Ensam och bortglömd? (Fordon: vagnar)

av Anders Sandgren, Tuesday, April 22, 2014, 16:47 (3656 dagar sedan)

På en bit spår på Hammarby Fabriksväg i Hammarby Sjöstad står denna Oms-vagn med UIC-nummer 21-74-3712056-1.
[img]http://www.greenenterprising.se/asn/images/oms_hammarby1.jpg[/img]

[img]http://www.greenenterprising.se/asn/images/oms_hammarby2.jpg[/img]

Vad kan en sådan vagn berätta? Som trafikvagn är den nog historia.

Ensam och bortglömd? - minnesmärke?

av HJP, Tuesday, April 22, 2014, 17:33 (3656 dagar sedan) @ Anders Sandgren


Vad kan en sådan vagn berätta? Som trafikvagn är den nog historia.

****
En hel del, om den hade förmågan att berätta. Förmodligen står den som ett minnesmärke över den tiden, då [b]Hammarby sjöstad[/b] hette [b]Hammarby industriområde[/b].

[IMG]http://i62.tinypic.com/r8atk9.jpg[/IMG]

På annan plats i området, står denna hamnkran, och minner om flydda tider.

HJP

Ensam och bortglömd?

av HJP, Wednesday, April 23, 2014, 17:48 (3655 dagar sedan) @ Anders Sandgren

På en bit spår på Hammarby Fabriksväg i Hammarby Sjöstad står denna Oms-vagn med UIC-nummer 21-74-3712056-1.

****
1960-1963 gick jag i yrkesskolan på Virkesvägen, i Hammarby industriområde.
Senare var jag ibland, som lokförare, i området, med V3-, och T21-lok.
Vagnen och "Hammarby fabriksväg", gjorde mig fundersam och nyfiken, så jag åkte dit i dag. Efter lite sökande, hittade jag vagnen, som står invid en gångväg. Denna löper från Hammarby fabriksväg, men adressen är nog Virkesvägen 21....

[IMG]http://i58.tinypic.com/10h3okz.jpg[/IMG]
....där Kulturama är inrymd. Vagnen står således på baksidan av den byggnaden, som förr inrymde företaget Luma, som tillverkade glödlampor.


[IMG]http://i58.tinypic.com/24pjqk5.jpg[/IMG]
Till höger om vagnen, fanns en mindre bangård, där vi hämtade och lämnade vagnar. Området är dock så totalt förändrat, att det är svårt att orienter sig. Det känns faktiskt lite märkligt, att ha kört på det spår som vagnen står på.

Jag tycker att det är en intressant utveckling, att man sparar sådana föremål som varit typiska för en plats. Oms-vagnen står ju faktiskt i sin rätta miljö, och tjänar som ett minnesmärke, samtidigt som byggnaden gjorts om, till annan verksamhet, istället för att rivas.

HJP

Ensam och bortglömd?

av Anders Sandgren, Thursday, April 24, 2014, 09:08 (3654 dagar sedan) @ HJP

Jo du har nog rätt med adressen. Hammarby Fabriksväg går inte den rakaste vägen och den här 'gatan' har tydligen inget namn. De företag som finns runtikring har antingen Virrkesvägen eller Maltgatan som adress.
Karta från Eniro. Den blå linjen är Hammarby Fabriksväg, vagnen står vid röda ringen.

[img]http://www.greenenterprising.se/asn/images/Karta_hammarby_fabriksvag.jpg[/img]

Ensam och bortglömd?

av HJP, Thursday, April 24, 2014, 10:40 (3654 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jo du har nog rätt med adressen. Hammarby Fabriksväg går inte den rakaste vägen och den här 'gatan' har tydligen inget namn. De företag som finns runtikring har antingen Virrkesvägen eller Maltgatan som adress.
Karta från Eniro. Den blå linjen är Hammarby Fabriksväg, vagnen står vid röda ringen.

****
Helt rätt! "Gatan" är en gångväg, och dessa brukar inte ha något namn. Det är rimligt att ange Hammarby fabriksväg, som du gjorde.

[IMG]http://i58.tinypic.com/2lbpbmg.jpg[/IMG]

Vid den [color=#f00][b]röda rektangeln[/b][/color], var Stockholms stads yrkesskola inrymd, där jag gick. Vi hade fönster mot den aktuella byggnaden, där LUMA hade sin verksamhet.
Jag körde hela Hammarby fabriksväg, och parkerade senare på Maltgatan, när jag kände igen byggnaden där vagnen står.
[i]Ungefär[/i] vid den [b]svarta ringen[/b], fanns en bangård. Det gick också ett spår ungefär utefter Hammarby allé, ända ner mot Hammarby fabriksväg. Det går knappt att förstå idag, när det är så förändrat.

HJP

Ensam och bortglömd?

av Niklas O, Thursday, April 24, 2014, 18:22 (3654 dagar sedan) @ HJP

Intressant att se detta och sedan kolla i boken Stockholms Järnvägar bok 4. På sidan 75 borde denna plats vara med på bild. Där den svarta ringen är ungefär.

:-)

Ensam och bortglömd? - ortofoto

av Kent A, Thursday, April 24, 2014, 23:20 (3654 dagar sedan) @ Niklas O

Lantmäteriet har gjort en ganska kul grej som kan vara användbar här.

Under historiska flygfoton har man "meckat ihop" flygfoton från 1958 och 2011 i samma bild så att när man drar bilden fram och åter över skärmen så skiftar bilden mellan svartvit 1958 och 2011 i färg.

Prova gärna detta, det finns inte för hela landet, men det finns en karta som visar hur långt man kommit...

Ensam och bortglömd? - Karta från 1988

av HJP, Friday, April 25, 2014, 13:32 (3653 dagar sedan) @ Niklas O

Intressant att se detta och sedan kolla i boken Stockholms Järnvägar bok 4. På sidan 75 borde denna plats vara med på bild. Där den svarta ringen är ungefär.

:-)

****
Bland mina gamla SL-kartor, fann jag en från 1988, som ganska bra visar hur det såg ut, när spåren fortfarande låg kvar i Hammarby industriområde:

[IMG]http://i57.tinypic.com/2ium91.jpg[/IMG]

Vid den [color=#009][b]blå punkten[/b][/color], står Oms-vagnen idag. Bangården var mer långsträckt, än jag minns den.
Det spår som jag i tidigare inlägg, skrev att det gick [i]ungefär[/i] utefter Hammarby allé, ses här gå utefter dåvarande Hammarbyvägen, fram till den [color=#f00][b]röda punkten[/b][/color], och slutar till höger om "[color=#f00][b]130[/b][/color]", inte långt från Sickla sluss. Där stod jag en gång, med ett V3-lok, ända upp mot stoppbocken och hade kvistar från en trädgren i ansiket, när jag lutade mig ut, för att se signalgivare.
Jag tycker att detta är intressant. Nätet av industrispår, i Stockholm, är kraftig nedskuret, men tråden väcker gamla minnen.

HJP

Ensam och bortglömd? - Karta från 1988

av Peter Flink, Friday, April 25, 2014, 16:52 (3653 dagar sedan) @ HJP

Intressant att se detta och sedan kolla i boken Stockholms Järnvägar bok 4. På sidan 75 borde denna plats vara med på bild. Där den svarta ringen är ungefär.

:-)

****
Bland mina gamla SL-kartor, fann jag en från 1988, som ganska bra visar hur det såg ut, när spåren fortfarande låg kvar i Hammarby industriområde:

[IMG]http://i57.tinypic.com/2ium91.jpg[/IMG]

Vid den [color=#009][b]blå punkten[/b][/color], står Oms-vagnen idag. Bangården var mer långsträckt, än jag minns den.
Det spår som jag i tidigare inlägg, skrev att det gick [i]ungefär[/i] utefter Hammarby allé, ses här gå utefter dåvarande Hammarbyvägen, fram till den [color=#f00][b]röda punkten[/b][/color], och slutar till höger om "[color=#f00][b]130[/b][/color]", inte långt från Sickla sluss. Där stod jag en gång, med ett V3-lok, ända upp mot stoppbocken och hade kvistar från en trädgren i ansiket, när jag lutade mig ut, för att se signalgivare.
Jag tycker att detta är intressant. Nätet av industrispår, i Stockholm, är kraftig nedskuret, men tråden väcker gamla minnen.

HJP

Ja detta var en kul tråd, spåret som viker av till vänster minns jag. Man körde igenom flera olika byggnader, tror t om jag bytte av och blev avbytt därinne!
Vad var det för industrier där, någon som minns?

Ensam och bortglömd? - Karta från 1988

av HJP, Friday, April 25, 2014, 22:45 (3653 dagar sedan) @ Peter Flink

Ja detta var en kul tråd, spåret som viker av till vänster minns jag. Man körde igenom flera olika byggnader, tror t om jag bytte av och blev avbytt därinne!
Vad var det för industrier där, någon som minns?

****
Nej, jag minns inte vilka företag som låg där, men jag har också varit där några gånger. Troligen med T21, som var vanliga lok i Hammarbyhamnarna.

[IMG]http://i60.tinypic.com/2mctv9s.jpg[/IMG]

Jag skannade en lite större del av området. Där fanns relativt många spår att köra på. Här syns även Skansbangården, och en del av Norra Hammarbyhamnen, som ledde till Stadsgården, ålandsfärjorna och förbindelsen med Saltsjöbanan.
Jag tyckte att det var roligt att växla i sådana områden. Största försiktighet gällde, eftersom man var ute i gatumiljö.

HJP

Ensam och bortglömd?

av Nicke nyfiken, Friday, April 25, 2014, 08:28 (3653 dagar sedan) @ HJP

Det är väl snyggt med en äkta gammal godsvagn som prydnad från den tid då Hammarby industriområde levde. Vilken linje gick du på yrkesskolan, själv gick jag kontoristlinjen på Stockholms stads yrkesskola i Västberga där det fanns spår med aktiv godstrafik bakom skolbyggnaden som idag tillhör Västerortspolisen i Stockholm.

Igår den 24 april kl 08.00 var det 42 år sedan jag började på Roslagsbanan med samling i gamla "Ladan" på Tegnérgatan. Trevliga år som bara försvann i ett nafs.

Ensam och bortglömd?

av HJP, Friday, April 25, 2014, 12:11 (3653 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Vilken linje gick du på yrkesskolan, själv gick jag kontoristlinjen på Stockholms stads yrkesskola i Västberga där det fanns spår med aktiv godstrafik bakom skolbyggnaden som idag tillhör Västerortspolisen i Stockholm.

****
Jag gick linjen för instrumentmakare (finmekani[i][/i]ker). Ödet ville dock, att jag trivdes bättre som bussförare vid SL, och senare lokförare vid SJ och Stockholmståg. En tid som jag aldrig ångrat.

HJP

Ensam och bortglömd? Varför?

av Kent Lillfors, Friday, April 25, 2014, 01:36 (3654 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vad är historien om denna vagn?

Jag bara undrar.... är det så enkelt vi hämtar den
en annan dag....... då fanns inga spår dit kvar ;)

Frågar man inte får man inget svar ;)

kenta

Ensam och bortglömd? Varför?

av HJP, Friday, April 25, 2014, 11:55 (3653 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Vad är historien om denna vagn?

Jag bara undrar.... är det så enkelt vi hämtar den
en annan dag....... då fanns inga spår dit kvar ;)

Frågar man inte får man inget svar ;)

kenta

****
Nej, och frågar man, kanske man inte heller får svar.... ;)
En gissning, kan jag dock kosta på mig, och det är - som jag skrev tidigare i tråden - att vagnen är medvetet lämnad, som ett minnesmärke över gångna tider. Ett slags offentlig konst, helt enkelt.

HJP

Ensam och bortglömd? Varför?

av Peter Flink, Friday, April 25, 2014, 16:54 (3653 dagar sedan) @ HJP

Vad är historien om denna vagn?

Jag bara undrar.... är det så enkelt vi hämtar den
en annan dag....... då fanns inga spår dit kvar ;)

Frågar man inte får man inget svar ;)

kenta

****
Nej, och frågar man, kanske man inte heller får svar.... ;)
En gissning, kan jag dock kosta på mig, och det är - som jag skrev tidigare i tråden - att vagnen är medvetet lämnad, som ett minnesmärke över gångna tider. Ett slags offentlig konst, helt enkelt.

HJP

Förmodligen för mot slutet av järnvägstiden i Hammarby stod där ingen vagn och spåret användes inte.