LP-skivan De sista ångloken (Arkiv/forskning/litteratur)

av Rolf Sten ⌂, Thursday, July 24, 2014, 11:58 (3535 dagar sedan)

Fick ett mail från Albin Lindqvist där han skrev följande:
"Jag har lagt upp en film om historien bakom skivan De sista ångloken, som finns att beskåda på den här länken: http://youtu.be/7ZMhcf9ygOI

Ni får gärna sprida länken så att denna fantastiska skiva får en bredare spridning i rätt kretsar.

Vänligen
Albin Lindqvist"

LP-skivan De sista ångloken

av jhje, Thursday, July 24, 2014, 12:48 (3535 dagar sedan) @ Rolf Sten

Tack för en häftig länk och ångloksljuden. Har skivan men det är värre med skivspelaren.
Då är det dags igen att lyssna skönljud

LP-skivan De sista ångloken

av Lennart Petersen, Thursday, July 24, 2014, 15:45 (3535 dagar sedan) @ Rolf Sten

Fick ett mail från Albin Lindqvist där han skrev följande:
"Jag har lagt upp en film om historien bakom skivan De sista ångloken, som finns att beskåda på den här länken: http://youtu.be/7ZMhcf9ygOI

Ni får gärna sprida länken så att denna fantastiska skiva får en bredare spridning i rätt kretsar.

Vänligen
Albin Lindqvist"

En liten historia om just denna skiva, som i sig själv är ett intressant historiskt dokument. En kollega till mig hade utan att direkt vara tågentusiast införskaffat skivan. Kollegan bodde i hus precis bredvid järnvägen någonstans i Tumba. En annan kollega som han kände sedan järnvägsposten var desto mer tågentusiast och hade en funktion i SJK.
Kollegan vid stambanan ringde således upp den andre en varm sommardag och pratade om lite ditt och datt samtidigt som han lade på ett spår på skivan.
Kollega 2 uppfattade plötsligt att det hördes ångloksljud, inte fulltsändigt osannolikt p.g.a husets belägenhet och började hojta åt kollega 1 att titta ut och se vad det var. Kollega 1 låtsades inte höra "det är sånt oväsen det är nåt tåg som går förb" . Kollega 2 : "men det är ju ett trecylindrigt för jesse namn titta efter vad det är för något". Efter ett tag kollega 1: "ja nu försvann det vad var det du frågade om ? "

LP-skivan De sista ångloken

av Ted S, Friday, July 25, 2014, 12:21 (3534 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jo, det var lockande att tillsammans med kompisen i höghuset mittemot Huddinge station, lägga på att spår från balkongen högst upp i huset. Nog tittade stinsen ut och glodde förgäves åt båda håll. Vi ungdomar kröp ihop bakom balkongräcket.

LP-skivan De sista ångloken

av Jeff, Thursday, July 24, 2014, 19:44 (3535 dagar sedan) @ Rolf Sten

Har den kopierad till cd av farsan (Med nerminskat omslag). Han har en hederlig analog cd-brännare och skivspelare. Fast några spår saknas då de inte rymdes på skivan.

Kan rekommendera skivan "Essential sound effects of steam engines" från BBC.

LP-skivan De sista ångloken

av Krister P, Thursday, July 24, 2014, 23:39 (3535 dagar sedan) @ Rolf Sten

Det var tur att man köpte två ex.
Ett "arkivex" och ett att slita på.
Numera har jag digitaliserat skivan och har den sen som ljudfiler i okomprimerat WAVE-format.

LP-skivan De sista ångloken

av Jakob E, Friday, July 25, 2014, 06:50 (3535 dagar sedan) @ Rolf Sten

Mycket trevligt litet bildspel.

Det har varit uppe förr, men det vore ju fantastiskt med en nyutgåva av denna samling. Själv har jag bara hört ett par av dessa spår som dåliga bootlegs och jag skulle naturligtvis bums köpa denna i lämpligt digitalt format om den fanns.

Vem är det som äger rättigheterna ? Är det någon som ser detta som en potentiell inkomstkälla eller är det något man skulle kunna lägga upp på Youtube, Spotify eller något liknande ? Det är ju en balans mellan investeringen och jobbet att skapa något säljbart och de potentiella intäkterna.

Jag är i högsta grad för att rätt skall vara rätt så det är inte frågan om att antyda att verket skulle "fildelas bort" gratis mot någons vilja. Själv betalar jag mer än gärna för en kopia.

LP-skivan De sista ångloken

av Ulf Landin, Friday, July 25, 2014, 11:06 (3534 dagar sedan) @ Jakob E

Skivan gavs ut av tidningen Allt om Hobby på Jan Jangös tid. Jan är borta med tidningen och dess ansvariga utgivare Maria Orrung lever. Skivan spelades in i mono. Maria har säkert inget emot en återutgivning, det är hon, som ägare till förlaget A&H som har rättigheterna till den. I detta sammanhang kan också nämnas att SJK gav ut en EP-skiva med 4 inspelningar på, bl a F 1200 och E2 1331. Även Ohsabanan gav ut en stereo-EP med "mormor" på. Tänk om vi kunde få ut allt detta på en CD-skiva. Smaken av fågel ligger nära!
För den som idag vill köpa ångloksljud, kan man vända sig till Eisenbahn-Kurier, där det finns en hel del skivor med tyska ånglok på. Även med diverse diesellok och motorvagnar. Jag har en skiva med grekiska Alcolok som väcker döda. Frank S i Malmö brukar ha några skivor hemma, bl a en med danska ånglok. Så nog finns det även idag möjligheten att köpa ångloksljud. Men en återutgivning av de gamla svenska ångloksljuden skulle verkligen smaka fågel! Något för Museivännerna?
Hälsningar från Uffe Landin

LP-skivan De sista ångloken

av Kurt G Möller, Friday, July 25, 2014, 11:37 (3534 dagar sedan) @ Ulf Landin

Skivan gavs ut av tidningen Allt om Hobby på Jan Jangös tid. Jan är borta med tidningen och dess ansvariga utgivare Maria Orrung lever. Skivan spelades in i mono. Maria har säkert inget emot en återutgivning, det är hon, som ägare till förlaget A&H som har rättigheterna till den. I detta sammanhang kan också nämnas att SJK gav ut en EP-skiva med 4 inspelningar på, bl a F 1200 och E2 1331. Även Ohsabanan gav ut en stereo-EP med "mormor" på. Tänk om vi kunde få ut allt detta på en CD-skiva. Smaken av fågel ligger nära!
För den som idag vill köpa ångloksljud, kan man vända sig till Eisenbahn-Kurier, där det finns en hel del skivor med tyska ånglok på. Även med diverse diesellok och motorvagnar. Jag har en skiva med grekiska Alcolok som väcker döda. Frank S i Malmö brukar ha några skivor hemma, bl a en med danska ånglok. Så nog finns det även idag möjligheten att köpa ångloksljud. Men en återutgivning av de gamla svenska ångloksljuden skulle verkligen smaka fågel! Något för Museivännerna?
Hälsningar från Uffe Landin

Trevliga ljudinspelningar har det gjorts många, men nästan alla verkar vara utsålda och svåra att få tag i...

Allt om Hobby borde uppvaktas, ja! OBS. att K-E Åkerblom började spela in lokljud redan ca 1960. En av pärlorna på hans skiva är sekvensen med BJ 3-cylinderlok från Dalom ca 1961 - månne den enda vi har med "sex-slag-i-takten!!!???

LP-skivan De sista ångloken

av Conny Sernfalk, Friday, July 25, 2014, 14:44 (3534 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Skivan gavs ut av tidningen Allt om Hobby på Jan Jangös tid. Jan är borta med tidningen och dess ansvariga utgivare Maria Orrung lever. Skivan spelades in i mono. Maria har säkert inget emot en återutgivning, det är hon, som ägare till förlaget A&H som har rättigheterna till den. I detta sammanhang kan också nämnas att SJK gav ut en EP-skiva med 4 inspelningar på, bl a F 1200 och E2 1331. Även Ohsabanan gav ut en stereo-EP med "mormor" på. Tänk om vi kunde få ut allt detta på en CD-skiva. Smaken av fågel ligger nära!
För den som idag vill köpa ångloksljud, kan man vända sig till Eisenbahn-Kurier, där det finns en hel del skivor med tyska ånglok på. Även med diverse diesellok och motorvagnar. Jag har en skiva med grekiska Alcolok som väcker döda. Frank S i Malmö brukar ha några skivor hemma, bl a en med danska ånglok. Så nog finns det även idag möjligheten att köpa ångloksljud. Men en återutgivning av de gamla svenska ångloksljuden skulle verkligen smaka fågel! Något för Museivännerna?
Hälsningar från Uffe Landin


Trevliga ljudinspelningar har det gjorts många, men nästan alla verkar vara utsålda och svåra att få tag i...

Allt om Hobby borde uppvaktas, ja! OBS. att K-E Åkerblom började spela in lokljud redan ca 1960. En av pärlorna på hans skiva är sekvensen med BJ 3-cylinderlok från Dalom ca 1961 - månne den enda vi har med "sex-slag-i-takten!!!???

Som jag förstått har ÖSLJ rättigheterna till Karl-Erik Åkerbloms ljudinspelningar av svenska ånglok. Det påstås att det finns många andra inspelningar än dom som kom med på skivan. Rätt kurt?

Även Sveriges Järnvägsmuseum besitter på en utomordentlig fin samling av svenska ångloksljud och av hög kvalité.

Problemet med utgivning är väl att det inte finns något som helst ekonomisk vinning för utgivaren utan endast en hel del arbete. Vi får kanske hoppas att ljuden kan offentliggöras på annat sätt i framtiden . Varför inte genom samlingsportalen?

LP-skivan De sista ångloken

av Kurt G Möller, Friday, July 25, 2014, 15:40 (3534 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jag får erkänna att jag inte vet svaret...!

Någon? Hans W.?

LP-skivan De sista ångloken

av Hans W, Friday, July 25, 2014, 19:30 (3534 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag får erkänna att jag inte vet svaret...!

Någon? Hans W.?

Jo alla banden finns i ÖSlJ ägo, och hos mig.
Har länge sökt någon som kan seriöst gå igenom materialet. Nu kollar Rolf Sten.

LP-skivan De sista ångloken

av Lennart Petersen, Friday, July 25, 2014, 16:59 (3534 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Skivan gavs ut av tidningen Allt om Hobby på Jan Jangös tid. Jan är borta med tidningen och dess ansvariga utgivare Maria Orrung lever. Skivan spelades in i mono. Maria har säkert inget emot en återutgivning, det är hon, som ägare till förlaget A&H som har rättigheterna till den. I detta sammanhang kan också nämnas att SJK gav ut en EP-skiva med 4 inspelningar på, bl a F 1200 och E2 1331. Även Ohsabanan gav ut en stereo-EP med "mormor" på. Tänk om vi kunde få ut allt detta på en CD-skiva. Smaken av fågel ligger nära!
För den som idag vill köpa ångloksljud, kan man vända sig till Eisenbahn-Kurier, där det finns en hel del skivor med tyska ånglok på. Även med diverse diesellok och motorvagnar. Jag har en skiva med grekiska Alcolok som väcker döda. Frank S i Malmö brukar ha några skivor hemma, bl a en med danska ånglok. Så nog finns det även idag möjligheten att köpa ångloksljud. Men en återutgivning av de gamla svenska ångloksljuden skulle verkligen smaka fågel! Något för Museivännerna?
Hälsningar från Uffe Landin


Trevliga ljudinspelningar har det gjorts många, men nästan alla verkar vara utsålda och svåra att få tag i...

Allt om Hobby borde uppvaktas, ja! OBS. att K-E Åkerblom började spela in lokljud redan ca 1960. En av pärlorna på hans skiva är sekvensen med BJ 3-cylinderlok från Dalom ca 1961 - månne den enda vi har med "sex-slag-i-takten!!!???


Som jag förstått har ÖSLJ rättigheterna till Karl-Erik Åkerbloms ljudinspelningar av svenska ånglok. Det påstås att det finns många andra inspelningar än dom som kom med på skivan. Rätt kurt?

Som jag minns så har det diskuterats tidigare för ett antal år sedan att göra en nyutgåva i regi ÖSLJ men det föll på att hitta någon som tog på sig arbetet att redigera utgåvan.