Motala diesellok (Fordon: lok)
Hur många av Motalas diesellok finns kvar av den typ som LKAB beställde på 1960 talet?
LKAB 11 heter numera MTAS 11 och är tydligen i trafik ännu?
Vad har hänt med de andra loken?
Mvh Erik
av V1, Saturday, July 26, 2014, 23:06 (3533 dagar sedan)
Hur många av Motalas diesellok finns kvar av den typ som LKAB beställde på 1960 talet?
LKAB 11 heter numera MTAS 11 och är tydligen i trafik ännu?
Vad har hänt med de andra loken?
Mvh Erik
av Martin Långström, Sunday, July 27, 2014, 01:42 (3533 dagar sedan) @ V1
Hur många av Motalas diesellok finns kvar av den typ som LKAB beställde på 1960 talet?
LKAB 11 heter numera MTAS 11 och är tydligen i trafik ännu?
Vad har hänt med de andra loken?Mvh Erik
Mig veterligen är alla skrotade. Har inte sett till något Motala-lok alls under dom senaste 10 månaderna på något av LKAB/MTAB/MTAS områden.
av V1, Sunday, July 27, 2014, 10:50 (3532 dagar sedan) @ Martin Långström
Det var på en norsk internetsida jag såg att MTAS 11 fortfarande skulle vara i tjänst, men det kanske inte är så längre?
Enligt ett rykte har jag hört att ett Motala lok skulle transporteras till någon museiförening i mellansverige?
Man kan hoppas att något av loken bevaras.
Mvh Erik
av BD, Sunday, July 27, 2014, 13:45 (3532 dagar sedan) @ V1
Det var på en norsk internetsida jag såg att MTAS 11 fortfarande skulle vara i tjänst, men det kanske inte är så längre?
Enligt ett rykte har jag hört att ett Motala lok skulle transporteras till någon museiförening i mellansverige?
Man kan hoppas att något av loken bevaras.Mvh Erik
Möjligen har loket sin SRM-växellåda i behåll. Bara det gör loket bevarandevärt.
av Ulf Diehl, Sunday, July 27, 2014, 23:29 (3532 dagar sedan) @ BD
Har inte ULJ:s Z6p sin växel kvar ??
Ulf Diehl
av Robin Högberg, Monday, July 28, 2014, 14:27 (3531 dagar sedan) @ Ulf Diehl
Har inte ULJ:s Z6p sin växel kvar ??
Ulf Diehl
Jodå!
av BD, Monday, July 28, 2014, 15:10 (3531 dagar sedan) @ Ulf Diehl
Har inte ULJ:s Z6p sin växel kvar ??
Ulf Diehl
Men storleken skiljer åt.
av Kurt G Möller, Wednesday, July 30, 2014, 23:12 (3529 dagar sedan) @ BD
"Stortrucken" på ULJ har en SRM 1.0, vill jag minnas - rätt?
Systerloket på RB däremot har numera en annan låda. Tror jag.
Båda är / var mycket trevliga att köra - även om stax 10,5 ton på två rätt stumma axlar kan vara lite prövande i trafik en hel dag...
ULJs maskin har en ytterst speciell förarventil med inte mindre än SJU lägen. Då får man hålla tungan rätt i mun vid körning med ensamt lok.
av John T, Wednesday, July 30, 2014, 23:37 (3529 dagar sedan) @ Kurt G Möller
ULJs maskin har en ytterst speciell förarventil med inte mindre än SJU lägen. Då får man hålla tungan rätt i mun vid körning med ensamt lok.
"Ytterst speciell"?
Det är två "vanliga" ST60-ventiler, samma som sitter en styck (fast då länkad till ytterligare ett bromshandtag) i otalet Z4p samt Z43-lokomotorer. Handhavandet är som med så mycket annat en ren vanesak.
av V1, Monday, July 28, 2014, 22:57 (3531 dagar sedan) @ BD
Det var på en norsk internetsida jag såg att MTAS 11 fortfarande skulle vara i tjänst, men det kanske inte är så längre?
Enligt ett rykte har jag hört att ett Motala lok skulle transporteras till någon museiförening i mellansverige?
Man kan hoppas att något av loken bevaras.Mvh Erik
Möjligen har loket sin SRM-växellåda i behåll. Bara det gör loket bevarandevärt.
Tack för dessa fina bilder!
Det skulle vara kul att veta vart 12:an tagit vägen?
Som sagt jag hoppas att något lok bevaras.
Mvh Erik
av Elling S. Rudaasen, Thursday, July 31, 2014, 16:59 (3528 dagar sedan) @ BD
Varför räckte det inte med att skriva "Motala Verkstad" EN gång på skylten? Hade de verkstäder på andra orter också?
av BD, Thursday, July 31, 2014, 17:53 (3528 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen
Varför räckte det inte med att skriva "Motala Verkstad" EN gång på skylten? Hade de verkstäder på andra orter också?
Misstänker att det var adressen. Tror även det fanns en järnvägsstation med just namnet Motala Verkstad.
av Nils-Eric Sääf, Thursday, July 31, 2014, 18:22 (3528 dagar sedan) @ BD
Tom. Postadress. Stationen användes när man byggde dubbelspår på banan för några år sedan.