Väderinspirerad spekulationstråd..... (Fordon: lok)

av Kent A, Wednesday, July 23, 2014, 22:45 (3563 dagar sedan)

Man ser ofta i väder som detta (eller långt innan man kommer till detta)
notiser här om inställda körningar pga brandfaran, och tänker ... what the???

Det är inte så j-a länge sedan som vartenda skittåg på varenda bondbana drogs av vattenkokare. Om läget varit detsamma skulle ju huvudelen av landets befolkning vara brandmän upptagna med att släcka bränder längs järnvägarna, men så var det ju inte, så vad hände???

Inte är väl dagens jvg-personal så in i h-e mycket sämre på att köra ånglok även om man givetvis inte har samma rutin som sina föregångare.
Är det bara sämre banunderhåll, jag läste i boken om Stavsjö järnväg om kgl jvg-styrelsens krav på avverkad och risrensad mark kring banan för att tillåta ångdrift och den kvalitéen har man ju inte idag när slyet understundom piskar mot dieslarnas huvar..

Men, vad säger den samlade expertisen, varför sätter man eld på terränglådan i högre grad i dag än "back in the day". (Räknat i eldsvådor per körd lok-km)

Väderinspirerad spekulationstråd.....

av Granis, Wednesday, July 23, 2014, 23:13 (3563 dagar sedan) @ Kent A

Förr i tiden fanns det en banvakt var tredje kilometer, typ. Och allt förberett genom vattenfat med lövruskor med jämna mellanrum. Typ. Det sistnämnda -möjligen utan lövruskorna- finns hos en del museibanor idag. Men inte banvakterna. Visst kompenserar man det med "brandbevakningståg" (oftast som vagnuttagningar (typ)), men med tanke på hur toleransen är i bygderna, bygder som nu återigen börjar befolkas (ofta av utflyttade "08-or" med tillhörande problem ="vi har ju flyttat ut till en idyll!" ) räcker inte detta långt. Och så har vi det där med försäkringsbolag, Transportstyrelser mm....

/ L G

Väderinspirerad spekulationstråd.....

av jhje, Wednesday, July 23, 2014, 23:19 (3563 dagar sedan) @ Kent A

Tåget som gick till Sunne drogs av en Emma mellan Lärje-Kil sedan tog Tågab T43 111 över.
Till Kil gick loken i aktern av det långa tåget. Hur aktivt kördes de? Ett passivt åkande och för att hålla fyren igång.
I Kil tuffade ångloken lite för sig själva för ett besök hos Kils brandkår föt att fylla törsten.
Så vid avgången ut på Fryksdalsbanan så hjälpte bägge loken till.
Under lördagens körning, var det något branntillöp då?

Väderinspirerad spekulationstråd.....falska brandlarm

av morrgan, Thursday, July 24, 2014, 07:20 (3563 dagar sedan) @ jhje

Angående helgens körning Lärje - Sunne - Lärje kan man konstatera att allmänheten gärna ringer in "falska" larm. Man ser mörk rök över skogen och känner kanske lite luft och man skyndar sig att ringa utan att ha sett någon eld. På fredagen hörde vi på tåget rykte om skogsbrand mellan Öxnered och Bjurhem och mellan Åmål och Säffle.
När vi körde hem på söndagen kollade vi banan från Ma-loket och det fanns inte någon stans tillstymmelse till att det brunnit, har det brunnit så finns det spår av detta. Vid kontroll i den nationella databasen som beskriver alla verkliga utryckningar till bränder finns inte heller någon utryckning införd.
Man noterar inte falsklarm.
På grund av dessa "falska" larm blev tåget stoppat i Säffle. BJs var tvunget att vidtaga "åtgärder" för att få fortsätta, efter en förhandling med "Trafikledingens operative chef" i Göteborg, med tömda asklådor fick vi fortsätta med högsta hastighet 40 km/tim köra vidare till Kil och Sunne. Samtidigt hyrde vi ett T43a av TÅGAB för att säkerställa att vi skulle minska risken för brand på Fryckdalsbanan. Vi kom fram till Sunne utan att ha tänt på, lördagens körningar med enbart ånglok gick också utan problem.
På söndagen då BJs skulle köra Sunne - Lärje kom vi med T43an som dragare och ångloken som "midtrain helpers" inkopplade i mitten av tågsättet för att minska skakningarna av de backgåendel loket vi kom till Kil utan problem, vi spände för Ma 403 och körde söderut efter färdplanen.

I infarten till Säffle råkade vi faktisk tända en liten eld i naturen, den är anmäld i den nationella databasen.
Vi fick då tvärstopp i Säffle, vi skulle i princip inte få köra vidare överhuvudtaget, och detta mest på grund av icke händelserna på fredagen, falsklarmen.
Att lämna 2 ånglok på kajen i Säffle kan inte vara en klok åtgärd, då kommer det att spårspringas som flugor kring en sockerbit så länge loken är kvar och risken på påkörning är mycket stor, detta var ingen alternativ för BJs.
Asklådorna tömdes och dampar "murades" igen med sand och sten så att det blev garanterat tätt.
Förhandling upptogs upp på nationell nivå och gick ända upp över nationell operativ chef på Trafikverket till en person som hade kunskap om problemet vi fick köra vidare med STH 40 och vi kom hem utan vidare problem.
Till saken hörde också att då vi skulle bli ytterligare försenade men BJs skulle inte betala någon förseningsavgift för detta, ett system som i detta fall ökar riskerna för bränder. Det är så att ångtågen om man inte ställer till det för andra tåg borde vara befriade från "böter" så att man med kan anpassa körningen till verkliga omständigheter.

Väderinspirerad spekulationstråd.....

av Anders Ljung, Thursday, July 24, 2014, 00:39 (3563 dagar sedan) @ Kent A

Det är inte så j-a länge sedan som vartenda skittåg på varenda bondbana drogs av vattenkokare.

Just det. All vegetation nära banan brändes av. Eller betades av av banvaktens getter. Och så fanns det en banvakt var 4:e kilometer, med fru och 13 barn att tillgå.

Väderinspirerad spekulationstråd.....

av Heller, Thursday, July 24, 2014, 09:39 (3563 dagar sedan) @ Kent A

Man ser ofta i väder som detta (eller långt innan man kommer till detta)
notiser här om inställda körningar pga brandfaran, och tänker ... what the???

Det är inte så j-a länge sedan som vartenda skittåg på varenda bondbana drogs av vattenkokare. Om läget varit detsamma skulle ju huvudelen av landets befolkning vara brandmän upptagna med att släcka bränder längs järnvägarna, men så var det ju inte, så vad hände???

Inte är väl dagens jvg-personal så in i h-e mycket sämre på att köra ånglok även om man givetvis inte har samma rutin som sina föregångare.
Är det bara sämre banunderhåll, jag läste i boken om Stavsjö järnväg om kgl jvg-styrelsens krav på avverkad och risrensad mark kring banan för att tillåta ångdrift och den kvalitéen har man ju inte idag när slyet understundom piskar mot dieslarnas huvar..

Men, vad säger den samlade expertisen, varför sätter man eld på terränglådan i högre grad i dag än "back in the day". (Räknat i eldsvådor per körd lok-km)

Det kan ju också vara så att acceptansen för ångtågstrafikens baksidor var större i en tid där inga andra sätt stod till buds för att få till de transporter som krävdes för att få industrins hjul att snurra, än vad den är idag, när ångtåg körs för nöjes skull. Museitågsbranschen har inte råd med att ställa till en massa oreda - oavsett om det handlar om att sätta eld på skogen eller att åsamka trafikstörningar för "riktiga tåg".

Väderinspirerad spekulationstråd.....Planering

av JSV, Thursday, July 24, 2014, 21:46 (3563 dagar sedan) @ Heller

Man ser ofta i väder som detta (eller långt innan man kommer till detta)
notiser här om inställda körningar pga brandfaran, och tänker ... what the???

Det är inte så j-a länge sedan som vartenda skittåg på varenda bondbana drogs av vattenkokare. Om läget varit detsamma skulle ju huvudelen av landets befolkning vara brandmän upptagna med att släcka bränder längs järnvägarna, men så var det ju inte, så vad hände???

Inte är väl dagens jvg-personal så in i h-e mycket sämre på att köra ånglok även om man givetvis inte har samma rutin som sina föregångare.
Är det bara sämre banunderhåll, jag läste i boken om Stavsjö järnväg om kgl jvg-styrelsens krav på avverkad och risrensad mark kring banan för att tillåta ångdrift och den kvalitéen har man ju inte idag när slyet understundom piskar mot dieslarnas huvar..

Men, vad säger den samlade expertisen, varför sätter man eld på terränglådan i högre grad i dag än "back in the day". (Räknat i eldsvådor per körd lok-km)


Det kan ju också vara så att acceptansen för ångtågstrafikens baksidor var större i en tid där inga andra sätt stod till buds för att få till de transporter som krävdes för att få industrins hjul att snurra, än vad den är idag, när ångtåg körs för nöjes skull. Museitågsbranschen har inte råd med att ställa till en massa oreda - oavsett om det handlar om att sätta eld på skogen eller att åsamka trafikstörningar för "riktiga tåg".

I detta ingår till exempel att inte planera in ångtågsresor genom halva landet i tider då brandfaran i skog och mark är som störst...

Väderinspirerad spekulationstråd.....Planering

av Stefan Skoglund, Friday, July 25, 2014, 06:46 (3562 dagar sedan) @ JSV

Det kan ju också vara så att acceptansen för ångtågstrafikens baksidor var större i en tid där inga andra sätt stod till buds för att få till de transporter som krävdes för att få industrins hjul att snurra, än vad den är idag, när ångtåg körs för nöjes skull. Museitågsbranschen har inte råd med att ställa till en massa oreda - oavsett om det handlar om att sätta eld på skogen eller att åsamka trafikstörningar för "riktiga tåg".


I detta ingår till exempel att inte planera in ångtågsresor genom halva landet i tider då brandfaran i skog och mark är som störst...

Hur ska man kunna planera detta ?

Dvs att bättre än metrologerna kunna förutspå vädret om 6 månader eller vad nu planeringshorisonten är för ett sådant evenemang ?

Ska SJVM ställa in 1200 körningen om Augusti blir torr ?

Vilket den mycket väl kan bli och hur ska de kunna planera för något sådant ?

Fortsätter det att vara sådan här torka två veckor till så kan inte några vanliga regnväder i slutet av Augusti kompensera för den här torkan.

Kommer det några riktigt fina regnstormar natten till den andre september så kanske det kan kompensera en torr Augusti.

Eller ska vi ha det så att Trafikverket bestämmer att ångloksevenemang inte får planeras under tiden första Maj till sista September eftersom det finns stor chans att det kan vara torrt ?

Men vad var det som brände ner lite skog i närheten av Källeryd för några år sedan ?

Väderinspirerad spekulationstråd.....Planering

av Heller, Friday, July 25, 2014, 11:44 (3562 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

I detta ingår till exempel att inte planera in ångtågsresor genom halva landet i tider då brandfaran i skog och mark är som störst...


Hur ska man kunna planera detta ?

Det kan man inte. Men man får se till att ha alternativ om det är så att man inte kan köra ångtåg. Att ta en onödig risk är bara korkat och stärker inte gammeltågsbranschens ställning.


Dvs att bättre än metrologerna kunna förutspå vädret om 6 månader eller vad nu planeringshorisonten är för ett sådant evenemang ?

Ska SJVM ställa in 1200 körningen om Augusti blir torr ?

Det är en fråga som andra får svara på, men om jag hade varit järnvägsföretag så...ja.


Vilket den mycket väl kan bli och hur ska de kunna planera för något sådant ?

Fortsätter det att vara sådan här torka två veckor till så kan inte några vanliga regnväder i slutet av Augusti kompensera för den här torkan.

Kommer det några riktigt fina regnstormar natten till den andre september så kanske det kan kompensera en torr Augusti.

Eller ska vi ha det så att Trafikverket bestämmer att ångloksevenemang inte får planeras under tiden första Maj till sista September eftersom det finns stor chans att det kan vara torrt ?

Världen är ju inte svart eller vit. Sådana här avgöranden handlar om att göra en bedömning och att ta ansvar för sin verksamhet. Men fattar man fel beslut får man vara beredd att stå för det. Att annonsera ångtågstrafik under sommaren innebär att man tar en risk att hamna i läget att välja på att a) göra resenärerna besvikna genom att köra diesel istället, eller b) sätta eld på omgivningen. I tveksamma fall väljer jag att få lite sura miner framför att få telefonsamtalet som säger "de har tänt".


Men vad var det som brände ner lite skog i närheten av Källeryd för några år sedan ?

Är det ett argument för att man till varje pris ska köra ångtåg - även när det är extremt torrt i skog och mark? I så fall står du på murkna skansar. Det är givetvis inte bra när den kommersiella tågtrafiken tänder eld på skogen med tjuvbromsar och annat elände, men jag inbillar mig att det finns större acceptans bland allmänheten för att sådana olyckor händer, än vad det finns acceptans för att man tänder med ånglok. "Gubbar-som-leker-med-tåg-stämpeln" ligger oss i fatet...

Väderinspirerad spekulationstråd.....Planering

av Granis, Friday, July 25, 2014, 11:55 (3562 dagar sedan) @ Heller

Ett teoretiskt (?) alternativ skulle ju vara att återskapa Det Gamla, nåt som vi försöker gör, men även i detta sammanhang. Nämligen genom personaltäthet, typ när SJ hade fyrtio tusen anställda. Och när många gubbar kunde få (analog) teknik att fungera. Även när det är kallt och varmt ute! Nåt som verkar vara väldigt svårt idag...

Postera ut ett antal aktiva/ personer/ medlemmar med utrustning (+ backup bestående av ännu mer personal och utrustning) längs dom trafikverksbanor man ska trafikera med ånglok. Dessa måste då givetvis ha utbildning och varselväst. Och hur praktiskt skulle detta då vara att genomföra? Beror väl på hur lång sträcka man vill köra ångtåget, men man kan ju ana ett och annat problem. Om man säger så...

Då är nog försiktighet och "Plan B" och "C" (typ diesellok eller att ställa in helt) mer realistiskt. Fast kanske inte lika kul...

/ L G

Väderinspirerad spekulationstråd.....Planering

av JSV, Saturday, July 26, 2014, 21:01 (3561 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Det kan ju också vara så att acceptansen för ångtågstrafikens baksidor var större i en tid där inga andra sätt stod till buds för att få till de transporter som krävdes för att få industrins hjul att snurra, än vad den är idag, när ångtåg körs för nöjes skull. Museitågsbranschen har inte råd med att ställa till en massa oreda - oavsett om det handlar om att sätta eld på skogen eller att åsamka trafikstörningar för "riktiga tåg".


I detta ingår till exempel att inte planera in ångtågsresor genom halva landet i tider då brandfaran i skog och mark är som störst...


Hur ska man kunna planera detta ?

Dvs att bättre än metrologerna kunna förutspå vädret om 6 månader eller vad nu planeringshorisonten är för ett sådant evenemang ?

Genom att, som Peter och Granis redan nämnt ändra sin plan efter rådande omständigheter och vidtaga de mått och steg som krävs för en säker verksamhet.

Ska SJVM ställa in 1200 körningen om Augusti blir torr ?

Ja, naturligtvis om man från SJVM:s sida gör bedömningen att arrangemanget inte kan genomföras på ett säkert sätt.

Vilket den mycket väl kan bli och hur ska de kunna planera för något sådant ?

Fortsätter det att vara sådan här torka två veckor till så kan inte några vanliga regnväder i slutet av Augusti kompensera för den här torkan.

Kommer det några riktigt fina regnstormar natten till den andre september så kanske det kan kompensera en torr Augusti.

Eller ska vi ha det så att Trafikverket bestämmer att ångloksevenemang inte får planeras under tiden första Maj till sista September eftersom det finns stor chans att det kan vara torrt ?

Nej. Helt enkelt att det inte skall behövas. Det åligger varje organisation som bedriver järnvägstrafik att se till att verksamheten sker på ett säkert sätt och vidta de mått och steg som krävs för att undvika olyckor och tillbud.

Men vad var det som brände ner lite skog i närheten av Källeryd för några år sedan ?

Det vet jag inte.