GHJ räddar MÅJ XC 10 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Friday, May 30, 2014, 23:24 (3591 dagar sedan)

I den här tråden pratas om en korg i Gottåsa som kom att identifieras som f d MÅJ:s ångvagn 10, sedermera MÅJ XC 10.

[image]

GHJ tog kontakt med ägaren som var positiv. Ett möte bestämdes, men det tog tid för detta att bli av. Men i tisdags träffades vi och resultatet blev att GHJ räddar vagnskorgen för renovering till skick som motorvagn.

Vi är givetvis glada över detta. Detta dels då vagnen var syster med VVJ:s ångvagn B, alltså en syster till en gotlandsvagn. Men också dels då vi tycker att om det är något fordon som ska räddas så är det MÅJ XC 10. Vi vill med detta bidra till att ett unikt fordon räddas till kommande generationer. Vi har också för avsikt att prioritera renoveringen av korgen tillbaka till motorvagn.

Transport till Gotland sker i närtid.

Ante Svensson GHJ

GHJ räddar MÅJ XC 10

av Bjorn A, Saturday, May 31, 2014, 00:12 (3591 dagar sedan) @ Bjorn A

Eller ska underredet som finns kvar utnytjas

GHJ räddar MÅJ XC 10

av Kurt G Möller, Saturday, May 31, 2014, 14:15 (3590 dagar sedan) @ Bjorn A

Hursom därmed, är det alldeles förträffligt, detta!!

- en smått unik ångvagn blir bevarad!!

Även om bara fragment av dess tekniska inre återstår.

Vill ngn mer än jag agera fadder/understödjare och slanta upp pengar till en fullständig rekonstruktion???

DÅ har vi VERKLIGEN nånting att bita i här!!!

Lyyysande! Tala om ett tacksamt objekt att lägga ner jobb o pengar på - en liten händig och kul kuriositet, som kan turnera på alla 891-banorna i framtiden...

Långtidsupplägget kanske bör vara att återställa fordonet som motorvagn i första hand - senare, om projektet får stor respons, t o m som ångvagn...

GHJ, MÅJ XC 10 och annat "sånt"

av Granis, Saturday, May 31, 2014, 17:10 (3590 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Vill ngn mer än jag agera fadder/understödjare och slanta upp pengar till en fullständig rekonstruktion??? DÅ har vi VERKLIGEN nånting att bita i här!!!

Huvet på spiken, liksom. Men då är problemet -om man undantar den Möllerska hammaren kanske- att intresset för dylika fordon brukar vara ganska svalt. Framförallt om dom inte är ’nyckelfärdiga’ och vi pratar om trakter utanför Falköping och Västervik. Det ju inga fordon en museiförening normalt prioriterar. Vare sig man har egen bana eller ej. En kombination av ’osexigt’ och ’drar inte folk’/ ’dålig kapacitet’, liksom.

Jag har berört detta på detta forum förut: Tänk på ödet för den unika UBFo-korgen NBVJ hade och det som dessvärre också verkar vara på väg att ske med den liklaledes unika (och kompletta!) ’YCos’-rälsbussen från TGOJ som står i Grängesberg =Förfall och skrotning. Nä. Ånglok ska det va´! Så om nåt ska ske måste ’riktad sponsring’ fås fram till dessa fordon.

Det är också på sätt och vis inte konstigt om korgen kommer till Gotland, renoveras och sätts i drift just där. Där finns det såväl museala -likheten med VVJ´s motsvarande vagn- och ’praktiska’ anledningar -GHJ har i dagsläget inget annat än Z4p med passvagn att sätta in om ånglok inte önskas i en beställning- att satsa på ett dylikt projekt. Till en mindre chartergrupp är MÅJ XC 10, möjligen med en tillkopplad passvagn (förslagsvis C 42 eller C 46 då), inte bara lagom utan perfekt med tanke på ekonomi och bemanning.

’Yo1p-återskapningsprojektet’ hos GHJ rullar förvisso på, men jag anar att det tar ännu längre tid och ännu mer resurser att förverkliga detta (eller vad säger du Ante?). Plus att man med en motorvagn enligt gamla benämningen (= ’med konventionell drag och stötinrättning’ ) som MÅJ-vagnen kan dra vanliga järnvägsvagnar. Så det handlar väl då rätt mycket om vilken ’spis’ och drivlina man sätter in i vagnen. Men förhoppningsvis tar man lite estetiska (och museala) hänsyn också; en sådan motorvagn ser ju rätt löjlig ut framför ett par boggivagnar med ’modern profil’, även om den skulle orka dra dom. Ångdrift då? Ja, nothing is impossible i framtiden om ytterligare resurser skapas. Eller..?

/ L G

... som ju gillar ånglok, så när han ’dissar’ sådana bör man lyssna :-P

GHJ, MÅJ XC 10 och annat "sånt"

av Anders Olsson1, Saturday, May 31, 2014, 18:05 (3590 dagar sedan) @ Granis

Jag är fullt medveten om att det kräver mycket att återställa vagnen. Jag vill dock vara positiv och säga GRATTIS och LYCKA TILL! Jag ser fram emot en tur.

GHJ, MÅJ XC 10 och annat "sånt"

av Kurt G Möller, Saturday, May 31, 2014, 18:59 (3590 dagar sedan) @ Granis

Granis har förstås rätt i mycket av vad han skriver...

Men DETTA borde kunna bli en riktig juvel!

Jag börjar med att satsa en tiotusing!

Ante & Co, please öppna ett nytt konto för ändamålet o meddela kontonumret!!

Sen får vi se om det kanske ska till en speciell stödförening just för detta. GHJ har ju även annat för sej...

Leve den gamla mtv-kulturen!

GHJ, MÅJ XC 10 och annat "sånt"

av Lennart Fransson, Saturday, May 31, 2014, 20:42 (3590 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Granis har förstås rätt i mycket av vad han skriver...

Men DETTA borde kunna bli en riktig juvel!

Jag börjar med att satsa en tiotusing!

Ante & Co, please öppna ett nytt konto för ändamålet o meddela kontonumret!!

Sen får vi se om det kanske ska till en speciell stödförening just för detta. GHJ har ju även annat för sej...

Leve den gamla mtv-kulturen!


Ja, gör en insamling och skriv på hemsidan nånstans vilket kontonummer och berätta här att insamlingen finns så skall jag med skänka en peng. Jag var sk-tnöjd bara av att få veta vad det var för en vagnskorg, att det sedan blev omhändertagande mm. var långt över mina vildaste fantasier.

GHJ, MÅJ XC 10: frågor och svar...

av Ante Svensson, Sunday, June 01, 2014, 23:30 (3589 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jag måste säga att den positiva responsen på detta forum värmer! Jag har varit på resa och kommit hem först nu ikväll, men jag ska försöka besvara frågorna i tråden:

Björn: Underredet finns kvar under den del av korgen som är kvar. Det betyder att allt under förarplats, motor och bakre plattform är borta. Men, det mesta av ramverket finns alltså bevarat! Vi har inte diskuterat användning av VVJ ångvagn B:s ramverk, troligen skarvar vi på det befintliga. På VVJ-underredet står ju en F-vagn från SlRJ... Men det får vi diskutera när vi studerat det hela i detalj.

Kurt: Vi har diskuterat en del (ytterst hypotetiskt) om vad det hela skulle kunna renoveras till. Hjärtat hos många säger ångvagn, men andra, mer rationella argument säger nog motorvagn. Dels är ju även motorvagnen historiskt intressant, dels är korgen idag bevarad i motorvagnsskicket och renovering till ångvagn innebär faktiskt skrotning av 1/3 av korgen! När motorvagnen skapades så utökades resandeavdelningen och plåtväggar ersattes av mer teakpanel. Slutligen är ju renovering till motorvagn något som idag känns mer realistiskt. Gör man det så förstör man ju ingenting av det som finns kvar av ångvagnen och möjligheten att återskapa den finns ju i alla fall kvar...

Vi har inte hunnit prata ihop oss om hur vi ska lägga upp arbetet, men en fond för vagnen ska sättas igång. Vi kommer att återkomma med info om hur vi tänker oss den saken. Givetvis är vi intresserade av all form av input rörande MÅJ XC 10, sakkunskap, minnen, bilder, hjälp i alla former. För även jag är inne på att det här är en vagn som definitivt ska kunna få rulla på småländska 891-spår igen, vid väl valda tillfällen. Vi ser det ju som att vi räddat en nationell klenod!

Slutligen nämner Granis vårt Yo1p-projekt. Det rullar på i sakta mak. Vi har gott hopp om att kunna förvärva vitala delar av en Skinnebuss, som då ska byggas om till 891-dimensioner. Inredning finns delvis, liksom en del andra detaljer. Men exakt hur det blir med nämnda förvärv är inte klart, så vi avvaktar med den delen. Men vi har inte givit upp ambitionen att köra röda rälsbussar till Roma!

Ante

GHJ räddar MÅJ XC 10 - forts.

av Kurt G Möller, Sunday, December 27, 2015, 17:56 (3015 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Har det kommit några indikationer/idéer kring detta projekt?

Det skulle ju vara alldeles väldigt trevligt om det kunde bli ngt kul av DET HÄR...!

GHJ räddar MÅJ XC 10 - forts.

av ak44, Sunday, December 27, 2015, 20:37 (3015 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag brukar vid varje måndsbetalning av allehanda räkningar som alltid skall betalas, lägga till någon hundring till antingen MÅJ 10 eller KlRJ 1 Klintehamn, som också känns intressant.
"Sprid gärna meddelandet!"

GHJ räddar MÅJ XC 10 - det händer saker...

av Ante Svensson, Sunday, December 27, 2015, 22:45 (3015 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Har det kommit några indikationer/idéer kring detta projekt?

Det skulle ju vara alldeles väldigt trevligt om det kunde bli ngt kul av DET HÄR...!

Jodå.

Det har bildats en projektgrupp runt MÅJ XC 10.

Korgen är transporterad till Gotland och har genomgått en första besiktning. Själva korgen är relativt OK, golvet är till stor del borttaget och ersatt av ett betonggolv. Det sistnämnda är nu borta.

Ramverket har stått sedan 40-talet i betong och stenkross, vilket inte varit bra för stålet i balkarna. Vi kommer att ersätta det gamla ramverket med ett nytt enligt de gamla måtten. Som av en händelse har vi fått kontakt med en firma på ön som är villig att tillverka ett nytt ramverk. Samma firma klarar också att svarva nya axlar. Detta då rambalksavståndet på Arlövs Purreyvagnar var större än normalt 891-mått.

Vi övertog också en motortralla från JTJ som innehåller mycket av det som behövs: Delar till drivlina, tryckluftbroms etc. Vi har börjat titta på lämplig motor samt utrustning för kedjedriften. Det blir ingen bensinmotor som på originalet, utan en dieselmotor. Motorstyrkan planeras till i princip samma som originalets 75 hk.

Vi hoppas kunna börja bygga nytt ramverk under 2016.

Det är väl i princip läget... Vill man stötta projektet så finns det möjlighet att sätta in medel på ett konto speciellt för vagnen. Instruktioner här: GHJ:s hemsida


Ante