Göteborg har haft en del.
SJ vid verkstaden på Nils Ericsonplatsen.
SJ vid banhallen Göeborg.
SJ vid lokstallet Svingeln.
SJ Sävenäs lokstation två st.
BJ/GBJ/VKB två st på Göteborg norra.
VGJ två st Odinstallet och Marieholm.
Det gör 9 stycken vändskivor.
Dessutom ett antal vagnvändare i hamnarna. Räknas den i spetsen på frihamnspiren som vändskiva?
Nja, min fråga gällde vändskivor för lok, men det hindrar ju inte att vi funderar även på andra "skivor" ...
Jag hade på känn att orten Göteborg nog överträffar det mesta. Fast fyra som i Khn och Hd är ganska OK också.
Sedan är det väl en definitionsfråga. Om man bytt ut en kort vändskiva mot en längre, är det då fortfarande fråga om en och endast en vändskiva?
Om vändskivan bytt spårvidd, är det då fortfarande samma vändskiva? Har detta öht. skett någonstans? Om man flyttat vändskivan inom samma ort/stn, vad har då hänt (om det öht. hänt?).
Och apropå "trafikplats" (stn), ett begrepp som jag envisas med att använda: Är i exemplet ovan Sävenäs, G Norra och VGJ stn samma trafikplatser? I think not.
På samma sätt som en av vändskivorna i Khn nog tillhörde Khn Nedre, dvs. en annan trafikplats än Khn.
Om vi alltså inskränker frågan till att avse en och samma trafikplats, finner jag att Khn har haft tre vändskivor.
Så vad ska vi tro ...