SJ Gre 51258 (Fordon: vagnar)

av Kjell Friberg, Wednesday, April 23, 2014, 22:47 (3655 dagar sedan)

Gre 51258 blev Gbs 150 1626. Så långt är allt frid och fröjd. Jag har sedan en uppgift att vagnen blev Lgns 443 5215, dock utan tidsangivelse. När jag ser på Jernbanen angående DSB godsvagnar finns den också med som såld till DSB och ombyggd till Lps (86-) 412 8000 år 1990 för att sedan numreras om till Lps 412 8138 år 1993 och överföras till Railion år 2001. Vagnen sändes slutligen till Köge för skrotning. Detta verkar vara litet väl många samtidiga identiteter för denna vagn vilket ställer följande frågor: Var det inte Gbs 150 1626 utan Lgns 443 215 som såldes till DSB eller har någon förväxling med en annan Gbs skett för endera vagnen?

SJ Gre 51258

av Jesper, Thursday, April 24, 2014, 17:07 (3654 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Gre 51258 blev Gbs 150 1626. Så långt är allt frid och fröjd. Jag har sedan en uppgift att vagnen blev Lgns 443 5215, dock utan tidsangivelse. När jag ser på Jernbanen angående DSB godsvagnar finns den också med som såld till DSB och ombyggd till Lps (86-) 412 8000 år 1990 för att sedan numreras om till Lps 412 8138 år 1993 och överföras till Railion år 2001. Vagnen sändes slutligen till Köge för skrotning. Detta verkar vara litet väl många samtidiga identiteter för denna vagn vilket ställer följande frågor: Var det inte Gbs 150 1626 utan Lgns 443 215 som såldes till DSB eller har någon förväxling med en annan Gbs skett för endera vagnen?

Det var Gbs 150 1626 (Gre 51258) som såldes till DSB och blev omb till Lps 412 8000. Avreg i samband med försäljningen 90-07-13.
//Jesper

SJ Gre 51258

av Ulf Diehl, Thursday, April 24, 2014, 22:17 (3654 dagar sedan) @ Jesper

Gre 51258 blev Gbs 150 1626. Så långt är allt frid och fröjd. Jag har sedan en uppgift att vagnen blev Lgns 443 5215, dock utan tidsangivelse. När jag ser på Jernbanen angående DSB godsvagnar finns den också med som såld till DSB och ombyggd till Lps (86-) 412 8000 år 1990 för att sedan numreras om till Lps 412 8138 år 1993 och överföras till Railion år 2001. Vagnen sändes slutligen till Köge för skrotning. Detta verkar vara litet väl många samtidiga identiteter för denna vagn vilket ställer följande frågor: Var det inte Gbs 150 1626 utan Lgns 443 215 som såldes till DSB eller har någon förväxling med en annan Gbs skett för endera vagnen?


Det var Gbs 150 1626 (Gre 51258) som såldes till DSB och blev omb till Lps 412 8000. Avreg i samband med försäljningen 90-07-13.
//Jesper

En liten siffra kan skilja ibland. 4435215 var fd Gbs 1501606/Gre 51238 och i övrigt ommärkt 971120 till 4435540.
Ulf Diehl

SJ Gre 51258

av Jesper, Friday, April 25, 2014, 16:18 (3653 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Gre 51258 blev Gbs 150 1626. Så långt är allt frid och fröjd. Jag har sedan en uppgift att vagnen blev Lgns 443 5215, dock utan tidsangivelse. När jag ser på Jernbanen angående DSB godsvagnar finns den också med som såld till DSB och ombyggd till Lps (86-) 412 8000 år 1990 för att sedan numreras om till Lps 412 8138 år 1993 och överföras till Railion år 2001. Vagnen sändes slutligen till Köge för skrotning. Detta verkar vara litet väl många samtidiga identiteter för denna vagn vilket ställer följande frågor: Var det inte Gbs 150 1626 utan Lgns 443 215 som såldes till DSB eller har någon förväxling med en annan Gbs skett för endera vagnen?


Det var Gbs 150 1626 (Gre 51258) som såldes till DSB och blev omb till Lps 412 8000. Avreg i samband med försäljningen 90-07-13.
//Jesper


En liten siffra kan skilja ibland. 4435215 var fd Gbs 1501606/Gre 51238 och i övrigt ommärkt 971120 till 4435540.
Ulf Diehl

Det borde jag förstås skrivit också... De uppgifter som jag fick från Danmark för många år sedan anger 150 1626 som ursprung till Lps-vagnen så felet kan ha uppstått vid inmatningen av uppgifter till Jernbanen.
Ursprunget till den svenska Lgns-vagnen finns både som egen notering och från "inofficiell officiell" källa.
//Jesper