Fråga om motorvagnar på Bornholm (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av jean, Sunday, July 20, 2014, 17:35 (3540 dagar sedan)

I veckan som gick var jag på Bornholm och besökte då det lilla järnvägsmuseet i Nexö. Det var väldigt trevligt och välordnat.

Nu när jag kom hem kom jag på att jag gärna skulle veta vad en av motorvagnarna var för typ som gick på Bornholm.

Här är en bild på ett sådant tåg som jag efterfrågar:
[image]
Tåget passerar Nylars kyrka någon gång på 60-talet.

Någon här som vet vad tågtypen hette/heter?

Fråga om motorvagnar på Bornholm

av Svante Andersson, Sunday, July 20, 2014, 17:45 (3540 dagar sedan) @ jean

En tänkbar kandidat är de Frichsbyggda M1-3...

[image]

Fordon på Bornholm

SA

Fråga om motorvagnar på Bornholm (+ 1 bild)

av Niels Munch, Sunday, July 20, 2014, 20:35 (3540 dagar sedan) @ Svante Andersson

En tänkbar kandidat är de Frichsbyggda M1-3...

Ja, det stemmer:

[image]
DBJ M 3 med den 3-akslede pakvogn nr. 663 i Åkirkeby, juli 1963 (nm).

V.h.
Niels

Fråga om motorvagnar på Bornholm (+ 1 bild)

av jean, Sunday, July 20, 2014, 21:12 (3540 dagar sedan) @ Niels Munch

OK! Tack för svaren!

Fråga om motorvagnar på Bornholm - rivna spår blev cykelstigar

av Arne, Monday, July 21, 2014, 17:06 (3539 dagar sedan) @ Niels Munch

En tänkbar kandidat är de Frichsbyggda M1-3...


Ja, det stemmer:

[image]
DBJ M 3 med den 3-akslede pakvogn nr. 663 i Åkirkeby, juli 1963 (nm).

V.h.
Niels

Trevlig bild från min favoritö i Östersjön! Sommaren 1963 var familjen på ferie på ön men då på den norra delen i trakterna runt Allinge-Sandvig och Hammershus. Så det blev dessvärre inga tågstudier då eftersom den norra delen av den bornholmska järnvägen hade försvunnit redan tio år tidigare. De spåren revs tämligen snart efter nedläggningen 1953 - varav en del snabbt blev till cykelstigar - så det blev istället andra ruiner som studerades den varma och soliga sommaren 1963, nämligen Hammershus imponerande fästningsruin! :-D

Ej helt rivna spår

av Jonny Saljefeldt, Monday, July 21, 2014, 18:44 (3539 dagar sedan) @ Arne

Så det blev dessvärre inga tågstudier då eftersom den norra delen av den bornholmska järnvägen hade försvunnit redan tio år tidigare. De spåren revs tämligen snart efter nedläggningen 1953

Men överasfalterade spårrester finns (eller fanns i varje fall 2009) på kajen i Allinge:

[image]

Ej helt rivna spår - annorlunda hamnkapten!

av Arne, Monday, July 21, 2014, 20:32 (3539 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Så det blev dessvärre inga tågstudier då eftersom den norra delen av den bornholmska järnvägen hade försvunnit redan tio år tidigare. De spåren revs tämligen snart efter nedläggningen 1953


Men överasfalterade spårrester finns (eller fanns i varje fall 2009) på kajen i Allinge:

[image]

Tack för trevlig bild! Min minnesbild från sommaren 1963 är dock att det inte fanns någon spåraktivitet i hamnen. Frågan är väl om det verkligen var spårförbindelse ned till hamnen på Rønne-Allinge Jernbane, R.A.J.? Kan det varit något annat slags lokalt hamnspår för lastningen/lossningen av båtarna vilket blivit asfalterat över i din bild?

Foreningen De Bornholmske Jernbaner skriver för övrigt om R.A.J. följande:

R.A.J. Rønne Allinge Jernbane, startede jernbanedrift den 6/5 1913 på den 31,2 km lange strækning fra Rønne til Allinge.

Jernbanedriften på strækningen Rønne Allinge blev nedlagt den 15/9 1953. Skinnerne blev fjernet kort tid efter, og jorden blev tilbagegivet til de omliggende lodsejere. Dele af traceen mellem Rønne og Sandvig er bevaret som cykelstier.

PS. Mitt starkaste minne från Allinges hamn sommaren 1963 var annars att det på balkongen till hamnkontoret stod en stor hund av obestämd ras med framtassarna på balustraden och mycket noggrant observerade hur båten från Simrishamn lade till vid kajen. Det såg faktiskt ut som hunden var agerande hamnkapten! :-D

Ej helt rivna spår - annorlunda hamnkapten!

av Kjell Aghult, Tuesday, July 22, 2014, 10:03 (3538 dagar sedan) @ Arne

... Jernbanedriften på strækningen Rønne Allinge blev nedlagt den 15/9 1953..

Faktiskt hade man "tjuvstartat" redan tidigare. På båda bornholmska bibanorna - till Allinge och Gudhjem - omställdes trafiken till landsväg vintertid redan från säsongen 1951/1952, d v s större delen av året. Den danska modellen var ju att berörda kommuner skulle betala hälften av förlusterna. Så man var nog observant på resandeflödet.

Årtalet är taget ur Jensen: Jernbaner på Lolland-Falster och Bornholm (1977).

Ej helt rivna spår - annorlunda hamnkapten!

av Leif E, Tuesday, July 22, 2014, 12:22 (3538 dagar sedan) @ Arne

Hamnspåren i Allinge hade förbindelse med linjen och växeln låg nästan borta vid Sandvig station. Hamnspåret betjänade, om jag inte missminner mig, även gasverket i Allinge/Sandvig.

Ej helt rivna spår - annorlunda hamnkapten!

av Arne, Tuesday, July 22, 2014, 15:38 (3538 dagar sedan) @ Leif E

Hamnspåren i Allinge hade förbindelse med linjen och växeln låg nästan borta vid Sandvig station. Hamnspåret betjänade, om jag inte missminner mig, även gasverket i Allinge/Sandvig.

Tack för din kompletterande info! Nu gjorde jag tyvärr inga järnvägsarkeologiska efterforskningar när jag och familjen semestrade på norra Bornholm sommaren 1963. Mina minnesbilder av järnvägen på Bornholm inskränkte sig därför till ett besök i Rønne där ju smalspåret fortfarande fanns kvar till 1968. Men på norra delen av ön - inklusive hamnen i Allinge - så var ju järnvägen bara ett minne blott sedan ett decennium. Och det var ju det jag kommenterade i mitt första inlägg i tråden! :-)

Ej helt rivna spår - annorlunda hamnkapten!

av Leif E, Tuesday, July 22, 2014, 18:32 (3538 dagar sedan) @ Arne

Besökte Bornholm 1965 och åkte motorvagn och rälsbuss Rönne - Aakirkeby och åter. Tog några bilder, men alldeles för få så här i efterhand.
Nytt besök förra sommaren (långt emellan!), men det fanns ju ett och annat att titta på fortfarande, om man vet var man skall leta! Cyklade bland annat på banvallen från just Sandvig till Allinge.

Fråga om motorvagnar på Bornholm

av Kjell Aghult, Monday, July 21, 2014, 05:28 (3539 dagar sedan) @ jean

Nu när jag kom hem kom jag på att jag gärna skulle veta vad en av motorvagnarna var för typ som gick på Bornholm.

.....

Någon här som vet vad tågtypen hette/heter?

Jag semestrade med mina föräldrar i Neksö sommaren 1961 och var förstås flitig
gäst på stationen. Vi badade ofta vid Balka strand, några km västerut. Där fanns även en rälsbusshållplats, så vi kunde åka tåg dit om vi ville.

De allra flesta tåg kördes med rälsbuss. Två tågpar/dag brukade dock ha
motorvagn, skälet minns jag inte. Några reguljära godståg gick inte. Om
styckegodset kördes med lastbil minns jag inte heller - De bornholmske jernbaner (DBJ) hade också en omfattande vägtrafik

Som på andra danska privatbanor skedde tågmöten liknande svenska Säo § 100,
d v s utan tkl på mötesplatsen (De flesta tåg var dock tvåbemannade). I mina
gömmor finns blanketten "Saerlig togordre" eller "Fri-bane-ordre". Ordertext:
"Banen er fri fra (A) til (B) og derifra till (C), når krydsning med tog (02)
har fundet sted i (B)". Det föreskrevs också att "vid krydsning på ubetjent
station (B) körer tog (02) i vigespor". D v s använde sidospår.

Fråga om motorvagnar på Bornholm

av Niklas Jörby, Monday, July 21, 2014, 07:39 (3539 dagar sedan) @ Kjell Aghult

DBJ hade fem motorvagnar numrerade 1-5

1-3 leveredades 35-37 av Frichs med axelföljden 3'(1A1)'
Dessa hade 250 hk
4-5 köptes från HAJ (Haderslev Amts Jernbaner) 1939 och var levererade från Frichs 34 med axelföljd 3'Bo'.
Dessa hade 290 hk
Samtliga var diselelektriska.

Fråga om motorvagnar på Bornholm. Bara en enda drivaxel?

av Leif B, Monday, July 21, 2014, 08:30 (3539 dagar sedan) @ Niklas Jörby

DBJ hade fem motorvagnar numrerade 1-5

1-3 leveredades 35-37 av Frichs med axelföljden 3'(1A1)'
Dessa hade 250 hk
4-5 köptes från HAJ (Haderslev Amts Jernbaner) 1939 och var levererade från Frichs 34 med axelföljd 3'Bo'.
Dessa hade 290 hk
Samtliga var diselelektriska.

Är det verkligen korrekt att M1-M3 bara hade en enda drivaxel? Varför i så fall treaxlig boggi under personvagnsänden? Om jag försöker tolka ritningen tycker jag den tyder på (1A1)'(A1A)' med en banmotor under dieselmotorn och två under personvagnsänden - men jag medger gärna att det låter lite långsökt.

Kan det varit 3'(A1A)' med löpboggin under dieselmotorn?

Fråga om motorvagnar på Bornholm. Bara en enda drivaxel?

av Jørgen Schwartz, Monday, July 21, 2014, 08:36 (3539 dagar sedan) @ Leif B

Kan det varit 3'(A1A)' med löpboggin under dieselmotorn?

Korrekt!

Mvh Jørgen

Fråga om motorvagnar på Bornholm (+ 1 bild)

av Niels Munch, Monday, July 21, 2014, 09:01 (3539 dagar sedan) @ Kjell Aghult

[image]
DBJ Sm 30 i Rønne, 20.07.1965 (nm).

Vognen blev bygget af Scandia 1949 (19952) og havde en 150 hk Hercules DFXC dieselmotor. Udrangeret 1968.

M.v.h.
Niels