"Utminutering" av uniformspersedlar (Järnvägspersonal)

av m.sundström, Saturday, April 19, 2014, 19:06 (3650 dagar sedan)

Ofta blir det tal om järnväg när jag träffar min gamla mor. Det är inte så konstigt, lokförardotter och tkl-änka som hon är.

Häromda'n blev det tal om var den forna SJ-personalen utbekom sina uniformer. För min del kan jag bara erinra mig att farsan i detta ärende åkte till Stuvsta men min mor hävdar att det bara var under de sista åren av hans tjänstgöring som f. ö. avslutades 1981.

Kan Forumets äldre yrkesjärnvägare ge besked?

Olle S

"Utminutering" av uniformspersedlar

av hassetotebo, Sunday, April 20, 2014, 09:54 (3649 dagar sedan) @ m.sundström

I Malmö låg centralförrådet.

"Utminutering" av uniformspersedlar

av Kurt G Möller, Sunday, April 20, 2014, 15:24 (3649 dagar sedan) @ m.sundström

I praktiken fanns olika möjligheter att fixa personalens uniformsbehov...:

Efter rekv. från Huvudförrådet i Malmö skickades allt ps önskade som tj-gods till deras egen stationeringsort, där ps-ledaren (stins eller annan) förde kort över vad som utlämnats.

Minns jag rätt så varierade det mellan två system:

- "uniforms-förmån" à XXX kronor per år, en inte obetydlig summa, som fick utnyttjas efter behag; överblivna slantar från år x fick överföras till året efter...

- kontant ersättning mot kvitton för uniformsplagg o -mössor som anskffats privat. Fåfänga storstinsar ville kanske ha en paradkavaj i mohair från MEA i Sthlm och fick ersättning av SJ för den del som motsvarade SJs eget, enklare plagg!

Uniformsmössor tillverkades av ett stort antal lokala hattmakare i södra o mellersta Sverige, vilket museibanegubbarnas "fyndmössor från loppisen" ofta vittnar om i dag!!

PS - ÖSLJ kan i viss utsträckning tillhandahålla inte bara våra egna, nytillverkade skärmmössor m/ä från Beklädnadsförrådet; vi får även en o annan nyare mössa donerad! Kontakta mej vid sådana behov!!! Obs. att även begagnade garnityr till mössor o kavajer finns.

"Utminutering" av uniformspersedlar

av Kjell Aghult, Sunday, April 20, 2014, 17:28 (3649 dagar sedan) @ Kurt G Möller

- "uniforms-förmån" à XXX kronor per år, en inte obetydlig summa, som fick utnyttjas efter behag; överblivna slantar från år x fick överföras till året efter...

Beloppet lär ha varit noga uträknat av SJ och personalorganisationerna. En del av priset skulle den anställde betala själv. Annars kom frågan om beskattningsbar förmån upp på tapeten. Stockholms Spårvägar hade på sin tid fria uniformer, vilket också kom på kontrolluppgiften. Man slet ju mindre på
de privata kläderna.

"Utminutering" av uniformspersedlar

av Elling S. Rudaasen, Sunday, April 20, 2014, 19:29 (3649 dagar sedan) @ Kjell Aghult

- "uniforms-förmån" à XXX kronor per år, en inte obetydlig summa, som fick utnyttjas efter behag; överblivna slantar från år x fick överföras till året efter...

Beloppet lär ha varit noga uträknat av SJ och personalorganisationerna. En del av priset skulle den anställde betala själv. Annars kom frågan om beskattningsbar förmån upp på tapeten. Stockholms Spårvägar hade på sin tid fria uniformer, vilket också kom på kontrolluppgiften. Man slet ju mindre på
de privata kläderna.

När upphörde denna beskattning? Idag har ju många (om än inte alla) arbetsgivare i praktiken fri uniform enligt ett poängsystem, som inte beskattas. Är det ett villkor för att undgå förmånsbeskattning, eller bara ett sätt att begränsa utkvitteringen av persedlar till rimliga nivåer?

"Utminutering" av uniformspersedlar

av Lennart Fransson, Sunday, April 20, 2014, 22:05 (3649 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

- "uniforms-förmån" à XXX kronor per år, en inte obetydlig summa, som fick utnyttjas efter behag; överblivna slantar från år x fick överföras till året efter...

Beloppet lär ha varit noga uträknat av SJ och personalorganisationerna. En del av priset skulle den anställde betala själv. Annars kom frågan om beskattningsbar förmån upp på tapeten. Stockholms Spårvägar hade på sin tid fria uniformer, vilket också kom på kontrolluppgiften. Man slet ju mindre på
de privata kläderna.


När upphörde denna beskattning? Idag har ju många (om än inte alla) arbetsgivare i praktiken fri uniform enligt ett poängsystem, som inte beskattas. Är det ett villkor för att undgå förmånsbeskattning, eller bara ett sätt att begränsa utkvitteringen av persedlar till rimliga nivåer?

Enligt gamla lönespecar jag hittat verkar löneavdrag för uniformspersedlar upphört vid årsskiftet 1988-89, så förmodligen ändrades beskattningen då.

"Utminutering" av uniformspersedlar

av Göran Enqvist, Monday, April 21, 2014, 15:47 (3648 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det centrala beklädnadsförrådet i Stuvsta upphörde från och med den 1/10 1969 och beklädnadsdelen övertogs därefter av Huvudförrådet i Malmö fram till tidigt nittiotal, varefter det flyttades till Centralförrådet i Gävle. I och med införandet av ny uniform från januari 1997 upphörde central lagerhållning av uniformsartiklar och sköttes därefter som en form av postordertjänst.

Från och med 1988-07-01 gällde att tjänsteman som enligt bestämmelserna var ålagda att bära uniformspersedlar som utgjordes av så kallade basplagg erhöll sådana utan kostnad. Det man fick köpa själv var till exempel vintermössan med öronlappar och regnrocken genom avdrag på lönen.

/Göran

"Utminutering" av uniformspersedlar

av m.sundström, Monday, April 21, 2014, 19:39 (3648 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Tack, Göran Enqvist för Ditt koncisa svar!
Olle S