Tågsammansättningar på 1970-talet (Järnväg allmänt)

av Johnny, Sunday, July 20, 2014, 02:50 (3540 dagar sedan)

I början av 1970-talet gick det dagtåg från Malmö mot Stockholm som i Hässleholm kopplades ihop med tåg från Köpenhamn/Hälsingborg.

Gick vagnarna från Malmö först eller sist från Hässleholm? Var det tågloket från Malmö eller det från Hälsingborg som drog tåget vidare mot Stockholm? Förekom det att vagnar från Kalmar och Karlskrona växlades in i dessa tåg i Alvesta?

Vilka lok användes, jag misstänker att F och Rc var vanliga Malmö-Hässleholm, men hur var det Hälsningborg-Hässleholm? F? Rc? Da? Du? Om Du trä eller metall eller bådadera?

Vid den här tiden och fram till våra dagar har förstaklassvagnar på VSB gått sist i tågen mellan Göteborg och Stockholm och först i den andra riktningen. Hur var det på SSB? Gick förstaklassvagnarna sist mot Stockholm? Tågen från Köpenhamn via Hälsingborg hade väl oftast en AB3, räckte den förstaklasskapaciteten eller kopplades det till fler AB eller A-vagnar i Hälsingborg?

Ja, jag vet att den officiella stavningen ändrades från Hälsingborg till Helsingborg tidigt på 1970-talet.

Tågsammansättningar på 1970-talet

av Nicke nyfiken, Sunday, July 20, 2014, 08:32 (3540 dagar sedan) @ Johnny

Från Hässleholm gick vagnarna från lok räknat:
København H, Hälsingborg F, Berlin Ost bf/Moskva, Malmö C.
Nu nämner jag utgångsstationerna på nordgång, Xt 10 "Vikingen".
På sydgång gick vagnarna utomlands sist i tåget, dv.s i Malmödelen gick sovvagnen till Berlin/Moskva sist, därefter kom vagnarna till Hälsningborg F, København H, samt Hamburg Hbf sist i tåget från Stockholm till Hässleholm Xt 9 "Vikingen".

Oftast användes F-maskiner(förlåt Lok) Stockholm-Malmö, på senare delen av 70-talet ersattes de av Rc. Från Hässleholm till Hälsingborg F gick det mycket riktigt Da.

Tågsammansättningar på 1970-talet

av Mr H, Sunday, July 20, 2014, 09:01 (3539 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Från Hässleholm gick vagnarna från lok räknat:
København H, Hälsingborg F, Berlin Ost bf/Moskva, Malmö C.
Nu nämner jag utgångsstationerna på nordgång, Xt 10 "Vikingen".
På sydgång gick vagnarna utomlands sist i tåget, dv.s i Malmödelen gick sovvagnen till Berlin/Moskva sist, därefter kom vagnarna till Hälsningborg F, København H, samt Hamburg Hbf sist i tåget från Stockholm till Hässleholm Xt 9 "Vikingen".

Oftast användes F-maskiner(förlåt Lok) Stockholm-Malmö, på senare delen av 70-talet ersattes de av Rc. Från Hässleholm till Hälsingborg F gick det mycket riktigt Da.

Det som bläddrar upp i minnet Hässleholm-Hälsingborg är allehanda D-maskiner, gärna trä, som står i Hässleholm och inväntar vagnar från Stockholmståget. Sammansättning D + FV1 + B (+ Stockholmsdelen)

Mr H

Tågsammansättningar på 1970-talet

av Nicke nyfiken, Sunday, July 20, 2014, 11:30 (3539 dagar sedan) @ Mr H

Jaha:-( där fick den nykäre Nicke FEL!

Tågsammansättningar på 1970-talet

av Mr H, Sunday, July 20, 2014, 15:10 (3539 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Jaha:-( där fick den nykäre Nicke FEL!

Inte alls, säger vi inte samma sak? D-lok på blivande Skånebanan.

Mr H

Tågsammansättningar... Hm, hur var det...

av Kurt G Möller, Sunday, July 20, 2014, 17:25 (3539 dagar sedan) @ Mr H

...med hälsingborgstågen, egentligen? Längre tillbaks?

Mitt minne säjer att det var blandat med tåg FRÅN Hässleholm och till ANTINGEN Hälsingborg C ELLER Hälsingborg F...!!! Samt vice versa!

Rätt???

Dvs. att på sena 40-talet gick flera/många??/ tåg Hm - Hb (och vv), och senare gick flera/flest?? tåg Hm - Hbf (och vv)!

Eller är jag ute och cyklar alldeles??!!!

Ända tills kriget gick det, mej veterligt, tåg fr Hb BARA till Hässleholm, Landskrona o Malmö, och tåg fr Hbf BARA till Ängelholm o VKB o Göteborg!

Huru härmed???

Tågsammansättningar... Hm, hur var det...

av Nicke nyfiken, Sunday, July 20, 2014, 19:51 (3539 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Då vi ändå är inne på sträckan Hässleholm - helsingborg, finns det någon som råkar ha en bild från stationen i Tyringe på 60-talet, jag var där och hångde på stationen sommaren 1968 då stationen var lokalbevakad med bomvevning från Hässlehomshållet, knarren satt under taket.

Tågsammansättningar... Hm, hur var det...

av Kurt G Möller, Sunday, July 20, 2014, 20:08 (3539 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Förlåt - glömde Höganäs o Mölle förstås...

Tågsammansättningar på 1970-talet

av Johnny, Sunday, July 20, 2014, 21:03 (3539 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Från Hässleholm gick vagnarna från lok räknat:
København H, Hälsingborg F, Berlin Ost bf/Moskva, Malmö C.
Nu nämner jag utgångsstationerna på nordgång, Xt 10 "Vikingen".
På sydgång gick vagnarna utomlands sist i tåget, dv.s i Malmödelen gick sovvagnen till Berlin/Moskva sist, därefter kom vagnarna till Hälsningborg F, København H, samt Hamburg Hbf sist i tåget från Stockholm till Hässleholm Xt 9 "Vikingen".

Oftast användes F-maskiner(förlåt Lok) Stockholm-Malmö, på senare delen av 70-talet ersattes de av Rc. Från Hässleholm till Hälsingborg F gick det mycket riktigt Da.


Tack Gustaf!
Det innebär att Hälsingborgsvagnarna växlades in i tåget mellan loket och Malmövagnarna på nordgång. Det hade kanske varit rationellare att haka på Hälsingborgsvagnarna efter Malmövagnarna i Hässleholm, men det hade kanske inneburit att man hade fått rangera tåget i Hagalund istället.

Ingen som har någon kommentar till mina frågor om förstaklassvagnarna?

Btw: när passerade "Vikingen" Hässleholm på nord- resp. sydgång?

Tågsammansättningar på 1970-talet

av Nicke nyfiken, Monday, July 21, 2014, 09:29 (3538 dagar sedan) @ Johnny

Tyvärr blev min komunicka från 1970 utläst på toan, hemtjänsten slängde resterna(riktigt utbläddrad och trasig).
Xt 9 "Vikingen" nådde Hässleholm c:a 20.30, ankom Malmö C 21,45.
Xt 10 "Vikingen" avgick Malmö C 09,15, anlände Hässleholm c:a 10.
Rätta mig ni som har komunica aktuell komunicka från 1969-70.

Tågsammansättningar på 1970-talet - tågfärjan Malmöhus

av Arne, Monday, July 21, 2014, 21:10 (3538 dagar sedan) @ Johnny

Från Hässleholm gick vagnarna från lok räknat:
København H, Hälsingborg F, Berlin Ost bf/Moskva, Malmö C.
Nu nämner jag utgångsstationerna på nordgång, Xt 10 "Vikingen".
På sydgång gick vagnarna utomlands sist i tåget, dv.s i Malmödelen gick sovvagnen till Berlin/Moskva sist, därefter kom vagnarna till Hälsningborg F, København H, samt Hamburg Hbf sist i tåget från Stockholm till Hässleholm Xt 9 "Vikingen".

Oftast användes F-maskiner(förlåt Lok) Stockholm-Malmö, på senare delen av 70-talet ersattes de av Rc. Från Hässleholm till Hälsingborg F gick det mycket riktigt Da.


Tack Gustaf!
Det innebär att Hälsingborgsvagnarna växlades in i tåget mellan loket och Malmövagnarna på nordgång. Det hade kanske varit rationellare att haka på Hälsingborgsvagnarna efter Malmövagnarna i Hässleholm, men det hade kanske inneburit att man hade fått rangera tåget i Hagalund istället.

Ingen som har någon kommentar till mina frågor om förstaklassvagnarna?

Btw: när passerade "Vikingen" Hässleholm på nord- resp. sydgång?

Jag har en följdfråga apropå vagnsammansättningen i början på 1970-talet. Sensommaren 1972 åkte jag nämligen CIWL sovvagn från Cst till Hamburg men den vagnen gick via Malmö hamn till Köpenhamns frihamn med tågfärjan Malmöhus och inte via H-H-leden.

Hur många vagnar gick via Malmö egentligen och hur många via Helsingborg F? Det var bara 1972 som jag åkte med tågfärjan Malmöhus till Köpenhamn H. Både före (60-talets andra hälft) och efter (1973 och senare) åkte jag tåget via Helsingborg-Helsingör. Så var det här med överfärjningen av sovvagnen till Köpenhamns frihamn sommaren 1972 ett undantag från huvudregeln så att säga?! Vad säger experterna med aktuell kommunicka till hands? ;-)

Tågsammansättningar på 1970-talet - tågfärjan Malmöhus

av Cargoman, Monday, July 21, 2014, 21:56 (3538 dagar sedan) @ Arne


Jag har en följdfråga apropå vagnsammansättningen i början på 1970-talet. Sensommaren 1972 åkte jag nämligen CIWL sovvagn från Cst till Hamburg men den vagnen gick via Malmö hamn till Köpenhamns frihamn med tågfärjan Malmöhus och inte via H-H-leden.

Hur många vagnar gick via Malmö egentligen och hur många via Helsingborg F? Det var bara 1972 som jag åkte med tågfärjan Malmöhus till Köpenhamn H. Både före (60-talets andra hälft) och efter (1973 och senare) åkte jag tåget via Helsingborg-Helsingör. Så var det här med överfärjningen av sovvagnen till Köpenhamns frihamn sommaren 1972 ett undantag från huvudregeln så att säga?! Vad säger experterna med aktuell kommunicka till hands? ;-)

Jag har inte tillgång till någon kommunicka från 1972, men däremot från 1962.
Då gick det sovvagnar från Stockholm via Malmö till Köpenhamn, Paris och Milano (på vår och höst till Basel och vintern till Chur) och via Helsingborg till Köpenhamn och Rom.
Det gick även sovvagnar från Oslo till Köpenhamn och Paris, via Helsingborg.
Det gick alltså sovagnar till Köpenhamn både via Malmö och Helsingborg.

Tågsammansättningar på 1970-talet - tågfärjan Malmöhus

av Nicke nyfiken, Wednesday, July 23, 2014, 04:01 (3537 dagar sedan) @ Cargoman

1972 gick Wagon-Lits sovvagen i Snt(nattnälltåg 201) Stockholm - Malmö, Avgång Cst 23,00, ankomst Malmö C 06,00, därefter snabb växling till Malmö F för avgång med M/S Malmöhus kl 07.

Tågsammansättningar på 1970-talet - tågfärjan Malmöhus

av Nicke nyfiken, Tuesday, July 22, 2014, 07:15 (3538 dagar sedan) @ Arne

jag gjorde samma resa 1973 Stockholm - Genéve via hamburg Hbf, en reseberättelse som den s:k trafikchefen här har lyckats kvasta.

Tågsammansättningar på 1970-talet - tågfärjan Malmöhus

av morrgan, Tuesday, July 22, 2014, 22:30 (3537 dagar sedan) @ David Sohlberg

Nu tycker jag det passar sig att Gustaf Wadsten alias Nicke Nyfiken ber "trafikchefen" offentligt om ursäkt för sitt falska påstående om ett kvastat inlägg.

Tågsammansättningar på 1970-talet

av WL11, Monday, July 21, 2014, 19:24 (3538 dagar sedan) @ Johnny

I början av 1970-talet gick det dagtåg från Malmö mot Stockholm som i Hässleholm kopplades ihop med tåg från Köpenhamn/Hälsingborg.

Det tog väl fart redan 1955 då triangeln i Kattarp togs i bruk, även om genomkörningar skett redan ett par år tidigare med rundgång i Kattarp.


Gick vagnarna från Malmö först eller sist från Hässleholm? Var det tågloket från Malmö eller det från Hälsingborg som drog tåget vidare mot Stockholm? Förekom det att vagnar från Kalmar och Karlskrona växlades in i dessa tåg i Alvesta?

M-grupp eller Hbf-grupp främst från Hässleholm kunde nog variera beroende på tidtabellsperiod och tåg.


Vilka lok användes, jag misstänker att F och Rc var vanliga Malmö-Hässleholm, men hur var det Hälsningborg-Hässleholm? F? Rc? Da? Du? Om Du trä eller metall eller bådadera?

Om Hbf-gruppen placerades främst från Hässleholm var nog dragkraften Rc i övrigt var nog D-lok det vanliga.


Vid den här tiden och fram till våra dagar har förstaklassvagnar på VSB gått sist i tågen mellan Göteborg och Stockholm och först i den andra riktningen. Hur var det på SSB? Gick förstaklassvagnarna sist mot Stockholm? Tågen från Köpenhamn via Hälsingborg hade väl oftast en AB3, räckte den förstaklasskapaciteten eller kopplades det till fler AB eller A-vagnar i Hälsingborg?

I "rena" tåg var nog det vanliga att förstaklassen gick i söder, medan i tåg med av/till-kopplingar var det inte lika destinkt.
I exempelvis tåg 226 med sina 5 AB-vagnar jämt fördelade över hela tåget var det svårt att se nåt system.

Tåg 226 § (på den gamla goda tiden)

Lok
BF1 M-Gä
B8 M-Gä
AB3 M-Gä
B8B M-Cst
RB5 M-Cst
R3 M-Cst
AB7 M-Cst
BF1 M-Cst
AB7 Kph-Cst
B1K Kph-Cst
BF1 Kac-Cst
B8B Kac-Cst
AB2 Kac-Cst
AB2 Ck-Cst
B8 Ck-Cst

Ber om ursäkt för förkortningar, men med lite fantasi så kan nog de flesta räkna ut vad jag menat.


Ja, jag vet att den officiella stavningen ändrades från Hälsingborg till Helsingborg tidigt på 1970-talet.

Tågsammansättningar på 1970-talet

av Gunnar Olson, Monday, July 21, 2014, 20:05 (3538 dagar sedan) @ WL11

I början av 1970-talet gick det dagtåg från Malmö mot Stockholm som i Hässleholm kopplades ihop med tåg från Köpenhamn/Hälsingborg.


Det tog väl fart redan 1955 då triangeln i Kattarp togs i bruk, även om genomkörningar skett redan ett par år tidigare med rundgång i Kattarp.


Gick vagnarna från Malmö först eller sist från Hässleholm? Var det tågloket från Malmö eller det från Hälsingborg som drog tåget vidare mot Stockholm? Förekom det att vagnar från Kalmar och Karlskrona växlades in i dessa tåg i Alvesta?


M-grupp eller Hbf-grupp främst från Hässleholm kunde nog variera beroende på tidtabellsperiod och tåg.


Vilka lok användes, jag misstänker att F och Rc var vanliga Malmö-Hässleholm, men hur var det Hälsningborg-Hässleholm? F? Rc? Da? Du? Om Du trä eller metall eller bådadera?


Om Hbf-gruppen placerades främst från Hässleholm var nog dragkraften Rc i övrigt var nog D-lok det vanliga.


Vid den här tiden och fram till våra dagar har förstaklassvagnar på VSB gått sist i tågen mellan Göteborg och Stockholm och först i den andra riktningen. Hur var det på SSB? Gick förstaklassvagnarna sist mot Stockholm? Tågen från Köpenhamn via Hälsingborg hade väl oftast en AB3, räckte den förstaklasskapaciteten eller kopplades det till fler AB eller A-vagnar i Hälsingborg?


I "rena" tåg var nog det vanliga att förstaklassen gick i söder, medan i tåg med av/till-kopplingar var det inte lika destinkt.
I exempelvis tåg 226 med sina 5 AB-vagnar jämt fördelade över hela tåget var det svårt att se nåt system.

Tåg 226 § (på den gamla goda tiden)

Lok
BF1 M-Gä
B8 M-Gä
AB3 M-Gä
B8B M-Cst
RB5 M-Cst
R3 M-Cst
AB7 M-Cst
BF1 M-Cst
AB7 Kph-Cst
B1K Kph-Cst
BF1 Kac-Cst
B8B Kac-Cst
AB2 Kac-Cst
AB2 Ck-Cst
B8 Ck-Cst

Anmärkningsvärt är att man körde med en majoritet av 40-talsvagnar i ett så långväga tåg på 70-talet. Jag tror mig minnas att det blev en nedgradering av vagnstandarden i detta tåg vid den stora tidtabellsreformen 1968. (Jag menar tåget i detta läge, det hade möjligen ett annat nummer tidigare.)

Tågsammansättningar på 1970-talet

av Alex, Monday, July 28, 2014, 15:12 (3531 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Jan Lindahl har en sen bild på gamla 226 från 1980.(se länk) Det verkar vara en brokig blandning av både det ena och andra. Jag åkte mycket med både 225 och 226 under 70-talet och det var ett gediget och långt snälltåg som inte likande så många andra tåg. Min minnesbild är att 40-talarna hängde med länge i snälltågen och även som insatsvagnar i expresstågen under helgerna även om basen var 60-tals vagnar. Sedan var det ju så att B8 byggdes om till bl.a. B15 som var en liten halvtrist upplevelse. Det fanns också en mellanvariant tror jag som jag glömt beteckning på (B8F?). B3 var ju också vanlig men här såg man ju även tydligt på utsidan att det rörde sig om något annat.

Ofta reste jag med 226 i samband med resor från Köpenhamn eller Helsingborg och det var förstås en kul resa som inleddes med färja över Sundet, sedan mata på med gammal trä-Du från Hbf, sedan inväxling i Hässleholm till 226 som kom från Malmö, sedan på med vagnar från Karlskrona och Kalmar i Alvesta och till sist av med vagnarna till Gävle i Nässjö och på med nytt lok (tror jag).

Försök att göra om det idag. :-) Mvh/Alex

http://www.janlindahl.se/svel_sj/sj_rc4_1141_1086_jpg.htm

Tågsammansättningar på 1970-talet

av Christer Göransson, Monday, July 21, 2014, 21:15 (3538 dagar sedan) @ WL11

AB7 Köpenhamn-Stockholm?
Fick AB7 gå till Danmark?

/Christer

Tågsammansättningar på 1970-talet

av WL11, Monday, July 21, 2014, 22:20 (3538 dagar sedan) @ Christer Göransson

AB7 Köpenhamn-Stockholm?
Fick AB7 gå till Danmark?

/Christer

Absolut, under förutsättning att vagnen hade märkning för gång i Danmark (Heg-Kph).
Tio vagnar AB7(ABo7br) nr 4360-4369 fick 1964 underlittra k (ABo7bk) men var redan tidigare anpassade för gång i Danmark.
Ytterligare vagnar användes i denna trafik redan före 1964. Vid omlittreringen 1970 fick ingen av dessa vagnar märkningen AB7K, men var trots detta godkända för gång i Danmark.