Vägskydd på 50-talet? (Signaler/säkerhet)

av Anton Torstensson, Sunday, July 20, 2014, 16:23 (3567 dagar sedan)

Hej!

Jag undrar vad som skiljer ett vägskydd idag från ett på 50-talet? Har letat runt lite bland bilder i Samlingsportalen, och hittat lite bilder. Verkar som om det inte fanns vita blinkande lampor. Bara en röd. Runt vilket år införde man dubbla röda växelvis blinkande lyktor, med vit blink när bilar får köra?

Och när försvann texten "varning för tåg" på kryssmärkena?

Frågan är också hur klockorna lät på 50-talet? Likadant som idag, eller annorlunda? Den enda äldre järnvägsövergången jag själv har erfarenhet av är på Anten-Gräfsnäs museijärnväg, och där klämtar klockorna långsammare, och inte lika högljutt som på moderna vägskydd. Det är också en helt annan klang.

Vägskydd på 50-talet?

av PeO, Sunday, July 20, 2014, 17:20 (3567 dagar sedan) @ Anton Torstensson

Titta in på Gunnar Ekevings hemsida http://www.ekeving.se/
Mitt minne är att ändringen skedde medan jag gick folkskolan i Sollebrunn, alltså tidigt 60-tal.
Byttes rörbommar ut mot bräd-d:o samtidigt? minnet från 10-årsåldern har bleknat något.
Vägskydd med en röd lampa fanns åtminstonde för ett par år sedan kvar i Ljunskile, så ändringen verkar inte varit definitiv.
Edit: jag gick in på sidan själv och fann följande text:

1949 kom ett förslag till vissa ändringar i skyddsanordningarna, och från början av 1950-talet började nya former av bommar och signaler att införas. Det blev tillåtet att använda halvbommar, och det krävdes inte längre dispens för att installera automatiska bommar. Denna bild från 1959 visar en korsning vid Nynäsbanan med den nya typen av helbom och kryssmärke [Sveriges Järnvägsmuseum]. Det nya utförandet av signaler och kryssmärken infördes fullt ut i samband med omläggningen till högertrafik 1967.

Det finns mycket mer information på Ekevings hemsida.

Vägskydd på 50-talet?

av Kjell Aghult, Monday, July 21, 2014, 06:16 (3566 dagar sedan) @ PeO

Jag har inte detaljstuderat ämnet men kan kanske bidra med några litteraturhänvisningar. Skrifterna kan nog hittas någonstans på nätet:
a) Svensk Författningssamling nr 50/1959. "Angående kryssmärken och plankorsningar mellan järnväg och väg". Jag vill minnas att texten´Varning för
tåg´ försvann i denna.
b) SFS nr 173/1967. Ändring i skrift a) inför dagen H. Månne infördes det röda
s k kastljuset här?
Båda skrifterna inarbetades i den nya vägmärkesförordningen av 1978 (SFS 1978:1001).

Vägskydd på 50-talet?

av Rogga, Monday, July 21, 2014, 09:12 (3566 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Som en liten passus, kan nämnas att nya 206.an straxt utanför Vadstena,
har VV (el vad man heter nu) satt upp en typ som liknar högtalare.
Skall låta som riktiga klockor.. eller om de har ett tjutande läte...
Är f.ö. enda vägövergången på hela WFJ, som skall fungera.. ;-) :-D

Vägskydd på 50-talet?

av Kjell Friberg, Monday, July 21, 2014, 13:24 (3566 dagar sedan) @ Rogga

Det skall bli fler så fort resurserna tillåter. Väder, saltning och framförallt biltrafik har gått hårt fram med de olika anläggningarna under tiden trafiken legat nere.

Vägskydd på 50-talet?

av Granis, Monday, July 21, 2014, 13:48 (3566 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det skall bli fler så fort resurserna tillåter. Väder, saltning och framförallt biltrafik har gått hårt fram med de olika anläggningarna under tiden trafiken legat nere.

Det är rätt. Se bara till att inte tappa farten med slipersbytet. Då betyder det att den dag vägskydden är igång så finns banan där. Körbar. Tvärtom är ganska onödigt, liksom... Dessvärre sliter nämnda faktum även på banor med trafik. Men det är bara att jobba på med underhållet...

/ L G