Ma-lok og provuttak (Järnväg allmänt)

av Morten Tranøy, Thursday, July 24, 2014, 10:19 (3557 dagar sedan)

Inspirert av den interessante tråd om Z 31 framkom det også opplysninger om provuttak på lok.

Med erfaring gjennom 40 år med arbeid på ellok og nå som en av lykkelige eiere av Ma 404 har jo vi erfart at mulighet for å kunne sette på provstrøm på ellok for å teste (f eks etter reparasjon) er meget bra.

På svenske ellok er dette provinntaket helt annorlunda enn på norske lok og vi har fundert hva vi skal gjøre på Ma 404. Bygge om til norsk standard og da kan det ikke anvends i Sverige eller beholde det svenske og forsøke å få tak i en kontakt som passer og lage en overgang til norske kontakter.

Vi vil gjerne forsøke det siste og undrer derfor på om det finnes noen i Sverige som kan hjelpe oss med en svensk kontakt for provuttak på lok, altså kontakten som er montert på sladden som kobles til loket.

Vi har forsøkt GC i Eksilstuna hvor vi kjøpte loket, men de kan ikke hjelpe oss.

Med sommerlig hilsen

Morten Tranøy
Norsk Transport AS

Ma-lok og provuttak

av Per Ljungberg, Friday, July 25, 2014, 08:26 (3556 dagar sedan) @ Morten Tranøy

Kan Du inte bara sätta upp ett norskt provuttag på loket parallellkopplat med det svenska så har Du båda möjligheterna? Det gäller ju bara två kablar. Eller är det norska systemet helt annorlunda?
PLj

Ma-lok og provuttak

av Bengt Löfgren, Friday, July 25, 2014, 08:57 (3556 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Kan Du inte bara sätta upp ett norskt provuttag på loket parallellkopplat med det svenska så har Du båda möjligheterna? Det gäller ju bara två kablar. Eller är det norska systemet helt annorlunda?
PLj

Verkar livsfarligt. Hur ser kontakterna ut? Om dom är "normala" får du två spänningsförande, nakna stift i det ena intaget när du ansluter spänning till det andra.

Ma-lok og provuttak

av danielb987, Friday, July 25, 2014, 09:39 (3556 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Kan Du inte bara sätta upp ett norskt provuttag på loket parallellkopplat med det svenska så har Du båda möjligheterna? Det gäller ju bara två kablar. Eller är det norska systemet helt annorlunda?
PLj

Verkar livsfarligt. Hur ser kontakterna ut? Om dom är "normala" får du två spänningsförande, nakna stift i det ena intaget när du ansluter spänning till det andra.

Vilken spänning och ström pratar vi om? Det borde gå att sätta en växlande strömbrytare för att välja vilket av uttagen som ska användas.

Ett alternativ är att man byter ut den svenska kontakten mot den norska typen och sedan använder den svenska kontakten till en adapter, dvs svensk hane <-> norsk hona.

Med vänlig hälsning
Daniel

Ma-lok og provuttak

av Morten Tranøy, Friday, July 25, 2014, 09:46 (3556 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Joda, har tenkt på den muligheten - å sette to parallelle kontakter. Den norske er ganske enkel - nemlig en "plugg" av type hankjønn på loket, mens det er hunkjønn i støpselet. Norske kontakter er beregnet på 210 volt 200 A og med den utrustning som er i vår Ma burde det være nokså likt. I tillegg finnes i Norge også 150 volt provstrøm ettersom alle norske ellok (opp til el 14) kan kjøre ventilasjon på 1/2 og 1/1 = 150 og 210 volt.


Har tenkt på muligheten av å sette opp en låst boks med norsk kontakt inni - for vi som holder på med slike jobb vet jo hva vi gjør (gjør vi :-)? ), men kan vi en enstake gang glemme oss bort - ja da kan det blir friskt.


Men det skulle jo være underlig om det ikke ett eller annet sted i Sverige kunne finnes en slik kontakt for provuttak liggende som vi kunne enten få eller få kjøpt? Det er mitt ønske og håp. Utmaningen er kanskje å finne akkurat den som vet om en slik kontakt....................

Ma-lok og provuttak. Farligt.

av Per Ljungberg, Friday, July 25, 2014, 13:29 (3556 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Jo det är säkert en risk med detta. Men den personal som sysslar med detta arbetet måste veta vad de gör. Det är endast instruerat folk som får jobba med sådant. För övrigt är åtminstone de svenska provuttagen normalt täckta av ett lock och dessutom spänningslösa om provomkopplaren står i driftläge.
PLj

Ma-lok og provuttak. Farligt.

av Bengt Löfgren, Friday, July 25, 2014, 17:31 (3555 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jo det är säkert en risk med detta. Men den personal som sysslar med detta arbetet måste veta vad de gör. Det är endast instruerat folk som får jobba med sådant. För övrigt är åtminstone de svenska provuttagen normalt täckta av ett lock och dessutom spänningslösa om provomkopplaren står i driftläge.
PLj

Jag säger det i igen. Gör inte så! Det kommer förr eller senare att sluta med en olycka.

Ma-lok og provuttak

av Niklas B, Friday, July 25, 2014, 09:46 (3556 dagar sedan) @ Morten Tranøy

Är inte provuttaget ett 63 A CEE intag, eventuellt med något annat "klockslag" och poltal?

Osäker på exakt hur det ser ut men antingen är det standard som kan köpas på en elfirma eller så har euromaint.

Ma-lok og provuttak

av Morten Tranøy, Friday, July 25, 2014, 09:51 (3556 dagar sedan) @ Niklas B

Takk for tips, men etter å ha sjekket kontakten på loket (kanskje ikke noga nok) så ser det for meg ikke ut som et vanlig CEE-uttak, men tar jeg feil er det toppen. Nå sitter jeg på min hytte langt fra både Ma-lok og andre kontakter og kan ikke sjekke.

Hvis det er en "vanlig" CEE-kontakt er det så bare at alle faseledere i kontakten er koblet sammen til en fase for å kunne lede nok strøm?

Ma-lok og provuttak

av BSv, Friday, July 25, 2014, 22:26 (3555 dagar sedan) @ Niklas B

Eftersom det är jag som orsakat tråden:-)

Fram till Rc-loken användes ett äldre runt don av gjutgods ca 15cm i diamerter.
Det hade 4 grova stift ca 1cm i diameter. Hylsdonet spändes fast med bygeln som syns på Z31

Uttaget i väggen var ett runt plastdon 125A 16 2/3 Hz och fem hylsor fyra grövre och ett tunnare.

På Rc:na används samma don som i väggen.

Spänningen som används är 220V 16 2/3 Hz, säkringarna var på 160A.

Ma-lok og provuttak

av daniel, Friday, July 25, 2014, 15:07 (3556 dagar sedan) @ Morten Tranøy

Inspirert av den interessante tråd om Z 31 framkom det også opplysninger om provuttak på lok.

Med erfaring gjennom 40 år med arbeid på ellok og nå som en av lykkelige eiere av Ma 404 har jo vi erfart at mulighet for å kunne sette på provstrøm på ellok for å teste (f eks etter reparasjon) er meget bra.

På svenske ellok er dette provinntaket helt annorlunda enn på norske lok og vi har fundert hva vi skal gjøre på Ma 404. Bygge om til norsk standard og da kan det ikke anvends i Sverige eller beholde det svenske og forsøke å få tak i en kontakt som passer og lage en overgang til norske kontakter.

Vi vil gjerne forsøke det siste og undrer derfor på om det finnes noen i Sverige som kan hjelpe oss med en svensk kontakt for provuttak på lok, altså kontakten som er montert på sladden som kobles til loket.

Vi har forsøkt GC i Eksilstuna hvor vi kjøpte loket, men de kan ikke hjelpe oss.

Kan det vara [link=https://app.trafikverket.se/TRV_esa/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=0431603]Trafikverket Fdnr 0431603[/link] som behövs?


Finns även ett [link=https://app.trafikverket.se/TRV_esa/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=0431602]äldre utförande[/link]


/Daniel

Ma-lok og provuttak

av Per Ljungberg, Friday, July 25, 2014, 19:35 (3555 dagar sedan) @ daniel

Det runda uttag som bilden visar var nog i den ände som anslöts i centralen. Den andra änden som anslöts på provuttaget ser ut på annat sätt. Jag har varit med om att använda kabel och provuttag när vi kollade NJ:s Ra 987 för ett antal år sedan.
Numera har vi ingen provspänning i stallet då NJ skulle få betala en rundlig summa per år för att få behålla denna facilitet som vi mycket sällan använt. Man kan faktiskt prova en hel del utan att ha kompressor och ventilatorer igång. Den mesta effekten genom provuttaget går åt att driva dessa motorer. Att däremot ha ett uttag för att mata laddningslikriktaren med spänning från ett vanligt 230V 50 Hz uttag är mycket viktigt vid provning så att man kan kontrollera förreglingar mm utan att befara att batteriet urladdas. Kan också vara bra för att underhållsladda batteriet vid längre tids stillestånd. Detta gäller Ra-lok, men jag tror att det är motsvarande på Ma-lok. De är ju från samma tidsepok.
PLj

Ma-lok og provuttak

av daniel, Friday, July 25, 2014, 21:21 (3555 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det runda uttag som bilden visar var nog i den ände som anslöts i centralen. Den andra änden som anslöts på provuttaget ser ut på annat sätt. Jag har varit med om att använda kabel och provuttag när vi kollade NJ:s Ra 987 för ett antal år sedan.

Nej, det är ju sitft på den kontakten, det borde vara en hylspropp. Vad tror du om [link=https://app.trafikverket.se/TRV_esa/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=0431607]0431607[/link] istället?

/daniel

Ma-lok og provuttak

av Morten Tranøy, Friday, July 25, 2014, 21:42 (3555 dagar sedan) @ daniel

Hei Daniel og Per

Dessverre er ikke dette kontakten for provtilkobling, men for stasjonær varmetilkobling via 380 volt 50 Hz, som Per skriver. Slike kontakter har vi ordnet.

Klart det er mulig å bare tilkoble 380 volt og 50 Hz for å prøve utstyr, for da fungerer også lading av batterier. Men etter hva jeg kan lese meg til fra diverse skrift som vi har fått tak i etterhvert så er det flere saker som ikke kan testes uten provstrøm på Ma-lok. Her er det mulig jeg tar feil.

Ikke kan vi holde på så lenge heller for laderen for batterier lader kun med 3 - 4 A når man kobler til 50 Hz, mens med 16 2/3 kan den lade med opptil 15 A.

Dessuten der vi jobber med ellok har vi rikelig tilgang til provstrøm så det ville være svært bra å ha en slik overgangskontakt.

Takker så langt for alle gode råd og tips for hva vi kan gjøre

Morten

Ma-lok og provuttak

av daniel, Friday, July 25, 2014, 21:59 (3555 dagar sedan) @ Morten Tranøy

Hei Daniel og Per

Dessverre er ikke dette kontakten for provtilkobling, men for stasjonær varmetilkobling via 380 volt 50 Hz, som Per skriver. Slike kontakter har vi ordnet.

Klart det er mulig å bare tilkoble 380 volt og 50 Hz for å prøve utstyr, for da fungerer også lading av batterier. Men etter hva jeg kan lese meg til fra diverse skrift som vi har fått tak i etterhvert så er det flere saker som ikke kan testes uten provstrøm på Ma-lok. Her er det mulig jeg tar feil.

Ikke kan vi holde på så lenge heller for laderen for batterier lader kun med 3 - 4 A når man kobler til 50 Hz, mens med 16 2/3 kan den lade med opptil 15 A.

Dessuten der vi jobber med ellok har vi rikelig tilgang til provstrøm så det ville være svært bra å ha en slik overgangskontakt.

Takker så langt for alle gode råd og tips for hva vi kan gjøre

Morten

Ellokvärme i Sverige är 220V 16 2/3 Hz. Försök inte mata in 400V 50Hz på värmeingången. Men du menar alltså att provuttaget inte är av samma typ som värmekopplingen? 400V/50Hz används här endast för diesellok.

/daniel

Ma-lok og provuttak

av Thord.L., Saturday, July 26, 2014, 00:19 (3555 dagar sedan) @ Morten Tranøy

Hej Morten,

För det första så måste ni ha transformator på utsidan av lokstallet som kopplas till kontaktledning via en frånskiljare och sen från trafon till ett uttag för provspänings, så rälen ska vara jordad till stålplådan och till trafon. Uttaget i närheten av loket i stallet. Detta kopplings packetet så finns det en kontaktor som föreglas via provuttaget på loket.

F.D lok reparatör från sävennäs lokstation. Du kan nå mig på mobil: 0737181784

Thord Lillfors

Ma-lok og provuttak - oppklaring så langt

av Morten Tranøy, Saturday, July 26, 2014, 08:48 (3555 dagar sedan) @ Thord.L.

Hei alle sammen som har svart i denne tråden.

først et par avklaringer -
1. Vi snakker om to forskjellige tilkoblingskontakter på loket og det er -

2. Tilkobling fra ekstern strømkilde når loket er avställd
3. Provstrøm for testing av ulike saker i loket etter f eks reparasjon

Slik jeg har sett kontaktene så er kontakten for tilkobling av strøm ved avställning en kontakt CEE 363 8h 4 pinner og hvis ikke jeg tar helt feil er dette en kontakt for 380 volt. Men det er bare brukt to kabler og det er mellom 0 - noll - jord og ene fase-pinnen. Og mellom fase og 0 - noll - jord er det meg bekjent 230 volt i et 380 volt anlegg.

For provstrøm er kontakten ganske annorlunda og her vet jeg at man kun skal tilkoble [b]210 volt 16 2/3 Hz[/b]. Derom ingen diskusjon. Så har jeg fosøkt meg på å laste opp et bilde på Dropbox av provstrømkontakten på Ma 404 for å vise hvilken kontakt jeg sakner. [link=https://www.dropbox.com/sc/rprzxawa3cak83q/AABk49sxLjqFq8Yxe0OMbN03a]Provstrømkontakt Ma 404[/link]

Nå har jeg lest så øyet er stort og vått på min laptop ulike instruksjoner og koblingsskjema for Ma-lok og det kan se ut som jeg tar feil og "alle dere der ute" har rett når det gjelder tilkobling ved avställning for i hver hytt finns en vifte/fläckt for et varmebatteri og den er på 16 2/3 hz og vil fungere svært dårlig på 50 Hz. Kontakt for avställning har jeg forsøkt lastet opp her - [link=https://www.dropbox.com/sc/ctddwzflkxwm4nu/AAC5no_c0aiaNpP0dJzY2i8ga]Avställingskontakt Ma 404[/link]


Det er mange svensker som har fortalt meg at "det går bra å kopla til 230 v 50Hz på kontakten for avställning", men denne tråden har vist meg at så ikke er tilfelle. "Alle" jeg har snakket med i forsøkene på å finne ut hva slags strøm og frekvens det er på denne strømtilførsel har sagt at "dette går så bra så", men 40 års erfaring med gamle ellok har lært meg at "vær helt sikker før du gjør noe du ikke har gjort før".

Bra vi enda ikke har koblet til noe i kontakten for "avställning" og jeg er veldig takknemlig for alle innlegg som er kommet i denne tråden så langt. Som også nok engang har vist meg at man ikke skal gjøre noe før man er sikker.

Men enn så lange sakner jeg fortsatt en kontakt for provstrøm

Ma-lok og provuttak - oppklaring så langt

av Thord.L., Saturday, July 26, 2014, 13:18 (3555 dagar sedan) @ Morten Tranøy

Hej M.

Som jag såg på foto nr:2 så år det den stationära värmeuttaget som år på 230V som finns på båda sidor av loket inne i maskinrumet en omkopplare om du vill få även att laddningsdonet fungera så får ni dra fram några nya kablar till en transduktor (transformator) som finns under 70volts gamla rhla donetplats. så kan ni få gång en under hålsladdning när loket står still

Thord

Ma-lok og provuttak - oppklaring så langt

av Per Wirback, Monday, July 28, 2014, 15:08 (3553 dagar sedan) @ Morten Tranøy

Hei alle sammen som har svart i denne tråden.

først et par avklaringer -
1. Vi snakker om to forskjellige tilkoblingskontakter på loket og det er -

2. Tilkobling fra ekstern strømkilde når loket er avställd
3. Provstrøm for testing av ulike saker i loket etter f eks reparasjon

Slik jeg har sett kontaktene så er kontakten for tilkobling av strøm ved avställning en kontakt CEE 363 8h 4 pinner og hvis ikke jeg tar helt feil er dette en kontakt for 380 volt. Men det er bare brukt to kabler og det er mellom 0 - noll - jord og ene fase-pinnen. Og mellom fase og 0 - noll - jord er det meg bekjent 230 volt i et 380 volt anlegg.

For provstrøm er kontakten ganske annorlunda og her vet jeg at man kun skal tilkoble [b]210 volt 16 2/3 Hz[/b]. Derom ingen diskusjon. Så har jeg fosøkt meg på å laste opp et bilde på Dropbox av provstrømkontakten på Ma 404 for å vise hvilken kontakt jeg sakner. [link=https://www.dropbox.com/sc/rprzxawa3cak83q/AABk49sxLjqFq8Yxe0OMbN03a]Provstrømkontakt Ma 404[/link]

Nå har jeg lest så øyet er stort og vått på min laptop ulike instruksjoner og koblingsskjema for Ma-lok og det kan se ut som jeg tar feil og "alle dere der ute" har rett når det gjelder tilkobling ved avställning for i hver hytt finns en vifte/fläckt for et varmebatteri og den er på 16 2/3 hz og vil fungere svært dårlig på 50 Hz. Kontakt for avställning har jeg forsøkt lastet opp her - [link=https://www.dropbox.com/sc/ctddwzflkxwm4nu/AAC5no_c0aiaNpP0dJzY2i8ga]Avställingskontakt Ma 404[/link]


Det er mange svensker som har fortalt meg at "det går bra å kopla til 230 v 50Hz på kontakten for avställning", men denne tråden har vist meg at så ikke er tilfelle. "Alle" jeg har snakket med i forsøkene på å finne ut hva slags strøm og frekvens det er på denne strømtilførsel har sagt at "dette går så bra så", men 40 års erfaring med gamle ellok har lært meg at "vær helt sikker før du gjør noe du ikke har gjort før".

Bra vi enda ikke har koblet til noe i kontakten for "avställning" og jeg er veldig takknemlig for alle innlegg som er kommet i denne tråden så langt. Som også nok engang har vist meg at man ikke skal gjøre noe før man er sikker.

Men enn så lange sakner jeg fortsatt en kontakt for provstrøm

CEE 363 8h donet är enligt mitt förmenande Värmetröm med 230V 16Hz Enfas. Detta ersatte det i sverige sen länge förbjudna, och ej köpbara 3-stifts platt-handske donet för 63Amp (MP 363) som var SJ standard för värme. Platt-hanske don fanns även i 16 och 25 Amp verisioner på en del diesellok, fortfarande med 1-fas koppling med de två yttersta stiften anslutna. Många lok hade en enkel värmare och då spelade det ingen roll om det var 16 eller 50Hz i matningkabeln, men vissa lok har mer avancerade utrustningar, och då är frekvensen viktig. På platt-handske tiden fanns ingen möjlighet att skilja dessa åt, men med CEE donen har man 8h don för 16 Hz, och vanliga 6h don för 50Hz. (Norge har 9h don för 50 Hz 230V 3-fas)

/Per

Ma-lok og provuttak - oppklaring så langt

av Morten Tranøy, Wednesday, July 30, 2014, 08:46 (3551 dagar sedan) @ Per Wirback

Hei Per

Takker så mye for disse informasjoner om ulik type kontaktdon og klokkevis anordning av kontaktpinner. Det er nyttige saker.

Mvh

Morten