Karta på fällbrickor (Järnväg allmänt)

av johnjohn, Saturday, July 26, 2014, 19:45 (3533 dagar sedan)

Hej!

NBvJ har en motorvagn med SJs gamla brickor med en karta över "viktiga normalspåriga" linjer. När kom de? Var det bara SJ linjer? Någon som vet varför bara normalspår var med? Västervik är väl en tex en ort som kanske skulle varit med?
[image]

Karta på fällbrickor

av Herbert Paalberg, Saturday, July 26, 2014, 19:54 (3533 dagar sedan) @ johnjohn

För att ta exemplet med Västervik så beror det på att normalspåret till Vk invigdes 1 december 1964, när fällbrickan tillverkades så var det nog fortfarande smalspår till Vk.
Palle i Vika.

Karta på fällbrickor

av Jonny Saljefeldt, Saturday, July 26, 2014, 19:59 (3533 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

För att ta exemplet med Västervik så beror det på att normalspåret till Vk invigdes 1 december 1964, när fällbrickan tillverkades så var det nog fortfarande smalspår till Vk.
Palle i Vika.

Det var väl på X9 som de där kartorna fanns? Intressant att Sveg-Hede ansågs tillhöra de "viktigare" normalspåriga banorna.

Karta på fällbrickor

av johnjohn, Saturday, July 26, 2014, 22:09 (3533 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

De här brickorna sitter i NBVJ YBo8. Vill också minnas att det fanns i vissa X9 förr.

TGOJ är väl med, och sannolikt inte statligt vid tryckandet. Lite intressant att man inte tog med de viktiga banor som man tänkte bredda. Men något urval var man väl tvungen till. Även bytespunkter som Harmånger har ju fått vara med!

Viktigt = persontrafik är ju bra för målgruppen.

Måhända kan man fundera vad de hade för brickor på tåg till Västervik och på Kinnekullebanan när det begav sig ;-)

Karta på fällbrickor

av Jan Frelin, Tuesday, July 29, 2014, 14:55 (3530 dagar sedan) @ johnjohn

De här brickorna sitter i NBVJ YBo8. Vill också minnas att det fanns i vissa X9 förr.

TGOJ är väl med, och sannolikt inte statligt vid tryckandet. Lite intressant att man inte tog med de viktiga banor som man tänkte bredda. Men något urval var man väl tvungen till. Även bytespunkter som Harmånger har ju fått vara med!

NBJ är också med.

Karta på fällbrickor

av johnjohn, Wednesday, July 30, 2014, 22:07 (3529 dagar sedan) @ Jan Frelin

De här brickorna sitter i NBVJ YBo8. Vill också minnas att det fanns i vissa X9 förr.

TGOJ är väl med, och sannolikt inte statligt vid tryckandet. Lite intressant att man inte tog med de viktiga banor som man tänkte bredda. Men något urval var man väl tvungen till. Även bytespunkter som Harmånger har ju fått vara med!


NBJ är också med.

Passande!

Karta på fällbrickor

av Pelle Björkman, Sunday, July 27, 2014, 22:34 (3532 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Brickorna fanns i fd Y6/7 fordon som blivit ändrade till Y8 dvs fått stolar av X9 typ. Samma gällde även de släpvagnar som fick X9 stolar.

Pelle Björkman

Karta på fällbrickor

av jhje, Wednesday, July 30, 2014, 09:35 (3529 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Dessa Y 8:or gick ju i skidtågen mellan Stockholm och Hede?.

Karta på fällbrickor

av Gunnar Olson, Wednesday, July 30, 2014, 14:47 (3529 dagar sedan) @ jhje

Dessa Y 8:or gick ju i skidtågen mellan Stockholm och Hede?.

Nej det var YCo8/YBo8, som fram till 1960 hade en helt annan typ av stolar (flygplansfåtöljer). 1960 byggdes de om till YBo7. Ombyggnad av YBo6 till YBo8 med Yoa2-stolar påbörjades 1963.

Karta på fällbrickor

av jhje, Wednesday, July 30, 2014, 14:56 (3529 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Tack, nu lärde jag något nytt

Karta på fällbrickor

av Gunnar Olson, Wednesday, July 30, 2014, 18:42 (3529 dagar sedan) @ jhje

Tack, nu lärde jag något nytt

Då är nog också dessa detaljer nya: En YCo8/YBo8 hade blå DC 4-fåtöljer och den andra röda DC 6-fåtöljer. Den med blå fåtöljer åkte jag några gånger, när den gick i tåg mellan Nässjö och Kalmar.

Karta på fällbrickor

av jhje, Wednesday, July 30, 2014, 19:15 (3529 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Den mellan Nässjö Kalmar gick väl som snälltåg?

Karta på fällbrickor

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, July 30, 2014, 20:32 (3529 dagar sedan) @ jhje

Vagn 1000 o0ch 1001.Glömt vilken av dem som hade resp. färg på säten.

Karta på fällbrickor

av Gunnar Olson, Wednesday, July 30, 2014, 22:12 (3529 dagar sedan) @ jhje

Den mellan Nässjö Kalmar gick väl som snälltåg?

Jag åkte YBo8 Björköby-Vetlanda och omvänt i persontågen 401 (från Nässjö på morgonen) och 404 (från Kalmar tidig eftermiddag). YBo8 gick i dessa tåg ibland. Jag tror inte denna vagntyp gick i snälltågen. De första YBo8 hade bara 35 sittplatser vilket lär ha varit för lite för snälltågen, som bestod av en motorvagn + släp.

Karta på fällbrickor

av Bjorn A, Saturday, July 26, 2014, 20:16 (3533 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Ja det finns ju inte en enda smalspårslinje med på kartan, så dom var väll inget viktiga:-)

Karta på fällbrickor

av Lennart Fransson, Saturday, July 26, 2014, 20:19 (3533 dagar sedan) @ Bjorn A

Ja det finns ju inte en enda smalspårslinje med på kartan, så dom var väll inget viktiga:-)

Rubriken på kartan är ju "Viktigare normalspåriga järnvägar"!

Karta på fällbrickor

av Anders Sandgren, Saturday, July 26, 2014, 22:48 (3533 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Då brickan satt i en normalspårig vagn var det nog osannolikt att den skulle rulla på någon av de mer eller mindre viktiga smalspårssträckorna.

Karta på fällbrickor

av Lennart Fransson, Sunday, July 27, 2014, 08:35 (3532 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Då brickan satt i en normalspårig vagn var det nog osannolikt att den skulle rulla på någon av de mer eller mindre viktiga smalspårssträckorna.

Men inget hindrar ju att det i en normalspårig vagn finns resenärer som skall byta till ett smalspårigt tåg. Men jag tycker fortfarande att det ät naturligt att en karta med rubriken "Viktigare normalspåriga järnvägar" visar just normalspåriga järnvägar.

Karta på fällbrickor

av Rolf Johansson, Saturday, July 26, 2014, 21:14 (3533 dagar sedan) @ johnjohn

Det verkar ha inträffat ett rälsbrott i trakten av Gårdsjö :-)