Påstigningsmärke (Signaler/säkerhet)

av Jan Bergsten, Tuesday, October 07, 2008, 21:54 (5678 dagar sedan)

SJ AB tänkte dra in uppehållen i Murjek, Nattavaara, Kaitum, Fjällåsen och Sjisjka för dagtågen "Snabben" Kiruna-Luleå-Kiruna från tidtabelsskiftet den 14 december.
Det gick inte för sig, Rikstrafiken visade på avtalet och nu blir uppehållen kvar, men endast som behovsuppehåll. Därför ska dessa trafikplatser nu förses med påstigningsmärken, plåtstinsar.
Hur vanligt är det med sådana i dessa moderna tider? Finns det någon moderniserad elektronisk variant? Kanske kopplad till signalsystemet för att i tid varsla föraren av det snabbgående InterCity-tåget?

Påstigningsmärke

av BKN, Tuesday, October 07, 2008, 22:33 (5678 dagar sedan) @ Jan Bergsten

Hur vanligt är det med sådana i dessa moderna tider? Finns det någon moderniserad elektronisk variant? Kanske kopplad till signalsystemet för att i tid varsla föraren av det snabbgående InterCity-tåget?

Jag vet en jätteelektronisk variant i Valstad mellan Västervik och Hultsfred;-)

Påstigningstavlor är rätt så vanligt, åtminstone i Småland (och då menar jag inte bara på smalspår).

Påstigningsmärke

av Kjell Friberg, Wednesday, October 08, 2008, 08:10 (5677 dagar sedan) @ BKN

Påstigningssignalen i Valstad är av gängse typ för gamla 38 trafiksektionen och härstammar från TÖJ, dvs östgötasmalspåren. Den har dock förekommit mycket sparsamt på andra håll och har full möjlighet att kopplas samman med exempelvis fjärrblockering. Vad är det då som gör den så unik? Jo, den består av en signallampa med tryckknapp och lampan lyser så länge knappen är intryckt, alltså ingen möjlighet att glömma ställa tillbaka signalen. För inkoppling i fjärrblockering behövs då bara litet arbete och kanske en extra reläkontakt.

Påstigningsmärke

av Gunnar M, Wednesday, October 08, 2008, 19:53 (5677 dagar sedan) @ Kjell Friberg

På den gamla (goda?)tiden fanns elektriska påstigningssignaler på Saltsjöbanan. Både Fisksätra och Östervik hade sådana och alla uppehåll var behovsuppehåll. En tryckknapp av rejäl modell, lykta med brandgult sken, dels i kontaktledningsstolpe vid plattformen, dels på dito en lämplig sträcka före hållplatsen. Komplettera detta med några väl placerade lystringsmärken (ljudsignaltavlor) och en snitsig emaljskylt över knappen. Text i underbart passivum med inskjutna bisatser, exempel: "...tåg nalkas och resande önskar påstiga, intryckes knappen och hålles intryckt till dess tåget stannat...". :-D

Notera att ca 1970 betjänade Östervik 2-3 hushåll och Fisksätra 1-2 samt båtvarvet.

Påstigningsmärke

av Staffan Granath, Wednesday, October 08, 2008, 20:11 (5677 dagar sedan) @ Gunnar M

"...tåg nalkas och resande önskar påstiga, intryckes knappen och hålles intryckt till dess tåget stannat...". :-D

vilket kunde följas bokstavligt, om man släppte knappen, speciellt i östervik som hade skymd sikt kunde det hända att föraren tog det för en bustryckning.
han drog då på hastigheten och hade för hög fart att stanna :-(

Notera att ca 1970 betjänade Östervik 2-3 hushåll och Fisksätra 1-2 samt båtvarvet.

östervik hade en hausse vid den tiden i.o.m motorvägsbygget samt hsp-ställverket ovanför vid kärnreaktorn som aldrig blev av ;-)

minns du om det var tryckknapp även på erstaviksbadet eller om det bara var tidtabells-stopp under badsäsong :-| jag steg sällan av där

staffan g

Påstigningsmärke

av Gunnar M, Wednesday, October 08, 2008, 21:36 (5677 dagar sedan) @ Staffan Granath

Ooopps! Jag har slarvat bort min ficktidtabell från Saltsjöbanan. Alla konduktörer (eg. var jag extra trafikbiträde) fick en i ett plastfodral. Vi fick dessutom ta ut ett antal för försäljning (25 öre) till resande.
Vad jag minns hade tågen på grenbanan bara uppehåll i Erstaviksbadet under sommarsäsongen (vilken den nu var?).

Påstigningsmärke

av Överkörmästaren, Friday, October 10, 2008, 21:43 (5675 dagar sedan) @ Gunnar M

På den gamla (goda?)tiden fanns elektriska påstigningssignaler på Saltsjöbanan. Både Fisksätra och Östervik hade sådana och alla uppehåll var behovsuppehåll. En tryckknapp av rejäl modell, lykta med brandgult sken, dels i kontaktledningsstolpe vid plattformen, dels på dito en lämplig sträcka före hållplatsen. Komplettera detta med några väl placerade lystringsmärken (ljudsignaltavlor) och en snitsig emaljskylt över knappen. Text i underbart passivum med inskjutna bisatser, exempel: "...tåg nalkas och resande önskar påstiga, intryckes knappen och hålles intryckt till dess tåget stannat...". :-D

Notera att ca 1970 betjänade Östervik 2-3 hushåll och Fisksätra 1-2 samt båtvarvet.

Du råkar inte möjligtvis inneha någon gammal beskrivning av dessa för tjänstebruk?

K(innek)ullen

av Rasmus Axelsson, Wednesday, October 08, 2008, 08:50 (5677 dagar sedan) @ BKN

Påstigningstavlor är rätt så vanligt, åtminstone i Småland (och då menar jag inte bara på smalspår).

Även så på Kinnekullebanan... antar även Frykdals- och Västerdalsbanan har sådana.

K(innek)ullen

av David Sohlberg, Wednesday, October 08, 2008, 09:34 (5677 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Både på Fryksdalsbanan och NVSb Kil-Charlottenberg finns det gott om plåtstinsar, ja. :)

/DS

Påstigningsmärke

av Baloo, Wednesday, October 08, 2008, 14:57 (5677 dagar sedan) @ Jan Bergsten

Vilken tur då att BV inte har det kvar i sin materialkatalog längre... ;-)

Påstigningsmärke

av Bernt Talbrant, Saturday, October 11, 2008, 00:08 (5675 dagar sedan) @ Baloo

Vilken tur då att BV inte har det kvar i sin materialkatalog längre... ;-)

Man lyckades i alla fall få fram en ny tavla när den i Rörstorp av någon anledning försvann för en tid sedan... Det finns f ö plåtstinsar vid många av Krösatågens hållplatser.

Påstigningsmärke

av Lars Olof Lidmo, Wednesday, October 08, 2008, 17:38 (5677 dagar sedan) @ Jan Bergsten

På Västra stambanan vid Gårdsjö (för Kinnekulletåget)

Påstigningsmärke

av Tobias @, Mariannelund, Wednesday, October 08, 2008, 19:47 (5677 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

Även Varberg-Uddevalla har dessa vid många hållplaster och även stationer. Exempel på riktigt små är Torpåkra och Mollaryd.