Matfors - Vattjom 1948: Många brister påpekade vid besiktning (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 19, 2014, 21:04 (3652 dagar sedan)

Matfors - Vattjoms järnväg var en av Sveriges minsta privatbanor, och det finns väl inte mycket skrivet om banan. 1948 gjorde Väg-och vattenbyggnadsstyrelsen en besiktning av järnvägen, som ägdes av Tuna Järnvägsaktiebolag. Av [link=http://ekeving.se/b/MVaJ/VoV_1948.pdf]besiktningsprotokollet och ytterligare korrespondens[/link] framgår att det fanns en del brister:

Infartssignalen till Matfors var en skivsignal som inte kunde visa "stopp"

Bommarna vid Matfors manövrerades på avstånd men saknade förringning. Istället började klockan klämta efter att fällningen inletts. Fällbomsvindspelet var ålderdomligt och saknade skylt om påbjuden hastighet

Byggnader mm inkräktade på fria rummet

Det var mycket gångtrafik på banvallen, järnvägsinspektören föreslog att järnvägen skulle utfärda gångkort för att reglera detta

Ett korsande décauvillespår låg ovanpå ett av MVaJ spår

Hägnad, räler och ballast var briställiga

Oklart hur MVaJ skulle kunna köra persontrafik, något man var skyldig att göra på uppfordran av länsstyrelsen

mm

Matfors - Vattjom 1948: Många brister påpekade vid besiktning

av Kurt G Möller, Sunday, April 20, 2014, 00:21 (3652 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Otroligt.

Fantastiskt.

Var det Väg- o Vattenbyggnads-S T Y R E L S E N denna papperstiger hette?

Kort sagt: Hur i hela friden kunde MVaJ köra ungefär bäst katten dom ville I DECENNIER utan att någon reagerade...

En sak är fullständigt klar:

- Vi behöver snarast en minnesskrift över denna veritabla leksaksjärnväg!!!!

Vem anmäler sej...?

Matfors - Vattjom 1948: Många brister påpekade vid besiktning

av Elling S. Rudaasen, Sunday, April 20, 2014, 09:46 (3651 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Otroligt.

Fantastiskt.

Var det Väg- o Vattenbyggnads-S T Y R E L S E N denna papperstiger hette?

Kort sagt: Hur i hela friden kunde MVaJ köra ungefär bäst katten dom ville I DECENNIER utan att någon reagerade...

Dagens tillsynsmyndighet är ju en ännu mer utpräglad papperstiger. Den skriver precis likadana dokument, med den lilla skillnaden att det idag är företagens dokumentsamlingar den yttrar sig över och inte de faktiska anläggningarna och fordonen. De senare kan i själva verket se ut exakt hur som helst numera, bara papperen är i ordning...

En sak är fullständigt klar:

- Vi behöver snarast en minnesskrift över denna veritabla leksaksjärnväg!!!!

Vem anmäler sej...?

Jag föreslår att du skriver den! Du skrev ju en alldeles utmärkt minnesskrift när den största leksaksjärnvägen av alla fyllde 100 år! :-P