Göteborgaren (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Wednesday, April 23, 2014, 14:01 (3654 dagar sedan)

I anknytning till tråden om snälltåg.Jag minns att när man skulle döpa expresståget Göteborg Stockholm, så kom det in massor av namnförslag. Det var nog Göteborgs Posten som höll i tävlingen.
Förslaget Göteborgaren vann, inte minst på grund av inlämnarens motivering.
Att det var så KVICKT.
Sedan kom det ju ett förslag på ett tåg i motsatt riktning också. Det fick bli Stockholmaren. Vill minnas det gick lite långsammare också.;-) :-D Sune

Göteborgaren

av Mattias Jansson, Wednesday, April 23, 2014, 16:18 (3654 dagar sedan) @ Sune Nylén

Sedan kom det ju ett förslag på ett tåg i motsatt riktning också. Det fick bli Stockholmaren. Vill minnas det gick lite långsammare också.;-) :-D Sune

I 1958 års tidtabell är det i alla fall exakt samma gångtid på båda tågen. Varför skulle SJ medvetet ha kört ett tåg långsammare än möjligt bara för att stryka en stads mindervärdeskomplex medhårs?

Göteborgaren

av Sune Nylén, Wednesday, April 23, 2014, 18:30 (3654 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Sedan kom det ju ett förslag på ett tåg i motsatt riktning också. Det fick bli Stockholmaren. Vill minnas det gick lite långsammare också.;-) :-D Sune


I 1958 års tidtabell är det i alla fall exakt samma gångtid på båda tågen. Varför skulle SJ medvetet ha kört ett tåg långsammare än möjligt bara för att stryka en stads mindervärdeskomplex medhårs?

Ja, det borde ju gått mycket fortare, för som Kal sa´ "De bästa i Stockholm e´ tåget te´ Jöttebårrj":-D :-D :-D Sune

Göteborgaren

av Lennart Petersen, Wednesday, April 23, 2014, 21:29 (3654 dagar sedan) @ Sune Nylén

Sedan kom det ju ett förslag på ett tåg i motsatt riktning också. Det fick bli Stockholmaren. Vill minnas det gick lite långsammare också.;-) :-D Sune


I 1958 års tidtabell är det i alla fall exakt samma gångtid på båda tågen. Varför skulle SJ medvetet ha kört ett tåg långsammare än möjligt bara för att stryka en stads mindervärdeskomplex medhårs?


Ja, det borde ju gått mycket fortare, för som Kal sa´ "De bästa i Stockholm e´ tåget te´

Göteborgaren och Stockholmaren som Xt namntåg gick alltså i bägge riktningar.
Men, åtminstone i 58 års tidtabell så gick tågen till Göteborg Xt 85 och Xt89 något långsammare 4:40 än tågen till Stockholm Xt90 och Xt86 som gick på 4:30

Göteborgaren

av Sune Nylén, Thursday, April 24, 2014, 11:15 (3653 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Man får nog titta i en något äldre tabell för att mitt inlägg skall bli aktuellt.
1954 stämmer nog rätt väl med tiderna 1948 Xt 90 gick från G 7,15 stannade i Skövde 8.51-53 och kom till Cst 12,00 4 t 45 min.
Xt 89 Cst 18.00 Skövde 21,10-12 och kom till G 22,52 4 tim och 52 min.
7 min. längre gångtid. Jag skulle ju heller ALDRIG skrivit att det var långsammare, om jag inte vetat bättre, till skillnad från den ärade skribenten av inlägget.:-D
Längre gångtid var nog förorsakat av möten. Det var enkelspår på några sträckor.
Uppehållen i Skövde var inlagt för att Västra Milostaben skulle kunna nå Stockholm för konferenser under dagen. Det fanns dessutom anslutningståg till och från Falköping.
:-) Sune

Göteborgaren

av Christer Fredriksson, Thursday, April 24, 2014, 11:36 (3653 dagar sedan) @ Sune Nylén

Blandar du inte ihop gångtid med restid?
Räkna bor alla uppehållstider, tekniska- och behovsuppehåll!

Göteborgaren

av Sune Nylén, Thursday, April 24, 2014, 12:37 (3653 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Nej min bäste Christer, det gör jag inte. Tåget gjorde 2 minuters uppehåll i Skövde i båda riktningarna.
En resenär har inte det minsta intresse av att tåget stannar så och så många minuter för möte någonstans. Han, Hon eller Hennom vill bara veta när tåget går och när det kommer fram. Inte ens en man av min kaliber fäster avseende vid sådant
om jag befinner mig på resande fot, som man säger;-) Sune

Göteborgaren

av Christer Fredriksson, Thursday, April 24, 2014, 13:17 (3653 dagar sedan) @ Sune Nylén

För mig är:

Restider = gångtider + uppehållstider och

Gångtider = tider då tåget/fordonet är på rull mellan två platser,

Uppehållstider = då tåget/fordonet står still,

sedan spelar det ingen roll om jag är resenär eller järnvägare!;-) :-)

Huruvida ett tåg/fordon går/kör fort/snabbt eller ej är avhängigt av gångtiderna!;-) :-)

Göteborgaren

av Sune Nylén, Thursday, April 24, 2014, 13:37 (3653 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ja, det får du väl dela in det i om du vill. Jag har inte utfärdat något förbud.:-D
Jag skrev visserligen Gångtid. Det är väl bäst att säga att jag sätter likhetstecken mellan restid och gångtid, för vad bryr sig den resande om vilket.
Jag sa´ att resan från Cst till G tog längre tid.
Jag skrev att för en resenär är det fullkomligt likgiltigt
vad gångtiden är. Han vill veta när tåget går och när det är framme.
Vad intresserar han sig för om tåget står tre minuter i Stjärnhov.Byter förare i Hallsberg och tre minuter i Gårdsjö om han inte är en riktig stolle.
Kom en resenär och frågade om sådant, så skulle jag ju fråga mig om personen ifråga kan vara riktigt klok.:-(
Sådana stollar fanns det många på de tidiga SJK resorna, som visste om varenda mutter på ett lok, när den sattes dit, varför och av vem.:-D
:-) Sune

Göteborgaren

av Christer Fredriksson, Thursday, April 24, 2014, 13:47 (3653 dagar sedan) @ Sune Nylén

Här:

Xt 89 Cst 18.00 Skövde 21,10-12 och kom till G 22,52 4 tim och 52 min.
7 min. längre gångtid
.

Göteborgaren

av Mattias Jansson, Thursday, April 24, 2014, 13:50 (3653 dagar sedan) @ Sune Nylén

Man får nog titta i en något äldre tabell för att mitt inlägg skall bli aktuellt.
1954 stämmer nog rätt väl med tiderna 1948 Xt 90 gick från G 7,15 stannade i Skövde 8.51-53 och kom till Cst 12,00 4 t 45 min.
Xt 89 Cst 18.00 Skövde 21,10-12 och kom till G 22,52 4 tim och 52 min.
7 min. längre gångtid. Jag skulle ju heller ALDRIG skrivit att det var långsammare, om jag inte vetat bättre, till skillnad från den ärade skribenten av inlägget.:-D

Jo det var just precis det du gjorde. Du skrev: "Sedan kom det ju ett förslag på ett tåg i motsatt riktning också. Det fick bli Stockholmaren. Vill minnas det gick lite långsammare också."
Det är alltså helt fel, för fram till 1954 fanns det ett expresståg som hette Göteborgaren, och det gick mycket riktigt olika fort i vardera riktningen.
Från 1955 fanns det två expresståg, Göteborgaren och Stockholmaren. De hade också olika gångtid i olika riktning, men Göteborgaren västerut och Stockholmaren västerut hade samma gångtid, medan Göteborgaren österut och Stockholmaren österut också hade samma gångtid. Väst- och östgång skilde sig alltså i tid, men det var inte så att Göteborgaren var snabbare än Stockholmaren, och det var just precis det du skrev.

Jag bor varken i Stockholm eller Göteborg och har aldrig gjort det, och har heller aldrig känt mig särdeles befryndad med vare sig någon specifik stad eller landsända, eller för den delen förstått poängen med den sortens känsloyttringar, men rätt ska vara rätt.

Göteborgaren

av Gäddmannen, Thursday, April 24, 2014, 22:16 (3653 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kanske har med jordens rotation att göra
med att det skiljer i tid :-D :-D :-D

Göteborgaren

av Lennart Petersen, Thursday, April 24, 2014, 23:18 (3653 dagar sedan) @ Gäddmannen

Kanske har med jordens rotation att göra
med att det skiljer i tid :-D :-D :-D

Intressant spekulation förvisso.
Och kanske inte helt korkad för med jordrotationen följer ju passadvindarna som märks särskilt väl för flyg på höga höjder.
Så vem vet det kanske finns en gnutta mer medvind mot Göteborg än tvärtom.
Fast det borde vara försumbart för tåg.

Göteborgaren

av Nicke nyfiken, Friday, April 25, 2014, 10:02 (3652 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Före 1918 hade Stockholm och Götebort en halvtimmes tidsskillnad.

P:S gärna litet bilder på Stockholmaren och Göteborgaren.

Göteborgaren

av Jonny Saljefeldt, Friday, April 25, 2014, 10:21 (3652 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Före 1918 hade Stockholm och Götebort en halvtimmes tidsskillnad.

Före 1879 var det väl?

Göteborgaren

av Sune Nylén, Friday, April 25, 2014, 10:41 (3652 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Skall man vara helt korrekt, och det skall man väl vara, åtminstone ibland:-D,
så är Stockholms horisont belägen 24 tidsminuters meridianskillnad öster om Göteborg. Det är lätt att se när man sänder t.ex. Allsång på Skansen. När det börjar skymma i Stockholm så lyser fortfarande solen i Göteborg.( När gör den inte det förresten.);-) :-D
Då linjen Göteborg Jonsered öppnades blev Göteborgstiden den "rätta" och i Vägvisaren för Resande i Sverige, 1873 års upplaga, så står angivet hur många minuter man måste lägga till för att få rätt avgångs och ankomsttider för "bantågen" i stationernas lokaltider. Några exempel av 40 talet angivna Alingsås 2, Herrljunga 4, Sköfde 8, Laxå 11, Hallsberg 13, Cathrineholm 17, Gnesta 21 och som sagt Stockholm 24.
:-) Sune

Göteborgaren

av Lennart Petersen, Friday, April 25, 2014, 15:59 (3652 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Före 1918 hade Stockholm och Götebort en halvtimmes tidsskillnad.


Före 1879 var det väl?

Ja 1879 bytte man till gemensam svensk tid som blev GMT+1t.
Innan hade man haft upp till 45min skillnad (Strömstad-Haparanda)
Bytet var en konsekvens av järnvägstrafikens uppgång och ett gemensamt järnvägsnät där det blev snudd på omöjligt att hålla reda på tidtabeller.
I andra länder förekom det att man hade två tider och flera visare på stationsuret som visade järnvägstid och lokal tid.
Idag är väl mest kända exempel de ryska järnvägarna som konsekvent tillämpar Moskvatid i sina tabeller vilket får lite udda konsekvenser när man kommer österut och äter frukost 02 och går och lägger sig kanske vid 16 tiden
Men länder som USA,Kanada och Australien tillämpar tidszoner för sina järnvägstidtabeller som alltså har lokal tid.
På det eleganta tåget "The Canadian" har utsiktsvagnen längst bak en panel med 5 klockor som visar lokal tid på järnvägsnätets delar.