Skivhjul med hål? (Järnväg allmänt)

av Johan S, Friday, July 25, 2014, 11:19 (3560 dagar sedan)

Vissa äldre smalspårsvagnar, tex malmvagnar, har ibland skivhjul med hål i själva skivorna, ibland finns inga hål i skivorna. Är det någon som har koll på skillnaden med eller utan hål i skivorna och om det finns någon anledning till att välja det ena eller det andra.

Skivhjul med hål?

av Kurt G Möller, Friday, July 25, 2014, 12:00 (3560 dagar sedan) @ Johan S

Ett "populärt" svar på frågan är att hjulsvarvning underlättas/snabbas upp om det finns hål i skivorna...

Andra aspekter inkluderar hållfasthetsfrågor m m och är lite mer kontroversiella... Ngn frivillig som vill kommentera?

Har jag förstått rätt så är metallurgerna inte heller överens om vad som är "bäst"...

Skivhjul med hål?

av Johan S, Friday, July 25, 2014, 13:11 (3560 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Funderade mest på små smalspåriga godsvagnar av Kristinehamns och div lokala bruks tillverknimg. Här är hålen ca 10 cm i diameter. Har någonstans läst att det var olika hjul på bromsade och obromsade vagnar kan det ha med saken att göra?

/Johan

Skivhjul med hål?

av Per Ljungberg, Friday, July 25, 2014, 13:19 (3560 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag har hela tiden trott att dessa hål var till för att medbringaren skulle gripa in i hålen vid hjulsvarvningen. För det går väl åt en del kraft till att driva runt axeln under svarvning. För man svarvar väl båda hjulen samtidigt? Och i så fall finns ju annars bara axeländan att koppla drivningen till.
/PLj

Skivhjul med hål?

av BD, Friday, July 25, 2014, 20:22 (3560 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag har hela tiden trott att dessa hål var till för att medbringaren skulle gripa in i hålen vid hjulsvarvningen. För det går väl åt en del kraft till att driva runt axeln under svarvning. För man svarvar väl båda hjulen samtidigt? Och i så fall finns ju annars bara axeländan att koppla drivningen till.
/PLj

Jo, det är för att medbringare ska få "ett tag".