 är väldigt nära provkörning nu, och när vi fått koll på att loket fungerar som ett ånglok ska, så är nästa steg att verifiera och få papper på bromsen på loket (det är ombyggt med D3). När detta är klart ska vi återuppbygga ATC:n. Det var i praktiken färdigt i Ånge, men någon med tillgång till loket där, lät klippa (!) av kablarna och stjäla ATC-utrustningen. Så vi har lite pyssel med att få ihop detta. Sedan ska det dokumenteras, provas, tredjepartsgranskas osv. Sedan...har vi förhoppningsvis ett ånglok med ATC. Detta blir en viktig provbänk för oss för att få ännu mer erfarenheter av ånglok i kombination med tågskydd, för att sedan kunna gå vidare med ETCS på ånglok om några år.

Mvh Henrik R, SJVM