När Nklj levde !! (Fotografier/bildfrågor)

av Patric H, Thursday, January 31, 2008, 16:03 (5924 dagar sedan)

Hittade denna länk.

Kanske visad redan, vad vet jag.

Jag njöt av alla fina bilder. Toppen!! http://www.dalins.nu/Index_NKlJ.htm

Gråtmild!

av Rasmus Axelsson, Thursday, January 31, 2008, 17:30 (5924 dagar sedan) @ Patric H

Jag hatar att se sidor från NKlJ, de gör mig så gråtmilda! Det måste ha varit så vackert... det är NÄSTAN så att den slår mina känslor för Svartåbanan, men inte helt.

Hur många bildsidor om NKlJ finns det egentligen? Här är Göran Bæckström sida

Vem ligger egentligen bakom NKlJ.se?

Italiavagnen

av Johan Vinberg, Thursday, January 31, 2008, 20:25 (5924 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Förlåt en oinvigd i NKlJs säkerligen häftiga historik.
Men Italia-vagnen. Varför detta namn? Och vad var den innan ombyggnad???

Hilsen
Johan

Italiavagnen

av S-O Strand, Thursday, January 31, 2008, 20:58 (5924 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Förlåt en oinvigd i NKlJs säkerligen häftiga historik.
Men Italia-vagnen. Varför detta namn? Och vad var den innan ombyggnad???

Hilsen
Johan

Vagnskorgen beställdes just som elrevisionsvagn och byggdes på reservboggier som redan fanns. Vagnen levererades år 1928. Samma år flög luftskeppsbyggare General Umberto Nobile med sitt luftskepp Italia över Sverige på sin väg till Nordpolen, därav namnet på revisionsvagnen Mv4. Om detta står det bl a i boken rullande material vid Nordmark-Klarälvens Järnvägar SJK 51 av Peter Löf.

För Umberto Nobile gick det inte så bra. Luftskeppet förliste nära Spetsbergen och manskapet räddades av en svensk hjälpexpedition.
St

Gråtmild!

av Christian, Thursday, January 31, 2008, 21:33 (5924 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tackar för det, scanningen är väl inte världens bästa, men men...

Jodå, NKlJ var något alldeles i världsklass. Det var underbart att komma till Deje en sommarmorgon, gå in på kondiset i backen ovanför station och köpa grymt goda rågsiktsmackor med leverpastej och smörgåsgurka, sålda av en mörkhårig skönhet med bruna ögon som nästan fick en att glömma tågen utanför. Nåväl, vackra damer finns det tack och lov på många ställen, elektriska smalspårståg däremot var ju något annat.

/ Christian

Gråtmild!

av Stefan Nilsson, Friday, February 01, 2008, 09:25 (5923 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag hatar att se sidor från NKlJ, de gör mig så gråtmilda! Det måste ha varit så vackert... det är NÄSTAN så att den slår mina känslor för Svartåbanan, men inte helt.

Hur många bildsidor om NKlJ finns det egentligen? Här är Göran Bæckström sida

Vem ligger egentligen bakom NKlJ.se?


Det finns nog ett antal ;-) Här är en personlig favorit (men som tog tid att återlokalisera...): http://medlem.spray.se/srj28/Nklj/Nklj.htm

Jag har redan nämnt mina egna sidor, som inte är så omfattande... :-| Men en regnig dag ska jag scanna fler av bilderna och lägga ut: http://arstuga.se/jvg/nklj.htm

När Nklj levde !!

av Arne Syverstad, Thursday, January 31, 2008, 18:05 (5924 dagar sedan) @ Patric H

Hei
Görsnygga bilder. Om noen har flere så legg dem ut.

Arne

När Nklj levde - mera Värmländskt !

av J-E Hedlöf @, Thursday, January 31, 2008, 21:38 (5924 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Några bilder från mina NKlJ-erfarenheter.
Visserligen en repris, men ändå! ;-)

Min NKlJ-sida

// Janne